ÚOOÚ a jeho nové kompetence v roce 2010 Informační systém ORG Antonín Šusta náměstek předsedy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JIP / KAAS / ZR aneb „Co budeme dělat
Advertisements

Dopady zavedení IS ORG do života
Projekt „Registr obyvatel“,
Ing. Eva Vrbová ředitelka Odboru základních identifikátorů
Základní registry - 2 měsíce provozu IS ORG Eva Vrbová ředitelka Odboru základních identifikátorů.
eGovernment – aplikace principů v ISKN
Czech POINT Pohodlná komunikace.
Registrace agend orgánů veřejné moci
Projekt Informační systém základních registrů
Základní principy Ing. Zdeňka Máchová Ing. Tomáš Kántor listopad 2011 Integrace ARES se systémem ZR.
Systém základních registrů - bezpečné sdílení informací – Informační systém ORG Nová kompetence ÚOOÚ v roce 2010 Jiří Krump náměstek předsedy Brno 2009.
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Dopady zavedení registru práv a povinností na orgány veřejné moci.
Informační systém základních registrů. Obsah Úvod Komunikace se základními registry Autentizace a autorizace Práce s údaji Funkcionalita v rámci Portálu.
Představení IS ORG INFORMAČNÍ SYSTÉM ORG. Účel veřejné zakázky Informační systém ORG (dále rovněž jen „IS ORG“) je integrální součástí systému základních.
Jiří Dohnal, Roman Zemánek
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
ZÁKLADNÍ REGISTRY A JEJICH PRAKTICKÉ VYUŽITÍ
Registr dlužníků státu
Projekt ELIŠKA Centrální registr řidičů
Informační systém ORG Eva Vrbová ředitelka Odboru základních identifikátorů.
JIP a KAAS Co umí. A co nabízí ve vztahu k základním registrům.
Vzdělávání v oblasti základní registrů a dalších kmenových projektů eGovernmentu Mgr. Monika Pálková, odbor veřejné správy a eGovernmentu MV ČR.
Dopady spuštění základních registrů na subjekty územní samosprávy
Otázky a odpovědi k zákonu č. 300/2008 Sb. Zpracoval: Mgr. René Pleva Datum:
Návrh zákona o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Vladimír Smejkal Legislativní.
DOKUMENT |DŮVĚRNOST | 1 Stav ROB, propojení agendového IS na ISZR Jiří Dohnal
Portál veřejné správy © 2002 IBM Corporation ISSS 2003 PORTÁL VEŘEJNÉ SPRÁVY PŘEDSTAVENÍ II. ETAPY PROJEKTU Ing. Břetislav Moc IBM Česká republika spol.
eHealth vs eGovernment : souboj bez vítěze
Program Iniciativy Společenství INTERREG IIIA Česká republika – Svobodný stát Bavorsko 2004 – 2006 ŽÁDOST O PODPORU Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor.
PŘIPOJOVÁNÍ AGENDOVÝCH INFORMAČNÍCH SYSTÉMU SZR – Renata Novotná Dobřany
Datové schránky a konverze dokumentů Zákon o eGovernmentu
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
Základní registry ve veřejné správě
Bez čeho to nepůjde? Bez registrů ! Mgr. Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra.
Projekty eGovernmentu v praxi 1 Konference IIR Projekty eGovernmentu v praxi Bc. Jana Třísková 21. ledna 2010.
ISSS IS HN/SS Softwarová architektura informačního systému hmotné nouze a sociálních služeb Jindřich Štěpánek
Sdílení dat ve veřejné správě Hradec Současný stav  V právním řádu neexistuje předpis, kterým by byla upravena jednotná pravidla pro sdílení.
ZÁKLADNÍ REGISTR OBYVATEL ODBOR SPRÁVNÍCH ČINNOSTÍ, PROSINEC 2008
STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA E-Government a elektronický podpis Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku.
Základní registry.
1 E - S V Ě T S E T O Č Í S T Á L E R Y C H L E J I. S T A Č Í T E M U ? Fenix II –IS na platformě.NET Michal Varga.
Praktické aspekty naplňování Evropské občanské iniciativy veřejná prezentace a diskuze, Evropský dům 20. března 2013 PhDr. Ivana Odarčenková Odbor všeobecné.
Březen – měsíc internetu podeváté aneb Na úřad přes internet Jaroslav Winter BMI sdružení ISSS, Hradec Králové
Co umožní uplatnění informačních technologií ve zdravotnictví
Portál veřejné správy © 2002 IBM Corporation ISSS 2003 Portál veřejné správy portal.gov.cz Ing. Dana Bérová
Hospodářský registr Ing. Jiří Pavlíček Konference ISSS 2006 Hradec Králové, 4. dubna 2006.
Interaktivní personální portál
Základní registr obyvatel - ROB. Evidované subjekty státní občané ČR cizinci, kterým bylo vydáno povolení k trvalému pobytu na území ČR nebo povolení.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Jak to celé bude fungovat dohromady RNDr. Petr Tiller Odbor hlavního architekta eGovernmentu MV ČR Reg.č. projektu: CZ 1.04/4.1.00/
Spojení základních registrů s okolním světem Hradec Králové 2012.
REGISTRY VEŘEJNÉ SPRÁVY Obecné principy schváleného věcného záměru zákona o registrech veřejné správy Seminář sdružení Nemoforum Prostorová identifikace.
E-government - moderní podoba veřejné správy v České republice.
Co je to Czech POINT garantovaná služba pro komunikaci se státem prostřednictvím jednoho univerzálního místa možnost získání a ověření dat z veřejných.
Úprava systému cizinecké policie a vytvoření relevantního datového fondu pro ROB Projekt spolufinancovaný Evropskými fondy prostřednictvím Integrovaného.
Systém základních registrů. Zákony a nařízení vztahující se k problematice základních registrů Zákon č.111/2009 Sb. o základních registrech v aktuálním.
Správa základních registrů Mgr. Michal Novák ředitel Správy základních registrů.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Tomáš Šedivec Odbor Hlavního architekta eGovernmentu
Bakalářská práce Vedoucí práce: Autor práce:
Mgr. Zuzana Strnadová Krajský úřad Libereckého kraje
Základní registry (kde jsme, kam směřujeme a jak to na sebe navazuje)
Organizační řád Městského úřadu Uherské Hradiště Příloha č
Jak informatizovat zdravotnictví, sdílet i chránit data, a přitom
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
Eva Vrbová ředitelka Odboru základních identifikátorů
Informace pro externí administrátory
Elektronický (digitální) podpis
Transkript prezentace:

ÚOOÚ a jeho nové kompetence v roce 2010 Informační systém ORG Antonín Šusta náměstek předsedy

2 2 Působnost ÚOOÚ (1)

3 Působnost ÚOOÚ (2)  kontrolní činnost podle zákona 101/2000 Sb.  nevyžádaná obchodní sdělení (spam) – zákon č. 480/2004 Sb., O některých službách informační společnosti  přidělování a převádění agendových identifiká- torů fyzických osob – informační systém ORG = nové kompetence v roce 2010 (viz zákon č. 111/2009 Sb.)

4 IS ORG (1)  ORG je specifický informační systém ZR  ORG neobsahuje žádná osobní data  generuje a přiděluje ZIFO a AIFO  zajišťuje převody AIFO v systému základních registrů – převádí AIFO jedné agendy na AIFO druhé agendy

5 IS ORG (2)

6 IS ORG (3)  komunikuje výhradně a pouze jen s informač- ním systémem základních registrů (ISZR)  při každé komunikaci agendových IS s ISZR (a základními registry) dochází k ověřování oprávnění úředníka/uživatele na požadovanou operaci  správcem a současně editorem údajů ORG je ÚOOÚ

7 Podmínky pro přidělení AIFO  zákon č.111/2009 Sb. v § 2 jen obecně uvádí :  orgánem veřejné moci je státní orgán, územní samosprávný celek a fyzická nebo právnická osoba, byla-li jí svěřena působnost v oblasti veřejné správy  agendou je souhrn činností spočívajících ve výkonu vzájemně souvisejících činností v rámci působnosti orgánu veřejné moci  agendovým informačním systémem je informační systém veřejné správy, který slouží k výkonu agendy  doposud neexistuje číselník agend  problém definice parametrů matematického aparátu  může nastat situace, že systém bude kapacitně předimenzovaný

8 Bezpečnostní potenciál ORG  ORG = uplatnění zákona na ochranu osobních údajů v praxi  ORG = komponenta systému ZR, řeší bezpečnost osobních dat ZR  ORG = neuchovává žádné osobní údaje  ORG = nezpracovává žádné osobní údaje  ORG = neveřejná komponenta, komunikuje pouze s ISZR

9 Požadavky na ORG  vysoká dostupnost = poskytování služby v režimu 7x24  vysoká spolehlivost = informace budou unikátní a nenahraditelné  jednoznačnost = generátor identifikátorů

10 Princip tvorby ZIFO a AIFO  Filosofie identifikátorů ZIFO AB AIFO AB, agenda1 Alice Bílá AIFO AB, agenda 2AIFO AB, agenda n …… ZIFO AZ Albert Zelený AIFO AZ, agenda1AIFO AZ, agenda 2AIFO AZ, agenda n …… ORG

11 Požadavky na ORG  konzistence dat - identifikátory musí být konzistentní v řádu desítek let  dostatečná odezva - dotazy v řádu tisíců/sekundu

12 Škálovatelnost

13 Rakousko-leader EU a jeho řešení e-Gov…  kmenové číslo = obdoba ZIFO  specifický sektorový osobní identifikátor = obdoba AIFO  ČR – v současnosti není znám způsob řešení tvorby ZIFO a AIFO, protože termín pro doručení nabídek končí

14 Rakousko-leader EU a jeho řešení e-Gov…  struktura kmenového čísla  Číslo CRO (12-místné decimální číslo)  Pro výpočetní operace je CRO převedeno do hexadecimálního zobrazení (číslice 0-9 a znaky A-F) 00 0E C (5 Byte)  toto číslo tvoří vstupní posloupnost k zašifrování algoritmem Triple-DES a je proto nutné rozšířit získaných 5 Byte na požadovaných 16 Byte  algoritmus je jednoduchý – za toto číslo dáme oddělovač FF a dané číslo 2x zopakujeme FF 00 0E C

15 Rakousko-leader EU a jeho řešení e-Gov…  struktura kmenového čísla-pokračování  po zašifrování (z podkladů není zřejmé, jakým klíčem) získáme pro konečné zpracování číslo ve tvaru 42 AD FA E0 70 7B 31 DC 6D FA 49  předchozí číslo využijeme pro výpočet kmenového čísla (z podkladů není zřejmý algoritmus), výsledkem je posloupnost, která má 24 znaků Qq03dPrgcHsx3G0lKSH6SQ==

16 Princip tvorby sektorového identifikátoru  struktura specifického sektorového osobního identifikátoru:  kmenové číslo Qq03dPrgcHsx3G0lKSH6SQ== použijeme jako vstup do hash funkce, která nám po přidání údaje zkratka oblasti BW, (Bauen- Wohnen) ISO , umožní získat hodnotu hash funkce (z podkladů není zřejmý algoritmus), kterou lze v hexadecimální interpretaci zobrazit následovně:  výsledkem výpočtu je specifický sektorový osobní identifikátor (z podkladů není zřejmý algoritmus) j/NxdRQhp+tNyE9WhHdBSYuy3hA= 8FF A7EB4DC8 4F BB2DE10

17 Princip přiřazení AIFO dané agendě ROB ISZR AIS (např. evidence řidičů) Zjednodušené schéma bez ověřovacích a logovacích procesů Předání AIFO ROB 3 Vyhledání příslušné osoby v ROB a vrácení AIFO ROB 2 Předání osobních údajů pro vyhledání dané fyzické osoby v ROB 1 ISZR vrátí danému AIS příslušné AIFO AIS 5 ORG transformuje AIFO ROB na AIFO AIS a vrátí AIFO AIS ISZR 4

18 Princip získání informace z jiného AIS (transformace AIFO) Ověř číslo ŘP pro fyzickou osobu, jejíž AIFO DP je: Agenda dopravních přestupků ISZR ORG Agenda řidičských průkazů Přelož AIFO DP na AIFO ŘP Dotaz na údaj pro AIFO ŘP 1 Vyhledání v matici Nalezení požad. údajů pro AIFO ŘP Sestavní odpovědi pro agendu DP A,B,C,M,T Autentizace agendy/role v RPP 7 ZIFO AIFO agenda 1 AIFO agenda 2 AIFO agenda n

19 Vyhodnocení online veřejných služeb EU 27+ v roce 2009  hodnocení se účastnilo 27 členských států EU plus Island, Norsko, Švýcarsko a Turecko ( EU 27+)  údaje jsou převzaty z nedávno zveřejněné zprávy EK (European Commission Directorate General for Information Society and Media Smarter, Faster, Better eGovernment 8th eGovernment Benchmark Measurement | November 2009)  zpráva je založena na dvou základních hodnoceních:  sofistikovanost služeb  plná online dostupnost služeb

20 Sofistikovanost v EU 27+ v roce 2009 Personalizace (proaktivní automatizovaný ) Dvoucestná Interakce (elektronické formuláře) Jednocestná Interakce (formuláře ke stažení) Informace Transakční (plně elektronické ovládání případu) Plná on-line dostupnost Stupeň sofistikovanosti

21 Pořadí EU 27+ dle sofistikovanosti služeb Sofistikovanost v r Sofistikovanost v r Průměr EU27+ v r Průměr EU27+ v r Sofistikovanost služeb

22 Základní veřejné služby (1) 20 základních veřejných služeb 20 základních veřejných služeb 8 podnikatelských služeb 12 občanských služeb 12 občanských služeb

23 Základní veřejné služby (2) Veřejné služby pro podnikatele 13.Sociální přídavky pro zaměstnance 14.Daně společností 15.DPH 16.Registrace nové společnosti 17.Odevzdání dat pro statistické úřady 18.Celní deklarace 19.Povolení týkající se životního prostředí 20.Veřejné zprostředkování Veřejné služby pro občany 1.Daně z příjmu 2.Služby hledání zaměstnání 3.Výhody sociálního zabezpečení 4.Osobní dokumenty (pasy / řidičské průkazy) 5.Registrace vozidel 6.Žádost o stavební povolení 7.Oznámení pro policii 8.Veřejné knihovny 9.Certifikáty 10.Zápis do vyššího vzdělání 11.Oznámení o stěhování 12.Zdravotnické služby

24 Sofistikovanost služeb e-Governmentu Sofistikovanost v r Sofistikovanost v r Průměr EU27+ v r Průměr EU27+ v r Proaktivní 5. stupeň sofistikovanosti

25 Pořadí EU 27+ ve vztahu k plné online dostupnosti služeb Sofistikovanost v r Sofistikovanost v r Průměr EU27+ v r Průměr EU27+ v r Plná on-line dostupnost

26 Postavení ČR v e-Governmentu EU 27+  v hodnocení EU 27+ zaujímá ČR následující pořadí:  sofistikovanost služeb (1.-5.stupeň) - 20.místo  sofistikovanost služeb (5.stupeň) – 25.místo  plná online dostupnost služeb – 21.místo

27 Základní milníky ORG a rozpočet projektu Doručení nabídek Zahájení prací Dokončení etapy Base Dokončení etapy Advanced Dokončení etapy Full Předpokládané náklady bez DPH Kč

28 Závěr  v aktuálním hodnocení úrovně e-Gov EU 27+ se ČR umisťuje okolo 20. místa  koncepce řešení ZIFO a AIFO může výrazně ovlivnit budoucí aplikace e-Governmentu v několika příštích desetiletích  nové kompetence ÚOOÚ  e-Government není a ani nemůže být cílem, nýbrž jen cestou  na této cestě bude mít zásadní význam kvalita řešení matematického aparátu ORG

29 místo papíru elektronické dokumenty…. Dovětek … je to i výzva pro další generaci …

30 Děkuji za pozornost DISKUSE ?