Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U-2-004
Palivová soustava vznětového motoru Význam Typy palivových soustav Palivo
Význam palivové soustavy vznětových motorů Přeprava paliva Doprava paliva do spalovacího prostoru Úprava paliva skupenství Dávkování paliva Zvýšení nebo snížení dávkování paliva dle potřeb řidiče
Typy palivových soustav vznětových motorů Bez elektronického řízení S elektronickým řízením
Palivová soustava bez elektronického řízení dávkování paliva Používají starší typy automobilů Výhody: Levný provoz a spolehlivost Nevýhody: Vyšší hlučnost Nesplňuje současné emisní normy Vyšší spotřeba Konstrukce palivové soustavy
Palivová soustava s elektronicky řízeným dávkování paliva Používají nové typy automobilů Existuje několik typů Výhody: Nízká cena, spolehlivost, nízká cena, spotřeba a emise Nevýhody: Vyšší náklady na údržbu, nižší životnost některých částí
Části palivové soustavy bez elektronického řízení dávkování paliva Nízkotlaká část Vysokotlaká část
Nízkotlaká část Nádrž Potrubí Palivový filtr Nízkotlaké palivové čerpadlo
Nádrž Slouží k přepravě paliva Zásoba paliva Objem od několika litrů do stovek litrů
Potrubí Kovové nebo plastové Vedení paliva Musí odolávat chemickému působení Stejné vlastnosti za všech povětrnostních podmínek
Filtr Papírový Sítkový Odstředivý Čištění paliva od pevných částic
Nízkotlaké palivové čerpadlo Pohon mechanický nebo elektrický Doprava paliva do vysokotlaké části palivové soustavy
Vysokotlaká část Vysokotlaké palivové čerpadloVysokotlaké palivové čerpadlo…..fotofoto Vysokotlaké potrubí Vysokotlaké potrubí ….fotofoto VstřikovačVstřikovač …..fotofoto
Vysokotlaké palivové čerpadlo Vytvoření vysokého tlaku (asi 80 MPa) Řadové (nákladní automobily) S rotačním pístem (osobní automobily) Časování dávkování paliva Dávkování paliva Fázování dávkování paliva
Vysokotlaké potrubí Vedení paliva Kovové Vnitřní průměr asi 3 mm Vnější průměr asi 8 mm Pevně uchyceno na motoru Stejně dlouhé Minimum ohybů
Vstřikovač Vstřikování paliva do spalovacího prostoru Otvírací tlak asi 8 MPa Otvírací tlak vstřikovače je ovlivněn přítlakem pružiny Nutnost provádět seřízení přítlaku pružiny v intervalech stanovených výrobcem
Palivo Motorová nafta Olejovitá konzistence Zajišťuje mazání vysokotlakého čerpadla Kvalita je ovlivněna množstvím síry Síra poškozuje vstřikovače palivových soustav s elektronickým řízením Při nízkých teplotách asi – 20°C dochází k oddělování vody z nafty (tzv. mrznutí nafty)
Literatura: JAN, Zdeněk, ŽDÁNSKÝ, Bronislav. Automobily vyd. Brno : Avid, s. JAN, Zdeněk, ŽDÁNSKÝ, Bronislav. Automobily vyd. Brno : Avid, s. JAN, Zdeněk, ŽDÁNSKÝ, Bronislav. Automobily vyd. Brno : Avid, s. JAN, Zdeněk, ŽDÁNSKÝ, Bronislav. Automobily vyd. Brno : Avid, s. POŠTA, Josef, et al. Opravárenství a diagnostika II. Praha : Informatorium, s. POŠTA, Josef, et al. Opravárenství a diagnostika I. Praha : Informatorium, s. ČUPERA, Jiří, ŠTĚRBA, Pavel. Automobily (7) : Diagnostika motorových vozidel. Brno : Avid, s.