Kolmé hranoly - povrch a objem Matematika – 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝPOČTY POVRCHŮ A OBJEMŮ TĚLES. UŽITÍ GON. FUNKCÍ
Advertisements

Kolmé hranoly – rozdělení, vlastnosti, síť
Objem a povrch válce - slovní úlohy
Užití Pythagorovy věty – 3. část
Užití Pythagorovy věty – 5. část
Matematika – 8.ročník Pythagorova věta
Užití Pythagorovy věty – 4. část
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Jehlan povrch a objem.
Povrch hranolu S = 2.Sp + Spl Spl = op.v
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Hranoly Pohanová Lucie.
Matematika Povrchy těles.
síť, objem, povrch opakování
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Obvod, obsah – 1 Čtverec, obdélník, pravoúhlý trojúhelník
Digitální učební materiál
Obrazce – obvod, obsah Matematika 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v.
* Hranol Matematika – 7. ročník *.
Objem hranolu.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
29.1 Síť a povrch kolmého hranolu
Matematika - opakování 5. ročník
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Převody jednotek objemu
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
JEHLAN SÍŤ A KONSTRUKCE V PRAVOÚHLÉM PROMÍTÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Tělesa Užití goniometrických funkcí
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Převody jednotek hmotnosti - 1 Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek délky
Převody jednotek obsahu
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Jehlan výpočet povrchu
Početní výkony s desetinnými čísly - 1
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Početní výkony s desetinnými čísly - 2
Sčítání a odčítání desetinných čísel Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Matematika VIII. Rotační válec Creation by IP&RK.
Kvádr Síť, povrch, objem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Pythagorova věta Matematika 8.ročník ZŠ Řešené příklady II.
Obrazce – výšky, vlastnosti Matematika 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
Povrch hranolu – příklady – 1
Základní pojmy: Vlastnosti čtyřbokého hranolu: Čtyřboký hranol má dvě podstavy. Podstavy mají tvar čtyřúhelníku (čtverec, kosočtverec, obdélník, kosodélník,
Matematika pro 9. ročník Jehlany – příklady – 1. Jehlan Vypočítejte objem pravidelného čtyřbokého jehlanu na obrázku (vyjádřete pomocí odmocnin).
J e h l a n Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu
Matematika pro 9. ročník Jehlany – příklady – 2. Jehlan Vypočítejte objem pravidelného trojbokého jehlanu vysokého 5 cm, s podstavnou hranou 6 cm (vyjádřete.
VY_12_INOVACE_Pel_III_21 Objem jehlanu Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Hranol Základní škola a Mateřská škola
Stereometrie Povrchy a objemy těles.
Matematika pro 8. ročník Hranoly – příklady – 1.
těleso, skládající se ze dvou shodných, rovnoběžných podstav a pláště
Tělesa –čtyřboký hranol
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
VY_32_INOVACE_02_GEOMETRIE_13
Matematika Komolý jehlan
Tělesa – kvádr Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Matematika pro 9. ročník Povrch jehlanu.
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
VY_32_INOVACE_050_Povrch a objem hranolu
Objem hranolu.
Matematika pro automobilní obory 15. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
POVRCH A OBJEM KRYCHLE A KVÁDRU
Transkript prezentace:

Kolmé hranoly - povrch a objem Matematika – 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST

Obsah: Tělesa kolem nás Kvádr a krychle – opakování (5)  základní pojmy základní pojmy  objem objem  povrch povrch  síť síť Kolmé hranoly (11)  základní pojmy základní pojmy  sítě sítě Povrch hranolu (20)  odvození vzorce odvození vzorce  zápis zápis  trojboký trojboký  s podstavou lichoběžník s podstavou lichoběžník  příklady na procvičení příklady na procvičení Objem hranolu (27)  odvození vzorce odvození vzorce  zápis zápis  trojboký trojboký  s podstavou lichoběžník s podstavou lichoběžník  příklady na procvičení příklady na procvičení Hmotnost tělesa (37) Hmotnost tělesa  příklady na procvičení příklady na procvičení Přehled vzorců

Vyhledej tělesa na obrázku

Tělesa kolem nás

Kvádr ABCDA´B´C´D´ - základní pojmy (opakování) 8 vrcholů:  A,B,C,D, A´,B´,C´,D´ 6 stěn:  2 podstavy dolní ABCD horní A´B´C´D´ A DC aB D´C´ A´ b c=v a délka podstavné hrany b šířka podstavné hrany c = v výška kvádru = délka bočních hran (vzdálenost podstav)  4 boční stěny ABB´A´ DCC´D´ BCC´A´ ADD´A´ 12 hran  podstavné: AB, BC, CD, AD, A´B´, B´C´,C´D´, A´D´  boční: AA´, BB´, CC´,DD´ 12 stěnových úhlopříček 4 tělesové úhlopříčky: AC´, BD´, CA´, DB´ B´

Objem kvádru a krychle - opakování Krychle V = a.b.c V = a.a.a Kvádr 1 cm 3 V = V = 48 cm 3 V = V = 27 cm 3 a = 4 cm b = 2 cm c = 6 cm a = 3 cm

Krychle - opakování 8 vrcholů 6 stěn 12 hran A C aB D´ C´ A´B´ a délka hrany krychle a a objem V = a.a.a V = V = 8 cm 3 povrch S = 6.a.a S = S = 24 cm 2 stěnové úhlopříčky tělesové úhlopříčky Vypočti objem a povrch, je-li a= 2 cm. aaa a a a a D

objem V = a.b.c a=7,5 cm b=4 cm c=v = 12 cm a=7,5 b=4 cm c=v = 12 cm 12 cm V = 7, V = 360 cm 3 povrch S = 2.(a.b + b.c + a.c) S = 2.(7, ,5.12) S = 2.( ) S = 336 cm 2 síť S=a.b S=b.c S=a.c Kvádr má rozměry 7,5 cm, 4 cm a 12 cm. Narýsuj síť, vypočti objem a povrch.

1. Pojmenuj toto těleso. 2. Co tvoří povrch a jak ho vypočítáš? Uveď vzorec. 3. Jak vypočítáš objem? Uveď vzorec. 1. Krychle stěn tvaru čtverce. V = a.a.a S = 6.a.a

1. Pojmenuj toto těleso. 2. Co tvoří povrch a jak ho vypočítáš? Uveď vzorec. 3. Jak vypočítáš objem? Uveď vzorec. 1. Kvádr 2. 6 stěn – 3 dvojice různých obdélníků. V = a.b.c S = 2.(a.b + b.c + a.c) 3. Vynásobíme všechny 3 rozměry.

Kolmé hranoly podstavy hranolu jsou 2 shodné mnohoúhelníky boční stěny jsou obdélníky nebo čtverce výška = délka kterékoliv boční hrany = těleso, které má 2 shodné podstavy a ostatní stěny (boční) jsou kolmé na obě podstavy. Pravidelný hranol  podstavy - pravidelné shodné mnohoúhelníky  boční stěny - shodné obdélníky Kolmý hranol

Trojboký kolmý hranol s podstavou v c a b abc v A C B A´ C´ B´ horní podstava podstavy hranolu jsou 2 shodné pravoúhlé trojúhelníky ABC a A´B´C´ vlastnosti kolmého hranolu: výška = délka kterékoliv boční hrany boční stěny tvoří 3 obdélníky = plášť = těleso, které má 2 shodné podstavy a ostatní stěny (boční) jsou kolmé na obě podstavy. kolmý hranol dolní podstava v v

Které z těles nepatří mezi kolmé hranoly?

Pojmenuj těleso s touto sítí čtyřboký hranol s podstavou kosodélník

Pojmenuj těleso s touto sítí pravidelný šestiboký hranol

Pojmenuj těleso s touto sítí pravidelný trojboký hranol (podstava rovnostranný trojúhelník)

Pojmenuj těleso s touto sítí čtyřboký hranol s podstavou pravoúhlý lichoběžník

Vypočti povrch kvádru jiným způsobem. a=7,5 cm b=4 cm c=v = 12 cm a=7,5 b=4 cm c=v = 12 cm S = 2.(7,5.4) S = S = 336 cm 2 o p =23 cm plášť podstava povrch = obsah 2 podstav + obsah pláště S = 2.(7, ,5.12) S = 2.( ) S = 336 cm 2 Porovnej: Využij sítě a vypočti obsah bočních stěn (4 obdélníků) najednou jako obsah velkého obdélníku, který tvoří plášť.

SpSpSpSp v SpSpSpSp Povrch pravidelného čtyřbokého hranolu, odvození vzorce na výpočet povrchu hranolů Povrch = součet obsahů všech stěn (obsah sítě) a a S = 2.S p + S pl S pl = o p.v S = 2.a.a + 4.a.v S pl obsah pláště S pl = o p.v = 4.a.v SpSpSpSp SpSpSpSp aaaa a v S p obsah podstavy v Povrch hranolu = obsah 2 podstav + obsah pláště a S p =a.a

Povrch hranolu S = 2.S p + S pl SpSpSpSp S pl S pl = o p.v = obsah 2 podstav + obsah pláště S p obsah podstavy S pl obsah pláště (obvod podstavy vynásobíme výškou hranolu) SpSpSpSp SpSpSpSp S pl SpSpSpSp SpSpSpSp SpSpSpSp SpSpSpSp SpSpSpSp SpSpSpSp SpSpSpSp SpSpSpSp

Povrch trojbokého hranolu s podstavou Povrch hranolu = součet obsahů všech jeho stěn (obsah sítě). S = 2.S p + S pl S pl = o p.v S pl = (a+b+c).v S = a.b + (a+b+c).v a a b b c v Sp=Sp= C´ podstava plášť v c a b A C B A´ B´ SpSpSpSp SpSpSpSp S pl = o p. v Povrch hranolu = obsah 2 podstav + obsah pláště

Vypočti povrch trojbokého hranolu s podstavou pravoúhlý trojúhelník o rozměrech a=3 cm, b=4 cm a c=5 cm. Výška tělesa je 6 cm. v=6 cm S = 2.S p + S pl S pl = o p.v S p = a.b:2 c=5 cm a=3 cm b=4 cm a=3 b=4 c=5 v=6 podstava plášť S pl Povrch trojbokého hranolu je 84 cm 2. S pl = ( 3+4+5).6 S pl =12.6 S pl = 72 cm 2 S p = 3.4:2 S p = 6 cm 2 S = S = 84 cm 2 S pl = (a+b+c).v SpSpSpSp SpSpSpSp Př.:

Vypočti povrch čtyřbokého hranolu s podstavou lichoběžník (základna a=2,5 cm a c=1 cm, ramena b=d=1,5 cm a výška v a =1,4 cm). Výška tělesa je 2,6 cm. S = 2.S p + S pl a=2,5 cm S = 2.2, ,9 S = 4,9 + 16,9 S = 21,8 cm 2 Povrch hranolu je 21,8 cm 2. c=1 cm b=1,5 cm d=1,5 cm v a =1,4 cm podstava v=2,6 a=2,5 b=1,5d=1,5c=1 S pl = (a+b+c+d).v plášť Sp = (a+c).v a : 2 S pl = o p.v S pl = ( 2,5+1,5+1+1,5).2,6 S pl =6,5.2,6 S pl = 16,9 cm 2 S p = (2,5+1).1,4:2 S p = 4,9:2 Sp= 2,45 cm 2 Př.: v=2,6 cm podstava

Př.: Ptačí budka má tvar kolmého čtyřbokého hranolu s podstavou pravoúhlého lichoběžníku. Vypočítej povrch. Rozměry jsou uvedené na obrázku. S = 2.S p + S pl a=46 cm S = S = S = 5064 cm 2 Povrch budky je 50,64 dm 2. S p = (a+c).v a : 2 S pl = o p.v S pl = ( ).24 S pl = S pl = cm 2 S p = (46+34).24:2 S p = 80.24:2 Sp= 1920:2 Sp= 960 cm 2 b=27 cm c=34 cm d=v=24 cm d=24 cm

Slovní úlohy na procvičení 1. Vypočítej povrch hranolu, který má výšku 21 cm a jehož podstavou je kosočtverec s délkou strany 16 cm a výškou 8 cm. 2. Hranol má výšku 9 cm, jeho podstavou je rovnoramenný trojúhelník se základnou c = 16 cm, v c = 6 cm a délkou ramen a =b = 10 cm. Vypočti povrch hranolu. 3. Vypočítej povrch hranolu, který má výšku 21 cm a jehož podstavou je rovnoramenný lichoběžník s délkami základen 25 cm a 13 cm, délkou ramene 10 cm a výškou 8 cm. S = 1600 cm 2 S p = 16.6:2 S p = 48 cm 2 S pl = ( ).9 S pl =324 cm 2 S = S = 420 cm 2 S p = (25+13).8:2 S p = 152 cm 2 S pl = ( ).21 S pl =1218 cm 2 S = S = 1522 cm 2 řešení

Vypočítej povrch hranolu, který má výšku 21 cm a jehož podstavou je kosočtverec s délkou strany 16 cm a výškou 8 cm. v a =8 cm a=16 cm v=21 cm S = 2.S p + S pl S pl = o p.v S p = a.v a Povrch hranolu je cm 2. S pl = S pl =1 344 cm 2 S p = 16.8 S p = 128 cm 2 S = S = 256 cm 2 S = 1600 cm 2 S pl = 4.a.v zpět 1.

Objem hranolu SpSpSpSp SpSpSpSp v V = S p. v S p = S p = S p = 20 cm 2 V = 20 cm 2. 6 cm V = 120 cm 3 a 1 = 4 cm b 2 = 2 cm a 2 = 4 cm v 1 = v 2 = = 6 cm b 1 = 3 cm V = V 1 + V 2 V = V = V = 120 cm 3 1 cm 3

Objem hranolu V = S p. v SpSpSpSp SpSpSpSp SpSpSpSp SpSpSpSp vv v v v v v.... výška (délka boční hrany) - obsah podstavy vynásobíme výškou hranolu S p.... obsah podstavy SpSpSpSp SpSpSpSp

Objem trojbokého hranolu V =.v a v b s podstavou pravoúhlý trojúhelník V = S p. v V =.v a v vava s podstavou rovnoramenný trojúhelník

Vypočti objem trojbokého hranolu s tělesovou výškou v = 10 cm a s podstavou tvaru trojúhelníku se stranou a = 7 cm a příslušnou výškou v a = 4,6 cm. 72/1 v=10 cm v a =4,6 cm a=7 cm V = 7.2,3. 10 V = 161 cm 3 V = S p. v V =.v V =. 10 Objem trojbokého hranolu je 161 cm 3.

Kůň potřebuje za rok 42 q sena. K jeho uskladnění je potřeba asi 80 m 3 prostoru. Vešlo by se seno na půdu pod sedlovou střechou, která je široká 5 m a od podlahy k hřebenu měří 4 m. Domek je dlouhý 15 m. v=15 m v a =4 m a=5 m V = V = 150 m 3 V = S p. v V =.v V =.15 Na půdu se vejde seno pro koně, protože objem půdy je 150 m 3.

Objem čtyřbokého hranolu s podstavou lichoběžník V = S p. v a v vava c v c a vava V =. v a c vava v

Kolik litrů vody se vejde do nádrže na dešťovou vodu znázorněnou na obrázku? 80 cm 60 cm 1,5 m 50 cm PS 56/5 V =. 15 V = V = 525 dm 3 V = 525 l Do nádrže se vejde 525 litrů vody. V =. v V = S p. v

Slovní úlohy na procvičení 1. Vypočítej objem hranolu, který má výšku 2 dm a jehož podstavou je lichoběžník s délkami základen 2,3 m a 1,7 m a výškou 0,8 m. 2. Hranol má výšku 4 dm, jeho podstavou je rovnoběžník s délkou strany 30 cm a výškou k této straně 20 cm. Vypočti objem hranolu. 3. Přes zaplavovanou oblast povede cesta po náspu. Násep bude dlouhý 1,5 km a bude mít v příčném řezu tvar rovno- ramenného lichoběžníku s délkami základen 12 m a 8 m a výškou 2 m. Vypočítej objem materiálu potřebného ke stavbě náspu. V = (2,3+1,7).0,8:2.0,2 V = 1,6.0,2 V =0,32 m 3 = 320 dm 3 V = 0,32 m 3 = 320 dm 3 V = V =24 dm 3 V = 24 dm 3 V = (12+8).2: V = V = m 3 V = m 3 řešení -1.příklad řešení -2.příklad řešení -3.příklad

Vypočítej povrch (v dm 2 ) a objem (v litrech) pravidelného čtyřbokého hranolu s tělesovou výškou v = 12 cm a s podstavou tvaru kosočtverce s délkou strany a = 10 cm a výškou k ní příslušnou v a = 9,4 cm. v a =9,4 cm a=10 cm v=12 cm 73/3 V = 1128 cm 3 1,128 dm 3 = 1,128 dm 3 V = a.v a.v V = 10.9,4.12 S = 2.S p + S pl S pl = o p.v S p = a.v a Povrch hranolu je 6,68 dm 2 a objem 1,128 litrů. S pl = S pl =480 cm 2 S p = 10.9,4 S p = 94 cm 2 S = S = 668 cm 2 S = 6,68 dm 2 S pl = 4.a.v

1. Pojmenuj toto těleso. 2. Co tvoří povrch a jak ho vypočítáš? Uveď vzorec. 3. Jak vypočítáš objem? Uveď vzorec. 3. Obsah podstavy vynásobíme výškou tělesa. S = 2.S p + S pl V = S p. v V =.v 1. Trojboký kolmý hranol. 2. Obsah 2 podstav a pláště.

Hmotnost tělesa objem tělesa vynásobíme hustotou látky tělesa m = V. ρ m.... hmotnost tělesa V..... objem tělesa ρ..... hustota látky tělesa

Slovní úlohy na procvičení 1. Skleněná tabule výlohy o rozměrech 120 cm, 140 cm a tloušťce skla 5 mm se rozbila. Jakou hmotnost mají střepy, když hustota skla ρ = kg/m 3 ? 2. Skleněný optický hranol je pravidelný trojboký hranol. Délka podstavné hrany je 3 cm a k ní příslušná výška 2,6 cm. Výška hranolu je 4 cm. Sklo, ze kterého je vyroben, má hustotu 3,6 g/cm 3. Vypočti jeho hmotnost. 3. Betonový obrubník má dole šířku 20 cm, nahoře 15 cm a je vysoký 20 cm. Kolik si jich můžeme naložit na přívěsný vozík za auto, když vozík má nosnost 400 kg? (Hustota betonu je kg/m 3.) PS 56/4 PS 57/7 řešení

Příklad 1 a=1,2 m b=1,4 m t=v=0,005 m V = a.b.c V = 1,2.1,4.0,005 V = 0,0084 m 3 Střepy mají hmotnost 21,84 kg. m = V. ρ m = 0, m = 21,84 kg rozměry vyjádříme v m Skleněná tabule výlohy o rozměrech 120 cm, 140 cm a tloušťce skla 5 mm se rozbila. Jakou hmotnost mají střepy, když hustota skla ρ = kg/m 3 ? zpět

Skleněný optický hranol je pravidelný trojboký hranol. Délka podstavné hrany je 3 cm a k ní příslušná výška 2,6 cm. Výška hranolu je 4 cm. Sklo, ze kterého je vy- roben, má hustotu 3,6 g/cm 3. Vypočti jeho hmotnost. 2,6 cm 3 cm 4 cm V = 3.1,3. 4 V = 15,6 cm 3 Skleněný hranol má hmotnost 56,16 g. V =. v V =.4 m = V. ρ m = 15,6. 3,6 m = 56,16 g V = S p. v PS 56/4 3 cm Příklad 2 zpět

Příklad 3 20 cm 15 cm 80 cm V = 0,35.0,1.0,8 V = 0,028 m 3 x = 6 obrubníků Na přívěsný vozík můžeme naložit 6 obrubníků. V =. v V =.0,8 m = V. ρ m = 0, m = 58,8 kg x = 400:58,8 x = 6,8 PS 57/7 V = S p. v zpět 3 Betonový obrubník má dole šířku 20 cm, nahoře 15 cm a je vysoký 20 cm. Jeho délka je 80 cm. Kolik jich můžeme naložit na přívěsný vozík za auto, když vozík má nosnost 400 kg? (Hustota betonu je kg/m 3.)

Pravidelný čtyřboký hranol V = S p. v SpSpSpSp v V = a.a.v S = 2.S p + S pl S p = a.a S = 2.a.a + 4.a.v v SpSpSpSp S pl = o p.v S pl = 4.a.v V = a.v a.v S = 2.a.v a + 4.a.v S p = a.v a S pl = 4.a.v s podstavou čtverec s podstavou kosočtverec objem povrch

Hranoly V = S p. v S = 2.S p + S pl S pl = o p.v S pl = (a+b+c).v S = (a+c).v a + (a+b+c+d).v S p = (a+c).v a : 2 S pl = (a+b+c+d).v s podstavou trojúhelník s podstavou lichoběžník SpSpSpSp v V =.v Sp =Sp =Sp =Sp = S = a.v a + (a+b+c).v SpSpSpSp v objempovrch

Kolmé hranoly- povrch a objem: matematika 7. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional MS Office učebnice matematiky pro 7. ročník Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Bohumila Zajíčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (