Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0876 Střední odborné učiliště nábytkářské a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Filosofie a kultura Aristoteles.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _721 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _606.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Filosofie úvod do problému....
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _614 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_406.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Úvod do práva.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Filozofie osvícenství v Německu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Úvod do práva.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Filozofie osvícenství ve Francii
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Psychické procesy - vnímání
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Aristoteles př. n. l. otec byl lékařem makedonského krále Filipa II. (otec Alexandra Velikého) řecký filozof, po dobu dvaceti let žák Platonův,
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a střední odborná škola, s.r.o. Horská 167, Liberec Šablona III/2 Číslo materiálu VY_32_INOVACE _447 Autor Mgr. Irena Fadrhoncová Třída/ročník 4. ročník, nástavba Datum vytvoření

Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Tematická oblast Filozofie pro SOŠ – Aristoteles Předmět Základy společenských věd Anotace (výstižný popis způsobu použití, případně metodické pokyny) Prezentace slouží k výkladu o Aristotelovi. Klíčová slova Řecká filosofie, Aristoteles Druh učebního materiálu Výkladová prezentace Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost

 Platonův žák.  Označován za největšího myslitele starověku.  Narodil se v rodině královského lékaře a byl vychován jako aristokrat.  Na dvoře Makedonského krále působil jako učitel malého Alexandra Velikého.  Jeho spisy byly z větší části ztraceny, když se vedoucí silou ve středomoří stala Římská říše.  Jeho myšlenky se šířily nejprve v arabském světě, teprve v 9. století n. l. byly přeloženy z arabštiny do latiny.

Aristoteles

 Aristoteles kritizoval Platonovu teorii idejí.  Platon svá tvrzení opíral o matematické studie, které jsou abstraktní, Aristoteles vycházel z přírodovědných studií.  Matematické výpočty a geometrie jsou vzdáleny každodennímu světu, kdyžto biologie pozoruje a popisuje konkrétní svět kolem nás.  Aristoteles došel k tomu, že schopnost poznávat jednotlivé pojmy není vrozená (jak tvrdil Platon), ale naučená, získaná během života.

 Obecné pojmy se podle Aristotela tvoří takto: Kdykoli dítě uvidí psa, všimne si pokaždé něčeho, co má toto zvíře společného s ostatními psy a tím si utváří představu o „psovitosti“ či formě psa  Neexistuje žádná říše idejí, obecné pojmy jsou v tomto našem světě! Souvislosti: spor o vznik obecných pojmů rozdělil později filosofy na dva tábory: racionalisty (např. Descartes, Kant), kteří věří ve vrozené vědění a empiristy (např. Locke, Hume), kteří tvrdí, že veškeré vědění pochází pouze ze smyslové zkušenosti.

 Svůj názor na obecné pojmy získal Aristoteles z pozorování živých věcí a jeho klasifikace živé přírody je prvním podrobným zkoumáním živého světa v dějinách.  Uplatňuje při klasifikace systematický postup, hledá společné prvky určité skupiny (viz obrázek výše).  Člověka umístil na vrchol své hierarchie, protože ho od ostatních živých věcí odlišuje schopnost rozumového uvažování.  Člověk se sice rodí jako nepopsaná deska a vše se učí v průběhu života, ale schopnost rozumově uvažovat je mu vrozená.

 Vše ve světě se dá vysvětlit čtyřmi příčinami (každá věc má tyto vlastnosti):  LÁTKA – to, z čeho je věc vytvořena  FORMA – tvar věci  ÚČEL – funkce věci  ÚČINEK – pohyb, zdroj vznikání a změny

 Kategorie jsou podle Aristotela nejvyšší rody pojmů (nejvyšší kategorie, podle kterých posuzujeme svět kolem nás).  Úkol: představte si, že máte vysvětlit mimozemšťanům, podle čeho všeho posuzujete a dělíte jsoucna kolem sebe, aby jste se v běžné realitě vyznali. Stanovte alespoň pět těchto škatulkujících principů.

 Kategorie jsou podle Aristotela nejvyšší rody pojmů (nejvyšší kategorie, podle kterých posuzujeme svět kolem nás):  PODSTATA (SUBSTANCE)  KVALITA  KVANTITA  VZTAH  KDE?  KDY?  POLOHA  VZHLED  ČINNOST  TRPNOST

Aristoteles

 Aristoteles zkoumal ústavy okolních států a dospěl k názoru, že vládu můžeme rozdělit podle množství vládnoucích osob a podle toho, je-li to vláda zdravá nebo zvrhlá: Počet vládnoucích osobZvrhlý způsob vlády Zdravý způsob vlády JednotlivecTyranieMonarchie Malá skupinaOligarchieAristokracie Všichni – lid si vládne sám ! Demokracie !Politeia

 Podle Aristotela si může být lid sám sobě tyranem skrze vlastní ústavu, samozřejmě vinou zvolených zástupců – odtud demokracie jako zvrhlý způsob vlády.  Úkol: Jaké dnes existují společenské či ústavní pojistky proti tomu, aby se zvolení zástupci mohli obohacovat na úkor těch, kdo je zvolili? Řešení: Svobodný tisk, oddělení jednotlivých složek státní moci, zákony o střetu zájmů, kontrolní orgány (nejvyšší kontrolní úřad, ombudsman), pravidelné volby atd.

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt EU peníze školám „Inovace výuky“ registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Zdroje: HEJDUK, Jiří: Občanský a společenskovědní základ. Filosofie – učebnice učitele. Computer Media, Kralice na Hané BUCKINGHAM, Ben a kol. Kniha filozofie. Praha: Knižní klub, 2013, ISBN Obrázek z internetu: Aristotelova busta: GABA, Eric. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázky psů: Microsoft Word 2010, Klipart Skenované obrázky: Aristotelova klasifikace živých věcí: BUCKINGHAM, Ben a kol. Kniha filozofie. Praha: Knižní klub, 2013, str. 61.