CHEMICKÉ LÁTKY A SMĚSI Složení a třídění směsí © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ
Advertisements

Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Třídění směsí Homogenní (stejnorodé, roztoky) Heterogenní (různorodé)
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Start.
Metody dělení složek směsí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 3 Autor: Lenka Poláková
Směsi Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_G
Dvousložkové různorodé směsi Mgr. Helena Roubalová
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Chemické látky a jejích vlastnosti.
VY_32_INOVACE_11_TŘÍDĚNÍ LÁTEK
Chemie a její obory.
Směsi Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
SMĚSI Látky kolem nás chemické látky směsi např. slaná voda
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvkováorganizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
SMĚSI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Renata Jeřábková Základní škola Kolín III., Masarykova 412 Dostupné na
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Směsi, dělení složek směsí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 03.
Směsi a jejich dělení Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0102.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
zpracovaný v rámci projektu EU
Obecná chemie SMĚSI VY_32_INOVACE_04 - SMĚSI.
RoztokyRoztoky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
VY_52_INOVACE_02/1/1_Chemie
Směsi.
Směsi Opakovací otázky
Klasifikace látek Vladislava Zubrová.
Opakování pro chemiky z 8.tříd
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:NOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
VZDUCH Složení a význam © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Chemické riskuj! Opakování – chemických prvků, laboratorního skla, směsí a oddělování složek ze směsí © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
SMĚSI. OBSAH Co jsou směsi Skupenství směsí Stejnorodé směsi Různorodé směsi Rozpustnost složek směsí.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_01_OPAKOVÁNÍ ZNALOSTÍ 8. TŘÍDY (1.ČÁST) TÉMA: OPAKOVÁNÍ ZNALOSTÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 07 TEMA: Chemie 8- Různorodé.
Druhy směsí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného.
KLASIFIKACE LÁTEK Jak lze rozdělit látky, které jsou kolem nás?
Co je chemie? Jaký je její význam? © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Směsi Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
LÁTKY A TĚLESA © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
14 směsi VY_32_INOVACE_14 autor:Mgr. Helena Žovincová identifikace:H2-14 třída:8. předmět:Ch anotace:Materiál slouží k probírání a procvičení nového učiva.
RŮZNORODÉ SMĚSI. OPAKOVÁNÍ Jak se liší stejnorodá a různorodá směs? Jak se nazývají kapalné stejnorodé směsi? Jak ovlivňuje rozpustnost pevných látek.
Směsi I Suspenze, Emulze, Pěna, Mlha, Dým, Aerosol
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_C8-002 PředmětCHEMIE 8.ROČNÍK.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_11_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Riskujeme v chemii Směsi a jejich oddělování Soutěžíme před testíkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiří Hajn Vzduch (opakování)
Směsi = smíšeniny dvou nebo více CHL CHL, které směs obsahuje = složky
VY_32_INOVACE_467 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Autor: Stejskalová Hana
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/ Chemie
2.1 Většina látek jsou směsi
Směsi.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu: CZ. 1
SMĚSI HRA.
Vlastnosti látek Autor Mgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_INOVACE_Slo_I_01 Směsi 1 ppt.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

CHEMICKÉ LÁTKY A SMĚSI Složení a třídění směsí © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.

Chemické látky Vyznačují se stálým složením a charakteristickými vlastnostmi, např. destilovaná voda, kyslík, dusík, aj.

Směsi Obsahuje dvě nebo více chemických látek (= složky). Mezi složkami nedochází k chem. reakcím. Např. vzduch, mořská voda, horniny, aj. Popište složení vzduchu: 78 % dusík 21 % kyslík 1 % ostatní plyny

 Rozhodněte, zda se jedná o směs. Pokud ano, určete, které složky směs obsahuje.

1. STEJNORODÉ (homogenní) 2. RŮZNORODÉ (heterogenní) Částice nelze rozeznat okem, lupou ani mikroskopem. Nazýváme je roztoky ⊙ (např.minerální voda). Částice můžeme rozeznat okem, lupou a mikroskopem (např.směs vody a oleje). Třídění směsí podle velikosti částic:

1) Třídění stejnorodých směsí Dělíme je podle skupenství: 1) PEVNÉ2) KAPALNÉ 3) PLYNNÉ skločaj zemní plyn

2) Třídění různorodých směsí 1) SUSPENZE2) EMULZE Směs pevné a kapalné látky. Směs kapalných látek. písek + vodavoda + olej

2) Třídění různorodých směsí 3) PĚNA Směs plynné látky rozptýlené v kapalné nebo pevné látce. 4) AEROSOL Směs kapalné látky rozptýlené v látce plynné, nebo směs pevné látky rozptýlené v látce plynné. šlehačka dým

 Uveďte příklady různorodých směsí, které znáte z běžného života a zařaďte je do správné skupiny. 1) SUSPENZE 2) EMULZE 3) PĚNA 4) AEROSOL  O jakou směs se v tomto případě jedná? Co víte o ropných haváriích? Jaké mají důsledky pro životní prostředí?

ROZTOKY ⊙  Co je to roztok?  Jak se roztoky dělí podle skupenství?  Ke každému skupenství uveďte také příklad. Roztoky se skládají z rozpouštědla a rozpuštěné látky. Rozpouštědlo převládá nad rozpuštěnou látkou.  Největší význam – kapalné roztoky;  Nejvýznamnější rozpouštědlo – VODA.

 Myslíte si, že má příprava roztoku využití i v domácnosti? Uveďte příklady.

 Určete zda se jedná o směsi stejnorodé nebo různorodé. Pojmenujte je. SUSPENZE EMULZE PĚNA

Zdroje obrázků Slide 1: VOJTĚŠKOVÁ, Petra. Směs. © 2014 Slide 2: AUTOR NEUVEDEN. Images products large. In: Traiva s.r.o. [online]. © [cit ]. Dostupné z: AUTOR NEUVEDEN. Destilovaná voda 5l. In: Zenit spol. s r. o [online]. © 2014 [cit ]. Dostupné z: content/uploads/catablog/originals/Destilovan%C3%A1%20voda%205l.jpghttp:// content/uploads/catablog/originals/Destilovan%C3%A1%20voda%205l.jpg AUTOR NEUVEDEN. Investiční stříbro Koala 2013 stříbrná mince 1oz. In: Money Works s. r. o. [online]. © 2014 [cit ]. Dostupné z: mince-1-oz.jpg mince-1-oz.jpg AUTOR NEUVEDEN. Smaltovaná cedule oxid uhličitý. In: Kamenná prodejna svářecí techniky Praha 4 Kunratice, svářečky, invertory [online]. © 2009 [cit ]. Dostupné z: Slide 3: AUTOR NEUVEDEN. Ukol-sovicka. In: Veselá razítka [online]. [cit ]. Dostupné z: VOJTĚŠKOVÁ, Petra. Složení vzduchu. © 2014 VOJTĚŠKOVÁ, Petra. Obloha. © 2014

Zdroje obrázků Slide 4: VOJTĚŠKOVÁ, Petra. Moře. © 2014 VOJTĚŠKOVÁ, Petra. Krev. © 2014 VOJTĚŠKOVÁ, Petra. Cukr. © 2014 PLUCKOVÁ, Irena. Žula. © 2013 JIRÁSEK, J. Zlato 2004 resize. In: VŠB-TU Ostrava [online]. © 2006 [cit ]. Dostupné z: AUTOR NEUVEDEN. Ukol-sovicka. In: Veselá razítka [online]. [cit ]. Dostupné z: SOVICKA.jpg SOVICKA.jpg Slide 5: VOJTĚŠKOVÁ, Petra. Emulze. © 2014 VOJTĚŠKOVÁ, Petra. Voda. © 2014 Slide 6: VOJTĚŠKOVÁ, Petra. Sklo. © 2014 VOJTĚŠKOVÁ, Petra. Zemní plyn. © 2014 AUTOR NEUVEDEN. Caj. In: Oxalis [online]. © 2008 [cit ]. Dostupné z:

Zdroje obrázků Slide 7: VOJTĚŠKOVÁ, Petra. Suspenze. © 2014 VOJTĚŠKOVÁ, Petra. Emulze. © 2014 Slide 8: VOJTĚŠKOVÁ, Petra. Pěna. © 2014 MACH, Martin Ondřej. Zástupce obecního či městského úřadu by v budoucnu mohl kontrolovat čím lidé doma topí. In:Ekolist [online]. © 2011 [cit ]. Dostupné z: albums/userpics/10005/kourzkomina03.jpg&w=330 albums/userpics/10005/kourzkomina03.jpg&w=330 Slide 9: CELANO, Lee. Muž odstraňuje následky ropné havárie na americkém pobřeží. In: BORGIS a.s. [online]. © 2010 [cit ]. Dostupné z: AUTOR NEUVEDEN. Ukol-sovicka. In: Veselá razítka [online]. [cit ]. Dostupné z: SOVICKA.jpghttp:// SOVICKA.jpg AUTOR NEUVEDEN. Clanok foto 199. In: MAFRA, a. s.: Idnes [online]. © 2010 [cit ]. Dostupné z: AUTOR NEUVEDEN In: Greenpeace [online]. © 2012 [cit ]. Dostupné z:

Zdroje obrázků Slide 10: VOJTĚŠKOVÁ, Petra. Voda. © 2014 AUTOR NEUVEDEN. Ukol-sovicka. In: Veselá razítka [online]. [cit ]. Dostupné z: Slide 11: AUTOR NEUVEDEN. Medové zavařeniny. In: Reader's Digest Výběr: Ireceptář [online]. © 2013 [cit ]. Dostupné z: ČERMÁK, K. Krabicové krmítko 1. In: Fascinovaný včelař [online]. © 2007 [cit ]. Dostupné z: OBI. Ilustrační foto. In: VLTAVA-LABE-PRESS, a.s.: Břeclavský deník [online]. © 2013 [cit ]. Dostupné z: AUTOR NEUVEDEN. Ukol-sovicka. In: Veselá razítka [online]. [cit ]. Dostupné z: Slide 12: VOJTĚŠKOVÁ, Petra. Emulze. © 2014 VOJTĚŠKOVÁ, Petra. Suspenze. © 2014 VOJTĚŠKOVÁ, Petra. Pěna. © 2014 AUTOR NEUVEDEN. Ukol-sovicka. In: Veselá razítka [online]. [cit ]. Dostupné z: