Mgr. V ě ra Knappová, Ph.D. RKPF

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Advertisements

Senzitivní období Mgr. Václav Kain.
Obratnostní schopnosti
TRÉNINK KOORDINAČNÍCH SCHOPNOSTÍ
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
Pohybová aktivita všedního dne K. Barták Ústav tělovýchovného lékařství LF a FN, Hradec Králové.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
TRÉNINKOVÉ ZATÍŽENÍ Michal Lehnert Osnova přednášky:
Krou ž ky školní dru ž iny Výtvarný krou ž ek  Ve výtvarném krou ž ku d ě ti zkoušejí malovat r ů znými technikami  Uplat ň ují výtvarný talent  Pracují.
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
NEINFEKČNÍ NEMOCI VYSOKÝ KREVNÍ TLAK.
 Nepopíratelný je pozitivní vliv pohybové činnosti na zdraví člověka. Ne každému však vyhovuje prestižní forma závodění. Existuje bezpočet pohybových.
TERMINOLOGIE NOVÉ TRENDY.
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Mgr. Vendula Babou č ková. ORGANIZA Č NÍ FORMA „ vn ě jší uspo ř ádání organiza č ních a didaktických podmínek vyu č ování, v nich ž se realizuje výchovn.
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Fyziologické dispozice dětí, žen a seniorů pro cvičení a sport
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Zdravotní problém lidstva
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
METABOLICKÁ CHARAKTERISTIKA VÝKONU METABOLICKÉ KRYTÍ PODÍL AEROBNÍHO a ANAEROBNÍHO KRYTÍ.
Název a kód: FYZIOLOGIE ASEBS Rozsah: Konzultační hodiny: Ukončení: ???? Mgr. Bernaciková – pouze po domluv ě mailem 8x p ř ednáška + 8x seminá ř za semestr.
ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 12. Intervenční pohybové programy - atletika, plavání, gymnastika, hry, sporty v přírodě Tento projekt.
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV Pohybové schopnosti jsou souhrnem integrovaných a relativně samostatných dispozic subjektu, potřebných ke splnění.
Body&Mind představuje skupinu moderních tělesných cvičení uznávající význam vzájemných vztahů mysli a duše. Je založen na tzv. holistickém (komplexním)
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování © 2010.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Andrea Kunovjánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_TV_18.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
 Mgr. Věra Knappová, Ph.D..  „Cvičím, abych se dobře cítil a byl fit“  kondičně-zdravotní programy ve fitness  fitness je součástí wellness, obsahem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 7. Faktory ovlivňující realizaci pohybových aktivit - programů Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Ontogeneze motorických schopností Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
BODY & MIND.
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA.
Fyziatricko – rehabilitační oddělení Nemocnice Břeclav, p.o.
NEJVÍCE ZATĚŽOVANÉ SVALY PŘI BADMINTONU
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Krasobruslení Jméno: Veronika Vrtělová UČO: Obor: RVS/T
Didaktika TV; Martina Matúšková
Bazální metabolismus Výpočet denního energetického výdeje
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Aktuální formy gymnastiky a tance
Fyziologie tělesné zátěže
Zdravotní tělesná výchova (ZTV)
Kondiční příprava ve sportu
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
Transkript prezentace:

Mgr. V ě ra Knappová, Ph.D. RKPF

 úbytek fyzicky namáhavé práce (omezení pestrosti pohybů, repetetivní pohyby…)  převaha sedavého způsobu života, nevhodná pracovní poloha  nevhodné stravovací návyky (nadbytek, nedostatek, nevhodný poměr složek, malá pestrost…)  stres, obecná hypokineze

 převaha úmrtí na civilizační choroby  snížená střední délka života  stoupající procento – nádorových onemocnění, obezity, alergií, psychických poruch  časnější věk onemocnění civilizačními chorobami

 správná výživa a životospráva  vhodná a dostatečná pohybová aktivita  omezení kouření, požívání alkoholu, zneužívání drog (léků)  správné osobní návyky  zvládání stresu WELLNESS

žádnou nelze opomenout nebo preferovat - pozitivní přístup k životu - vhodné osobní návyky - výživa a kontrola hmotnosti - zvládání stresu fitness (optimalizovaná pohybová - fitness (optimalizovaná pohybováaktivita) Wellness je zp ů sob ž ivota s kladným vztahem k pé č i o zdraví, kdy zdraví chápeme jako stav úplné t ě lesné, duševní a sociální pohody.  „Wellness je proces, ve kterém soustavn ě a uvá ž en ě usilujeme o udr ž ení zdraví a dosa ž ení nejvyšší úrovn ě ž ivotní pohody.“  „Wellness ž ivotní styl je zp ů sob ž ivota, ve kterém získáváme kontrolu nad sebou a svým okolím a zm ě nou postoj ů a chováni se sna ž íme o dosa ž eni nejvyšší kvality ž ivota.“

Fyzická (tělesná) zdatnost :  optimální úroveň rychlostních a vytrvalostní schopností  aerobní zdatnost (kardiorespirační systém)  optimální svalová síla  optimální úroveň koordinačních schopností …mění se s věkem, pohlavím… Lze získat výhradně a pouze cílenou pohybovou aktivitou pohybovou aktivitou

 sport (rekreační / výkonnostní sport)  pohybová rekreace (pohyb pro zdraví, vhodná, nevhodná) Zásady: F.I.T.T. 1. Objem 2. Struktura 3. Intenzita 4. Frekvence

Základní pohybové schopnosti:  pohyblivost (koordinační schopnosti)  flexibilita, kinesteticko-orientační, rovnovážná, rytmická, reakční  rychlost (rychlostní schopnosti)  síla (silové schopnosti)  základní schopnost  vytrvalost (vytrvalostní schopnosti)  do vysokého věku Vhodný poměr struktury: 50% vytrvalost 30% síla 20% pohyblivost

 pohybová aktivita podle rozpětí SF: nízká, střední, submaximální, maximální 35 – 90% SF max  orientační výpočet maximální SF: 220-věk  Podle kcal výdeje (náročnosti na metabol.)  Bazální metabolismus - výpočet: mu ž i: BM = 66 + (13,7 x hmotnost v kg + 5 x výška v cm) - (6,8 x v ě k) ž eny: BM = (9,6 x hmotnost v kg + 1,8 x výška v cm) - (4,7 x v ě k) (v kcal).

 35-59% SF max  podprahový efekt  nabídka – jóga, relaxace, kalanetika, tai-chi, vycházková ch ů ze, rekrea č ní cyklistika, stre č ink, zdravotní TV  cíl – psychické a fyzické uvoln ě ní, pohyblivost  nízká náro č nost na transportní systémy

 60-75% SF max  udržovací efekt  nabídka – chůze, jogging, cyklistika, aerobik, kondiční kulturistika, plavání, sportovní hry, bruslení, lyžování  cíl – udržení dané fyzické zdatnosti  pro snižování hmotnosti SF okolo 50% SF max

 75-90% SF max  rozvíjející efekt  nabídka – běh, orientační běh, cyklistika, spinning, Alpinning, Heat, bruslení, lyžování v těžkém terénu, kruhový trénink, stepaerobik, aquaerobik  cíl – zlepšení aerobní i anaerobní zdatnosti

 vztahována k týdenní četnosti  „….cvičení 1krát týdně nemá z fyziologického hlediska zdravotní význam….“  Význam z hlediska úpravy pohybových stereotypů, kompenzační a pedagogický efekt  minimální 2krát týdně 60 min.  optimální 3krát týdně 40 min.  ideální denně 15 – 20 min.

VYUŽÍVAJÍ SE POMŮCKY (bosu, flexi-bary…)  BODY FORM - kombinace aerobiku a dynamického posilování, problematické partie  BODY BALANCE – pomalé cvi č ení zdravotního charakteru  BOSU – balan č ní cvi č ení, pomáhá dosáhnout svalové rovnováhy, posilování st ř edu t ě la

 ROPICS – kombinace aerobního cvi č ení a práce se švihadlem (p ř eskoky, krou ž ení)  THERAROBIK – aerobní cvi č ení se systémem posilovacích gum  KALANETIKA– aerobní program vyu ž ívající pomalých, kontrolovaných pohyb ů  FLEXI BAR – aerobní cvi č ení s FLEXI-BAR (ty č ) slou ž í pro posílení centra t ě la  TRAMPOLÍNKY – zam ěř eno na posílení hlubokého zádového svalstva, zlepšení koordinace a rovnováhy  FITBOX – aerobní cvi č ení na speciáln ě upravených boxovacích totemech

 pomalé formy cviční navozující rovnováhu tělesné i duševní stránky člověka s různým zaměřením (posilovací, protahovací, meditativní…)  PILATES – ucelený systém cvi č ení se zam ěř ením na zpevn ě ní centra t ě la  FITNESS JÓGA … POWER JÓGA– vyu ž ívá klasické pozice jógy upravené do dynamického a silového provedení BIKRAM JÓGA– „horká jóga” pomalé jógové cvi č ení v sále vyh ř átém na 42 °C TAI-CHI - bojové um ě ní, ú č inná forma sebeobrany nebo cvi č ení pro zdravý a dlouhý ž ivot, nebo jako zdravotní cvi č ení (bolesti zad, hlavy, kloub ů a i jiné zdravotní problémy)…

 jeden z nejkvalitn ě jších zp ů sob ů prota ž ení  recipro č ní vztahy, PNF metoda, 6-10s výdr ž, nehmitat, rozpustit nap ě tí…  Statický stre č ink cílíme hlavn ě na patologicky zkrácené svaly  pozor na zp ů sob provedení a indikování hlavn ě ve vztahu k posilování!!!  dochází k utlumení svalového nap ě tí…  statický / dynamický  dynamický stre č ink je vhodný jako sou č ást rozcvi č ení zejména p ř ed silovou a rychlostní PA

aerobní gymnastika využívající prvky různých druhů bojových sportů KICK BOX AEROBIK – aerobik s kopy a údery TAEBO TAI CHI AEROBIK

netradi č ní, zábavné, vyu ž ívající nejr ů zn ě jší pom ů cky  FITBALL AEROBIK…BODY BALL – aerobní cvi č ení s pou ž itím „gymnastikballu“  OVERBALL – aerobní cvi č ení s „overbally“  SLIDE AEROBIK –s vyu ž itím kluzkého pásu  FUNKY AEROBIK – moderní forma aerobiku ovlivn ě ná funky (hudba,styl…)  BABY AEROBIK – d ě tský aerobik?!

 CHI-TONNING – kombinace prvk ů z jógy, pilates, tai-chi, rehabilita č ních technik, ZTV a tance  AQUA AEROBIK – cvi č ení ve vod ě, mnoho druh ů  SPINNING – jízda na stacionárním kole  ZUMBA – tane č ní aerobik  BODY BALANCE  POWERPLATE – vibra č ní plošiny  TRX – záv ě sná za ř ízení  BOOT CAMP

 Podmínky, kde bude cvi č ební program realizován  Cílovou skupinu, pro kterou je ur č en (v ě k, pohlaví)  Cíl zam ěř ení cvi č ebního programu a tedy i strukturu obsahu  Zp ů sob i náro č nost zat ěž ování

 Pravidelnost, dlouhodobost a postupnost dostate č n ě č etné pohybové č innosti (2-4x týdn ě ).  Vhodná doba a optimální č as trvání  P ř im ěř enost, pestrost a vyvá ž enost programu, st ř ídání r ů zných typ ů cvi č ení  Regenerace, pitný re ž im, stravování, pé č e o t ě lo, wellness Kdo ho ř í zapaluje!!!

Zdravotní zam ěř ení (pé č e o klienty) Výkonové zam ěř ení (tréninky) Výchovn ě vzd ě lávací zam ěř ení (školení, pobyty pro školy) Psychosociální zam ěř ení (víkendy, team building) Pohybové programy fitness: Kondičně orientované ( č asto ozna č ované jako tzv. rychlé, tj. související s energetickými mo ž nostmi organizmu č lov ě ka) Zdravotně orientované ( č asto ozna č ované jako tzv. pomalé, tj. související s procesy ř ízení a regulace pohybu).

 Cvi č ení aerobního charakteru  Úkolem je zlepšovat aerobní a svalovou vytrvalost a pozitivn ě p ů sobit na funkci a strukturu pohybového ústrojí i psychiku cvi č enc ů  V ě tšinou r ů zné druhy moderních gymnastických forem (aerobiku), pobyty v p ř írod ě apod..

 Cvi č ební programy pro vyrovnání svalových dysbalancí, relaxaci a celkové prota ž ení stre č ink cvi č ení s malými mí č i (overball-balantes) cvi č ební systémem Pilates (kontrolovaná kvalita vedených pohyb ů a poloh) jogová cvi č ení (Fitness joga, Power joga...)  Kompenza č ní cvi č ení - ZTV  na pomezí: Nordic - walking…