EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Zástupci obojživelníků Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strunatci Chordata.
Advertisements

Třída: obojživelníci Amphibia. Třída: obojživelníci Amphibia.
Obecná charakteristika Stavba těla
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_307
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Anatomie Kapra obecného
MĚKKÝŠI 2) mlži 3) hlavonožci ZNAKY: žijí ve vodě i na souši
Třída: Obojživelníci znaky:
Digitalizace výuky Příjemce
charakteristika obojživelníků
RYBY Přírodopis 7. ročník.
Plazi-želvy a krokodýli
Obojživelníci autor: David Hainall.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Stavba těla ptáků
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Obecná charakteristika
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Obojživelníci Ocasatí Bezocasí.
SAVCI.
Třída: Obojživelníci (Amphibia)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tvar a pohyb těla KOSTRA.
stavba těla, rozmnožování
Základní škola Kladruby
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
SAVCI Soustava opěrná a pohybová Je tvořena: páteř lebka
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, zástupci a typickými.
SAVCI Mammalia.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Plazi.
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
Ptáci I. Aves.
EU peníze středním školám
Člověk. Etapy lidského života Kostra a svaly Orgánové soustavy Zdraví
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Ptáci Obratlovci Vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Obrázek: Klipart PowerPoint 2007.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Znáš se? Hráč nebo skupina si vyberou oblast a odpoví na otázku. Za správnou odpověď si body připočítají, pokud odpoví špatně, mají šanci další. Vyhrává.
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
OBOJŽIVELNÍCI 7. ročník ZŠ Londýnská. OBOJŽIVELNÍCI.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_12_Charakteristika.
SAVCI Výživa mateřské mléko Stálá tělní teplota VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.04 © Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava.
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Vnitřní stavba těla ptáků 2
Stavba těla savců.
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Třída: Plazi Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Opěrná soustava pokračování.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
OBOJŽIVELNÍCI 7. třída.
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
VY_32_INOVACE_04-40 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Zástupci obojživelníků Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Zoologie strunatců Autor: Šárka Kirchnerová Datum vytvoření: Garant (kontrola): Jakub Siegl Ročník: třetí ročník čtyřletého gymnázia Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Obecné znaky obojživelníků Metodika/anotace: Powerpointová prezentace. Slouží jako podklad pro výklad učiva obecné znaky obojživelníků. Jako modelový organismus pro stavbu těla je použit zástupce řádu žáby, jako nejvyvinutější skupiny. Časový rozvrh: 60 minut Zdroje: na konci materiálu Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Obojživelníci (Amphibia) Obecné vlastnosti

Ekologie rozšíření malé- nesnášejí sucho a nízké teploty, v moři se nevyskytují největší výskyt v tropech jsou odolní vůči nedostatku potravy nepříznivá období přežívají zahrabáni v bahně, nebo vlhké půdě největší aktivita u našich obojživelníků je na jaře jsou dravci – loví hmyz aktivní i v noci (někteří) slouží jako potrava pro další obratlovce v ČR chráněni, často bioindikátory někdy využíváni jako laboratorní zvířata často chováni v teráriích

Ekologie - pokračování rozmnožování je vázáno na vodu larvy mají stavbu a život podobný rybám ocásek žábry postranní čára (dospělci procházejí proměnou, kdy se mění hlavně dýchací a cévní soustava, narůstají končetiny) samice kladou vajíčka do vody vajíčka nemají obaly ani skořápky

Skokan zelený (Rana klepton aesculenta) modelový zástupce – řád Žáby asi 10 cm, zelený, s tmavými skvrnami a bělavým břichem hojně rozšířený vázaný na vodu

Morfologie zploštělá trojúhelníkovitá hlava krátký trup oči s nepohyblivým horním víčkem a pohyblivým dolním (třetí víčko – mžurka –začíná v očním koutku za okem bubínek dva nosní otvory trup je měkký (nemají žebra) přední končetiny čtyřprsté, zadní pětiprsté Beznozí: červovitý tvar těla, Ocasatí: čtyři končetiny, ocas

Kůže lysá, nezrohovatělá četné mnohobuněčné žlázy, někdy jedovatý sekret dodatkové dýchání škára obsahuje pigmenty a je bohatě prokrvená funkce zbarvení: ochrana, výstražné, někteří bez pigmentu

Kostra – nové znaky Další soustavy

Znaky na lebce lebka je mnohem jednodušší, než lebka ryb vykazuje progresivní znaky, zejména důležitá je přeměna žaberního oblouku ve sluchovou kůstku

Páteř Obratle silně zatlačují chordu Páteř členěna na oddíl krční, hrudní, křížový a ocasní Ocasní srůstají v tyčinkovitý útvar urostyl Žáby mají jako první skupina obratlovců vyvinutou hrudní kost Žebra nejsou vytvořena urostyl

Končetiny Horní se skládá z pletence (lopatka), ramenní kosti, radioulnární kosti (splývající kost loketní a vřetenní), zápěstí, záprstí, články prstů Dolní se skládá z pánve, stehenní kosti, bérce, nártních a zánártních kostí a článků prstů

Trávicí soustava dutina ústní jazyk (některým může chybět) do dutiny ústní ústí nozdry, Eustachovy trubice, a hlenotvorné žlázy očnice zasahují do dutiny ústní – polykání jícen, žaludek, střevo (tenké a tlusté), konečník, kloaka Video lovu žab zdezde

Dýchací a cévní soustava larvy žábry, dospělci plíce vzduch polykají plíce mírně zřasené v hrtanu hlasivkové vazy rezonanční vaky kožní dýchání srdce dvě předsíně a jedna komora, plicní a tělní oběh krvinky oválné, vyvinuté jádro

Nervová soustava a smysly rozvíjí se dále koncový mozek Zrak: barevné vidění, sítnice schopná regenerace, zaostřování posunem čočky jako u ryb, tři oční víčka Sluch: dvě sluchové kůstky, červoři redukované Proudový orgán: u larev a ocasatých, kteří zůstávají ve vodě Čich: dobře vytvořen, nosní dutiny, dále Jacobsonův orgán Hmat: hmatové receptory v kůži

Vylučovací a rozmnožovací soustava u larev ledviny rybího typu (pronefros, mezonefros), produktem metabolismu bílkovin amoniak u dospělců vyspělejší (opistonefros), odpadem močovina vývodem je Wolffův vývod ústící do kloaky jsou gonochoristé s nepřímým vývojem (larva) pohlavními orgány jsou varlata a vaječníky častá péče o potomstvo, zajímavé chování

Zdroje obrázků (k ) Snímek číslo 2: zástupci obojživelníků: %20science%20daily.jpg oI/AAAAAAAAADM/IzSSVHgp5W8/s1600/maculatum.jpg Skokan zelený: Snímek číslo 7: Kůže Snímek číslo 8: Kostra žáby

Zdroje obrázků (k ) Snímek číslo 9: Lebka e.jpg Snímek číslo 10: Páteř Snímek číslo 12: Trávicí soustava content/uploads/2013/10/frog-eating.jpg Video: Snímek číslo 13: Dýchací a cévní soustava