Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Proč u nás nežijí lední medvědi
Advertisements

Smíšené a listnaté lesy
VYPRACOVAL Šimon cigánek, 5.tř.
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Podnebné pásy 5. ročník.
AMERIKA přírodní krajiny
Přírodní krajiny světa = vegetační pásy
Cizokrajné ekosystémy
PODNEBNÉ PÁSY.
Lesy mírného pásu.
ROZMANITOST PŘÍRODY V EVROPĚ
Biomy - popis.
PODNEBNÉ PÁSY – 5. roč. Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
Za předpokladu použití psacích potřeb
 soubor suchozemských a vodních ekosystémů.  V biosféře probíhá neustálý oběh látek, informací a energií.  Je to jednotný jev v celé biosféře.  Hnací.
BIOMY ZEMĚ VEGETAČNÍ PÁSY ZEMĚ
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
TAJGA Pás jehličnatých lesů.
Lesy mírného pásu Listnaté (J) Smíšené Jehličnaté (S)
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
Podnebí (climate) a přírodní krajiny Ameriky – Opakování!
Rostlinstvo, živočišstvo
Podnebí a vegetace Asie
PŘÍRODNÍ ZEMSKÉ PÁSY.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Evropa – vegetace 5. ročník
Hlavní světové ekosystémy (biomy)
Amerika – Přírodní krajiny
Biosféra – vegetační pásy a vegetační stupně
Fytogeografické člení zemského povrchu
ROZMANITOST EKOSYSTÉMŮ
ROZMANITOST EKOSYSTÉMŮ
Biosféra.
1. ročník technického lycea
Chráněná území ČR a regionu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Zelená kancelář. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Vzájemné vztahy mezi člověkem a ŽP. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Základní ekologické pojmy. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
PŘÍRODNÍ KRAJINA: 1) Tropický pás: a) tropický deštný les b) savana c) poušť a polopoušť 2) Subtropický pás: a) tvrdolistý les 3) Mírný pás: a) step b)
Živý = živý obal Země (živé organismy na Zemi). = živá příroda + neživá příroda (organismy + neživé přírodniny) - největší ekosystém je celá Země.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biomy Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Mgr. L. Bernátová. Ekosystém je soustava živých a neživých složek životního prostředí na určitém území, jež se navzájem ovlivňují V naší přírodě se nachází.
Biosféra. obsah  úvod  životní podmínky  vlivy působící na životní podmínky  závislost přírodních krajin na podnebí  kontrolní otázky.
ŠABLONY 32 VY_32_INOVACE_18_22_ROSTLINY A ŽIVOČICHOVÉ EVROPY.
Evropa rostlinstvo a živočišstvo
ROSTLINSTVO ŽIVOČIŠSTVO
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_20_ROZMANITOST_PODMINEK_ZIVOTA_NA_ZEMI
MÍRNÝ PÁS PŘÍRODOVĚDA 5.TŘ. Mgr. Renata Šimková.
Podnebné pásy – mírný pás
Podnebné pásy listnaté lesy tropy subtropy
VEGETAČNÍ PÁSY.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Přírodní společenstva v České republice
Cizokrajné suchozemské ekosystémy
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Přírodní krajiny AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Biosféra = živý obal Země.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Polární pás Co zde roste? Žije? Polární pustiny trvalé zalednění
OBSAH PODNEBNÉ PÁSY TROPICKÝ PÁS SUBTROPICKÝ PÁS MÍRNÝ PÁS POLÁRNÍ PÁS
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_15_Podnebné pásy
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
14. f Vegetace mírného pásu
14. Přírodní krajiny světa - vegetační pásy
Biosféra = živý obal Země
Podnebí a vegetace Asie
Podmínky pro život na Zemi
VY_32_INOVACE_Z Evropa Autor: Mgr
Přírodověda Podnebné pásy ( Mírný pás )
Transkript prezentace:

Současná biosféra

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Václava Talábová Předmět:Základy biologie a ekologie - EKOLOGIE

Obsah Současná biosféra1 Ekologické pojmy2 Ekologická adaptace3 Vegetační pásy4 Polární oblast5 Polární oblast - fauna6 Tundra a lesotundra7 Lesy mírného pásu8 9 10

Obsah Zvěř11 Stepi12 Stepi13 Pouště14 Pouště15 Stálezelené tvrdolisté lesy16 Tropické deštné lesy17 Tropické deštné lesy18 Shrnutí - mapa19 Shrnutí - mapa20

BIOSFÉRA = živý obal ZEMĚ Současná biosféra 1

Jedinec – samostatný organismus Populace - soubor jedinců stejného druhu. Společenstvo živočichů – soubor všech živočichů na určitém místě. Společenstvo – soubor všech živých organismů na určitém místě. Ekosystém – tvoři společenstvo a neživé složky přírody. Ekologické pojmy 2

Ekologická adaptace Druhy s velkou přizpůsobivostí – jsou málo specializované a hodně rozšířené (potkan) Druhy s malou přizpůsobivostí – úzce specializované druhy (Kolibříci), vyskytují se na omezeném území! 3 = schopnost reagovat na změny v prostředí

Vegetační pásy Polární oblasti život pouze na okrajích pevnin; velmi krátké léto, hlavní zdroj potravy pro organismy je moře. Tundra a lesotundra letní období trvá 4 měsíce, půda rozmrzá pouze na povrchu (5-10cm); příklady živočichů: 4

Polární oblasti 5

Polární oblasti - fauna 6

Tundra a lesotundra 7

1)Jehličnaté lesy = Tajga chladné a vlhké léto, mrazivé zimy Hlavní dřeviny: smrk, borovice, bříza, modřín Lesy mírného pásu 8

2)Smíšené lesy dřeviny: jedle, javory, buky, osiky a vrby na rozsáhlém území byly přeměněné na zemědělskou půdu 3)Listnaté lesy ve vyšších polohách převládají: buky a javory v nížinách: duby, lípy a jilmy často jsou přeměněny na zemědělskou půdu v místech s nedostatkem srážek přecházejí v lesostepi, stepi, pouště Lesy mírného pásu 9

10

LOSJELEN 11

vegetaci tvoří převážně trávy žijí zde lichokopytníci, sudokopytníci, hlodavci, ptáci kulturní step – umělé polní ekosystémy, pěstování obilovin Travnaté ekosystémy kolem rovníku nazýváme savany. Stepi 12

Stepi 13

zabírají ¼ pevniny žijí zde zejména plazi, hmyz a hlodavci rostlinám, které zde rostou říkáme sukulenty voda se nachází pouze v oázách činností člověka se pouště rozšiřují Pouště 14

Pouště 15

v subtropických oblastech, rostou zde duby, vavříny, olivovníky, datlovníky v Austrálii blahovičníky, půda je využívána pastevci a zemědělci. Stálezelené tvrdolisté lesy 16

druhově nejbohatší ekosystém, rostliny vytvářejí 3 stromové patra, na povrchu je hustý podrost. Na stromech se přidržují různé popínavé rostliny a orchideje – Epifyty! Po vykácení pralesa se krajina rychle mění v poušť Tropické deštné lesy 17

Tropické deštné lesy 18 Panamský deštný prales Amazonský prales

19

20

Materiály získané při specializačním studiu pro Koordinátory EVVO organizované organizací SEVER – Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory Použité zdroje