Individuální dárcovství 2.0 možnosti, nástroje a trendy červen 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Neziskovky a spolupráce
Advertisements

Neziskové organizace a jejich financování
Grantová politika KC Praha. Jana Brežná, KC Praha Co je NNO (NGO): Nestátní nezisková organizace:  právní formou je občanské sdružení, obecně prospěšná.
Fundraising PE 415.
Finanční možností svépomocných skupin
CSR V INTERNÍ KOMUNIKACI SKUPINY ČEZ
Dobrovolnictví v české společnosti
Motivační seminář Opava Východiska a zkušenosti pro vzdělávání pro sociální podnikání Karel Rychtář SČMVD Praha Tato prezentace je spolufinancována.
Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší.
Rozdělení sektorů Neziskový sektor Může existovat na základě funkčního ziskového sektoru Ziskový sektor Plně zde působí tržní prostředí cíl = zisk.
ÚVOD Management a marketing
Zdroje pro financování projektů Hana Šilhánová, ředitelka NROS 2007 Seminář pro žadatele o dotace MPSV – odbor rodinné politiky.
Místní akční skupiny a vzdělávání Horní Ředice
Jak se pozná sociální podnik
Hodnota a význam dobrovolnictví Třetí odborné setkání k tématu uznávání neformálního vzdělávání Praha, Evropský dům,
LIDÉ DÁVAJÍ LIDEM Všude jsou jen lidé – individuální dárci, firemní dárci, úředníci….. Lidé dávají dary, když jsou o to požádáni. Jakmile darují, musíme.
Teleworking v Asseco CR Renata Leflerová Ředitel LZ Praha
Vícezdrojové financování Jitka Nesrstová Nadace VIA / Sdružení VIA.
Neziskové organizace a jejich financování
Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy university v Brně TRIALOG (Brněnský institut rozvoje občanské společnosti)
Evropská obchodní akademie1 Projektové řízení fundraising Evropská obchodní akademie Děčín projektové řízení klíčová kompetence školského pracovníka.
26. Prosince 2004 Tsunami v jihovýchodní Asii.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
České neziskové organizace v informační společnosti Přednáška z cyklu Jinonické informační pondělky Mgr. Kateřina Pojerová ÚISK FF UK.
Občanský a družstevní sektor. překrývání sociální ekonomiky státu s občanským sektorem /nejsou totožné/ České organizace občanského sektoru občanská sdružení.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Občanská společnost a občanský sektor PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Sociální ekonomika v ČR v ČR třetí sektor tradičně spojován s občanským sektorem omezené užívání názvu sociální ekonomika o obsahu SE panuje všeobecně.
NEVLÁDNÍ NEZISKOVÉ ORGANIZACE (NNO)
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
SEMINÁŘ PRO ŽADATELE Veřejné výběrové řízení 17. ročníku sbírkového projektu Pomozte dětem.
Rozpočetnictví a kalkulace
OBCHŮDKY NA TENKÉM LEDĚ? VÝZVY A BARIÉRY DOBROČINNÝCH OBCHODŮ V ČESKÉ REPUBLICE Bakalářská práce Barbora Božková KES FSS MU Brno Termín odevzdání: Leden.
Dárcovská SMS Praha, DMS za 4 roky Spuštění projektu – duben 2004 Vysoké Tatry, Tsunami DPH Motivem pro zavedení systému DMS byla společná.
Co se naučit a na co se připravit.. 1.Prostor pro působení neziskových organizací 2.Základy teorie a typologie NO 3.Historie NO 4.Mezinárodní rozměr NO.
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
SOCIÁLNÍ FIRMA. Od roku 1990 usiluje o integraci osob s postižením do běžného života Podporuje: –bezbariérovou individuální dopravu, –služby osobní asistence,
Dílčí studie pro Koncepci politiky vlády vůči nestátním neziskových organizacím do roku 2020 VLASTNÍ ZDROJE NNO A JEJICH VÝDĚLEČNÁ A PODNIKATELSKÁ ČINNOST,
Neziskové formy podniku -> Ekonomika a neziskový sektor Ekonomika a neziskový sektor
Veřejné finance a podnikání Ing. Erik Geuss ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Ekonomika podnikání.
Fundraising pro veřejně prospěšné projekty - možnosti, nástroje a trendy 2. prosince 2014.
Financování NO Systém veřejného financování - financování z veřejných rozpočtů Finance z neveřejných zdrojů (tuzemských i zahraničních) Nadace tuzemské.
1 Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI) – osa Mikrofinancování/sociální podnikání Jitka Zukalová, MPSV, oddělení Evropské unie.
Tisková konference o pravidelném dárcovství v České republice.
10 let dárcovské SMS aneb jak bylo a jak je individuálnímu dárcovství u nás? 7. dubna 2014.
Výzkumné komunity / Privátní panely / Výzkum trhu Firemní dárcovství Radek Jiřičný Research Director
Ekonomika Zdroje finančních prostředků pro neziskové organizace 3. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.3_1_09.
N ÁSTROJE ZVYŠOVÁNÍ KVALITY ŘÍZENÍ ÚŘADU Společenská odpovědnost úřadu.
Vyhlašuje veřejnou sbírku na pomoc obětem nepokojů Ukrajině Pomoc Charity bude zaměřena na podporu zdravotnických zařízení a následnou pomoc lidem, kteří.
FIREMNÍ SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST SKUPINY ČEZ 5. prosince 2014 JUDr. Michaela Chaloupková, M B A člen představenstva ČEZ, a. s.
Koncepce účinnější podpory umění Ministerstvo kultury 4. dubna 2007 Marta Smolíková.
© ABB Group November 15, 2016 | Slide 1 Spolupráce NNO a firmy Pohled dárce Magdaléna Steinerová, ABB s.r.o., Workshop,
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
FSS MU 2. dubna 2012 Neziskový sektor v České republice a partnerství.
Strategie.
Neziskový sektor. Neziskový sektor Cílem neziskových organizací je uspokojení řady lidských potřeb: Ochrana lidských práv Ochrana přírodního prostředí.
Budoucnost odborného školství
Regionální inovační strategie
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
„Jsme rovnocenní partneři“
Společensky odpovědné podnikání
Individuální dárcovství
Marketing neziskových organizací
Rozpočetnictví a kalkulace
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Firemní dárcovství Radek Jiřičný Research Director
ORP a NNO Petr Holý.
Ekonomika nadací a nadačních fondů
Poskytování sociálních služeb a ekonomika církevních nestátních neziskových organizací Konference APSS Praha,
Transkript prezentace:

Individuální dárcovství 2.0 možnosti, nástroje a trendy červen 2015

Privátní dárcovství = dary nebo investice do veřejně prospěšných a charitativních projektů, které nepocházejí ze státních finančních zdrojů -Institucionální („nadační“) -Firemní -Mecenáši/velcí dárci -Individuální Jak si stojí Česká republika po 25 letech zkušeností a praxe veřejně prospěšného sektoru?

Institucionální dárcovství Nadace a nadační fondy = účelové sdružení majetku, jehož smyslem je podporovat třetí osoby Nejtransparentnější a nejstabilnější neziskové organizace v rámci sektoru (i ve srovnání s Evropou). -V ČR zhruba 500 nadací, 1500 nadačních fondů (10% z nich jsou firemní) -Krize tvrdě dopadla zejména na nadace a jejich výnosy z nadačního jmění -Podle ankety FD se přesto více než 60% nadací snažilo držet objem peněz na granty na stejné úrovni jako před krizí -Podle údajů FD ročně nadace podporují NNO zhruba 950 mil.

Institucionální dárcovství PořadíNázev nadace / fonduPůsobnostNadační jměníVýše darů 1Nadace ČEZcelostátní Nadace Charty 77celostátní Nadace Partnerstvícelostátní Nadační fond Dobrý andělcelostátní Nadace Siriuscelostátní Nadace Rozvoje občanské společnosti celostátní Nadace OKDregionální Nadace AGROFERTcelostátní Nadační fond J&Tcelostátní Nadace O2celostátní

Firemní dárcovství Celá řada konceptů a definic = corporate citizenship, corporate investment, corporate governance, corporate social responsibility, corporate giving, etc…. -V ČR relativně vysoká poptávka po firmě jako dárci/investorovi do veřejně prospěšných aktivit (až 80% lidí, FD 2009) -Krize zmrazila firemní dárcovské aktivity a zcela je kvalitativně změnila -Podle údajů MF ČR firmy ročně darují 2,6mld

Firemní dárcovství -Firmy investují do charity a kultury na základě svých korporátních strategií -Ustoupily od podpory ad hoc akcí (případně často řešeno v rámci marketingu) -Propojování stakeholderů (zaměstnanci, zákazníci, dodavatelé, … -Různorodost podpory – kombinace finančního a nefinančního plnění, dobrovolnictví (včetně expertního) -Zájem o „přidanou hodnotu“ spolupráce na obou stranách -Velká diverzita aktivit -Finanční plnění na dlouhodobém maximu, nelze očekávat zvýšení

3. Mecenáši -Hlávkova tradice -po roce 1989 prakticky nebylo na co navazovat… -Ladislav Čerych (1925 – 2011) -Petr Sýkora -Spíše social makers..

4. Individuální dárcovství -Dlouhé roky u nás podceňovaný finanční zdroj -Velice stabilní úroveň darů, a to i přes hospodářskou krizi, v posledních letech dokonce mírný nárůst -dlouhodobě na hladině 1,4 – 1,6 mld ročně, bez propadů -Veřejné sbírky jako tradiční a historický zdroj financí na dobrou věc, sbírka na Národní divadlo -Podle průzkumů každý druhý Čech aspoň jednou ročně daruje na charitu -I ve srovnání se sousedními zeměmi jsou lidé co do kvantity štědří a solidární – kvalitativně chybí zejména pravidelné dárcovství -Etablování a vznik nových nástrojů pro dárcovství jednotlivců

Dárcovská SMS -První systémový nástroj na podporu individuálního dárcovství -Pomozte dětem 2004 – historicky první možnost darovat mobilem; jednoduchá pravidla, DMS heslo a číslo Dostupnost pro všechny NNO za stejných podmínek – jednoduchý princip, velký impakt -Česká veřejnost si na dárcovské SMS rychle zvykla -Rychlá pomoc zejména při katastrofách (např. tsunami, povodně, polom v Tatrách apod.) -Z dárcovských SMS v ČR fenomen -Mezinárodní ocenění (GSM Awards 2004, UK) -Rozšíření do ostatních zemí, Slovensko, Bulharsko -Osvobození od DPH, roční dárcovské SMS

Podpora dobročinnosti -Jak neziskovky získávají peníze na dobrou věc?

Podpora dobročinnosti -Který z nástrojů chtějí neziskovky posílit?

Podpora neziskovek -Kdo podporuje neziskovky?

Podpora neziskovek -Kdo podporuje neziskovky?

Co ale funguje? -Crowdfunding? Ano i ne… Pouze 10 % neziskovek chce vyzkoušet nebo posílit - Anonymita vs. neanonymita Až 80% potenciálních dárců uvádí, že by si svůj dar rozmyslelo, kdyby se muselo registrovat nebo zpřístupnit svoje osobní údaje obdarovanému -„Charitytainment“ Darovat s radostí, mít zážitek (charitativní běhy, možnost vyzkoušet si něco neobvyklého na vlastní kůži, udělat něco speciálního…)

Děkuji! Klára Šplíchalová, Fórum dárců