Kvalitní export Prezentace pro hospodářský výbor PS ČR Pavel Rozsypal velvyslanec a vedoucí stále mise ČR při OECD 6. března 2013 Globální hodnotové řetězce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod Význam, formy a členění.
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Objem a struktura trhu. Průmyslový řetězec Skládá se ze všech sektorů průmyslu, které jsou zapojeny do realizace výrobku Proces od získávání surovin přes.
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
Evropská unie - fungování JVT  volný pohyb zboží  volný pohyb služeb  volný pohyb kapitálu  volný pohyb osob  +………politiky?  mobilita  ochrana duševního.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Spolupráce veřejného výzkumu s podniky Současná situace a bariéry na straně výzkumné sféry Michal Pazour, Vladislav Čadil 20. dubna 2012.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Cena v pojetí marketingu
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem
Informalční technologie jako klíčový faktor pro udržení konkurenceschopnosti společností na trzích EU.
Agregátní poptávka a nabídka
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Vliv konkrétních podmínek činnosti na řízení nákladů výkonu
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu EXPORTNÍ STRATEGIE EXPORTNÍ STRATEGIE Exportní konference
Světové hospodářství.
Vybrané metody analýzy
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Ekonomická gramotnost Dělba práce „Tam, kde dělá každý vše, bída klepe na chýše.“
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Ruská federace x WTO a OECD
MARKETING.
David Štros, 2009 Lukáš Synek, 2011
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
Měření a řízení výkonnosti podniku, faktory vývoje
Více služeb pro české exportéry © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Návrh předmětu a jeho inovací Obchodní podnikání PhDr.Iveta Šimberová, Ph.D.
Obchodní politika EU a její přínos pro české firmy Ing. Jan Walter Ministerstvo průmyslu a obchodu © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Světová ekonomikaOPF1 SVĚTOVÁ EKONOMIKA 5. Světová ekonomikaOPF2 1) Měření světového obchodu 2) Tendence ve světovém obchodě 3) Světové ceny 4) Obchodní.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
OE III – Mezinárodní ekonomie
Vnější hospodářská politika
EKONOMICKÉ INTEGRACE.
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Evropská unie - fungování JVT volný pohyb zboží volný pohyb služeb volný pohyb kapitálu volný pohyb osob +………politiky? mobilita ochrana duševního vlastnictví.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Vnější hospodářská politika1 V. NÁSTROJE OBCHODNÍ POLITIKY.
Faktory ovlivňující využívání ložisek. Faktory – rizika, vnitřní faktory interní (geologická rizika) externí (technologická, ekonomická, strategická,
TRH (tržní mechanismus)
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Zahraniční obchod Význam, formy a členění. Obsah výkladu Význam zahraničního obchodu Formy zahraničního obchodu Členění zahraničního obchodu Otázky a.
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Společná obchodní politika
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
MEZINÁRODNÍ OBCHOD 2016 východiska; komparace svět - ČR
Principy inovace.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Malé a střední podnikání
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Vliv konkrétních podmínek činnosti na řízení nákladů výkonu
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

Kvalitní export Prezentace pro hospodářský výbor PS ČR Pavel Rozsypal velvyslanec a vedoucí stále mise ČR při OECD 6. března 2013 Globální hodnotové řetězce (GVC) Obchod v přidané hodnotě (TiVA)

Pojmy Komoditní řetězec Hodnotový řetězec Globální hodnotový řetězec Export a přidaná hodnota Kvalitní export

Co je to hodnotový řetězec? Porter přinesl pojem „hodnotový řetězec“ do podnikové řídící praxe v roce Globální komoditní řetězce popsal v roce 1994 Gary Gereffi a další autoři. Po roce 2000 se oba přístupy spojily např. v pracech Bair a Gereffi (2005) a zavedly pojem Globální hodnotový řetězec (GVC). Je to série činností a procesů, od suroviny a polotovaru k finálnímu výrobku, která vede k tvorbě hodnoty, často s využitím mezinárodní dělby. Autoři Coe a Hess se již věnují spíše síti než řetězci. Je rozdíl mezi GVC řízeným zákazníkem (prodejci a tvůrci značek kontrolují výrobu, která může být zcela ve vleku marketingu a prodeje) a GVC řízeným producentem (hi-tech, pharma, typicky s vysokým obsahem VVI).

Hlavní hnací síly GVC Fragmentace výroby a série subdodávek není nový pojem. Nový je rozsah výrobní fragmentace a důsledky technologických změn v posledních dvaceti letech. Hlavním motivem k tomu je snížení nákladů díky dramaticky nižším „obchodním“ nákladům (logistika, pojištění, cla a kvóty, liberalizace, internet). Změnila se také poptávková strana světového obchodu, když Asie již není jen světovou továrnou, ale jsou tam také noví spotřebitelé, kteří si mohou dovolit širší skupinu produktů. Důsledkem je, že se zvýšila obchodní výměna polotovarů i finálních výrobků. Úroveň fragmentace světové výroby má své limity, zejména ve službách a je závislá na vzájemném poměru výrobních nákladů a transakčních nákladů. Vnější vlivy např. přístup k financování může, jak ukázala současná ekonomická krize, takový proces zpomalit nebo zastavit. Firmy nepřetržitě přizpůsobují svoje strategie podmínkám na trhu, která se mění, GVC tak rozhodně nezůstávají statické, ale stále se mění, také pod vlivem rozdílů v ceně práce a kapitálu.

Co je jednotkou výroby? Země se již nespecializují na sektory, ale spíše na funkce jako např. v Číně jsou to kompletace a v Indii služby. Podobně firmy rozdělují výrobu na úkoly na menší skupiny pracovníků a zaměřují se na obchodování takových úkolů („trade in tasks“). Vládní strategie se proto musí dívat za hranice konkrétních průmyslových sektorů.

Kam v hodnotovém řetězci? Typický hodnotový řetězec začíná těžbou surovin a jejich přepracováním do podoby polotovarů a postupně až finálního produktu při využívání nejrůznějších služeb. Žádoucí pohyb „nahoru“ v hodnotovém řetězci znamená složitý proces poskytnutí vyšší přidané hodnoty, nikoliv tedy vyšší efektivnosti nebo více hi-tech výroby, ale spíše nové, na znalostech a inovacích založené aktivity. Pohyb „nahoru“ v hodnotovém řetězci se může odehrávat v low-tech, medium-tech i hi-tech oborech.

Statistika obchodní výměny Tradiční statistika zahrnuje objem exportu konkrétní země, který není dobrou charakteristikou pro měření výkonu. Typicky obsahují hrubou produkci a opakovaně započítávají hodnotu meziproduktů. Bilaterální statistiky jen stěží umožňují vizualizaci „řetězce“ nebo výrobní sítě. OECD se zasadila o změny, které umožní sledovat obchodní výměnu s využitím I/O modelu mezi zeměmi (ICIO) a řady předpokladů na bázi přidané hodnoty (TiVA).

Co to je obchod v přidané hodnotě? Gross export (100) polotovary Gross export (110) Přidaná hodnota (110) Přidaná hodnota (10) Konvenční přístup měří celkovou výměnu 210 a žádný obchod mezi A a C. Přidaná hodnota v TiVA je ovšem 110 rozdělená mezi A (100) a B (10).

Trade in Value Added (TiVA) Databáze zahrnuje 57 zemí světa a jednu „zbytkovou“ v 18 oborech představující 95% světové produkce za období 1995, 2000, 2005, 2008, Vstupy modelu jsou bilaterální data I/O podle zemí a oborů, data OECD, WTO a IMF. Vstupní data nejsou dokonalá a bylo třeba přijmout řadu předpokladů např. ohledně reexportů v jednotlivých sektorech.

Dovoz polotovarů obsažených v exportu v roce 2009 v % z celkového dovozu polotovarů

Co se změnilo? 1.Příspěvek služeb v GVC je výrazně větší. 2.Import není třeba vnímat negativně. 3.Lépe je zobrazená podstata vzájemných ekonomických závislostí. 4.Zvýšila se role rozvojových zemí v GVC. 5.Víme lépe jak mohou ovlivnit šoky na straně nabídky i poptávky navazující produkci.

Česká republika

Bilaterální obchodní bilance ČR v hrubé a přidané hodnotě 2009

Podíl přidané hodnoty na hrubém exportu ČR dle odvětví 2009

Vliv na exportní politiku GVC mění merkantilistickou logiku pohledu na importy polotovarů, které představují příležitost pro uplatnění vlastní přidané hodnoty. Obchodní bariéry ve fragmentovaném obchodě se v rámci GVC znásobují a představují značný náklad pro exportéry. Zpracovatelský průmysl

Vliv na exportní politiku Fragmentace výroby představuje příležitost pro malé a střední firmy v zapojení do GVC. Rychlost a efektivnost procesu při překračování národních hranic je klíčová pro zapojení do GVC. Jednotný EU trh a obchodní politika. Ochrana spotřebitele X konvergence standardů. Význam služeb se v rámci GVC zvýrazňuje. Tvoří % přidané hodnoty produktu. Obchodní a investiční mezivládní dohody budou respektovat, že produkty pochází „odkudkoli“, spíše než „odněkud“ a budou spíše multilaterální než bilaterální. Příklad je Information Technology Agreement (WTO 1997) posilující GVC v sektoru ICT.Information Technology Agreement

Co bylo cílem? Ukázat příležitosti zapojení do globálních hodnotových řetězců. Ukázat na rozdíl vnímání exportních statistik tradičních a s využitím přidané hodnoty. Ukázat příležitosti pro Českou republiku při umisťování se výše v hodnotových řetězcích.