GRECO – Skupina států proti korupci Hodnocení České republiky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OD KORUPCE K INTEGRITĚ Protikorupční opatření v oblasti vzdělávání dle
Advertisements

PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA 2004 PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA.
Boj proti korupci a lichvě
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí
1 „Zájmy České republiky a přijetí společné měny“ Stav příprav v jednotlivých sektorech a úkoly pro další období Vladislav Flek vedoucí Organizačního výboru.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
TEST 1. Může Skrblík Ječmenovi proplatit pokutový blok jako výdaj tábora – střediska? Proč? 2. Byly splněny podmínky pro blokové řízení? 3. Může se Baghíra.
Financování politických stran a regulace politických kampaní 6. října 2011 Mgr. Karolína Peake místopředsedkyně vlády 1. místopředsedkyně strany Věci veřejné.
Celní správa České republiky
Soustava veřejných rozpočtů II.
Boj proti fotbalovému násilí filosofie, právní rámec a role jednotlivých subjektů Ivan Langer ministr vnitra.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Řízení o přestupcích.
Rozpočty územních samosprávných celků
5. března 2015 TISKOVÁ KONFERENCE. Co je KOBRA? -Nemá vlastní budovy, -nemá zaměstnance, -nemá dokonce ani korespondenční adresu, protože není institucí,
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Kontrola veřejné správy I.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Územní samospráva Kraje
Porada tajemníků obcí s rozšířenou působností Benešov, Brno Aktuální informace k legislativním návrhům zákonů o ÚSC a dalším.
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Boj proti korupci v rezortu MO – historie a současnost.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Porada MV s tajemníky úřadů obcí s rozšířenou působností Institut pro veřejnou správu Praha Benešov 12. říjen 2011.
Subjekty trestního řízení
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Doc. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., Univ. Priv. Prof.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
Územní samospráva Obce
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Úvodní výklady prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 1 Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra Principy dobré správní praxe v činnosti.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Právní rámec pro oceňování a zdanění nemovitostí Jane H. Malme.
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Evidence přestupků Mgr. Radka Paulová ředitelka Rejstřík trestů Soudní Praha 4 Ing. Jan Ladin ředitel Odbor informatiky Ministerstvo spravedlnosti.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
2. února 2016 TISKOVÁ KONFERENCE. Co je KOBRA? -Nemá vlastní budovy, -nemá zaměstnance, -nemá dokonce ani korespondenční adresu, protože není institucí,
Pracovní právo pro veřejné správu Prameny práva Vznik pracovního poměru.
ORGÁNY PRÁVNÍ OCHRANY A SANKCE
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Zákon o Generální inspekci bezpečnostních sborů
Porada ODK se zástupci orgánů veřejné správy
Řízení rizik podvodů pro období 2014–2020
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Etický kodex zaměstnance veřejné správy
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Etické kodexy v Evropské unii
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Systém kontroly ÚSC Šumperk
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Veřejný ochránce práv.
Obecná část rozpočtového práva III
Transkript prezentace:

GRECO – Skupina států proti korupci Hodnocení České republiky

Vznik a složení GRECO ustaveno na základě Rezoluce (98)7 Výboru ministrů Rady Evropy, která schválila přijetí Částečné a rozšířené dohody zakládající „Skupinu států proti korupci - GRECO“, a na základě Rezoluce (99)5, přijaté představiteli některých států ve Výboru ministrů dne 1. května 1999, která zakládá GRECO a zároveň přijímá Statut GRECO. V současnosti je členem GRECO celkem 40 států, kromě většiny zemí Rady Evropy sem patří i USA. Česká republika ke GRECO přistoupila v r

Struktura GRECO Statutární výbor - složen z představitelů členských států GRECO ve Výboru ministrů RE. Byro - složeno z předsedy, místopředsedy a max. pěti členů. Plénum - složeno ze všech delegací členských států

Činnost GRECO Monitorování implementace jednotlivých protikorupčních dokumentů Rady Evropy a tlak na nápravu nedostatků identifikovaných v rámci monitorovací činnosti. Předmětem monitorování jsou: Trestně právní úmluva RE proti korupci (ETS 173); Civilně právní úmluva RE proti korupci (ETS 174); Doporučení R(2000)10 o Kodexech chování veřejných činitelů, přijaté Výborem ministrů Rezoluce (97)24 Výboru ministrů o 20 vůdčích zásadách boje proti korupci, přijatá

Průběh hodnotícího kola Výběr sledovaných ustanovení Odpověď na dotazník Návštěva examinačního týmu Vypracování zprávy, její projednání a schválení Plnění doporučení

Hodnotící zpráva o České republice k druhému hodnotícímu kolu GRECO schválena na plenárním zasedání GRECO konaném května 2006 ve Štrasburku Témata: zajišťování a odčerpávání výnosů z korupce veřejná správa a korupce právnické osoby a korupce

Doporučení 1.přezkoumat stávající systém předběžných opatření (zejména pokud jde o zabrání a propadnutí věcí a majetku) s cílem zavést komplexní režim pro zbavení pachatelů prospěchu získaného jejich trestnými činy a ii) zvážit zjednodušení ustanovení o propadnutí, s cílem zajistit prospěch získaný trestným činem (zejména v případech trestných činů spojených s korupcí) 2.zavedení navrhovaných změn trestního řádu týkajících se i) umožnění zajišťování zaknihovaných cenných papírů, příjmů a výnosů z nezákonných věcí/majetku, prostředků uložených nebo úroků obdržených na bankovních účtech po vydání příkazu k zajištění, i nemovitých věcí, a ii) rozšířit aplikaci zákona č. 279/2003 týkajícího se správy zajištěných věcí na veškeré prostředky zajištěné na základě trestního řádu 3.zavedení právní úpravy umožňující i) zajištění a propadnutí jiné majetkové hodnoty s ekvivalentní hodnotou k výnosům z korupce a ii) efektivní zajištění a propadnutí věcí a majetku neoprávněně převedených na třetí osoby (včetně právnických osob)

4.zvážit zavedení výslovných ustanovení v trestním zákoně, jež by stanovily, že praní špinavých peněz je možno trestně stíhat v České republice v případech, kdy predikativní trestný čin, včetně korupce, byl spáchán v zahraničí 5.motivovat orgány činné v trestním řízení, aby plně využívaly vyšetřovací metody v příslušných případech, a zajistit za tímto účelem další školení policejních orgánů v oblasti moderních finančních vyšetřovacích metod, zejména v souvislosti s vyšetřováním trestných činů korupce

6.zavedení jednotných předpisů upravujících skutečné a potencionální střety zájmů, které by měly obsahovat i normy pro (i) přijímání darů, (ii) oznámení o osobních zájmech, (iii) provádění vedlejších činností, (iv) situace, kdy státní zaměstnanci a úředníci obecních nebo krajských úřadů přecházejí do soukromého sektoru; tato ustanovení by měla upravovat také odpovídající mechanismy, které by umožnily vymáhání dodržování těchto norem 7.přijetí a aplikaci zákonů s požadavky na přijímání státních zaměstnanců a úředníků obecních a krajských úřadů na základě konkurzu, a to na všech úrovních veřejné správy

8.zajistit, aby právní ustanovení o přístupu ke státním informacím a jejich realizace nevhodně neomezovala přístup veřejnosti k informacím, a doporučuje také zvážit zajištění školení pro ty úředníky, do jejichž kompetence vyřizování žádostí o informace spadá 9.zavedení jasných pravidel požadujících, aby státní zaměstnanci a úředníci obecních a krajských úřadů oznamovali podezření na korupci a doporučuje rovněž zajistit dostatečnou ochranu proti represáliím těch státních zaměstnanců a pracovníků místních a regionálních úřadů, kteří v dobré víře oznámí podezření na korupci ve státní správě

10.zavést pravidla vyžadující periodické a průběžné školení o protikorupčních opatřeních, etickém chování a bezúhonnosti pro všechny státní zaměstnance a pracovníky místních a regionálních správních úřadů 11.analyzovat dopady současné reformy registrace obchodních právnických osob, s důrazem na spolehlivost informací předkládaných rejstříkovým soudům a zajistit, aby rejstříkové soudy a ostatní příslušné úřady byly informovány v případech, kdy vedoucímu pracovníkovi ve společnosti soud zakázal vykonávání obchodních činností 12. zavést odpovědnost právnických osob v souladu s Trestněprávní úmluvou o korupci a zavést efektivní, přiměřené a odrazující sankce

Postřehy každoroční vydávání Zprávy o korupci v ČR rozšíření pravomocí veřejného ochránce práv i na činnost orgánů územní samosprávy v samostatné působnosti zavedení povinnosti finančních úřadů hlásit všechna podezření z korupce aktivnější úlohu Hospodářské komory při prosazování etických pravidel v podnikání.

Další informace intranetové stránky OBP MV

Děkuji za pozornost Ministerstvo vnitra odbor bezpečnostní politiky Tel: Fax: Web: