Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a střední odborná škola, s.r.o. Horská 167, Liberec Šablona III/2 Číslo materiálu VY_32_INOVACE _447 Autor Mgr. Irena Fadrhoncová Třída/ročník 4. ročník, nástavba Datum vytvoření
Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Tematická oblast Filozofie pro SOŠ – Aristoteles Předmět Základy společenských věd Anotace (výstižný popis způsobu použití, případně metodické pokyny) Prezentace slouží k výkladu o Aristotelovi. Klíčová slova Řecká filosofie, Aristoteles Druh učebního materiálu Výkladová prezentace Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Platonův žák. Označován za největšího myslitele starověku. Narodil se v rodině královského lékaře a byl vychován jako aristokrat. Na dvoře Makedonského krále působil jako učitel malého Alexandra Velikého. Jeho spisy byly z větší části ztraceny, když se vedoucí silou ve středomoří stala Římská říše. Jeho myšlenky se šířily nejprve v arabském světě, teprve v 9. století n. l. byly přeloženy z arabštiny do latiny.
Aristoteles
Aristoteles kritizoval Platonovu teorii idejí. Platon svá tvrzení opíral o matematické studie, které jsou abstraktní, Aristoteles vycházel z přírodovědných studií. Matematické výpočty a geometrie jsou vzdáleny každodennímu světu, kdyžto biologie pozoruje a popisuje konkrétní svět kolem nás. Aristoteles došel k tomu, že schopnost poznávat jednotlivé pojmy není vrozená (jak tvrdil Platon), ale naučená, získaná během života.
Obecné pojmy se podle Aristotela tvoří takto: Kdykoli dítě uvidí psa, všimne si pokaždé něčeho, co má toto zvíře společného s ostatními psy a tím si utváří představu o „psovitosti“ či formě psa Neexistuje žádná říše idejí, obecné pojmy jsou v tomto našem světě! Souvislosti: spor o vznik obecných pojmů rozdělil později filosofy na dva tábory: racionalisty (např. Descartes, Kant), kteří věří ve vrozené vědění a empiristy (např. Locke, Hume), kteří tvrdí, že veškeré vědění pochází pouze ze smyslové zkušenosti.
Svůj názor na obecné pojmy získal Aristoteles z pozorování živých věcí a jeho klasifikace živé přírody je prvním podrobným zkoumáním živého světa v dějinách. Uplatňuje při klasifikace systematický postup, hledá společné prvky určité skupiny (viz obrázek výše). Člověka umístil na vrchol své hierarchie, protože ho od ostatních živých věcí odlišuje schopnost rozumového uvažování. Člověk se sice rodí jako nepopsaná deska a vše se učí v průběhu života, ale schopnost rozumově uvažovat je mu vrozená.
Vše ve světě se dá vysvětlit čtyřmi příčinami (každá věc má tyto vlastnosti): LÁTKA – to, z čeho je věc vytvořena FORMA – tvar věci ÚČEL – funkce věci ÚČINEK – pohyb, zdroj vznikání a změny
Kategorie jsou podle Aristotela nejvyšší rody pojmů (nejvyšší kategorie, podle kterých posuzujeme svět kolem nás). Úkol: představte si, že máte vysvětlit mimozemšťanům, podle čeho všeho posuzujete a dělíte jsoucna kolem sebe, aby jste se v běžné realitě vyznali. Stanovte alespoň pět těchto škatulkujících principů.
Kategorie jsou podle Aristotela nejvyšší rody pojmů (nejvyšší kategorie, podle kterých posuzujeme svět kolem nás): PODSTATA (SUBSTANCE) KVALITA KVANTITA VZTAH KDE? KDY? POLOHA VZHLED ČINNOST TRPNOST
Aristoteles
Aristoteles zkoumal ústavy okolních států a dospěl k názoru, že vládu můžeme rozdělit podle množství vládnoucích osob a podle toho, je-li to vláda zdravá nebo zvrhlá: Počet vládnoucích osobZvrhlý způsob vlády Zdravý způsob vlády JednotlivecTyranieMonarchie Malá skupinaOligarchieAristokracie Všichni – lid si vládne sám ! Demokracie !Politeia
Podle Aristotela si může být lid sám sobě tyranem skrze vlastní ústavu, samozřejmě vinou zvolených zástupců – odtud demokracie jako zvrhlý způsob vlády. Úkol: Jaké dnes existují společenské či ústavní pojistky proti tomu, aby se zvolení zástupci mohli obohacovat na úkor těch, kdo je zvolili? Řešení: Svobodný tisk, oddělení jednotlivých složek státní moci, zákony o střetu zájmů, kontrolní orgány (nejvyšší kontrolní úřad, ombudsman), pravidelné volby atd.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt EU peníze školám „Inovace výuky“ registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Zdroje: HEJDUK, Jiří: Občanský a společenskovědní základ. Filosofie – učebnice učitele. Computer Media, Kralice na Hané BUCKINGHAM, Ben a kol. Kniha filozofie. Praha: Knižní klub, 2013, ISBN Obrázek z internetu: Aristotelova busta: GABA, Eric. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázky psů: Microsoft Word 2010, Klipart Skenované obrázky: Aristotelova klasifikace živých věcí: BUCKINGHAM, Ben a kol. Kniha filozofie. Praha: Knižní klub, 2013, str. 61.