ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_12_Stát a nezaměstnanost TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:
AnotaceAnotace Materiál je určen pro žáky v předmětu „Seminář z ekonomie – finanční gramotnost“ Žáci se seznamují s pojmy rizikové skupiny nezaměstnaných, důsledky nezaměstnanosti, státní politika zaměstnanosti, poznávají činnost úřadů práce a pravidla pro výplatu podpory v nezaměstnanosti Na základě získaných poznatků prostřednictvím digitálního pera i ústně plní úkoly zadané na snímcích 4; 9; 12; 13 a 15. Snímky 14 a 16 obsahují správná řešení. Pracují přitom i v on line prostředí Cílem je porozumění nezaměstnanosti jako faktoru ohrožujícího každého občana a získání kompetencí k správným reakcím na tuto eventualitu ve vlastním praktickém životě Časová dotace – cca 60 minut Materiál je určen k interaktivní výuce
Základní pojmy Třídění nezaměstnaných Třídění nezaměstnaných Rizikové skupiny Rizikové skupiny Důsledky nezaměstnanosti Důsledky nezaměstnanosti Státní politika zaměstnanosti Státní politika zaměstnanosti Úřady práce Úřady práce Podpora v nezaměstnanosti Podpora v nezaměstnanosti
Otázky k úvodní diskuzi Kdo bude na trhu práce snadněji nacházet uplatnění, kdo naopak? Kdo bude na trhu práce snadněji nacházet uplatnění, kdo naopak? Jak by měl stát pomáhat těm, kteří přišli o práci? Jak by měl stát pomáhat těm, kteří přišli o práci? Kde hledat zaměstnání, jak postupovat při hledání zaměstnání. Kde hledat zaměstnání, jak postupovat při hledání zaměstnání.
Třídění nezaměstnaných Nezaměstnané třídíme podle pohlaví pohlaví věku věku vzdělání vzdělání délky nezaměstnanosti délky nezaměstnanosti
Rizikové skupiny nezaměstnaných na trhu práce Mladí lidé Mladí lidé Starší lidé Starší lidé Ženy Ženy Lidé bez kvalifikace Lidé bez kvalifikace Některá etnika Některá etnika Osoby se zdravotním postižením Osoby se zdravotním postižením
Důsledky nezaměstnanosti CelospolečenskéEkonomické Stát nevyrábí na takové úrovni, jak by mohl vzhledem ke zdrojům, kterými disponuje, a tedy vyprodukované hodnoty, vyčíslené v penězích, jsou nižší. Navíc stát vyplácí více finančních prostředků na větší počet nezaměstnaných. Stát nevyrábí na takové úrovni, jak by mohl vzhledem ke zdrojům, kterými disponuje, a tedy vyprodukované hodnoty, vyčíslené v penězích, jsou nižší. Navíc stát vyplácí více finančních prostředků na větší počet nezaměstnaných.Sociální Ekonomické obtíže ovlivňují emoce a rodinný život lidí. Následkem může být i zhoršování fyzické i psychické kondice, vyšší výskyt srdečních chorob, alkoholismus, růst kriminality, stres.
Důsledky nezaměstnanosti OsobníEkonomické Ztráta důležitého zdroje příjmů rodiny, výrazné snížení životní úrovně, často problém s plněním finančních závazků, což vede k propadu do dluhové pasti Ztráta důležitého zdroje příjmů rodiny, výrazné snížení životní úrovně, často problém s plněním finančních závazků, což vede k propadu do dluhové pastiSociální Rozbití časové struktury dne, narušení vztahů v rodině, v krajním případě rozpadu rodiny, ztráta sebevědomí, únik k alkoholu, drogám, psychické obtíže. Rozbití časové struktury dne, narušení vztahů v rodině, v krajním případě rozpadu rodiny, ztráta sebevědomí, únik k alkoholu, drogám, psychické obtíže.
ÚKOL PRO STUDENTY Navrhujte, jak by mohl stát řešit problém s nezaměstnaností. Vypište pomocí elektronického pera své nápady na následující řádky: Navrhujte, jak by mohl stát řešit problém s nezaměstnaností. Vypište pomocí elektronického pera své nápady na následující řádky: ……………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………..
Státní politika zaměstnanosti - SPZ aktivní poradenská činnost poradenská činnost podpora adaptability pracovní síly - rekvalifikace podpora adaptability pracovní síly - rekvalifikace vytváření nových pracovních míst vytváření nových pracovních míst dotace nových pracovních míst pro handicapované dotace nových pracovních míst pro handicapovanépasivní zabezpečení životní úrovně lidí bez zaměstnání pomocí podpor v nezaměstnanosti a následně sociálních dávek zabezpečení životní úrovně lidí bez zaměstnání pomocí podpor v nezaměstnanosti a následně sociálních dávek SPZ zabezpečuje MPSV prostřednictvím úřadů práce a jejich informačních středisek
Činnost úřadů práce informační informační poradenská poradenská zprostředkovatelská zprostředkovatelská zabezpečování rekvalifikací zabezpečování rekvalifikací organizování veřejně prospěšných prací organizování veřejně prospěšných prací
Pravidla pro vyplácení podpory v nezaměstnanosti Prostudujte článek na internetu a doplňte pomocí digitálního pera zjištěné údaje do vytečkovaných míst na následujícím snímku.
Doplň Podpora v nezaměstnanosti je vyplácena tomu, kdo v posledních ……. letech odpracoval alespoň ……. měsíců. Podpora v nezaměstnanosti je vyplácena tomu, kdo v posledních ……. letech odpracoval alespoň ……. měsíců. Podpora je vyplácena takto: Podpora je vyplácena takto: Lidé do 50 let maximálně ………měsíců Lidé do 50 let maximálně ………měsíců Lidé do 55 let maximálně ………měsíců Lidé do 55 let maximálně ………měsíců Lidé nad 55 let maximálně …….měsíců Lidé nad 55 let maximálně …….měsíců – První 2 měsíce ……..% průměrného měsíčního příjmu – Další 2 měsíce ………% průměrného měsíčního příjmu – Zbylé měsíce ………..% průměrného měsíčního příjmu Maximální výše podpory činí pro rok 2014 ………násobek průměrné mzdy v ČR, tedy ………….Kč. Maximální výše podpory činí pro rok 2014 ………násobek průměrné mzdy v ČR, tedy ………….Kč.
Správné doplnění Podpora v nezaměstnanosti je vyplácena tomu, kdo v posledních 2 letech odpracoval alespoň 12 měsíců. Podpora v nezaměstnanosti je vyplácena tomu, kdo v posledních 2 letech odpracoval alespoň 12 měsíců. Podpora je vyplácena takto: Podpora je vyplácena takto: Lidé do 50 let maximálně 5 měsíců Lidé do 50 let maximálně 5 měsíců Lidé do 55 let maximálně 8 měsíců Lidé do 55 let maximálně 8 měsíců Lidé nad 55 let maximálně 11 měsíců Lidé nad 55 let maximálně 11 měsíců – První 2 měsíce 65% průměrného měsíčního příjmu – Další 2 měsíce 50% průměrného měsíčního příjmu – Zbylé měsíce 45% průměrného měsíčního příjmu Maximální výše podpory činí pro rok ,58 násobek průměrné mzdy v ČR, tedy Kč. Maximální výše podpory činí pro rok ,58 násobek průměrné mzdy v ČR, tedy Kč.
Příklad pro studenty Jakou podporu a jak dlouho bude pobírat : 1.54 letá žena, jejíž čistý měsíční příjem byl Kč letý muž, jehož čistý měsíční příjem byl Kč
Správné řešení Příklad č. 1 – 54 letá žena První 2 měsíce Kč. Další 2 měsíce Kč. Zbylé 4 měsíce Kč Příklad č. 2 – 40 letý muž Po dobu 5 měsíců bude pobírat částku Kč, neboť je to maximum, které lze jako dávku v nezaměstnanosti vyplácet.
Zdroje ŠVARCOVÁ, Jana a kol. Ekonomie-stručný přehled. Zlín: CEED, 2013, ISBN , str. 43 – 47. Archiv autora Snímek č. 12: Autor neznámý. Podpora v nezaměstnanosti 2014 [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: nezamestnanosti-2013/