J AROSLAV HAVLÍČEK Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastLiteratura – psychologická próza 1. poloviny 20. století.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak stárnu,více si vážím ženy nad 40 let. Jen několik příkladů, proč
Advertisements

Jeden rok můžete být nejlepšími přáteli,
BEZPODMÍNEČNÁ LÁSKA – lekce i příběh
Člověk náhle zemřel... Najednou uviděl, jak se k němu blíží Bůh - s kufrem v pravici. -Synu, přišel čas, musíme jít... Člověk se zeptal: - Proč tak.
Já vím.... Já vím... Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát. Ty jsi neřekl,
Slova Květiny.
61.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor žena
Lásko dej mi čas.... Lásko dej mi čas... Možná se mýlíš, možná to není sen. To byla moje dlaň na tvém spánku, a tvůj dech podobný vánku.
Víš, co je štěstí ? Je to dům, auto a chata ? V í š, c o j e š t ě s t í ? J e t o d ů m, a u t o a c h a t a ?
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Jeden rok můžete být nejlepšími přáteli,
Děkuji... Děkuji... Děkuji... Děkuji... Děkuji....
Události narození Ježíše Krista Více očima Vyškov
On Cítil jsi někdy touhu, udělat něco příjemného pro někoho, koho máš rád?
,,Marcelko,jak ti dnes dařilo v autoškole?“ ptá se jedna přítelkyně druhé.,,Skvěle! Zítra to zkusím s otevřenýma očima.“
Slzy ženy Proč ženy pláčou.
VY_32_INOVACE_ČJPS21360BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Už zase skáču přes kaluže
Vyznání.
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se vrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů rodičům.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Název Balada o Tristanovi a Isoldě Předmět, ročník
Dopis od Boha.
Jen tak, pro radost, Ti posílám jednu malou vločku
Je zajímavé sledovat, jestli to pošleš zpět
Jak to bylo doopravdy Tereza Kohoutová.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/18/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Amore amore .... Amore amore ... Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám. Sám sebe ptám.
Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_01_04 NázevArnošt Lustig Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník4.
J. Glazarová a J. Havlíček PaedDr. Hana Vítová
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Božena Němcová – povídka Karla
OSTROV CUKROVÍ Vytvořila: Marie Anna Kurková START.
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Příběh pro všechny tvrdě pracující
Plánování hodiny pozpátku Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Příprava hodiny literární výchovy pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ A. Studentka vyhledá text.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
Wolfgang Amadeus Mozart Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy.
APOLLINAIRE Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Předchůdci nových básnických směrů Datum vytvoření 6. 6.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Český jazyk a literatura – Příběh, který nikdy.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. Vrchlického a jeho díla Ročník.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastLiteratura – psychologická próza 1. poloviny 20. století Datum vytvoření19.
Předložky s, z Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPravopis vesele i vážně Datum vytvoření RočníkNižší.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._MEZIVALECNA_PROZA_PSYCHOLO GICKA_PROZA_PREZENTACE_13.
Catullus Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník středních.
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Jak stárnu, více si vážím žen nad 40 let. Jen několik příkladů, proč.
Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Naturalismus v české literatuře
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Helénistické období řecké literatury
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Jak stárnu, více si vážím ženy nad 40 let. Jen několik příkladů, proč
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
On.
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Transkript prezentace:

J AROSLAV HAVLÍČEK Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastLiteratura – psychologická próza 1. poloviny 20. století Datum vytvoření Ročník3. ročník gymnázia Stručný obsahJaroslav Havlíček – život a dílo Způsob využitíPostupně procházíme prezentaci. Strana 6 a 9 jsou určeny pro práci s texty. Ostatní slouží jako výklad. AutorMgr. Martina Svízelová KódVY_32_INOVACE_15_CSVI13

JAROSLAV HAVLÍČEK ( ) prozaik významný český představitel psychologické prózy narodil se v Jilemnici, vystudoval gymnázium, studia na vysoké škole nedokončil, protože musel narukovat do armády po válce pracoval v Živnostenské bance oženil se s Marií Krausovou, se kterou měl syna Zbyňka (stal se z něj surrealistický básník) zemřel na vyčerpání

C HARAKTERISTIKA DÍLA tragické romány odehrávající se na maloměstě hrdinové s patologickými vlastnostmi, degenerovaní hororová atmosféra, naturalistické prvky většina jeho děl má i filmovou podobu

O TÁZKY 1. Jací jsou hrdinové Havlíčkových románů? 2. Mají jeho díla jen podobu literární? 3. Pokračoval Havlíčkův syn v literární činnosti?

ODPOVĚDI 1. Psychicky narušení jedinci, zdegenerovaní. 2. Některá díla se stala inspirací pro film. 3. Zbyněk Havlíček se stal surrealistickým básníkem.

D ÍLO Petrolejové lampy (1944) – psychologický román Původně pod názvem Vyprahlé touhy (1935) byl román přepracován do nynější podoby. Jedná se o jeden díl zamýšlené trilogie. Autor vypráví o historii rodiny Malinů a Kiliánů na Jilemnicku. Štěpka Kiliánová je dosti troufalé, neohrabané a výstřední děvče. Dlouho se pro ni nemůže najít nápadník. Nakonec uzavře manželství s cynickým bratrancem a časem u manžela zjistí postupující syfilis. Její sen o dítěti se hroutí. Neviditelný (1937) – psychologický román Rodině Hajnů vládne šílený strýc postižený představou, že je neviditelný. Do rodiny se přižení ambiciózní inženýr Petr Švajcar, který sice získá bohatství, ale jeho žena se mu postupně odcizí a jeho syn je také duševně postižen. Helimadoe (1940) – retrospektivní psychologický román Očima naivního dospívajícího chlapce je nám zprostředkován příběh podivínského lékaře a jeho pěti dcer, které marně touží po milostném a životním naplnění.

U KÁZKA 1 Štěpka mu přišla otevřít. Žasla, když ho spatřila v celém gala. Usmíval se co nejpřívětivěji, po tvářích se mu rozběhly vrásky, obloukem jí podával ruku v bílé rukavičce.,,Hleďme i rukavičky si navlékl,“ štěbetala Štěpka, trochu popletená neočekávanou návštěvou,,,a dokonce si vzal uniformu.“...,,Ještě že mi napadlo, shodit z hlavy šátek, než jsem ti otevřela. To bys byl něco uviděl! Vypadala jsem jako stará baba. Však je to dost, že jsi přišel. A jsem tak sama doma – jako bych na tebe byla tajně čekala, že?“...,,Trošku se tě bojím,“ přiznávala se Štěpka.,,Býváš tak zvláštní! Mluvíš docela něco jiného, než si myslíš. Teď taky. Ráda bych věděla, co bys mi chtěl říct doopravdy.“...,,Tak třeba tohle, budu se ženit.“,,Ženit? A s kým?“,,To je otázka! Se svou nevěstou.“ Usedla vedle něho na židli a nalévala mu víno.,,Ale já o tom nic nevím, že bys měl nějakou nevěstu!“ Trochu se jí třásl hlas.,,Vždyť ji také ještě nemám. Teprve ji hledám.“ Pošilhával na ni koutkem oka, pohrávaje si s kartami.,,Chtěl bych ji najít. Proto jsem také přišel. Nevíš o nějaké?“

Ú KOLY 1 1. Uveď název díla. 2. O co se v této scéně jedná? 3. Jaké je chování Štěpky a Pavla? 4. Jak přijala Štěpka Pavlovu zprávu? 5. Koho si chce Pavel vzít? A jak se bude jejich vztah vyvíjet?

Ř EŠENÍ 1 1. Petrolejové lampy 2. Pavel přišel na námluvy. 3. Štěpka je rozverná, koketuje s Pavlem. Pavel se chová velice mile a laškuje se Štěpkou. 4. Jakmile se dozvídá, že se chce Pavel oženit, zesmutní. 5. Pavel si chce ze zištných důvodů vzít Štěpku za ženu. Ovšem zatají před ní svou vážnou nemoc. Jejich manželství nedojde naplnění. Oba jsou nešťastni z různých důvodů.

U KÁZKA 2,,Toť se ví, že jdu. Potěším. Řeknu – na shledanou v hrobě! Sejdeme se co nevidět. Tam si teprve pořádně porozprávíme. Na zemi jsme k tomu nikdy neměli čas. Krásné vyhlídky pro tetičku, nemyslíš?“,,Nech si své sprosté řeči, ano?“ rozkatila se Štěpka. Co jí to jen napadlo, že se mu včera vůbec zmínila! Teď se ho nezbaví. A bude-li tam něco podobného vykládat? On je toho schopen. To by bylo hrozné. To by bylo do nebe volající. Co teď?... Tak tedy šli. Pěšinou k silnici a pak silničním prachem můstku přes Jilemku, svorně do sebe zavěšeni. Zavěšeni! Štěpka ho táhla a on se o ni celou svou vahou opíral. Strašná cesta!

Ú KOLY 2 1. V které části knihy bychom hledali tento úryvek? 2. Jak se změnil Pavlův charakter? 3. Znáš příznaky Pavlova onemocnění? 4. Zaslouží si Pavel soucit? 5. Kdo natočil film Petrolejové lampy (1969)?

O DPOVĚDI 2 1. Ke konci. 2. Pavel se vlivem nemoci chová sobecky, je příliš cynický a bezohledný. 3. Projevuje se vředy na těle, nechutenstvím, postihuje pohybovou soustavu, srdce a vede k demenci. 4. Juraj Herz

P RAMENY HAVLÍČEK, J. Petrolejové lampy. 9. vyd. Praha: Academia, ISBN s , s PROKOP, V. Přehled české literatury 20. století. 1. vyd. Sokolov: O.K. – Soft, ANDREE, L. a kol. Literatura pro 3. ročník středních škol. 1. vyd. Praha: Didaktis, ISBN