 Karel Čapek – 2. část tvorby  Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ Uh. Brod  OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-M-3-003.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
Advertisements

Karel Čapek Boj proti fašismu 2. část. Čapek reaguje na nebezpečí fašismu Mezi lety 1935 – 1938 se snaží připravit a vyzbrojit českého člověka na boj.
Karel Čapek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Karel Jaromír Erben Kytice O sbírce celým názvem Kytice z pověstí národních vyšla v roce 1853 (téměř dvacet let po napsání „Polednice“)
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Mgr. Marie Havránková KAREL ČAPEK Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_8_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_BŘETISLAV A JITKA Název: BŘETISLAV.
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
 Karel Čapek – 2. část tvorby  Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ Uh. Brod  OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-L
VY_32_INOVACE_36_Chodsko Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
VYPRACOVALA: Mgr. Ivana Tesařová, ZŠ a MŠ Mladoňovice Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Horská služba ČR NONSTOP SOS
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_300 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Prokletí básníci ve Francii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ UH. Brod ● OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-M
Voda dává život Tereza Štěpařová ZŠ Chrastava. Voda – živí nás, šatí nás, dává život i zabíjí. Je to základní položka pro život, i přesto jí je přebytek.
OB 21-VVP-HUM-CJL-PAV-L-024. Franz Kafka b yl pražský spisovatel židovského původu, jeden z literárně nejvlivnějších a nejoceňovanějších spisovatelů 20.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
OB 21-VVP-HUM-CJL-PAV-M-025
Technické prostředky v požární ochraně
Slovní úlohy řešené rovnicemi
Matyáš Fornůsek 5. ročník ZŠ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Výsledky, důsledky, možnosti vývoje
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Smrt a umírání ve zdravotní péči
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_16 Název Ota Pavel Téma hodiny Autoři druhé.
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Čapek – 2. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.04_KAREL ČAPEK NÁZEV:
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karel Čapek NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Úzká brána a cesta k životu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_07_Literatura 19. století Romantismus
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Česká poválečná literatura I.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_03
Jan Burian NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Filozofické disciplíny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Světová meziválečná tvorba – německy psaná
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_STAROVĚK - ŘECKO
Česká literatura Próza 30. léta.
Člověk a jeho svět Vlastivěda Prezentace EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
VY_12_INOVACE_Jir_I_13 Karel Čapek Název projektu: OP VK
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Čapek – 1. část Název : VY_32_inovace_10 Český jazyk a literatura.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Jak představit literárně-historický a kulturní kontext
Transkript prezentace:

 Karel Čapek – 2. část tvorby  Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ Uh. Brod  OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-M-3-003

Karel Čapek 2. část tvorby

Čtvrté období tvorby léta 20. století V tomto období se Karel Čapek soustřeďuje na románovou „noetickou trilogii“ Noetika – nauka o poznání, o hledání pravdy.

trilogie Hordubal, Povětroň, Obyčejný život Díly jsou spojeny filozoficky, řeší problém co je to pravda, zda je možno poznat poznat pravdu.

Hordubal Po delší době se Hordubal vrací z Ameriky ke své rodině na Podkarpatskou Ukrajinu. Nevrací se však vítán, jeho žena se mezitím sblížila s čeledínem Štěpánem. Hordubal je zabit a během vyšetřování se ukazuje, jak obtížné je poznat pravdu o jeho smrti, pravdu o lidech, poznat motivy lidského jednání.

Povětroň Neznámý muž se zřítil s letadlem a umírá nepoznán v nemocnici. Milosrdná sestra, jasnovidec a básník podle své fantazie vytváří příběh jeho života.

Obyčejný život Nenápadný železniční úředník při psaní své autobiografie odhaluje složitost vlastního života.

Páté období tvorby – boj proti fašismu Mezi lety 1935 – 1938 se snaží připravit a vyzbrojit českého člověka na boj proti fašismu. Bylo to logické vyústění jeho demokratických a humanistických zásad, které zastával celý život. Romány: Válka s mloky, První parta Hry: Bílá nemoc, Matka Nedokončený román. Život a dílo skladatele Foltýna

Válka s mloky Alegorická utopie o mlocích, kteří se postupně a plíživě zmocňují světa. Je to alegorie na fašismus a rozpínavost Německa. O aktuálnosti daného tématu svědčí i nové filmové zpracování románu polské režisérky Agniezsky Holland.

Bílá nemoc Konflikt vojenského diktátora Maršála s lidsky cítícím lékařem Galénem kvůli léku proti zhoubné nemoci. Galén je ochoten vydat lék pouze pod podmínkou, že Maršál zastaví veškeré přípravy k blízké válce. Než však stačí Galén tuto podmínku uskutečnit, je ušlapán davem, který šílí po válce.

Čapek zde burcuje proti válce, varuje před rozpínavostí fašismu, před nebezpečím, které s sebou přináší zfanatizovaný dav. Po premiéře protestovalo proti hře německé vyslanectví.

Matka Hrdinka hry – matka – promlouvá postupně se všemi mrtvými muži své rodiny: otcem a třemi syny. Matka nechápe jejich ochotu zemřít „pro věc“. Nejmladšího syna brání mpřed válkou, ale když slyší zprávu o bombardování škol a zabíjení malých dětí, sama podává synovi zbraň s výzvou: „Jdi!“. Čapek chtěl podnítit v lidech svědomí.

Celá Čapkova tvorba směřuje k životu, k problémům doby, chce sloužit člověku i celému lidstvu. Je jedním z největších demokratů a humanistů 20. století.

Zdroje: Soukal a kol.: Čítanka pro 3. ročník SOŠ, SPN Praha 2002 Panorama české literatury (Literární dějiny od počátků do současnosti), Rubico Olomouc html#material_cite_header thumb-02-bila-nemoc- II.jpg&imgrefurl= radojcic.html&usg=__QBScgZAZSpNWLVW8RlrxbvasATw=&h=217& w=300&sz=36&hl=cs&start=18&um=1&tbnid=9QYP471AAflHXM:&tbn h=84&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3DK.%2B%25C4%258Capek %2BB%25C3%25ADl%25C3%25A1%2Bnemoc%26hl%3Dcs%26lr%3 D%26sa%3DN%26um%3D stop.sk/UserFiles/File/CCC/Karel%20Capek/Karel%20capek.jpg ba.jpg