Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk.
Advertisements

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Hospodářská politika státu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Státní rozpočet,
Soustava veřejných rozpočtů II.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rozpočtové deficity a dluhové krytí Rozpočtové deficity jsou běžné, přebytky vyjímečné. Chyby v minulosti podporují nezodpovědnost v současnosti. Za co.
Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Monetární a fiskální politika
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Veřejné finance Dagmar Kostrhůnová Dagmar Kostrhůnová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Národní účty - aplikace
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
8. Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Rozpočtový proces státního rozpočtu
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
Ekonomické aspekty veřejné správy
Rozpočtová (fiskální) nerovnováha Dagmar Kostrhůnová Dagmar Kostrhůnová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
Finanční a rozpočtové právo
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Pár poznámek k fiskálnímu federalismu
Soustava veřejných rozpočtů Finanční toky ve veřejném sektoru představují příjmy a výdaje veřejných rozpočtů, a to jak uvnitř soustavy veřejných rozpočtů,
Soustava veřejných rozpočtů. Osnova kurzu 1.Veřejné rozpočty v ČR 2.Státní rozpočet a rozpočtový proces 3.Střednědobé rozpočtování 4.Územní rozpočty 5.Podmíněné.
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA A FISKÁLNÍ POLITIKA Eva Tomášková Konzultační hodiny: Úterý: – Úterý: – Čtvrtek:
Veřejné finance a veřejné statky
Základy veřejných financí
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Veřejné příjmy Veřejné příjmy se podílejí na přerozdělování HDP, a to nenávratným způsobem Jsou zdrojem krytí veřejných.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Ing. Luděk Tesař ekonom Ekonomika ČR v souvislostech rozpočtů.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Obecná část rozpočtového práva II
Soustava veřejných rozpočtů
Fiskální politika Pavel Seknička.
Příjmy a výdaje SR.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika státu
Úvod do finanční vědy a financí
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Úvod, základní principy a cíle
Teorie fiskálního federalismu
Ekonomické aspekty veřejné správy
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Veřejné finance Úvod do problematiky

Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS

Definice Veřejné finance jsou specifické finanční vztahy a operace probíhající v rámci ekonomického systému mezi autoritami tzv. veřejné správy na straně jedné a ostatními subjekty na straně druhé. Hamerníková, Kubátová, 1999 Veřejné finance představují tu část finančního systému národního hospodářství, která prochází přerozdělovacím procesem cestou veřejných rozpočtů, rozhoduje se o nich ve veřejné správě, veřejnou volbou a podléhají veřejné kontrole Strecková, 1998

Principy vzniku a funkce VF Nenávratnost Neekvivalence Nedobrovolnost Alokační Distribuční Stabilizační Funkce Principy

Rozpočtová soustava Soustava veřejných rozpočtů Rozpočtová pravidla Orgány řízení a správy veřejných financí

Soustava veřejných rozpočtů

Horizontální úroveň Vertikální úroveň

Rozpočtová pravidla Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech (velká) Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (malá)

Rozpočtové zásady pravidelnost – rozpočet je každoročně sestavován, předkládán a schvalován reálnost a pravdivost odhadů veřejných příjmů a navržených/schválených výdajů, úplnost a jednotnost - rozpočet zahrnuje veškeré operace dané vlády nebo samosprávy dlouhodobá vyrovnanost publicita

Rozpočtový proces příprava a projednávání návrhu rozpočtu ve vládě projednávání a schvalování návrhu v parlamentu – trojí čtení!! plnění rozpočtu – sledování na příjmových a výdajových účtech následná kontrola – státní závěrečný účet

Soustava veřejných rozpočtů Příjmy státního rozpočtu

Soustava veřejných rozpočtů Výdaje státního rozpočtu

Soustava veřejných rozpočtů Daňové příjmy v mil. Kč

Soustava veřejných rozpočtů Nedaňové příjmy SR v mil. Kč

Soustava veřejných rozpočtů Příjmy státního rozpočtu

Soustava veřejných rozpočtů Příjmy státního rozpočtu

Soustava veřejných rozpočtů Příjmy státního rozpočtu Zdroj:

Soustava veřejných rozpočtů Příjmy státního rozpočtu 2012 Zdroj:

Soustava veřejných rozpočtů Příjmy státního rozpočtu 2012 Zdroj:

Soustava veřejných rozpočtů Příjmy a výdaje SR v mil. Kč

Soustava veřejných rozpočtů Struktura výdajů SR v roce 2007

Soustava veřejných rozpočtů Struktura celkových výdajů SR Zdroj:

Soustava veřejných rozpočtů Struktura celkových výdajů SR Zdroj:

Soustava veřejných rozpočtů Vývoj příjmů a výdajů SR a státního dluhu Zdroj:

Soustava veřejných rozpočtů Výdaje státního rozpočtu

Soustava veřejných rozpočtů Výdaje státního rozpočtu

Soustava veřejných rozpočtů Hospodaření samospráv - Kraje Zdroj:

Soustava veřejných rozpočtů Hospodaření samospráv - Obce Zdroj:

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Veřejné příjmy Veřejné výdaje Deficit Veřejný dluh

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Veřejné příjmy Složitost daňové legislativy (x reforma veřejných financí 2007 – 2009) Daňová vymahatelnost - daňové úniky

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Podstatnou část výdajů státního rozpočtu tvoří „mandatorní“ výdaje, tj. výdaje, které nelze ovlivnit při schvalování státního rozpočtu. Veřejné výdaje Omezení prostoru pro rozhodování o státním rozpočtu.

Problémy veřejných rozpočtů v ČR  Mandatorní výdaje dosáhly v roce 2007 výše 569,8 mld. Kč (54,7 %), což je o 67,8 mld. Kč, tj. o 13,5 % více než v roce  Z toho na sociální výdaje – 469,3 mld. Kč (z toho dávky důchodového pojištění – 287,4 mld. Kč). Veřejné výdaje

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Mandatorní výdaje

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Mandatorní výdaje

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Výdaje MPSV – Mandatorní výdaje ( )

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Vývoj - mandatorní výdaje ( ) Zdroj:

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Vývoj - mandatorní výdaje ( ) Zdroj:

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Vývoj - mandatorní výdaje ( ) Zdroj:

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Jaký je vztah mezi běžným a kapitálovým rozpočtem? Je deficit výsledkem špatné rozpočtové politiky? Co je projevem expanzivní politiky? Deficit Agregátní poptávka Oživení ekonomiky Ekonomický růst Nezaměstnanost

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Deficit  rozdíl mezi celkovými hotovostními výdaji včetně úroků a celkovými hotovostními příjmy s vyloučením úvěrových příjmů.  strukturální deficit  cyklický deficit

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Deficit a veřejný dluh

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Deficit a veřejný dluh

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Důsledky deficitu Finanční důsledky (tj. dopad ) na rozpočet : v krátkém období hodnoceny kladně, dlouhodobé finanční důsledky jsou většinou hodnoceny negativně Proč? – růst veřejného dluhu, náklady na dluhovou službu Makroekonomické důsledky - jak se deficit veřejných rozpočtů projeví ve změně HDP, inflace, nezaměstnanosti a platební bilance, sporné keynesiánské hodnocení deficitu vyznívá kladně, neoklasický přístup je negativní, neutrální přístup (tj. popírání makroekonomických důsledků) je přístupem neoricardiánským

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Řešení deficitu dluhové krytí - řešení pomocí emise státních dluhopisů emisní financování – řešení pomocí úvěru od centrální banky (tato možnost je legislativně omezena) fiskální restrikce – opatření na výdajové a příjmové straně rozpočtu z výnosu z prodeje státního majetku (privatizační příjmy) z přebytků rozpočtů z minulých let

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Veřejný dluh Skryté rozpočtové deficity Zjevné rozpočtové deficity Nekvalitní aktiva transformačních institucí Rizikové složky státních garancí

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Důsledky existence veřejného dluhu rozpočtové důsledky – ovlivňují saldo veřejných rozpočtů tj.růst úroků z veřejného dluhu omezení prostoru pro aktivní fiskální politiku – růst tzv. mandatorních výdajů) nebezpečí tzv. dluhové pasti nedostatečné množství prostředků na rozvoj investic důsledky finanční – souvisí s umisťování vládních dluhopisů na trhu nízká absorbce vládních dluhopisů na domácím trhu vytěsňování soukromých investic sociální – souvisí se vznikem morálního hazardu

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Řešení veřejného dluhu aktivní řešení – vědomé, záměrné řešení vlády ( mimořádná odvodová povinnost, krácení výdajových položek, monetizace dluhu, politicko-administrativní řešení – odmítnutí dluhu, měnová reforma) pasivní řešení – díky pozitivnímu působení exogenních faktorů (tempo růstu HDP je vyšší než reálná úroková míra z veřejného dluhu, prominutí dluhu, dary, inflace)

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Zadluženost obcí

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Dopady ekonomického vývoje pokles příjmů nutnost modernizovat ekonomiku Problematické rozhodování politické reprezentace Struktura veřejných výdajů zatížení vysokým podílem mandatorních výdajů Odkládání (nedostatečnost) reforem veřejných financí Jaké byly a jsou příčiny deficitních tendencí v ČR?

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Vývoj státního dluhu

Problémy veřejných rozpočtů v ČR Saldo vládního sektoru ČR v letech 2009 až 2015 (% HDP, ESA95) Zdroj:

Srovnání se zahraničím Zdroj: Dluh vládního sektoru ve vybraných zemích EU v letech

Srovnání se zahraničím Zdroj: Dluh a saldo vládního sektoru ve vybraných zemích EU v 2012

Srovnání se zahraničím

Veřejné finance - legislativa  Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní  Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech  Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů  Zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů  Zákon č. 475/2008 o státním rozpočtu České republiky na rok 2009

Závěr  Veřejné finance jsou základní kategorií pro vymezení a současně řízení veřejného sektoru.  Prostřednictvím veřejných financí jsou uspokojovány společenské a individuální potřeby a jsou tak tím vytvářeny podmínky pro fungování společnosti a státu jako takového.

Literatura  Strecková, Y. Malý I.Veřejná ekonomie pro školu i praxi. Computer press s. 77 – 1O5.  Internetové zdroje: Eurostat OECD Ministerstvo financí Český statistický úřad