Geneze UIS Výjezdní zasedání UISLednice, 23. – Ing. Milan Šorm Vedoucí vývoje a provozu Vývojový tým Univerzitního informačního systému Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně
2 Obsah Proč vznikl UIS Historické ohlédnutí Jaká je dnešní pozice UISu Kdo UIS vyvíjí a provozuje Jak je vývoj a provoz financován Kam směřujeme Výjezdní zasedání UIS
3 Proč vznikl UIS I existující potřeby univerzity přechod na nový způsob studia dle ECTS zavedení třístupňového vzdělávání zefektivnění studijní evidence potřeba nových aplikací (např. zapisování na zkoušky, zkušební zprávy) hledání dlouhodobého řešení problému podpory studijní evidence potřeba aktuálního pohledu na data ze strany vedení fakult Výjezdní zasedání UIS
4 Proč vznikl UIS II existující varianty uspokojení potřeb nezavádění žádných změn úprava stávajícího systému STUDENT nákup nového řešení od třetí strany outsourcing nového řešení od třetí strany vlastní vývoj nového studijního informačního systému vlastní vývoj dlouhodobě odmítán přesvědčivý je až přechod PEF na FIS Výjezdní zasedání UIS
5 Proč vznikl UIS III co se požaduje od nového řešení minimalizace nákladů úplné převedení funkcí systému STUDENT implementace řešení existujících potřeb rozvoj informačních technologií na univerzitě integrace s dalšími systémy na univerzitě díky vlastnímu otevřenému návrhu se UIS stává centrálním systémem univerzity Výjezdní zasedání UIS
6 Historické ohlédnutí I pravěk informačních systémů na naší univerzitě papír tužka paměť telefon Výjezdní zasedání UIS
7 Historické ohlédnutí II starověk nasazení počítačů jednoúčelové programy izolovaná data ruční integrace Výjezdní zasedání UIS
8 Historické ohlédnutí III středověk propojení počítačů do sítě terminálové služby v ekonomických systémech ruční integrace bez dlouhodobé koncepce při hledání řešení celouniverzitního informačního systému Výjezdní zasedání UIS
9 Historické ohlédnutí IV období hledání – 1998 za myšlenku jednotného systému se bije doc. Arnošt Motyčka vzniká oddělení zabývající se informačními systémy při Ústavu informatiky PEF do čela oddělení jmenován doc. Zdeněk Pezlar ve skupině převažují analytici nad programátory není jasné, co a jak se má vyvinout 20. října vzniká konference 28. prosince poprvé jede Apache/SSL Výjezdní zasedání UIS
10 Historické ohlédnutí V období prvních pokusů – 1999 4. ledna zaveden DBS PostgreSQL počínají střety názorového proudu analytiků stávající skupiny s programátorem Šormem 28. února vzniká dbMan od 5. května se budují dva paralelní systémy pro PEF (jeden v Perlu a jeden v PHP) 1. prosince 1999 škola poprvé sama hledá svůj budoucí IS, naše řešení není akceptováno Výjezdní zasedání UIS
11 Historické ohlédnutí VI vývojový tým v roce 1999 tým veden doc. Pezlarem vývoj koordinován Ing. Rybičkou analytický tým Ing. Sedláka a Ing. Jedličky databázový specialista Vojta webový specialista Mareček realizační tým ve složení Šorm, Přichystal, Ing. Liška, Blažke Výjezdní zasedání UIS
12 Historické ohlédnutí VII období zlomu – 2000 názorového střety vedou k rozpadu skupiny na dva týmy stávající skupina doc. Pezlara nová skupinu kolem programátora Šorma celý projekt je pojat jako zrychlený vývoj studijní agendy (rok 1999 je zahozen) jako databázový systém je zvolen Oracle 11. ledna je jako vedoucí vývojového týmu jmenován Šorm 3. února začíná budování miniFis nad Oraclem 24. února jsou stanoveni OSSA a OSVT na PEF 29. února je miniFis zpřístupněn veřejnosti Výjezdní zasedání UIS
13 Historické ohlédnutí VIII rozvoj miniFis v Q1 a Q2 roku 2000 přežívá pouze skupina okolo (teď již) analytika Šorma během prvních čtyř měsíců se mění pojetí systému jako Fakultní informační systém (FIS) tým je významně obohacen o kolegu Dařenu na děkanátu působí (jen) OSSA Ing. Jana Dedíková FIS je v první polovině roku prezentován též širší akademické veřejnosti, později i odborně na Studnici 16. května dosahuje W_LOG.ID hodnoty 22. května rozhraní k FIS v červnu jsou do života uvedeny Nástěnky k 30. červnu končí Šorm práci na MU a plně se věnuje FIS Výjezdní zasedání UIS
14 Historické ohlédnutí IX rozvoj miniFis v Q2 a Q3 roku 2000 kolega Vojta končí, je plně nahrazen kolegou Dařenou společnými silami vývoje a děkanátu jsou všichni studenti PEF zapsáni do FISu, přestává se užívat studijní evidence v září se objevují rozvrhy pro studenty vedení univerzity se rozhodlo pro tvorbu UIS 29. září začíná pracovat adresa is.mendelu.cz v týmu působí první děvčata – Iva a Erika 10. listopadu začíná platit výnos o raportech 26. listopadu tragicky umírá Iva Lepičová 28. listopadu je uvedeno el. zapisování na zkoušky 19. prosince navrhuje František nákup digestoře :-) Výjezdní zasedání UIS
15 Historické ohlédnutí X rozvoj miniFis v Q1 a Q2 roku 2001 základní pravidla pro nový UIS pomáhá tvořit komise pro rozvoj IS/ICT (organizuje doc. Motyčka) je zavedena role systémového integrátora fakulty, od 29. ledna metodicky řízeni vedoucím vývoje vývojový tým se radikálně rozrůstá přesvědčováním (Ing. Černá, Chladil) i pomocí výběrového řízení (Bc. Müller, Bartík, Pokorný, Serafinovič) 1. března slavíme 1. narozeniny a zavádíme odchází kolega Blažke čerpáme vědomosti na EUNISe v Berlíně v dubnu se Ing. Černá se transformuje na Ing. Netrefovou od 1. května začínáme reálně pracovat na jádře UIS.pm Výjezdní zasedání UIS
16 Historické ohlédnutí XI rozvoj miniFis a UIS v Q3 roku 2001 vývoj UIS přechází pod AIS 14. září Sun Enterprise 220R nahrazuje Sun Ultra 10S FIS se jen provozuje, vyvíjí se pouze pro UIS 25. září kupujeme Ing. Rybičkovi rybičky 26. září první členění týmu na sekce (provoz FIS, vývoj UIS, datamanagement) 27. září zavádíme ISIC karty a prohráváme boje s ÚVIS 8. října přechází šéf vývoje na notebook 9. října zavádí první šablonované tabulky 10. října dostáváme nápad chodit plavat a kupovat si bazén 29. října ZF kladně hodnotí vývoj UIS Výjezdní zasedání UIS
17 Historické ohlédnutí XII rozvoj miniFis a UIS v Q4 roku 2001 začínáme vyvíjet řešení pro přístupové systému (Duha – prozatím E, děkanát A, A414, A416) tým se rozrůstá o nové osoby (Hrdlička, Klein, Kutín, Majer, Bc. Procházka, Stejskal) integrátoři začínají systém plnit daty (PEF, ZF, AF) 19. prosince se provozní technika stěhuje na sál ÚVT provoz FIS na PEF se stává rutinou, ovšem zavádění UIS na univerzitě se protahuje 20. prosince podruhé společně slavíme Vánoce Výjezdní zasedání UIS
18 Historické ohlédnutí XIII rozvoj miniFis a UIS v roce 2002 1. března slavíme 2. narozeniny úspěšně se účastníme TRP 2002 matriku k za PEF odesíláme z UIS o prázdninách PEF plně překlápíme do UIS 30. srpna vypínáme miniFis od 1. září jedou všechny fakulty na UIS přecházíme na třívrstvé řízení týmu je prakticky hotový celý studijní systém v UIS matriku k odesíláme z UIS (celá PEF, nedoktorská studia jiných fakult) Výjezdní zasedání UIS
19 Jaká je dnešní pozice drtivá většina studijní agendy je již převedena do UIS většina rozhodování v oblasti IS/ICT se děje po konzultaci s UIS UIS integruje řadu dalších systémů vědeckovýzkumný systém menzovní systém knihovní systém přístupový systém systém jednotné autentizace prezentační systém univerzity bezpapírová kancelář Výjezdní zasedání UIS
20 Kdo UIS vyvíjí a provozuje vedení vývojového týmu strategie a koncepce operativa sekce vývojového týmu Sekce jádra systému Sekce studijního systému Sekce centrálních aplikací Sekce ostatních aplikací a dokumentace Sekce datamanagementu provoz – systémoví integrátoři univerzitní systémový integrátor systémoví integrátoři fakult a rektorátu Výjezdní zasedání UIS
21 Financování vývoje z rozpočtu rektorátu – AIS – 3 úvazky a technika z rozpočtu PEF – ÚI, ÚHV – 4 úvazky a technika transformačními a rozvojovými projekty rok 2002 – cca 6,5 mil. Kč rok 2003 – cca 7 mil. Kč jednorázové příspěvky servery a SW zakoupené rektorátem – 1,2 mil. Kč servery a SW zakoupené PEF – 1,5 mil. Kč projekt Ing. Bully – 0,7 mil. Kč zajištění výjezdního zasedání rektorátem – 0,02 mil. Kč Výjezdní zasedání UIS
22 Financování provozu z rozpočtu rektorátu systémový integrátor univerzity systémový integrátor rektorátu z rozpočtu fakult příslušný systémový integrátor osoby spravující studijní agendu (OSSA) osoby spravující výpočetní techniku (OSVT) transformační a rozvojové projekty umožňují rozvoj IS/ICT fakult a technicky zabezpečit zásadní pracoviště (SIF, děkanát) Výjezdní zasedání UIS
23 Kam směřujeme jeden centrální integrovaný univerzitní informační systém jedna datová základna plně automatizovaný styk s třetími stranami trvalý rozvoj IS/ICT ve všech oblastech nasazení plně elektronické kanceláře na celé univerzitě jedno centrální pracoviště pro IS/ICT prohlubování spolupráce s vedením univerzity Výjezdní zasedání UIS
24 Dotazy ? Výjezdní zasedání UIS