Určování zeměpisné polohy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_07_ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE-MĚŘENÍ VZDÁLENOSTÍ.
Advertisements

Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_16 Název materiáluPráce plynu.
SAZBA Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Druhy map turistická mapa.
Měření délky Zpracovala: ing.Alena Pawerová. Délka je fyzikální veličina FYZIKÁLNÍ VELIČINY určují ve fyzice vlastnosti těles i látek, a také jejich změny.
Poledníky rovnoběžky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
Zeměpisná poloha zeměpisná šířka zeměpisná délka rovník rovnoběžka
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Časová pásma.
MĚŘENÍ DÉLKY /praktické činnosti/ Autor: Mgr. Ivana Tesařová Datum:
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Josef Gorčík Název šablonyVY_32_INOVACE SPV Název DUMuSTZ U Stupeň a typ vzděláváníStřední.
VY_32_INOVACE_Vac_I_04 Orientujeme se na planetě Zemi - 2 Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
TECHNICKÉ KRESLENÍ ZOBRAZENÍ ROVIN [1] Autor: Ing. Jindřich Růžička Škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo.
RISKUJ! Použité fotky – autor. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
VY_32:INOVACE_
ČAS.
Technologie – Měření a orýsování
ANALYTICKÁ GEOMETRIE V ROVINĚ
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Schodiště – návrh dvouramenného schodiště v bytovém domě
Lineární funkce - příklady
Grafické řešení lineárních rovnic
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_ZEMĚPIS
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
VY_32_INOVACE_ ZEMĚPIS 9.ROČNÍK ČESKÁ REPUBLIKA - ÚVOD
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Základní jednorozměrné geometrické útvary
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Zeměpis 7. ročník
FUNKCE – soustava souřadnic
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Poměr v základním tvaru.
2.2 Kvadratické rovnice.
Kartografie Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s orientací na Zemi, zeměpisnými souřadnicemi a používáním.
Skládání sil, rovnováha sil
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Stopy roviny (Mongeovo promítání)
Planeta Země má přibližně tvar koule
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
Fyzika 7.ročník ZŠ K l i d a p o h y b t ě l e s a Creation IP&RK.
PLANETA ZEMĚ.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Dalekohled
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
3D GIS Vesmíru Naše Galaxie
Délka kružnice, obvod kruhu
ČAS NA ZEMI.
Stanovení vzdálenosti na Zemi cv. č. 4
Výpočet hmotnosti tělesa
Soustava částic a tuhé těleso
VY_32_INOVACE_06_05_zeměpisná šířka a délka
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Napiš do sešitu text a doplň chybějící části textu
Poměr v základním tvaru.
VY_32_INOVACE_09_01_zeměpis světa
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Upravila R.Baštářová.
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
Lineární funkce a její vlastnosti
Napiš do sešitu text a doplň chybějící části textu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Rovnovážná poloha páky – opakování
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_01 Čas
2. Centrální gravitační pole
Trojúhelníkové nerovnosti
Transkript prezentace:

Určování zeměpisné polohy

obsah zeměpisná síť zeměpisná šířka zeměpisná délka zeměpisná poloha praktické cvičení kontrolní otázky

zeměpisná síť zeměpisnou síť všechny poledníky a všechny rovnoběžky tvoří zeměpisnou síť

zeměpisnou polohu každého místa na naší planetě můžeme určit pomocí zeměpisných souřadnic: zeměpisné délky a zeměpisné šířky pro přesné určování zeměpisné polohy se používají kromě stupňů ještě menší jednotky – minuty (1°= 60‘)

zeměpisná šířka = oblouková vzdálenost kteréhokoli místa na zeměkouli od rovníku vyjádřená ve stupních a minutách určujeme ji podle rovnoběžky, která daným místem prochází hodnotu z. š. přečteme na poledníku

místa na severní polokouli mají severní zeměpisnou šířku s. z. š. nebo s. š. místa na jižní polokouli mají jižní zeměpisnou šířku j. z. š. nebo j. š.

poloha místa, které leží na rovníku: nebo 0° j. š. jenom 0°

zeměpisná šířka - shrnutí místa na severní polokouli: severní zeměpisná šířka: s. z. š. nebo s. š. místa na jižní polokouli: jižní zeměpisná šířka: j. z. š. nebo j. š. poloha místa, které leží na rovníku: 0° s. š. nebo 0° j. š. nebo 0°

zeměpisná délka = oblouková vzdálenost kteréhokoliv místa na zeměkouli od hlavního poledníku vyjádřená ve stupních a minutách určujeme ji podle poledníku, který daným místem prochází hodnotu z. d. přečteme na rovníku (rovnoběžce)

místa na západní polokouli mají západní zeměpis. délku z. z. d. nebo z. d. místa na východní polokouli mají východní zeměpis. délku v. z. d. nebo v. d.

poloha místa, které leží na hlavním poledníku: 0° v. d. nebo 0° z. d. jenom 0° poledník 180°: 180° v. d. nebo 180° z. d. jen 180°

zeměpisná délka - shrnutí místa na východní polokouli: východní zeměpisná délka: v. z. d. nebo v.d. místa na západní polokouli: západní zeměpisná délka: z. z. d. nebo z. d. poloha místa, které leží na hlavním poledníku: 0° v. d. nebo 0° z. d. nebo 0° poledník 180°: 180° v. d. nebo 180° z. d. nebo 180°

zeměpisná poloha každé místo na zeměkouli leží zároveň na 2 polokoulích jeho zeměpisná poloha se zjistí tak, že se určí zeměpisná šířka a zeměpisná délka daného místa: přesnost určení závisí na hustotě sítě: - čím je hustší, tím je určení polohy přesnější s. š. z. d. s. š. v. d. j. š. v. d. j. š. z. d.

urči zeměpisnou polohu: xº ? š. xº ? d. xº ? š. xº ? d. xº ? š. xº ? d.

řešení: 40º s. š. 60º z. d. 60º s. š. 40º v. d. 10º j. š. 20º z. d.

kontrolní otázky Zeměpisnou síť tvoří …………….… a ……….…… K čemu slouží zeměpisná síť? k určování zeměpisné polohy jakéhokoli místa na Zemi Zeměpisné souřadnice jsou: zeměpisná šířka, hlavní poledník, zeměpisná délka, datová mez, všechny rovnoběžky Zeměpisnou šířku určujeme podle rovnoběžky - poledníku Podle kterých souřadnic bychom hledané místo nenašli? s. š., v. d. z. š., v. d. j. š., z. d. s. š., j. d. v. š., v. d. rovnoběžky poledníky