Instruktor lyžování © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LYŽOVÁNÍ BEZPEČNÝ POHYB NA LYŽÍCH
Advertisements

Fyziologie tělesné zátěže-oběhový systém
Pohybová soustava Soustava svalová
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Pří_093_Člověk a jeho zdraví_Kostra Autor: Mgr. Marie Boučková
Biologie člověka Kostra.
SVALOVÁ SOUSTAVA.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Svalstvo = souhrn všech svalů v těle
BIOLOGIE ČLOVĚKA SVALOVÁ KOSTERNÍ SOUSTAVA
POHYBOVÝ SYSTÉM SCHÉMATA, OBRÁZKY.
= základem jsou svaly = máme jich v těle asi 600
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Svalstvo Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci svalstva člověka.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Svalstvo člověka autor: David Hainall.
Svalová (pohybová) soustava
Číslo v digitálním archivu školy
Svalová soustava 8. ročník.
ANATOMIE ČLOVĚKA SVALOVÁ SOUSTAVA.
KOSTRA LIDSKÉHO TĚLA tvoří oporu těla upínají se na ni kosterní svaly udává tvar těla postava člověka (díky kostře) je tedy vzpřímená a páteř je.
Kostra = opěrná soustava (Výklad učiva) Počet hodin: 1 5. ročník
LEDNÍ HOKEJ Výkon v bruslení závisí na síle: extenzorů kyčle
Zápis SVALY umožňují pohyb celého těla upínají se na kostru
Soustava pohybová - svalstvo
Soustava pohybová – SVALOVÁ
Škola Střední průmyslová škola Zlín
KOSTRA KONČETIN = spojena s osovou kostrou pletenci:
Kostra - skládá se přibližně z 233 kostí.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_PŘ8_BO.
EU peníze středním školám
Metodická komise OSÚ ZL Cvičitel lyžování © 2010.
Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování © 2010.
Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování © 2010.
Instruktor lyžování praktikant © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.
Test. cílová skupina: střední školy anotace : ověření znalostí z oblasti svalových skupin a svalů lidského těla klíčová slova : dvojhlavý sval pažní,
Popis svalů lidského těla
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Svalová soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Znáš se? Hráč nebo skupina si vyberou oblast a odpoví na otázku. Za správnou odpověď si body připočítají, pokud odpoví špatně, mají šanci další. Vyhrává.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8. ročník VY_32_INOVACE_05 – Kostra končetin.
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
 umožňují pohyb celého těla  upínají se na kostru  Svaly ovládané lidskou vůlí:  - svaly velké - umožňují skákání, běhání, práci  - svaly menší -
Lidské tělo - kostra.
Instruktor lyžování III.třídy (50) jen pro vnitřní potřebu
Instruktor IV.třídy (Praktikant) jen pro vnitřní potřebu
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
jen pro vnitřní potřebu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
Svalová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_01_KOSTRA TÉMA: KOSTRA
ZÁKLADNÍ FUNKCE SVALOVÉ SOUSTAVY
Obr. 1 Svalová soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LIDSKÉ TĚLO
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Opěrná soustava pokračování.
SVALSTVO LIDSKÉHO TĚLA
Název: VY_52_INOVACE_PRV_01 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
VY_52_INOVACE_08_01_opěrná a pohybová soustava
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Popis svalových skupin
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Svalová tkáň = soubor buněk stejného tvaru i funkce
Transkript prezentace:

Instruktor lyžování © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR

Anatomie Pohybová soustava, kostra a klouby, svalstvo těla a končetin, stavba svalů, ostatní soustavy lidského těla Fyziologie Základní pojmy - zátěž, únava, zotavení, hodnocení zátěže, činnost transportních soustav - srdce a krevní oběh, plíce a dýchací cesty, metabolizmus a energetické zdroje, svalová činnost - stah, práce, účinek Hygiena Traumatologie Životní styl - pohyb, výživa, životospráva, energetická hodnota práce a sportu, nutriční stav, BMI, pitný režim strava a doplňky sportovce, desatero zdravé výživy, vliv prostředí - hluk, záření, teplota a vlhkost O B S A H První pomoc, resuscitace při zástavě oběhu, zlomeniny, šok a pravidlo 5 T, krvácení, omrzliny Pohyb v horách Bezpečný pohyb lyžařů, ochranné přilby, pravidla chování FIS pro sjezdové lyžování: Bílý kodex 3 hod.

Současný „moderní“ člověk ??? Homo sapiens sedentarius zkrácení nefunkčních svalových skupin Anatomie

Pohybová soustava lebka krk (šíje) hrudník horní končetina a ruka pánev páteř kosti lebeční obratle pažní hrudní, lopatka žebra loketní vřetenní kyčelní stehenní holenní lýtková kosti nohy (zánártní, nártní a prsty) atlas a čepovec ramenní loketní zápěstí a prsty kyčelní kolenní kotník kosti ruky (zápěstní, záprstní, a prsty) dolní končetina a noha Kostra - klouby

zdvihač hlavy deltový prsní břišní přímý a šikmý (vnitřní a zevní) stehenní čtyřhlavý krejčovský přitahovači stehna holenní natahovače prstů a palce trapézový deltový zádový široký břišní šikmý (zevní) ohybače kolena lýtkový trojhlavý hýžďový velký Achillova šlacha Svalstvo těla a dolních končetin svaly hlavové

Svalstvo horní končetiny pažní dvouhlavý ohybače zápěstí a prstů deltový pažní trojhlavý natahovače prstů natahovače a odtahovače palce

Stavba svalů Svalový úpon Povázka Svalová hlava Nerv Nervosvalové ploténky Snopce Vlákna Céva

Ostatní soustavy lidského těla Soustava nervová Dýchací Oběhová Trávící Vylučovací Vnitřní sekrece Pohlavní Základní údaje v rozsahu učebnice Biologie člověka pro střední školy (samostudium)

Klid = „rovnováha“ funkcí v organizmu (homeostáza) Fyziologie stres klid Zátěž (stres) = narušení rovnováhy funkcí Zotavení (regenerace) = návrat do rovnováhy funkcí Únava = okamžitý účinek zátěže a vyčerpání organizmu čas ústup únavy Základní pojmy

Tréninkový plán a deník Vyšetření aktivity ANS Měření tepu Hodnocení a měření zátěže Sporttestr

srdeční stah (vyprázdnění) = SYSTOLA DIASTOLA = naplnění (síní a komor) Hodnoty klidové: 60 – 80 tep/min (trénovaný 40-55) Objem 70ml (trénovaný 120ml) Maximální (odhad): 220 mínus věk osoby Tréninkové (výpočet): TF max. mínus TF klid a % Činnost transportních soustav Srdce a krevní oběh

Plíce a dýchací cesty Hodnoty klidové: vdechů/min Ventilace litru/min * Kapacita: l Maximální: vdechů/min Ventilace až 200 l * Kapacita až 7 l Tréninkové: sprint = kyslíkový deficit vytrvalost = setrvalý stav (příjem = výdej) Wasserman (1999) Model přenosu kyslíku do svalů

svalový ATP + ATP-CP systém svalový ATP + ATP-CP systém + Anaerobní glykolýza svalový ATP + ATP-CP systém + Anaerobní glykolýza + O 2 systém Upraveno podle BOUCHARD et al. (1990) Metabolizmus a energetické zdroje %

Svalová činnost Svaly se doplňují (např. při zdvihu činky se biceps napne a zkrátí - triceps uvolní a prodlouží - okolní svaly pomáhají): agonisté + antagonisté + sinergisté „hýbatelé + brzdy + pomocníci“ Upraveno podle JAVŮREK (1986), MÁČEK a VÁVRA (1988) Velké svalové skupiny mají dvě základní funkce (jedny převážně udržují postoj a různé pozice, druhé provádějí pohyby): posturální + fázické svaly „kotevní lana + hýbače“ Jedny svaly zajišťují především vytrvalostní úkony, druhé naopak umožňují rychlé pohyby): červená + bílá svalová vlákna „pomalá + rychlá“ vlákna

Svalová práce Sval v klidu „Statická síla“ „Dynamická síla“ Velikost svalové práce řídíme dvěma způsoby: frekvencí vzruchů nebo počtem zapojených nervosvalových plotének GÖPFERT (1983)

MÁČEK (1987) nárůst svalové hmoty (ATH) větší výkon ( > CP, ATP, O 2 ) lepší krevní přítok (zmnožení vlásečnic ve svalu) menší množství tuku vegetativní rovnováha (krevní tlak, sympatikus:vágus) Účinek zátěže na svaly - svalové dysbalance (zkrácení posturálních a ochabnutí fázických svalů) +

Pohyb + Výživa + Životospráva 3x3prozdravýživotnístyl Hygiena

Habituální METS sportovní činnosti METS = jednotka energetického výdeje ( násobek zvýšení klidového- bazálního metabolismu: spánek) Upraveno podle: NOVOTNÝ (1992)

Hodnoty na ose Y = násobky energetické potřeby pohybu od bazálního metabolismu

Váha (kg) Výška (m 2 ) Světová zdravotnická organizace (1998) Klasifikace BMI (kg/m 2 ) Riziko Podvýživa < 20 Normalní váha 18,5-24,9 Průměrné Nadváha > 25 Pre-obezita 25 – 29,9 Zvýšené Obezita I 30 – 34,9 Střední Obezita II 35 – 39,9 Vysoké Obezita III > 40.0 Velmi vysoké BMI = Nutriční stav organizmu Energetická bilance: VYROVNANÁ * NEDOSTATEČNÁ (příjem : výdej energie) (podvýživa - obezita)

Upraveno podle BLÁHA (1985) Somato-typy

příjem tekutin při zátěži: alespoň pitná voda, lépe hypotonické nápoje (málo cukrů a minerálů) v množství podle teploty a vlhkosti příjem tekutin v zotavení: izotonický nápoj (sacharidy, vitamíny, minerály) rehydratace je několika hodinový proces! Pitný režim, strava a doplňky sportovce strava po zátěži: „ antioxidanty“ (vitamíny C, E, ß - karoten,...) sacharidy (müsly, banán, …) * běžné potraviny, aminokyseliny, proteiny, (po 1,5 až 2hod.) výživa sportovce je pestrá a vyvážená !

DESATERO ZDRAVÉ VÝŽIVY Jezte pestře! Jezte potraviny bohaté na sacharidy! Jezte hodně ovoce a zeleniny! Udržujte zdravou tělesnou hmotnost! Jezte menší porce – omezte množství! Jezte pravidelně! Pijte mnoho tekutin! Pohybujte se! Změňte životní styl! Neexistují dobré ani špatné potraviny! Doporučení European Federation of the Associations of Dietians

Vlivy prostředí ZÁŘENÍ - elekromagnetické - ionizující - UV záření (ve vysokých horách nebezpečné hodnoty) - infračervené HLUK - 30 dB – normální hluk (pohyb, déšť, hovor) dB – relativní hluk (uzavřený prostor) dB – absolutní hluk (poškození sluchu - bolest) TEPLOTA a VLHKOST - tropická ( >30 o C) - běžná pro sport (cca 20 o C) - silný mráz (> - 20 o C) Vlhkost: vysoká ztěžuje výkon (za mrazu je nízká)

Traumatologie

nebo IZS (tel. 112)

Horská služba

Cíl: obnova základních životních funkcí Kombinace masáže srdce – 30x rychle stlačit – s umělým dýcháním – 2 vdechy Důležité hlavně masírovat !!!

Upraveno podle přednášky traumatologie CHALOUPKA (2005) Kurzy odborné způsobilosti IDV - FIM - UHK

Krvácení - Tepenné – krev stříká – tlakový obvaz (případně zaškrtit mezi ránou a srdcem) - Žilní – krev vytéká – tlakový obvaz - bílá kůže, necitlivost - sterilně zakrýt, zabránit dalšímu působení chladu, postupně přecházet na pokojovou teplotu Omrzliny

Pohyb v horách Bezpečný pohyb lyžařů v zimní přírodě Ohleduplnost a zodpovědnost Ochranné přilby a další vybavení Dodržování pravidel – „Bílý kodex“ PSOTOVÁ, D., PŘÍBRAMSKÝ, M. aj. Sjíždění a zatáčení na lyžích. Česká škola lyžování. Praha: UK Karolinum, 2005.

1. Ohled na jiné lyžaře – Každý lyžař se musí chovat tak, aby nikoho neohrozil. 2. Ovládání rychlosti a způsobu jízdy – Každý lyžař musí jezdit bezpečně, musí přizpůsobit svoji rychlost a styl jízdy svým dovednostem, terénu, sněhovým podmín- kám, počasí a počtu dalších lyžařů na sjezdovce. 3. Volba stopy jízdy – Lyžař, přijíždějící zezadu, musí volit svoji stopu tak, aby neohrozil lyžaře jedoucí před ním. 4. Předjíždění – Předjíždět je možné seshora, zdola, zleva, zprava, ale vždy jen v bezpečné vzdálenosti, která před- jížděnému lyžaři ponechá dostatečný prostor pro jeho pohyb. Pravidla chování FIS pro sjezdové lyžování BÍLÝ KODEX BÍLÝ KODEX

5. Zahájení a pokračování v jízdě - Každý lyžař, který chce zahájit jízdu, nebo se po zastavení znovu rozjet, se musí pohledem do všech stran ujistit, že se tak stane bez ohrožení sebe či jiné osoby. 6. Zastavení– Žádný lyžař by se neměl zbytečně zdržovat na zúžených nebo nepřehledných místech sjezdovky. V případě pádu by měl takové místo co nejrychleji uvolnit. 7. Výstupy a sestupy– Osoby, pohybující se pěšky po sjezd- ovce, se smí pohybovat pouze na okrajích sjezdové dráhy. 8. Respektování značek- Každý lyžař musí respektovat značení a signalizaci. 9. Chování při nehodách- Každý lyžař je povinen poskytnout první pomoc a přivolat Horskou službu v případě nehody. 10. Povinnost prokázat se- Každý lyžař, který se stal svědkem nebo účastníkem nehody musí prokázat svoji totožnost a poskytnout základní údaje o své osobě.

K o n e c Autorský kolektiv: KOMEŠTÍK B., FINKOVÁ D., KRNÁČ P. a NOVÁK M.