váženímVáhy: -závažové, běhounové, sklonné, sdružené, deformační, elektromagnetické, … Další váhové systémy: - jeřábové, zásobníkové, pásové, můstkové,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Převody jednotek Jednotky hmotnosti Autor Mgr. Vladimír Žůrek Ověřil
Advertisements

Hmotnost Jan Pavlas Jiří Mareš.
Převody jednotek Jednotky hmotnosti.
Autoři:Jakub Janisch a Tereza Krsková
Ing. Radek Pavela Měření hmotnosti.
MĚŘENÍ HMOTNOSTI TĚLESA
Převody jednotek hmotnosti
Násobení a dělení desetinných čísel 10, 100, 1000,..
Měření hmotnosti.
PŘEVODY JEDNOTEK HMOTNOSTI.
13..
Hmotnost tělesa Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření RočníkŠestý - prima Stručný.
Výukový materiál pro 6.ročník
FYZIKA Měření hmotnosti tělesa. Vypracoval: Lukáš Karlík.
Často slyšíme věty: Led je lehčí než voda Železo je těžší než peří Má však železná jehla větší hmotnost než peří v peřině?
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_069.MAT.01 Hospodářské výpočty 1 – Převody jednotek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_06 Magnetické.
Měření délky Zpracovala: ing.Alena Pawerová. Délka je fyzikální veličina FYZIKÁLNÍ VELIČINY určují ve fyzice vlastnosti těles i látek, a také jejich změny.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Hmotnost a její jednotka Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo projektu:
Měření délky pevného tělesa
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hmotnost
zpracovaný v rámci projektu
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_46_HMOTNOST
Výukový materiál pro 7.ročník
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Olga Kociánová Datum ( období): září 2011 Ročník: 5
VY_32_INOVACE_57_Jednotky hmotnosti
MĚŘENÍ HMOTNOSTI TĚLESA
HMOTNOST Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Jednotky objemu, délky a hmotnosti
Hmotnost jako fyzikální veličina Převody hmotnostních jednotek
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_44_F6
Hustota-výpočet objemu
Úvod do fyziky opakování
zpracovaný v rámci projektu
Test k ověřování znalostí z fyziky na téma:
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
MĚŘENÍ HMOTNOSTI TĚLESA
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
Fyzika Účinek síly na těleso otáčené kolem pevné osy. Páka.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hmotnost a její jednotka
zpracovaný v rámci projektu
Měření délky.
Hmotnost.
VLASTNOSTI LÁTEK I délka, hmotnost.
FYZIKÁLNÍ KUFR Fyzikální veličiny (6. ročník)
Hmotnosť 6.ročník.
Hmotnosť.
Hustota-výpočet objemu
HMOTNOST AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
Výpočet hmotnosti tělesa
MĚŘENÍ DÉLKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_MATEMATIKA 3. ROČNÍK ZŠ
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Fyzika – procvičování převodů jednotek délky, hmotnosti, času a objemu
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Jednotky hmotnosti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Hustota Máme tři krychličky o objemu 1 cm3. Krychličky jsou z různých materiálů. Pouhým potěžkáním zjistíme, že každá má jinou hmotnost. Měřením na vahách.
Desetinná čísla 6. ročník ZŠ.
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B29Fy6_Hmotnost 1
Transkript prezentace:

váženímVáhy: -závažové, běhounové, sklonné, sdružené, deformační, elektromagnetické, … Další váhové systémy: - jeřábové, zásobníkové, pásové, můstkové, mostní, kolejové, průtokové váženímVáhy: -závažové, běhounové, sklonné, sdružené, deformační, elektromagnetické, … Další váhové systémy: - jeřábové, zásobníkové, pásové, můstkové, mostní, kolejové, průtokové

mezinárodně domluvená soustava jednotek fyzikálních veličin, která se skládá ze základních jednotek, odvozených jednotek a násobků a dílů jednotek zařazení: hmotnost patří mezi základní veličiny, které patří do soustavy SI Převody jednotek: kg – základní jednotka  1 kg = 1000 g 1 dkg = 10 g (1 dkg =0,01 kg) 1 mg = 0,001 g  1 libra = 0,45359 kg (1 libra = 453,592 g) 1 tuna = 1000 kg 1 metrický cent = 100 kg * kg – kilogram, g – gram, dkg – dekagram, mg – miligram mezinárodně domluvená soustava jednotek fyzikálních veličin, která se skládá ze základních jednotek, odvozených jednotek a násobků a dílů jednotek zařazení: hmotnost patří mezi základní veličiny, které patří do soustavy SI Převody jednotek: kg – základní jednotka  1 kg = 1000 g 1 dkg = 10 g (1 dkg =0,01 kg) 1 mg = 0,001 g  1 libra = 0,45359 kg (1 libra = 453,592 g) 1 tuna = 1000 kg 1 metrický cent = 100 kg * kg – kilogram, g – gram, dkg – dekagram, mg – miligram

dříve mnoho různých jednotek (místní, nedokonalé, nestálé) mnohé snahy o sjednocení Babyloňané: Mina (= téměř 1 kg) Egypťané: Deben (= 91 g) Peršané: Zlatý talent (49 kg) Hebrejci: Rebah Arabové a Řekové: různé Talenty Římané: Mina (= Libra) Rusové: Funt (= 0,409 kg), Bremja Češi mezi lety 1764 a 1876: Vídeňský cent Slováci do 1. čtvrtiny 18. Století: Centár Němci: Zentner Francouzi do roku 1799: Gros dříve mnoho různých jednotek (místní, nedokonalé, nestálé) mnohé snahy o sjednocení Babyloňané: Mina (= téměř 1 kg) Egypťané: Deben (= 91 g) Peršané: Zlatý talent (49 kg) Hebrejci: Rebah Arabové a Řekové: různé Talenty Římané: Mina (= Libra) Rusové: Funt (= 0,409 kg), Bremja Češi mezi lety 1764 a 1876: Vídeňský cent Slováci do 1. čtvrtiny 18. Století: Centár Němci: Zentner Francouzi do roku 1799: Gros

zřejmě prvním národem s měřící soustavou hmotnosti byly Babyloňané a Egypťané

egyptské váhy na principu rovnoramenné páky závaží z kamene (př. čedič, žula, …) závaží z kovu (př. olovo, bronz, železo, …) první teorie vahadla byla popsána Aristortelem ve 4. stol. př. n. l. egyptské váhy na principu rovnoramenné páky závaží z kamene (př. čedič, žula, …) závaží z kovu (př. olovo, bronz, železo, …) první teorie vahadla byla popsána Aristortelem ve 4. stol. př. n. l.

římské kovové váhy na jednom ramenu posuvné závaží na stupnici, ukazatel rovnováhy po 16. stol se začaly objevovat další typy desetinné, balanční, pružinové, torzní, hydraulické, běhounové, elektromechanické apod. od roku 1901 kilogram určen hmotností mezinárodního prototypu římské kovové váhy na jednom ramenu posuvné závaží na stupnici, ukazatel rovnováhy po 16. stol se začaly objevovat další typy desetinné, balanční, pružinové, torzní, hydraulické, běhounové, elektromechanické apod. od roku 1901 kilogram určen hmotností mezinárodního prototypu

záležitost každodenního života → každý předmět má svou hmotnost (= hmotné předměty) Použití váhy: - člověk váhu využívá např. k vážení tělesné hmotnosti, potravin, různých předmětů, … záležitost každodenního života → každý předmět má svou hmotnost (= hmotné předměty) Použití váhy: - člověk váhu využívá např. k vážení tělesné hmotnosti, potravin, různých předmětů, …

pomocí závaží zjišťování hmotnosti zlatých a jiných drahých předmětů

1. vodorovné umístění vah (kontrola olovnicí na sloupku vah nebo libelou) 2. ověření správné funkce vah kontrolním odaretováním (jsou-li misky prázdné, jazýček se musí volně kývat okolo střední čárky stupnice nebo než se jazýčky vyrovnají do jedné roviny) 3. položení tělesa na misku, závažím dorovnáváme než se jazýček kýve okolo střední čárky stupnice (nebo než se jazýčky vyrovnají) → těleso má stejnou hmotnost, jako položené závaží 1. vodorovné umístění vah (kontrola olovnicí na sloupku vah nebo libelou) 2. ověření správné funkce vah kontrolním odaretováním (jsou-li misky prázdné, jazýček se musí volně kývat okolo střední čárky stupnice nebo než se jazýčky vyrovnají do jedné roviny) 3. položení tělesa na misku, závažím dorovnáváme než se jazýček kýve okolo střední čárky stupnice (nebo než se jazýčky vyrovnají) → těleso má stejnou hmotnost, jako položené závaží