1810-1836 český básník,jeden z největších představitelů českého romantismu,zakladatel moderní české poezie životopisci bývá popisován jako samotářský.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vztahy ve dvojici – láska, partnerství
Advertisements

Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Karel Hynek Mácha „…na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal…“
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
Karel Hynek Mácha ( – ) Máj
1. řádek – Mácha 2. řádek – jaké téma je 3. řádek – co téma dělá 4. řádek – věta o čtyřech slovech shrnující napsané – slogan 5. řádek –co téma dělá (opoziční.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Poezie ve třetí etapě národního obrození II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
Karel Hynek Mácha.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
( Praha - † 5./ Litoměřice)
Název Mácha, Karel, Hynek: Máj Předmět, ročník
Vypracovala: Lucie Hejčová Konzlutant : Mgr. Věra Chlupová
Z franc. romantique = jako v románu
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
Karel Hynek Mácha
Victor Hugo ( ).
Mgr. Jitka Polišenská.  bohém, žil s J. A. Rimbaudem, postřelil ho, vězení  symbolismus, citovost, hudebnost, náladovost, melancholie  sbírky: Saturnské.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_309_Romantismus AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8., 24.
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
ROMANTISMUS.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_47_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Procvičování českého romantismu
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.7 K.J.Erben Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 8.ročník III
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Karel Hynek Mácha - Máj Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL.
Karel Hynek Mácha „Někdy tři čtyři slova jak uzavřená skříňka chovají celý poklad myšlenek.“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Karel Hynek Mácha 1810 Praha Litoměřice. Život Básník, prozaik,ochotnický herec Vášnivý cestovatel většinou chodil pěšky, vyhledával hrady, zříceniny.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
KAREL HYNEK MÁCHA Mgr. Michal Oblouk
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Karel Hynek Mácha Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
ROMANTISMUS.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_266_ČJ8
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_16_Literatura 19. století Národní obrození
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_32 KAREL HYNEK MÁCHA 1810 –
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_52_Karel Hynek Mácha
Interpretace textu K. H. Máchy - Máj
Dělení literatury.
Máj Karel Hynek Mácha. Něco málo o spisovateli ( ) Karel Hynek Mácha byl českým básníkem, prozaikem, představitelem českého romantismu a zakladatel.
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

český básník,jeden z největších představitelů českého romantismu,zakladatel moderní české poezie životopisci bývá popisován jako samotářský zamlklý melancholik studium-gymnázium,filozofie,práva poté pracuje jako advokátní praktikant u soudu v Litoměřicích neskrýval své sympatie k revolučním hnutím v Evropě snoubenka-Eleonora Šomková syn-Ludvík 1836-umírá na zápal plic

Německé verše: Versuche des Ignac Macha, Hoffnung Česká poezie: Svatý Ivan, Na hřbitově,Hrobka králů a knížat českých Próza: Krkonošská pouť,Obrazy ze života mého,Kat, Marinka, Večer na Bezdězu,Klášter Sázavský Drama: Bratři,Bratrovrah,Boleslav,Král Fridrich Lyricko-epická díla: Mnich,Návrat,Cikáni,Máj

Inspirace

Žánr: lyricko-epická báseň Lyricko epická báseň: dílo má děj a jsou zde líčeny i pocity (dramaticko lyricko epická báseň)-je zde i přímá řeč úvod,4 zpěvy a 2 intermezza i ntermezzo: (vsuvka) příhoda nakrátko přerušující hlavní děj, vedlejší událost děj nemá být považován za hlavní věc,odehrává se v krajině u Doks a pod Bezdězem Máj-zfilmován i zhudebněn Máchova jediná kniha součastníci Máj nepřijali dílo se stalo inspirací mnoha básníkům

∆Vilém(Strašný lesů pán): žárlivý,pomstychtivý,odsouzený na smrt-nevěří ve svou vinu,lituje sám sebe,zatracuje se ∆Za svůj osud dává vinu svému otci,který jej v mládí vyhnal z domu Má strach z posmrtného života,neví co přijde ∆Jarmila:krásná,zamilovaná,věrná-oddaně čeká na Viléma slabá-zpráva od plavce ji zdrtila,neunesla Vilémův osud a utopila se ∆Hynek:sám autor, zamyšlený,depresivní otřesen Vilémovým osudem ztotožňuje se s Vilémem

Jarmila spáchá sebevraždu-dozví se,že její milenec Vilém má být popraven Ve druhém zpěvu je popsána Vilémova krutá samota a jeho stav ve vězení První intermezzo-“scénář“ Vilémova pohřbu,který prožívají přírodní živly Ve třetím zpěvu jde o kontrast mezi krásnou přírodou a Vilémovou popravou Druhé intermezzo-les přišel o svého pána a projevuje své pocity Čtvrtý zpěv-projíždí poutník Hynek touto krajinou po 7 letech a ztotožňuje se ve svém trápení s Vilémem,protože nechce stejně tak jako on přijmout svůj osud…je to autor sám

citovost bohatá fantazie nešťastná láska výjimečný hrdina (Vilém, vůdce loupežníků a otcovrah, výjimečný svými myšlenkami, názory) hrdina splývá s autorem subjektivní vztah autora ke skutečnosti kontrasty (v máji - krásná příroda X tragický konec hrdiny jazykové mistrovství - hudebnost, zvukomalba

jazyk tehdejší doby rýmy :sdružené,střídavé,obkročné metafory,personifikace,gradace,epiteton konstans(kamenný stůl),epiteton ornans(hvězdný třpyt) ‏ velké kontrasty opakování počáteční sloky v závěru - ich forma popis krajiny monolog,dialog zvukomalba

 oslava májové přírody  láska  kritika tehdejší společnosti  nezvratitelný osud  touha člověka po lásce a svobodě a schopnost obětování se pro ni  nadčasové dílo- vězni nejsou smířeni se svým osudem

podle skutečné události+vlastní myšlenky popis přírody Barvy: po modravém blankytu bělavé páry hynou; ve růžovou vzplanula zář Vůně: kde borový zaváněl háj; růžinu jevil vonný vzdech Zvuk: o lásce šeptal tichý mech; hrdliččin zval ku lásce hlas popis stavu ve vězení složité na pochopení

Mácha,Karel Hynek.Máj.Ilustroval Arnošt Paderlík.1147.vydání.Praha:Státní nakladatelství krásné literatury,hudby a umění,1960.