VY_32_INOVACE_14_1_7 Ing. Jan Voříšek
Základy systematického názvosloví byly položeny v roce 1892 na Mezinárodním kongresu pro reformu chemické nomenklatury v Ženevě. Tzv. „Ženevská pravidla“ vycházela z práce chemika Kekulé von Stradonitz. Obr.1: Friedrich August Kekulé von Stradonitz
V roce 1919 byla založena Mezinárodní unie pro čistou a užitou chemii (International Union of Pure and Applied Chemistry, IUPAC), která je nejvyšší mezinárodní autoritou v oboru chemického názvosloví. Tato organizace vydala v roce 1979 soubor pravidel názvosloví organické chemie, který aktualizovala v roce Vydáním českého překladu v roce 2000 začínají tato pravidla platit také v České republice.
A jak to funguje? Jaký je princip? Jsou to vlastně puzzle. Jednoduchá skládačka. Tak jdeme na to!
Základním principem tvorby názvu je substituční princip, podle kterého popisujeme sloučeninu jako odvozeninu základního jednoduchého uhlovodíku, v němž byl jeden nebo více atomů vodíku nahrazen jiným atomem nebo skupinou atomů – obecně substituentem.
Podle systému IUPAC se systematický chemický název skládá ze tří částí: prefix(předpona) - kmen - sufix (zakončení) Prefix určuje jméno a polohu substituentů v hlavním řetězci. Kmen informuje o hlavní části molekuly a celkové délce jejího řetězce. Sufix identifikuje funkční skupiny, které jsou v molekule přítomny a přiřazují látku do určité skupiny sloučenin.
Začneme tím základním : kmenem. Protože se jedná o opakování ze základní školy, vyjmenujte základních 10 uhlovodíků. Základní názvy a vzorce uhlovodíků: acyklické nerozvětvené nasycené methan CH 4 hexan CH 3 (CH 2 ) 4 CH 3 ethan CH 3 CH 3 heptan CH 3 (CH 2 ) 5 CH 3 propan CH 3 CH 2 CH 3 oktan CH 3 (CH 2 ) 6 CH 3 butan CH 3 CH 2 CH 2 CH 3 = CH 3 (CH 2 ) 2 CH 3 nonan CH 3 (CH 2 ) 7 CH 3 pentan CH 3 (CH 2 ) 3 CH 3 dekan CH 3 (CH 2 ) 8 CH 3
Opět opakování ze základní školy: jak nazýváme cyklické uhlovodíky? Cyklické nasycené: zde se před název základního uhlovodíku přidává předpona cyklo- cyklopropan cyklobutan cyklopentan cyklohexan
Znáte nějaké aromatické uhlovodíky ze základní školy? Aromatické uhlovodíky: benzen naftalen anthracen fenathren
Substituent v prefixu : - u uhlovodíků to je uhlovodíkový zbytek, - u derivátů to jsou charakteristické skupiny (bude vysvětleno při probírání derivátů). Název uhlovodíkového zbytku je tvořen koncovkou -yl. Obecně nazýváme uhlovodíkový zbytek alkyl. Příklady uhlovodíkových zbytků: uhlovodík alkyl vzorec methan methyl CH 3 - ethan ethyl CH 3 CH 2 - propan propyl CH 3 CH 2 CH 2 -
uhlovodík zbytek vzorec ethen ethenyl CH 2 CH ethyn ethynyl CH C cyklopentan cyklopentyl cyklohexan cyklohexyl benzen fenyl
Poloha jednotlivých substituentů v hlavním řetězci se značí číslicemi neboli lokanty. Číslice se mezi sebou oddělují čárkou a od názvů jsou odděleny pomlčkou. Počet týchž substituentů se udává násobícími předponami di-, tri-, tetra- atd. Příklad: 3-methyl…., 2,2-dimethyl.……, 2,4,5-triethyl…, 2-ethyl-4-methyl…
Sufix neboli zakončení charakterizuje sloučeninu. Látky obsahující stejný prvek nebo stejnou skupinu atomů vykazují obdobné vlastnosti. Tato skupina prvků se nazývá funkční neboli charakteristická skupina Příklad: CH 3 -OH, CH 3 CH 2 -OH, CH 2 -CH 2, CH 2 -CH-CH 2 OH OH OH OH OH methanol ethanol ethylenglykol glycerol Tyto látky mají charakteristickou skupinu –OH, která jim dává podobné vlastnosti.
Vzhledem k tomu, že některé sloučeniny mohou obsahovat několik charakteristických skupin najednou, bylo nutné stanovit jejich pořadí tzv. prioritu. Jako skupina s nejvyšší prioritou byla stanovena karboxylová skupina -COOH. Jestli bude nějaká látka obsahovat tuto funkční skupinu, vždy se bude jednat o karboxylovou kyselinu, i kdyby sloučenina obsahovala navíc třeba výše uvedenou skupinu -OH. K popsání, kde je funkční skupina umístěna, používáme čísel a předpon jako u prefixu.
Pro správné pojmenování jednotlivých sloučenin je třeba znát jednotlivé charakteristické skupiny a jejich prioritu! V následující tabulce jsou nejvýznamější skupiny, které budeme při studiu organické chemie používat. Podle priority jsou seřazeny od nejvyšší po nejnižší.
Vybrané charakteristické (funkční) skupiny: Sloučenina funkční skupina zakončení Karboxylová kyselina -COOH -ová kyselina Sulfonová kyselina -SO 3 H -sulfonová kyselina Estery -COOR alkyl –oát Halogenidy kyselin -CO-X -oyl halogenid Amidy - CO-NH2 -amid Aldehydy -CHO - al Ketony =CO -on Alkoholy -OH -ol Fenoly -OH -ol Thioly -SH -thiol Aminy -NH 2 -amin Alkeny -C=C- -en Alkyny -C C- -yn Nitrosloučeniny -NO 2 předpona: nitro- Halogenderiváty -X (X je F,Cl,Br,I) předpona: halogen-
Ukázka karboxylové kyseliny: Kyselina ethanová (octová) CH 3 COOH
Zdroj informací: McMURRY, John. Organická chemie. Vydání první. Vydalo Vysoké učení technické v Brně – nakl. VUTIUM, Brno, Počet stran ISBN (VUT v Brně). VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Třetí doplněné vydání. Vydalo SPN- pedagogické nakladatelství, a.s., Praha, Počet stran 368. ISBN HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2.díl. Druhé přepracované vydání. Vydalo Nakladatelství Olomouc, Počet stran 232. ISBN Fikr,Jaroslav, Kahovec, Jaroslav. Názvosloví organické chemie. Druhé vydání.Vydalo Rubico,Olomouc. Počet stran 247. ISBN Vzorce byly vytvořeny pomocí free programu ChemSketch a PowerPoint Obr.1: Friedrich August Kekulé von Stradonitz Staženo
Téma sady: Úvodní studium organické chemie Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor:Chemie Tematický okruh:Organická chemie Autor: Ing. Jan Voříšek Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Substituční systematické názvosloví - terminologie. Jazyk:čeština Očekávaný výstup:Žák ovládá základní terminologii z hlediska názvosloví. Klíčová slova: Organická chemie, systematické názvosloví, sufix, prefix, nasycené uhlovodíky, charakteristická skupina. Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina: let Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které aktivizují žáky a umožňují žákům zamyšlení nad jednotlivými body tématu. Zpočátku se jedná o opakování ze základní školy a následuje nová látka v terminologii.