Vektorová grafika (11)
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Josef Kulhavý Předmět:Informační technologie
Obsah Vektorová grafika1 Příklady vektorové grafiky2 Rozdíly3 Rozdíly jsou patrné při velkém rozlišení4 Výhody a nevýhody5 Objekty6 7 Nejznámější programy8 3D grafika9 Grafické principy10
Obrázky jsou tvořeny geometrickými tvary: úsečkami, křivkami, mnohoúhelníky a jejich výplněmi Základem vektorové grafiky je matematika. Používá objektový přístup – Obrázek se skládá z objektů – Například: úsečka Souřadnice počátku a konce Tloušťka Barva Použití: Loga, kreslené obrázky, ilustrace, … Vektorová grafika 1
Příklady vektorové grafiky 2
Rozdíly 3 Vektorová grafikaRastrová grafika
Rozdíly jsou patrné při velkém zvětšení Rastrová grafikaVektorová grafika 4
Výhody a nevýhody Výhody: Lze je libovolně zvětšovat a zmenšovat – bez ztráty kvality Je možné pracovat s jednotlivými prvky obrázku nezávisle na ostatních prvcích Malá datová velikost vektorové grafiky. Nevýhody: Potřeba většího výpočetního výkonu Zjednodušení reality Nevhodné pro fotografie – rychle se střídají barvy 5
Objekty jsou na sobě nezávislé – Lze je přesouvat – Lze je přidávat i odstraňovat Objekty 6
Objekty jsou na sobě nezávislé – Lze je přebarvovat – Lze je zvětšovat a zmenšovat Objekty 7
CorelDRAW Adobe Illustrator Zoner Callisto – český výrobce – některé verze zdarma Open Office Draw Vektorovou grafiku využívají i flash animace na webu Nejznámější programy 8
Speciální typ vektorové grafiky Matematický popis se zaznamenává ve třech souřadnicích K vytváření 3D grafiky je nutný speciální software, který je schopen 3D vizualizace Používá se často k modelování reálných objektů Pracuje se nejen s jednotlivými objekty, ale i se zdroji osvětlení, pozicí pozorovatele, vlastnosti povrchu apod. 3D grafika 9
Při práci s grafikou nestačí jen ovládat libovolný grafický program, umět např. upravit fotografii nebo nakreslit složitější vektorový obrázek. To je teprve základ, který musí být propojen s dodržováním základních pravidel pro tvorbu grafiky. Pravidlo dvou – Určitě nic nepokazíte, pokud použijete právě dvě odlišná písma, dvě barvy, dva styly, dva typy formátu obrázků apod. Pravidlo kontrastu – Pokud používáte různé prvky, musí být opravdu výrazně odlišné (kontrastní), aby vynikly a udělaly materiál zajímavý. Např. pro nadpisy se používá bezpatkové písmo (např. Arial), naopak pro dlouhý text patkové písmo (např. Times New Roman). Pravidlo zarovnání – Všechny prvky na stránce, obrázky i další pomocné prvky, musí být navzájem zarovnány. I když prvky stojí samostatně, jsou díky zarovnání spojeny pomyslnou čarou. Zvýší se tím přehlednost dokumentu. Pravidlo blízkosti – Prvky, které patří významově k sobě, je třeba uspořádat a oddělit od ostatních prvků(např. čárou, bílým místem). Bude tak lépe organizováno prázdné místo. Pravidlo opakování – V celém dokumentu je důležité používat stejné prvky např. pro nadpisy, text, barvy. Udrží se tak pořádek, jednotlivé části materiálu se spojí a vše je přehlednější. Grafické principy 10
znak.svg.png Použité zdroje