Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Vývojová psychologie Škola:
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Kognitivní vývoj u dětí (vývoj myšlení a chápání světa)
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
Přístupy k osobnosti Škola:
OSOBNOST.
Mladší školní období.
Psychoanalýza Sigmund Freud ( ).
Eriksonova teorie psychosociálního vývoje
Motivační témata a životní příběhy
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Úvod do studia psychologie osobnosti
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Psychologie osobnosti a jejího vývoje
Motivační témata a životní příběhy
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
DETERMINISMUS PSYCHIKY OSOBNOSTI Různá pojetí teorie osobnosti
Členění životního cyklu
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Psychologie – předvědecká fáze I
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Témata kognitivní psychologie
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
V ÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.19.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Vývojov člověka – základní přehled
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Osobnost Přednáška 4 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.
Témata kognitivní psychologie
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Psychologie osobnosti
Psychologie adolescentů
Témata kognitivní psychologie
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Psychologie adolescentů
Mladší školní věk.
Periodizace lidského vývoje
Pedagogická psychologie
Vývojové teorie a modely I.
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Dějiny psychologie současná psychologie.
Základní směry v psychologii
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Témata kognitivní psychologie
Transkript prezentace:

Mgr. Michal Vičar

 Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture

 Diferenciace – od difúzních ke specifickým projevům  Fixace – vývoj jako relativně ireversibilní změny organizmu  Asimilace x akomodace, integrace  od jednoduchého ke komplexnímu  Individuálnost vývoje  Linearita, kontinuita, diskontinuita

 Emocionální  Sociální  Kognitivní  Motorický Deprivace či vrozené vady - mentální retardace, ADHD, Autismus,…

Empirismus InterakcionismusNativismus tradice učení J. Locka Behaviorismus a neobehaviorismus - růstové teorie (Arnold Gesell) - psychoanalýza systémový přístup, cirkulární kauzalita, konstruktivismus J.B.Watson, B.F. Skinner A. Bandura A. Gesell S. Freud Ainsworth Erikson …. L.S. Vygotskij, A.R. Lurija J. Piaget Kohlberg..

 Psychická energie, libido, pud  Id, Ego, Superego  Pojem nevědomí  Psychosociální konflikt

StadiumVěkPopis (místo stimulace, ústřední témata) Orální0-1Ústa. Kojení a odstavení Anální1-3Anus. Vyměšování a nácvik toalety, nezávislost a sebekontrola Falické3-6Genitálie. Elektřin a Oidipův komplex, sex. role, morální vývoj. Latence6- 12 Energie se přesouvá do fyzických a psych. aktivit. Potlačení sexuální aktivity jako důsledek Oidipova (Elektřina) komplexu. Genitální12 - Genitálie. Sexuální zralost, rozvoj vztahů.

 Schémata  ekvilibrium, asimilace, akomodace  konstruktivismus  Vývoj myšlení

EtapaVěk Senzorimotorická inteligence kordinace senzorických a motorických aktivit, dosažení vědomí zachování předmětu Nar. – 1,5 - 2 Symbolické a předpojmové myšlení egocentrický pohled na svět 1,5-2 – 4 Názorné myšlení intuitivní, používání pojmů, usuzování vázáno na vnímané nebo představované 4 – 7-8 Konkrétní operace logické operace 7-8 – Formální operace – užití abstraktních symbolů

 Zóna nejbližšího (proximálního) vývoje  Myšlení a řeč  Kulturní a historická podmíněnost vývoje

 operantní podmiňování, pozitivní posilování, negativní posilování, tresty  S-R model  Učení a zkušenosti plynoucí z něj jsou zdroje vývojových změn  A. Bandura – sociální učení

 Důraz na aktivitu člověka, vrozené dispozice k osobnostnímu růstu, teorie odmítají být redukcionistické  Vývoj jako sebeutváření, člověk si sám stanoví své cíle (v dětství krátkodobé a provizorní, s věkem stále konkrétnější)  Frankl, Adler, Maslow, Ch. Buhlerová, C.R. Rogers

 Vývoj nejen výkonnosti