Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3465.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Danuše Chrastecká Matematika 2. ročník Logaritmus ChrM619 leden 2014 Číslo klíčové aktivity:III/2.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_10 Název materiáluZákladní.
2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Danuše Chrastecká Matematika 2. ročník Mocninná funkce ChrM613 říjen 2013 Číslo klíčové aktivity:III/2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Elektronická učebnice - II
1.1 – 1.7 Množiny, číselné obory, intervaly, slovní úlohy
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
AUTOR: Martina Dostálová
Variace bez opakování 25. srpna 2013 VY_42_INOVACE_190202
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Opakování na 4.písmenou práci 6.ročník
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_01 Dělitel a násobek
Rozklad mnohočlenu na součin
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Teplota – souhrnná cvičení II.
Kritéria dělitelnosti
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Písemné dělení jednociferným dělitelem
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Poměr v základním tvaru.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Společný dělitel … a jak ho najít.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_01_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Dělitelnost J. Šiřická Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Mocniny s přirozeným mocnitelem
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Poměr v základním tvaru.
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA Desetinná čísla.
AUTOR: Martina Dostálová
Slovní úlohy na dělitelnost
Opakování 2. písemná práce
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Dělitelnost přirozených čísel
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
Dělitelnost přirozených čísel
Hromadné dokumenty opakující se pro kolekci osob
Nejmenší společný násobek,
Podobnost trojúhelníků
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Jana Učňová Tematický okruh: Název: EU OPVK VY_32_INOVACE_08_SPOLEČNÝ_DĚLITEL Vytvořeno: -březen 2014 Anotace: -tato prezentace slouží žákům k seznámení s učivem společný dělitel, pojmem samotným, procvičování na příkladech; doporučuji tento materiál k úvodu do látky, procvičování, nebo domácí samostatné přípravě žáků Zdroj: HERMAN. Matematika: dělitelnost. 2. vyd. Praha: Prometheus, 2003, 100 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN TAIŠL, VOJÁČEK. Aritmetika pro sedmý ročník. 12. vyd. Praha: SPN, 1975, 150 s. Učebnice pro základní devítileté školy (SPN). ISBN

Malé opakování na začátek Co je dělitel čísla? Pokud dělení a : b vychází beze zbytku, říkáme, že číslo a je dělitelné číslem b. Znaky dělitelnosti, které již umíte, nám mohou pomoci při hledání společných dělitelů dvou nebo více čísel. Například víme, že číslo 12 má tyto dělitele: 1, 2, 3, 4, 6, 12 a číslo 16 má takovéto dělitele: 1, 2, 4, 8, 16. Jistě umíte vybrat taková čísla, která jsou děliteli čísla 12 i 16. Jsou to: 1, 2, 4.

Teorie – Společný dělitel? Společný dělitel dvou nebo více čísel je takové číslo, které dělí každé z těchto čísel. Největší společný dělitel dvou nebo více čísel je číslo, které je ze společných dělitelů těchto čísel největší.

Při hledání největšího společného dělitele můžeme vepsat všechny společné dělitele dané skupiny čísel a vybrat z nich největší číslo, jak je to patrné z následující tabulky: Skupina číselSpolečné děliteleNejvětší společný dělitel 8, 121, 2, 44 12, 301, 2, 3, 66 28, , 12, 151, 33 6, 10, 1511

Matematická symbolika - označení V úvodu jsme si na příkladu nastínili, jak využíváme znaky dělitelnosti při nacházení dělitelů. Na stejném příkladu si ukážeme, jak se největší společný dělitel v matematice značí. V mnoha případech je největší společný dělitel tím nejdůležitějším dělitelem. Pro zkrácení zápisu při hledání největšího společného dělitele daných čísel se používá tento zápis: D (12, 16) = 4 Používáme velké tiskací D (největší, proto velké písmeno).

Určete zpaměti: D (6, 12) = D (21, 42) = D (5, 15) =D (17, 51) = D (12, 16) = D (40, 48) = D (6, 10) =D ( 30, 45) = D (6, 24, 60) =D (10, 20, 40) =

Cvičení 1. Zjistěte D (64, 96). 2. Určete D (124, 312). 3. Pokuste se najít D (48, 72, 120). 4. Najděte D (84, 385, 450).

Cvičení - řešení Příklad 1: Zjistěte D (64, 96). 64 = = = = = = = = = = D(64, 96) = = 32 D (64, 96) = 32

Příklad 2: Určete D (124, 312). 124 = = = = = = D(124, 312) = 2. 2 = 4 D (124, 312) = 4

Příklad 4: Najděte D (84, 385, 450). 84 = = = = = = = = = = = = D(84, 385, 450) = 3

Příklad 3: Pokuste se najít D (48, 72, 120). 48 = = = = = = = = = = = = D(48, 72, 120) = D (48, 72, 120) = 24

Příklady k ověření znalostí 1. Odpovězte na dané otázky a své odpovědi zdůvodněte: a)Může být největším společným dělitelem skupiny čísel číslo 1? b)Je společným dělitelem dvou sudých čísel vždy číslo 2? c)Je největším společným dělitelem dvou sudých čísel vždy číslo 2? d)Může být největším společným dělitelem dvou sudých čísel číslo 1? e)Je číslo 1 společným dělitelem jakékoliv skupiny čísel,? 2. Čokoláda o rozměrech 14 cm a 6 cm má čtvercové dílky. Jakého maximálního celočíselného rozměru mohou tyto dílky být? Kolik dílků má tato čokoláda?

3. Pokuste se papír formátu 21 x 30 cm rozstříhat na co největší čtverce tak, aby nevznikl žádný odpad. Kolik čtverců dostanete a jaký budou mít rozměr? Největší společný dělitel skupiny čísel je součin všech společných prvočinitelů vybraných z rozkladů jednotlivých čísel. Abychom zjistili, kolikrát se které prvočíslo bude v tomto rozkladu vyskytovat, určíme, kolikrát se vyskytuje v jednotlivých rozkladech. Z těchto počtů vybereme nejmenší a tolikrát toto prvočíslo zahrneme do výsledného součinu. Pokud se stane, že daná skupina čísel žádného společného prvočinitele nemá, je největším společným dělitelem takových čísel číslo 1.