Ch_067_Životní prostředí a chemie Ch_067_Chemický průmysl_Životní prostředí a chemie Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Advertisements

Vliv průmyslu na životní prostředí
Chemické zatížení krajiny
Kyselý déšť.
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Ohrožování základních složek biosféry
Registrační číslo projektu:
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
SVĚTOVÉ ZĚMĚDĚLSTVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Opakování – vesmír, sluneční soustava
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
DOPRAVA Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Pří_023_Rozmanitost přírody _Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
Ch_094_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Železo, hliník
Znečistěný vzduch, půda a voda
Krajina a životní prostředí
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Ch_096_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Slitiny
Savci – Riskni to! Autor: Mgr. Eliška Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Ch_015_Klasifikace chemických reakcí Ch_015_Chemické reakce_Klasifikace chemických reakcí Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
Ch_051_Sacharidy - monosacharidy Ch_051_Přírodní látky_Sacharidy - monosacharidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín,
Léčiva Ch_076_Léčiva a návykové látky_Léčiva Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_022_Elektolýza Ch_022_Chemické reakce_Elektolýza Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Vitamíny rozpustné v tucích Vitamíny rozpustné v tucích Ch_062_Přírodní látky_Vitamíny rozpustné v tucích Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Ch_073_Detergenty Ch_073_Detergenty a pesticidy_Detergenty Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Ch_046_Soli karboxylových kyselin Ch_046_Deriváty uhlovodíků_Soli karboxylových kyselin Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres.
Ch_037_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Ch_037_Deriváty uhlovodíků_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola:
Ch_017_Biokatalyzátory Ch_017_Ckemické reakce_Biokatalyzátory Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Ch_032_Zemní plyn Ch_032_Paliva_Zemní plyn Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_031_Ropa Ch_031_Paliva_Ropa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Ch_052_Sacharidy - disacharidy Ch_052_Přírodní látky_Sacharidy - disacharidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín,
Životní prostředí a chemie Ch_067_Chemický průmysl_Životní prostředí a chemie Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín,
Ch_021_Koroze Ch_021_Chemické reakce_Koroze Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Zdravá výživa Ch_078_Zdravá výživa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Ch_048_Význam a použití solí karboxylových kyselin Ch_048_Deriváty uhlovodíků_Význam a použití solí karboxylových kyselin Autor: Ing. Mariana Mrázková.
Ch_066_Chemizace Ch_066_Chemický průmysl_Chemizace Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Chemizace Ch_066_Chemický průmysl_Chemizace Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_027_Alkany Ch_027_Uhlovodíky_Alkany Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Ch_062_Vitaminy rozpustné v tucích Ch_062_Vitaminy rozpustné v tucích Ch_062_Přírodní látky_Vitaminy rozpustné v tucích Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola:
Ch_014_Zákon zachování hmotnosti a hmotnostní zlomek Ch_014_Chemické reakce_Zákon zachování hmotnosti a hmotnostní zlomek Autor: Ing. Mariana Mrázková.
Ch_018_Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce Ch_018_Chemické reakce_ Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola:
Ch_076_Léčiva Ch_076_Léčiva a návykové látky_Léčiva Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_045_Estery, esterifikace Ch_045_Deriváty uhlovodíků_Estery, esterifikace Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Kvašení Ch_057_Přírodní látky_Kvašení Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Ch_074_Pesticidy Ch_074_Detergenty a pesticidy_Pesticidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Ch_070_Tepelně zpracovávané materiály – cement, vápno, sádra, keramika Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Funkce bílkovin Ch_059_Přírodní látky_Funkce bílkovin Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Ch_026_Uhlovodíky Ch_026_Uhlovodíky_Uhlovodíky Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_042_Ketony Ch_042_Deriváty uhlovodíků_Ketony Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Sacharidy - monosacharidy Ch_051_Přírodní látky_Sacharidy - monosacharidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Ch_030_Areny Ch_030_Uhlovodíky_Areny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Ch_060_Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Ch_054_Fotosyntéza ve dne Ch_054_Přírodní látky_Fotosyntéza ve dne Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ch_040_Ethery Ch_040_Deriváty uhlovodíků_Ethery Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ch_019_Chemická reakce_Redoxní reakce Autor: Ing. Mariana Mrázková
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Ch_041_Deriváty uhlovodíků_Aldehydy Autor: Ing. Mariana Mrázková
Ch_074_Detergenty a pesticidy_Pesticidy Autor: Ing. Mariana Mrázková
Ch_16_Exotermické a endotermické reakce
Vzduch Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Ch_007_Chemické reakce_Rozkladné
Transkript prezentace:

Ch_067_Životní prostředí a chemie Ch_067_Chemický průmysl_Životní prostředí a chemie Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

Anotace:  Digitální učební materiál je určen pro opakování, upevňování a rozšiřování, seznámení, procvičování a srovnávání učiva 9.ročníku.  Materiál rozvíjí, podporuje, prověřuje, vysvětluje učivo – chemický průmysl.  Je určen pro předmět chemie a ročník devátý.  Tento materiál vznikl ze zápisu autora jako doplňující materiál k učebnici: Novotný,P., za kolektiv. Chemie pro 9.ročník základní školy, SPN a.s., Praha 1998.

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A CHEMIE

V dnešní době se začíná objevovat stále větší množství chemických látek v nových odvětvích ať už jako čistící prostředky, v potravinách, různé obaly, pohonné hmoty, atd.

Rozdělení oblastí, do kterých chemické látky přímo zasahují: 1. ovzduší 2. voda 3. půda 4. odpady 5. potraviny

1. ovzduší Nečistoty v ovzduší mají různý původ. Největšími znečišťovateli jsou tepelné elektrárny, průmyslová výroba a automobilová doprava. Emise jsou plynné kapalné i pevné látky, které se dostávají do atmosféry. Nejvýznamnějšími složkami emisí jsou SO 2, CO, oxidy dusíku, uhlovodíky, sloučeniny chloru, fluoru a těžkých kovů.

Imise vznikají reakcí emisí s dalšími složkami atmosféry. Působí na živé organismy i materiály jednak přímo, jednak ve formě srážek jako kyselé deště.

Smog je směs prachu, mlhy a kouřových zplodin. Vzniká za určitých podmínek (teplotní inverze, špatné rozptylové podmínky). Má velmi nepříznivé účinky na lidský organismus.

2. voda ● Moře ● - jsou ohrožována především znečišťováním ropnými produkty při lodní dopravě, při těžbě ropy, při haváriích tankerů ● - znečišťování moří vede ke snížení výnosu rybolovu, ohrožuje celosvětovou produkci kyslíku, vede k znehodnocování mořského pobřeží k rekreaci i život lidí, k hynutí mořských živočichů a rostlin

● Vodní toky ● - Představují silně znečištěné stoky, protože ztrácí samočisticí schopnosti a nestačí k likvidaci stále přibývajících nečistot jako jsou např. saponáty, různé kaly, toxické látky, močůvka atd. ● - Podzemní vody jsou znečišťovány z přehnojované půdy, při ropných haváriích i vlivem znečištěných vodních toků.

3. půda ● „kyselý“ déšť okyseluje půdu až do hloubky 1 m ● v půdě se z emisí hromadí i některé kovy a pesticidy a způsobují její toxicitu ● často dochází k znečištění půdy odpadními vodami, ropovody nebo přehnojováním ● vážným ohrožením půdy je eroze (odnos půdy) vodní i větrná (eroze se urychluje orbou po spádnici, cestami, odstraňováním mezí, odlesňováním, odrnováním apod.) ● vedle kvality půdy je vážně ohrožován její rozsah (stavby sídlišť, silnic, podniků a těžba surovin vyžadují velké plochy půdy)

4. odpady ● velmi aktuální problém je látka dioxin ● dioxiny jsou extrémně stálé a mají schopnost hromadit se v živých organismech (proto jsou jimi zamořeny i potraviny, hlavně živočišného původu) ● ačkoliv jsou dioxiny velmi jedovaté, akutní otrava zpravidla nehrozí - přijímáme je totiž ve velmi malých množstvích (odhaduje se, že člověk průměrné váhy jich za den přijme asi 120 pikogramů)

Dioxiny se dostávají do těla kontaminovanou potravou, vdechováním a dotekem přes kůži. Tyto jedy se hromadí v lidském tuku, odkud se pak během let pomalu uvolňují. Dioxiny jsou dnes klasifikovány jako karcinogen první třídy. Štítná žláza Dioxiny narušují hormonální činnost Prsa Během kojení mohou dioxiny přecházet od matky k dítěti Reprodukční systém Nižší počet spermií, afrofie varlat, poruchy plodnosti, ztráta schopnosti donosit plod Kůže Dioxiny mohou způsobit kožní onemocnění zvané chlorakne Tukové tkáně Duioxin se ukládá v tukových tkáních Krev Dioxin může být detekován v krevních testech

Zdroje dioxinů ● Největším zdrojem dioxinů jsou spalovny nemocničního (53 %) a komunálního (31 %) odpadu. ● Dioxiny zde vznikají, pokud jsou při spalování přítomny chlorované sloučeniny, jako např. PVC. ● Dioxiny mohou vznikat také jako vedlejší produkt průmyslové výroby, které se účastní chlór.

Ekologická katastrofa - Dioxin I

5. potraviny ● světová organizace uvádí, že strava ovlivňuje zdraví ze 60% zatímco duševní pohoda, lékařská péče, či znečištění ovzduší zůstává daleko vzadu ● jak se vyhnout chemikáliím v potravě: ● - informovat se o tom co je nebezpečné v našem okolí ● - konzumovat výrobky označené: bio produkt ● - vyhýbat se škodlivým emulgátorům ● - omezit jídlo v konzervách, hotová jídla (jen na ohřátí) ● - pokud možno nakupovat potraviny přímo od výrobců (od známých z venkova, přímo od zemědělců) apod.

Odpovězte na otázky: ● Co jsou to emise a které jsou jejich hlavní složky? ● Co je to smog, jak vzniká? ● Uveď způsoby znečišťování půdy. ● Jakými způsoby se dostávají do těla člověka dioxiny?

Odpovězte na otázky: ● Co jsou to emise a které jsou jejich hlavní složky? Emise jsou plynné kapalné i pevné látky, které se dostávají do atmosféry. Nejvýznamnějšími složkami emisí jsou SO2, CO, oxidy dusíku, uhlovodíky, sloučeniny chloru, fluoru a těžkých kovů. ● Co je to smog, jak vzniká? Smog je směs prachu, mlhy a kouřových zplodin. Vzniká za určitých podmínek (teplotní inverze, špatné rozptylové podmínky). ● Uveď způsoby znečišťování půdy. ● Půda je znečišťována odpadními vodami, přehnojováním, erozí vodní i větrnou apod. ● Jakými způsoby se dostávají do těla člověka dioxiny? Kontaminovanou potravou, vdechováním a dotekem přes kůži.

POUŽITÉ ZDROJE: ● Základy chemie 2. Praha: Fortuna, ISBN ● Obr.1: Stock Photography: Green chemistry. [online] [cit ]. Dostupné z: ● Obr.2: Royalty Free Stock Image: Emission. [online] [cit ]. Dostupné z: ● Obr.3: Stock Photos: Pollution. [online] [cit ]. Dostupné z: ● Obr.4: Stock Photo: Pollution. [online] [cit ]. Dostupné z: ● Obr.5: Smog. Cs.wikipedia.org [online] [cit ]. Dostupné z: ● Obr.6: Royalty Free Stock Photo: Asian boy wearing mouth mask against air pollution. [online] [cit ]. Dostupné z: wearing-mouth-mask-against-air-pollution-beijing-image http:// wearing-mouth-mask-against-air-pollution-beijing-image ● Obr.7: Editorial Image: Oil spill on the Ao Prao beach, Koh Samet Island. [online] [cit ]. Dostupné z: kho-samed-island-thailand-photo-taken-july-image http:// kho-samed-island-thailand-photo-taken-july-image

POUŽITÉ ZDROJE: ● Obr.8: Royalty Free Stock Photo: Two swans,one is covered with oil. [online] [cit ]. Dostupné z: image644095http:// image ● Obr.9, 10, 11: Znečištění vody. Cs.wikipedia.org [online] [cit ]. Dostupné z: ● Obr.12: Stock Photos: Human body outline. [online] [cit ]. Dostupné z: ● Ekologické katastrofy - Dioxín. [online] [cit ]. Dostupné z: