Léčiva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Škola: Gymnázium Dr. Emila Holuba Holice Autor: Miloslava Koláčková Předmět: Chemie Anotace: Materiál je určen pro žáky 3.ročníku gymnázia. Týká se využití chemických látek v praxi. Materiál je zpracován v rámci projektu Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní informace
Metodický pokyn Popis práce s materiálem Materiál je určen pro výkladovou hodinu chemie. Očekávání a cíle Využití chemických látek v praxi. Základní dělení léčiv a jejich využití.
Rozdělení Podle typu účinku Antibiotika Antivirotika Antimykotika Antipyretika Podle spektra účinku Širokospektrální Úzkospektrální
Antibiotika PenicilinCefalosporinyChinolonyTetracykliny Usmrcuje některé mikroorganismy nebo brání jejich růstu Působí proti bakteriím houbám a parazitickým prvokům
Antivirotika Amantadin Proti chřipce A Vidarabin Proti encefalitidě Ganciklovi Zmírnění účinků AIDS Léčivý přípravek účinkující proti virům Blokování receptorů na buňkách Zabránění syntézy DNA či RNA viru s nukleovou kyselinou buňky
Antimykotika Imidazolová Brání tvorbě ergosterolu Triazolová Méně nežádoucích účinků Polyenová Vysoce účinné, toxické pro ledviny Proti systémovým plísním Brání prorůstání vláken do tkání Účinkuje proti kvasinkám, kvasinkovým mikroorganismům a plísním Brání vzniku ergosterolu Rozklad buněčné stěny Kvůli funkci jsou často toxická i pro pacienta Lokální mykózy Systémové mykózy
Antipyretika Paralen Paracetamol Ataralgin paracetamol, guaifenezin a kofein Panadol kyselinu acetylsalicylová Léčiva snižující horečku Místo nich se dají použít i některá analgetika nebo nesteroidní protizánětlivé léky Patří sem i některé rostlinné drogy: Vrbová kůra, nať tužebníku
Zdroje Konzultace s MUDr. P. Skálou.