Metodologie 2: Lekce 5 Lenka Slepičková. Dotazník Respondent = osoba, která vyplňuje dotazník Položka/otázka = prvek dotazníku Administrace dotazníku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Hodnotová orientace svobodné generace
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Náhradní rodinná péče v České republice a zkušenosti přímých aktérů Postoje české společnosti k náhradní rodinné péči Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
4. KONSTRUKCE DOTAZNÍKU Pravidla a doporučení.
Biostatistika 10. přednáška
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Základy pedagogické metodologie
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_09.
Rodinné prostředí žáka
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
2. seminární úkol - projekt PSY117. Týmový projekt  Záměrem tohoto úkolu je vyzkoušet si realizaci jednoduchého výběrového šetření.  Pětičlenné týmy.
Koncipování empirického výzkumu
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Metody pedagogické diagnostiky
Vazby mezi politickými postoji a politické znalosti Lukáš Linek, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Analýza kvantitativních dat I. Vztahy mezi 3 znaky v kontingenční tabulce - úvod Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace
Pedagogická diagnostika
Metody výzkumu Dotazník.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Dotazník, škály
Základy pedagogické metodologie
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Metodologie 2: Dotazník
Téma Hypotézy ve výzkumu
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
Online nástroje pro sběr a administraci dotazníků Ladislava Suchá , Brno Zdroj obrázku: bredmaker, Sxc.hu.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ METODY - ŠKÁLY.
Metodologie 2 Lekce 3 Lenka Slepičková. Techniky sběru dat v kvantitativním výzkumu Standardizované techniky: Striktně jednotné podněty a volba z předem.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
Zásady tvorby dotazníků Radka Štěpánová, IBA MU. Stavba dotazníku Úvod Otázky Identifikace.
Vliv bezdětnosti na osamělost seniorů v Evropě V mikro a makro souvislostech Nela Patschová Masarykova univerzita
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro další osoby ohrožené sociálním vyloučením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Metodologie 2: Lekce 5 Lenka Slepičková.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza motivačního a stimulačního systému ve vybraném podniku.
Výzkumné techniky techniky v rámci kvantitativního výzkumu experiment
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Úvod do kvalitativního výzkumu
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
Základy pedagogické metodologie
Metodologie pro ISK 2 Úvod do práce s daty
Metodologie 2 Lekce 3 Lenka Slepičková.
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Metody a techniky výzkumu II.
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Dotazník a výzkumná šetření
Co říká česká veřejnost?
Střední škola obchodně technická s. r. o.
česká asociace sdílené ekonomiky
Transkript prezentace:

Metodologie 2: Lekce 5 Lenka Slepičková

Dotazník Respondent = osoba, která vyplňuje dotazník Položka/otázka = prvek dotazníku Administrace dotazníku = způsob zadávání dotazníku Průvodní dopis „Prosím, abyste neotáleli s vyplněním dotazníku, protože jsem v časové tísni.“

Sestavujeme dotazník Co má vliv na jeho podobu? -koncepty a indikátory, které jsme pro ně vyvinuli – zahrneme měření závislé proměnné, nezávislé proměnné a demografických údajů -způsob, jakým budeme analyzovat data -administrace dotazníku

Co všechno měříme otázkami v dotazníku? 1.Chování (co lidé dělají) 2.Postoje (co si myslí, že je žádoucí) 3.Znalosti 4.Charakteristiky respondenta

Formulace otázek 1)Je otázka jasná a jednoduchá? (vyhněte se žargonu, technickým termínům, negativním formulacím) „Je vaše domácnost patriarchální nebo matriarchální?“ „Myslíte si, že jsou neplodní lidé stigmatizováni?“ „Myslíte si, že marihuana by neměla být dekriminalizována?“ „Souhlasíte s tím, že bývalí spolupracovníci StB nemají zastávat vysoké funkce ve státní správě? Ano - Ne.“

Formulace otázek 2) Může být otázka zkrácena? „Jak si vysvětlujete to, že během tak dlouhé doby, co jste vy ani manžel nepraktikovali žádnou metodu antikoncepce, nedošlo k početí, a přitom lékař nezjistil žádnou příčinu neplodnosti?“ „Kolikrát jste za posledních šest měsíců hovořil s lékařem kvůli Vašim zdravotním obtížím, ať už to byl Váš praktický lékař nebo specialista; neberte prosím v úvahu případy, kdy jste věc jen konzultoval se známým, který je lékařem."

Formulace otázek 3) Není otázka dvojitá? „Myslíte si, že ženy by si měly být vědomy odlišné naděje na dožití u mužů a žen a brát tento fakt v potaz při výběru partnera?“ „Jak často se stýkáte se svými rodiči?“ „ Pokládáte problémovou metodu za účelný prostředek aktivizace žáků a používáte ji? „Je pro vás lékař hlavním zdrojem informací a rad ohledně onemocnění vašeho dítěte?“

Formulace otázek 4) Není otázka sugestivní? „Myslíte si, že stát by měl podporovat budování jeslí, i když způsobují deprivaci?“ „Souhlasíte s prezidentovým názorem na Ústavu?“ „Myslíte si, že ženy by se měly plně věnovat svým dětem po celou dobu rodičovské dovolené?“ „Byl jste bezdomovcem proto, že ceny podnájmů v Brně jsou vysoké?„ „Vzhledem k současnému stavu ekonomiky, myslíte že investovat na burze je dobrý nápad?“ „Zesměšňujete někdy žáky“?

Pozn. Jak je důležitá formulace …. Souhlasíte s poskytnutím české vojenské nemocnice v Afghánistánu? X Souhlasíte s nasazením české vojenské nemocnice v Afghánistánu?

Formulace otázek 5) Je otázka konkrétní? „Slaví se ve vaší rodině svátky?“ „Jak často vídáte svou matku“? „Jak často chodíte do kina?“ a)často b)ne moc často c)zřídka d)nikdy „Kolik je váš průměrný příjem?“ „Kolik máte dětí?“

Formulace otázek 6) Nevzniká efekt sociální žádoucnosti odpovědi? -Tendence respondentů zabránit tomu, aby vypadali špatně – zábrana odhalit postoj, který se neshoduje s normami ve společnosti -Snaha vyhnout se ohrožení -Přesná odpověď narušuje respondentů obraz sebe sama

Efekt vynucené odpovědi 7. Nevzniká tzv. efekt vynucené odpovědi? Zná respondent odpověď? Př. Souhlasíte se změnou zákona o sociálních službách? Řešení: Užít filtrační otázky; Dát mezi varianty odpovědí „nemám názor“, nebo „nevím“

 Varování  Respondentovi nepokládáme výzkumné otázky!

Jak se ptát na citlivá data? -zaručit anonymitu -zdůraznit význam správnosti odpovědi -redukovat roli tazatele (kartičky, ilustrace, piktogramy, viněty) -musí být jasná spojitost otázky s cílem výzkumu -úvod či předcházející série otázek, která respondenta uklidní (všechny odpovědi jsou ok), poskytne kontext -pozor na míru detailnosti (obecnější kategorie – př. příjem, kouření marihuany) -nepřímé otázky (projekční otázky, odkazy na ostatní – př. „jaký je člověk, který“; měření rasismu prostř. popisů nebo fotografií urč. jednání u většinové a minoritní populace)

Dramaturgie dotazníku Úvod (vč. ilustračního příkladu vyplnění) Postupujeme od jednodušších, zábavnějších otázek ke složitějším Demografické otázky nakonec! Užívat filtrační otázky Střídat typy otázek a formáty odpovědí Střídat pozitivní a negativní formulace Na konci respondentovi poděkujeme!

Formáty odpovědí Nabídnuté kategorie musí být a)Vyčerpávající b)Vzájemně se vylučující

Formáty odpovědí 1) Různé typy škál: Likertova škála – na měření postjů a názorů, skládá se z výroků a stupnice „ Stát by měl podporovat církevní instituce“ a)Rozhodně ano b)Spíše ano c)Nevím d)Spíše ne e)Rozhodně ne

Posuzovací škála – umožňuje zjišťovat míru vlastnosti jevu nebo jeho intenzitu, posuzovatel vyjadřuje svoje hodnocení určením polohy na škále; lichý počet stupňů Př. Určete oblíbenost vyučovacích předmětů na škále od 1 (nejvíce oblíbený) po 7 (nejméně oblíbený). Pokud se předmět nevyučuje, zakroužkujte N. Čeština N Matematika N Fyzika N

Pořadová škála Uveďte pořadí oblíbenosti vyučovacích předmětů/Seřaďte předměty podle oblíbenosti atd. „Co je pro vás důležité při výběru partnera?“ Vzhled Charakter Příjem Rodinné zázemí

Bipolární škála – krajní póly tvoří protikladné vlastnosti (přídavná jména), sémantický diferenciál, pozor, vyžaduje úvod a pečlivý design; prostředek na měření významů, jemných konotací

Škála na hodnocení vlastností žáka (Ryansův výzkumný nástroj COR, 1960) apatický123456Nčilý obstruktivní123456Nspolupracující zakřiknutý123456Nsebejistý pasívní123456Niniciativní Příručka k této škále jasně definuje, co je obsahem jednotlivých charakteristik, a uvádí i příklady. Škála je použitelná v pozorování i dotazníku.

Formáty odpovědí 3) Seznam na výběr Jakým aktivitám se věnujete ve volném čase? -práce na zahrádce -četba -sport -kutilství -ruční práce -setkávání s přáteli …