Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Marie Havránková NAUKA O TVOŘENÍ SLOV- skládání a zkracování Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Advertisements

Mgr. Marie Havránková NAUKA O TVOŘENÍ SLOV Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková VY_32_INOVACE_05_Podstatná jména 4.ročník_Vzor moře Téma: Vzor moře CZ.1.07/1.4.00/
OB 21 CJL STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN. PŘÍDAVNÁ JMÉNA ( adjektiva ) Přídavná jména označují vlastnosti podstatných jmen ( jasný, šťastný, hezký, velký.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_7_Opakování podstatných jmen Téma: 7B_ČJ7.roč.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Tato práce je šířena pod licencí CC BY – SA 3.0.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Eva Sixtová VY_32_INOVACE_05_Český jazyk pro 8. ročník_Pravopis koncovek přídavných jmen Téma: Pravopis koncovek přídavných.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_26_ČJ4 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Vzory podstatných jmen 6 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr. Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Tomanová Jana NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_05- Přídavná.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_3_Vlastní a obecná jména Téma: 6A_ČJ7.roč.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová P J Á N V A D Í Ř A N É M usměvavá vysoký malá milé otcův matčin Petrův.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Tvarosloví 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_01_Ohebné slovní druhy Autor Chňoupková Martina.
fotbalový mí č bílá r ůž e chutné ovoce P ř ídavná jména IT ve škole CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 3 – podstatná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název prezentace (DUMu)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Podstatná jména Bc. K. Matějková.
Přídavná jména.
Přídavná jména vyjadřují: vlastnosti osob, zvířat, věcí a dějů
Mgr. Marie Havránková NAUKA O TVOŘENÍ SLOV- skládání a zkracování
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_16
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_12
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
Pravopis přídavných jmen
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 11 –slovesa – slovesný vid
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Vzor pán CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
MLUVNICKÉ KATEGORIE PODSTATNÝCH JMEN
Digitální učební materiál
PŘÍDAVNÁ JMÉNA VÝKLAD A PROCVIČENÍ.
Autor: Mgr. Jana Šulcová
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu středního
Digitální učební materiál
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Alena Dohnalová Číslo
VY_32_INOVACE_01_Český jazyk_8.ročník 09_Určování podstatných jmen
PÁN.
VY_32_INOVACE_47_TK projekt v rámci vzdělávacího programu
Přídavná jména přivlastňovací
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vyjadřují vlastnosti podstatných jmen.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_PRIDAVNA_JMENA Název materiálu:
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_10_ČESKÝ JAZYK
Autor: Mgr. Milena Závorková
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Iveta Vališková
Rod podstatných jmen Mgr. Iveta Vališková
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
VY_32_INOVACE_18_ Slovní druhy ohebné, přídavná jména
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Opakujeme přídavná jména ČJ 6.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012

 V této sadě výukových materiálů s názvem Tvarosloví se budeme zabývat tvořením tvarů slov, slovními druhy, jejich tříděním a mluvnickými kategoriemi. Učivo má rozšířit znalosti, které žáci získali v ZŠ a je určeno pro žáky 2. ročníku učebních oborů SOU.  Tato prezentace je zaměřena na přídavná jména, jejich druhy, skloňování, pravopis koncovek přídavných jmen a na stupňování přídavných jmen.

PŘÍDAVNÁ JMÉNA ADJEKTIVA

 označují vlastnosti podstatných jmen nebo jejich význam blíže určují a zpřesňují  určujeme u nich mluvnické kategorie: pád, číslo, rod, kromě nich ještě druh a vzor  skloňují se a jsou plnovýznamovým slovním druhem  ve větě plní nejčastěji funkci shodného přívlastku, případně jmenné části přísudku

 s podstatnými jmény, k nimž patří, se shodují v pádě, čísle a rodě, v rodě mužském se v některých pádech rozlišují i tvary životné a neživotné  rozlišujeme tyto druhy přídavných jmen: přídavná jména tvrdá, přídavná jména měkká a přídavná jména přivlastňovací

 mají tvar složený nebo jmenný  tvar složený (dlouhý – v koncovce je dlouhá samohláska)  v 1. pádě jednotného čísla je trojí zakončení podle rodů koncovkami –ý, -á, -é  skloňují se podle vzoru mladý, mladá, mladé

 tvar jmenný (krátký – bez koncovky nebo s krátkou samohláskou)  jsou zakončena stejně jako tvrdé vzory podstatných jmen  skloňují se podle vzoru mlád (jako pán, 1. p. j. č. rodu mužského je bez koncovky), mláda (jako žena), mládo (jako město)  přídavné jméno rád, ráda, rádo má pouze tvary jmenné

 jsou jen ve tvaru složeném s dlouhou samohláskou v koncovce  v 1 pádě čísla jednotného mají ve všech rodech koncovku –í  skloňují se podle vzoru jarní (jarní vánek, jarní květina, jarní počasí)

 v některých pádech jsou ve tvaru jmenném, v jiných pádech ve tvaru složeném  přivlastňují jednotlivé, určité osobě  tvoříme je od podstatných jmen rodu mužského životného, která označují osoby, příponami –ův –ova, -ovo a od podstatných jmen rodu ženského, která označují osoby, příponami –in –ina,-ino

 skloňují se podle vzoru otcův, otcova, otcovo a matčin, matčina, matčino  od jmen zvířat přídavná jména přivlastňovací zpravidla netvoříme (ale Alíkova miska)  přídavná jména přivlastňovací utvořená od jmen vlastních píšeme s velkým počátečním písmenem (Pavlův kamarád, Erbenovy pohádky)

 v přídavných jménech měkkých píšeme v koncovkách pouze měkké –í (orlí, orlímu, orlích, orlími…)  v přídavných jménech tvrdých a přídavných jménech přivlastňovacích píšeme v koncovkách tvrdé –y/-ý, jen v 1. a 5 p. mn. č. rodu mužského živ. píšeme měkké –i/-í, např. malý pes, ale malí psi, otcovy brýle jako matčiny brýle, otcovi bratři jako matčini bratři

 některá přídavná jména tvrdá mohou vyjádřit trojí stupeň vlastnosti = dají se stupňovat  pravidelné stupňování – druhý stupeň tvoříme z prvního pomocí přípon –ejší, -ější, -ší nebo koncovkou –í, třetí stupeň tvoříme z druhého předponou nej- : veselý- veselejší – nejveselejší

1. stupeň (pozitiv)2. stupeň (komparativ)3. stupeň (superlativ) nej stupeň rychlý-ejší rychlejšínejrychlejší vděčný-ější vděčnějšínejvděčnější starý-ší staršínejstarší hezký-í hezčínejhezčí

 nepravidelné stupňování – druhý a třetí stupeň mají jiný kořen než stupeň první: dobrý – lepší – nejlepší, zlý – horší –nejhorší  stupňování opisem – druhý a třetí stupeň tvoříme pomocí příslovcí více, silněji, méně: navštěvované místo, více navštěvované místo, nejvíce navštěvované místo

 Přídavná jména označují vlastnosti podst. jmen nebo jejich význam blíže určují a zpřesňují. Určujeme u nich pád, číslo, rod, druh a vzor. Skloňují se, jsou plnovýznamová, ve větě plní nejčastěji funkci přívlastku shodného.  Rozlišujeme přídavná jména tvrdá, měkká a přivlastňovací.  Přídavná jména tvrdá mají tvar složený, vzor mladý, mladá, mladé, a tvar jmenný, vzor mlád (pán), mláda (žena), mládo (město).

 Přídavná jména měkká mají vzor jarní (den), jarní (květina), jarní (počasí).  Přídavná jména přivlastňovací přivlastňují určité osobě, tvoříme je od podst. jmen rodu mužského, vzor otcův, otcova, otcovo, a podst. jmen rodu ženského, vzor matčin, matčina, matčino.  Některá přídavná jména tvrdá mohou vyjádřit trojí stupeň vlastnosti – stupňují se. Máme stupňování pravidelné (veselý, veselejší, nejveselejší) a nepravidelné (zlý, horší, nejhorší).

 1. Co označují přídavná jména a co u nich určujeme?  2. Jaké druhy přídavných jmen rozlišujeme?  3. Jaké tvary mají přídavná jména tvrdá, jaké mají vzory?  4. Jaké vzory mají přídavná jména měkká?  5. Komu přivlastňují přídavná jména přivlastňovací, jak u nich máme vzory?  6. Co je to stupňování, jak stupňujeme přídavná jména?

 MUŽÍKOVÁ, Olga, MARKVARTOVÁ, Barbora, KLUSÁČKOVÁ, Lenka, JEŘÁBKOVÁ, Eleonora, ADÁMKOVÁ, Petra. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80 – 7358 – 082 – 9  DOBEŠOVÁ, Věra, FIALOVÁ, Vladimíra. Průvodce českým jazykem. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80 – 7538 –  SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007,ISBN 978 – 253 – 0298 – 0