VIRTUÁLNÍ HOSPITACE TĚLESNÁ VÝCHOVA Cvičení na stanovištích Gymnázium Česká Lípa Vyučující: PhDr. Radek Častulík Expert: Mgr. Šárka Maleňáková
Vzdělávací cíl: nácvik pohybových dovedností a skoků na trampolíně Dílčí cíl: maximální efektivní využití času vyučovací jednotky pro aktivní pohyb žáků Metody k dosažení cílů: forma skupinové práce na 3 stanovištích, na 2 stanovištích zvolena specifická forma doplňkových cvičení s velkou intenzitou fyzické zátěže a maximálním využitím cvičebního času
Typ vyučovací jednotky TV z hlediska složek: expozičně – fixační Prostorové využití, bezpečnost žáků vhodné rozdělení tělocvičny na třetiny, nácvik probíhal v krajní třetině - vizuální kontakt se stanovišti s doplňkovým cvičením bezpečnost zajištěna na stanovišti nácviku nových pohybových dovedností, u doplňkových cvičení upozorněním na pravidla hry a fair play jednání
Použité vyučovací styly: příkazový - stanoviště trampolíny se samostatným objevováním - doplňková cvičení zapojení žáků do řízení a rozhodování Hodnocení dílčího cíle vyučovací jednotky: Průměrná hodnota cvičebního času pro žáka byla 26 min. – lze hovořit o výborné efektivitě vyučovací jednotky TV vzhledem k času
Osobnost pedagoga: velké organizační schopnosti jisté, uvolněné, sebevědomé jednání, působí dojmem zkušeného pedagoga atraktivní vyučovací jednotka, v hodině velmi dobře rozvíjel při doplňkových cvičeních kompetence komunikativní, sociální a personální
Struktura vyučovací jednotky a vhodnost zařazených aktivit – vlastní rozbor: 1.Úvodní část: organizace vyučovací jednotky a příprava organismu na zátěž X sdělení cíle vyučovací jednotky, organizace a přechod k hlavní části 2. Hlavní část: základem pro plnění cíle vyučovací jednotky X nácvik nových pohybových dovedností s využitím doplňkových cvičení 3. Závěrečná část: celkové uklidnění organismu, strečinková cvičení, hodnocení X hodnocení aktivit na jednotlivých stanovištích
Otázky k diskusi: Je správné vždy dodržovat náplň jednotlivých částí vyučovací jednotky? Kdy v průběhu vyučovací jednotky zařadit průpravná cvičení pro stanoviště nácviku nových pohybových dovedností - v úvodní část hromadně nebo po příchodu skupiny na stanoviště? Námět k zamyšlení - možnost využívání forem aktivního učení v TV a zvýšení sebereflexe a prožitkovosti (např. u nácviku nových pohybových dovedností). Je vhodnější pro doplňková cvičení využívat cvičení s menší prožitkovostí a uspokojením z pohybové aktivity nebo atraktivní hry, přinášející silný emoční prožitek, vysokou intenzitu aktivního pohybu,nutnost komunikace, řízení a rozhodování?