Geneze UIS Výjezdní zasedání UISLednice, 23. – 26. 10. 2002 Ing. Milan Šorm Vedoucí vývoje a provozu Vývojový tým Univerzitního informačního systému Mendelova.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JEDNÁNÍ MONITOROVACÍ SKUPINY projektu Podpora procesů v soc. službách dne
Advertisements

Hotel Tatra, Velké Karlovice 23. – 25. dubna 2007 S4U – Seminář o Univerzitním informačním systému 1 Osobní management Tomáš Procházka.
Univerzitní informační systém IV., Svojanov 2005 Financování studií Ing. Tomáš Klein
Setkání partnerů projektu Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje Reg.č. CZ.1.07/1.1.00/ Dne 23.září 2013 Ústí nad Labem.
Projekt “Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb”. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Sekce státní služby tisková konference RNDr. Josef Postránecký náměstek MV pro státní službu.
Studium k výkonu specializovaných činností: Koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Kalendář Mgr. Lenka Stará. AutorMgr. Lenka Stará Vytvořeno dne Odpilotováno dne Ve třídě1.C Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět Vzdělávací.
Univerzitní informační systém IV., Svojanov 2005 Stavíme serverovnu E Ing. Aleš Vincenc
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost Autor: Mgr. Lenka Radošová POJĎTE, HONEM, PŘICHÁZEJÍ, UŽ NASTÁVÁ ČAS. KLUCI, HOLKY - KAŽDÝ TO VÍ,
Osobní management Milan Šorm. 9. prosince 2005Univerzitní informační systém2 Obsah prezentace Motivace Zařazení osobního managementu v IS Přehled funkcí.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Katedra podnikové strategie Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku.
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
PŘIHLÁŠENÍ K ELEKTRONICKÉ EVIDENCI TRŽEB
Čas, kdy si musím vybrat, co dál…
Senzory pro EZS.
VÝKON REGIONÁLNÍCH FUNKCÍ V ROCE 2016
Komplexní systém hodnocení
Ucelené řešení pro řízení lidských zdrojů, ekonomiky a logistiky
Úřad práce České republiky
Univerzitní informační systém
Přijímací řízení pro rok 2008/9
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
METODIKA ZAVÁDĚNÍ UIS NA JINÝCH UNIVERZITÁCH
Poštovní subsystém UIS
Integrace VISION a VIS Mail do NS-VIS – VIS Mail fáze II projekt spolufinancovaný z ročního programu Fond pro vnější hranice (FVH)
Stipendijní řád MU Jiří Nantl 17. května 2006.
DOKUMENTACE ANEB CO CHCETE ZLEPŠIT
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
INTERNET Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Architektura UIS Bc. Tomáš Procházka Sekce jádra systému Vývojový tým Univerzitního informačního systému Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v.
Přístupový systém aneb kontrola vstupů
Uvítání Ing. Milan Šorm Vedoucí vývoje a provozu Vývojový tým Univerzitního informačního systému Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Výjezdní.
Systém jednotné autentizace - SJA
Vědeckovýzkumný IS Milan Šorm.
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Historičtí absolventi v UIS
Liveshow k 5. výročí Univerzitního informačního systému MZLU v Brně
Vliv změn ve Studijním a zkušebním řádu na registrace a zápis studentů
Léto v přírodě VY_32_INOVACE_18_03
Národní Technická Knihovna
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 9. října 2017
Prezentace univerzitního informačního systému
Systému DBMAN (KEVIS).
Institucionální program na rok 2017
Regionální informace jako přidaná hodnota katalogu krajské knihovny
Jednotná informační brána jako studnice informací pro lékaře
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Datové sklady a BI Řízení kvality v prostředí veřejné správy
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
PRACOVNÍ SCHŮZKA EKONOMŮ NEŠKOLSKÝCH PŘÍSPĚVKOVÝCH ORGANIZACÍ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
NESAT XIII (North European Symposium for Archaeological Textiles)
Podpora supervizorů a lektorů zajišťující odbornou praxi studentů FZS TUL ve zdravotnických zařízeních Institucionální plán TUL pro rok 2017 Cíl 2: Diverzifikace.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Máte zájem o více informací?
Zpráva o činnosti Renata Schejbalová
Akademický senát fakulty
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
AktuálnĚ z odpadů a oběhového hospodářství z pohledu MŽP
KNIHOVNA UNIVERZITY PALACKÉHO V OLOMOUCI
MZLU v Brně František Dařena MZLU.
PRACOVNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M.
prezentace informačního systému
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Jaké jsou obzory digitální Evropy?
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Transkript prezentace:

Geneze UIS Výjezdní zasedání UISLednice, 23. – Ing. Milan Šorm Vedoucí vývoje a provozu Vývojový tým Univerzitního informačního systému Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně

2 Obsah  Proč vznikl UIS  Historické ohlédnutí  Jaká je dnešní pozice UISu  Kdo UIS vyvíjí a provozuje  Jak je vývoj a provoz financován  Kam směřujeme Výjezdní zasedání UIS

3 Proč vznikl UIS I  existující potřeby univerzity  přechod na nový způsob studia dle ECTS  zavedení třístupňového vzdělávání  zefektivnění studijní evidence  potřeba nových aplikací (např. zapisování na zkoušky, zkušební zprávy)  hledání dlouhodobého řešení problému podpory studijní evidence  potřeba aktuálního pohledu na data ze strany vedení fakult Výjezdní zasedání UIS

4 Proč vznikl UIS II  existující varianty uspokojení potřeb  nezavádění žádných změn  úprava stávajícího systému STUDENT  nákup nového řešení od třetí strany  outsourcing nového řešení od třetí strany  vlastní vývoj nového studijního informačního systému  vlastní vývoj dlouhodobě odmítán  přesvědčivý je až přechod PEF na FIS Výjezdní zasedání UIS

5 Proč vznikl UIS III  co se požaduje od nového řešení  minimalizace nákladů  úplné převedení funkcí systému STUDENT  implementace řešení existujících potřeb  rozvoj informačních technologií na univerzitě  integrace s dalšími systémy na univerzitě  díky vlastnímu otevřenému návrhu se UIS stává centrálním systémem univerzity Výjezdní zasedání UIS

6 Historické ohlédnutí I  pravěk informačních systémů na naší univerzitě  papír  tužka  paměť  telefon Výjezdní zasedání UIS

7 Historické ohlédnutí II  starověk  nasazení počítačů  jednoúčelové programy  izolovaná data  ruční integrace Výjezdní zasedání UIS

8 Historické ohlédnutí III  středověk  propojení počítačů do sítě  terminálové služby v ekonomických systémech  ruční integrace  bez dlouhodobé koncepce při hledání řešení celouniverzitního informačního systému Výjezdní zasedání UIS

9 Historické ohlédnutí IV  období hledání – 1998  za myšlenku jednotného systému se bije doc. Arnošt Motyčka  vzniká oddělení zabývající se informačními systémy při Ústavu informatiky PEF  do čela oddělení jmenován doc. Zdeněk Pezlar  ve skupině převažují analytici nad programátory  není jasné, co a jak se má vyvinout  20. října vzniká konference  28. prosince poprvé jede Apache/SSL Výjezdní zasedání UIS

10 Historické ohlédnutí V  období prvních pokusů – 1999  4. ledna zaveden DBS PostgreSQL  počínají střety názorového proudu analytiků stávající skupiny s programátorem Šormem  28. února vzniká dbMan  od 5. května se budují dva paralelní systémy pro PEF (jeden v Perlu a jeden v PHP)  1. prosince 1999 škola poprvé sama hledá svůj budoucí IS, naše řešení není akceptováno Výjezdní zasedání UIS

11 Historické ohlédnutí VI  vývojový tým v roce 1999  tým veden doc. Pezlarem  vývoj koordinován Ing. Rybičkou  analytický tým Ing. Sedláka a Ing. Jedličky  databázový specialista Vojta  webový specialista Mareček  realizační tým ve složení Šorm, Přichystal, Ing. Liška, Blažke Výjezdní zasedání UIS

12 Historické ohlédnutí VII  období zlomu – 2000  názorového střety vedou k rozpadu skupiny na dva týmy  stávající skupina doc. Pezlara  nová skupinu kolem programátora Šorma  celý projekt je pojat jako zrychlený vývoj studijní agendy (rok 1999 je zahozen)  jako databázový systém je zvolen Oracle  11. ledna je jako vedoucí vývojového týmu jmenován Šorm  3. února začíná budování miniFis nad Oraclem  24. února jsou stanoveni OSSA a OSVT na PEF  29. února je miniFis zpřístupněn veřejnosti Výjezdní zasedání UIS

13 Historické ohlédnutí VIII  rozvoj miniFis v Q1 a Q2 roku 2000  přežívá pouze skupina okolo (teď již) analytika Šorma  během prvních čtyř měsíců se mění pojetí systému jako Fakultní informační systém (FIS)  tým je významně obohacen o kolegu Dařenu  na děkanátu působí (jen) OSSA Ing. Jana Dedíková  FIS je v první polovině roku prezentován též širší akademické veřejnosti, později i odborně na Studnici  16. května dosahuje W_LOG.ID hodnoty  22. května rozhraní k FIS  v červnu jsou do života uvedeny Nástěnky  k 30. červnu končí Šorm práci na MU a plně se věnuje FIS Výjezdní zasedání UIS

14 Historické ohlédnutí IX  rozvoj miniFis v Q2 a Q3 roku 2000  kolega Vojta končí, je plně nahrazen kolegou Dařenou  společnými silami vývoje a děkanátu jsou všichni studenti PEF zapsáni do FISu, přestává se užívat studijní evidence  v září se objevují rozvrhy pro studenty  vedení univerzity se rozhodlo pro tvorbu UIS  29. září začíná pracovat adresa is.mendelu.cz  v týmu působí první děvčata – Iva a Erika  10. listopadu začíná platit výnos o raportech  26. listopadu tragicky umírá Iva Lepičová  28. listopadu je uvedeno el. zapisování na zkoušky  19. prosince navrhuje František nákup digestoře :-) Výjezdní zasedání UIS

15 Historické ohlédnutí X  rozvoj miniFis v Q1 a Q2 roku 2001  základní pravidla pro nový UIS pomáhá tvořit komise pro rozvoj IS/ICT (organizuje doc. Motyčka)  je zavedena role systémového integrátora fakulty, od 29. ledna metodicky řízeni vedoucím vývoje  vývojový tým se radikálně rozrůstá přesvědčováním (Ing. Černá, Chladil) i pomocí výběrového řízení (Bc. Müller, Bartík, Pokorný, Serafinovič)  1. března slavíme 1. narozeniny a zavádíme  odchází kolega Blažke  čerpáme vědomosti na EUNISe v Berlíně  v dubnu se Ing. Černá se transformuje na Ing. Netrefovou  od 1. května začínáme reálně pracovat na jádře UIS.pm Výjezdní zasedání UIS

16 Historické ohlédnutí XI  rozvoj miniFis a UIS v Q3 roku 2001  vývoj UIS přechází pod AIS  14. září Sun Enterprise 220R nahrazuje Sun Ultra 10S  FIS se jen provozuje, vyvíjí se pouze pro UIS  25. září kupujeme Ing. Rybičkovi rybičky  26. září první členění týmu na sekce (provoz FIS, vývoj UIS, datamanagement)  27. září zavádíme ISIC karty a prohráváme boje s ÚVIS  8. října přechází šéf vývoje na notebook  9. října zavádí první šablonované tabulky  10. října dostáváme nápad chodit plavat a kupovat si bazén  29. října ZF kladně hodnotí vývoj UIS Výjezdní zasedání UIS

17 Historické ohlédnutí XII  rozvoj miniFis a UIS v Q4 roku 2001  začínáme vyvíjet řešení pro přístupové systému (Duha – prozatím E, děkanát A, A414, A416)  tým se rozrůstá o nové osoby (Hrdlička, Klein, Kutín, Majer, Bc. Procházka, Stejskal)  integrátoři začínají systém plnit daty (PEF, ZF, AF)  19. prosince se provozní technika stěhuje na sál ÚVT  provoz FIS na PEF se stává rutinou, ovšem zavádění UIS na univerzitě se protahuje  20. prosince podruhé společně slavíme Vánoce Výjezdní zasedání UIS

18 Historické ohlédnutí XIII  rozvoj miniFis a UIS v roce 2002  1. března slavíme 2. narozeniny  úspěšně se účastníme TRP 2002  matriku k za PEF odesíláme z UIS  o prázdninách PEF plně překlápíme do UIS  30. srpna vypínáme miniFis  od 1. září jedou všechny fakulty na UIS  přecházíme na třívrstvé řízení týmu  je prakticky hotový celý studijní systém v UIS  matriku k odesíláme z UIS (celá PEF, nedoktorská studia jiných fakult) Výjezdní zasedání UIS

19 Jaká je dnešní pozice  drtivá většina studijní agendy je již převedena do UIS  většina rozhodování v oblasti IS/ICT se děje po konzultaci s UIS  UIS integruje řadu dalších systémů  vědeckovýzkumný systém  menzovní systém  knihovní systém  přístupový systém  systém jednotné autentizace  prezentační systém univerzity  bezpapírová kancelář Výjezdní zasedání UIS

20 Kdo UIS vyvíjí a provozuje  vedení vývojového týmu  strategie a koncepce  operativa  sekce vývojového týmu  Sekce jádra systému  Sekce studijního systému  Sekce centrálních aplikací  Sekce ostatních aplikací a dokumentace  Sekce datamanagementu  provoz – systémoví integrátoři  univerzitní systémový integrátor  systémoví integrátoři fakult a rektorátu Výjezdní zasedání UIS

21 Financování vývoje  z rozpočtu rektorátu – AIS – 3 úvazky a technika  z rozpočtu PEF – ÚI, ÚHV – 4 úvazky a technika  transformačními a rozvojovými projekty  rok 2002 – cca 6,5 mil. Kč  rok 2003 – cca 7 mil. Kč  jednorázové příspěvky  servery a SW zakoupené rektorátem – 1,2 mil. Kč  servery a SW zakoupené PEF – 1,5 mil. Kč  projekt Ing. Bully – 0,7 mil. Kč  zajištění výjezdního zasedání rektorátem – 0,02 mil. Kč Výjezdní zasedání UIS

22 Financování provozu  z rozpočtu rektorátu  systémový integrátor univerzity  systémový integrátor rektorátu  z rozpočtu fakult  příslušný systémový integrátor  osoby spravující studijní agendu (OSSA)  osoby spravující výpočetní techniku (OSVT)  transformační a rozvojové projekty  umožňují rozvoj IS/ICT fakult a technicky zabezpečit zásadní pracoviště (SIF, děkanát) Výjezdní zasedání UIS

23 Kam směřujeme  jeden centrální integrovaný univerzitní informační systém  jedna datová základna  plně automatizovaný styk s třetími stranami  trvalý rozvoj IS/ICT ve všech oblastech  nasazení plně elektronické kanceláře na celé univerzitě  jedno centrální pracoviště pro IS/ICT  prohlubování spolupráce s vedením univerzity Výjezdní zasedání UIS

24 Dotazy ? Výjezdní zasedání UIS