Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_1_6_ ÚVOD DO STUDIA DĚJEPISU Číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Advertisements

Český stát za vlády Jagellonců
Úvod do studia dějepisu
Historická období a historické prameny
MĚŘENÍ ČASU PhDr. Jana Žáková.
Úvod do učiva dějepisu.
I-3 Archeologie a pomocné vědy historické
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Historické prameny.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Pomocné vědy historické
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
ÚVOD DO DĚJEPISU PhDr. Jana Žáková.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Historické prameny Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Úvod do vyučování dějepisu
VY_32_INOVACE_3D.6.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Dějepis Úvod do dějepisu Pavel Šupka
ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.
pomocné vědy historické
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_12 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Úvod do studia dějepisu II. (pomocné vědy historické, datum, letopočet,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3_09_ Kalendář Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_7_ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA Č. 18 Číslo projektu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_5_ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA Č. 5 Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.1 Úvod do starověku (časové vymezení, hlavní rysy, periodizace)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_5_ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA Č. 16 Číslo projektu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DE05 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice.
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_6_ STAROSUMERSKÁ MĚSTA – FOTOGRAFICKÝ POHLED.
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Dějepis 6.ročníku Úvod do dějepisu.
Jak lidé měřili čas? od 2 minuty do 5:15
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. OPAKOVACÍ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
ÚVOD DO DĚJEPISU uč. str
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu 1.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Dějepis 6. třídy Datování v dějepise.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
Jak pracovat s učebnicí
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Úvod do učiva dějepisu.
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. KONTROLNÍ OPAKOVACÍ TEST
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
ÚVOD DO DĚJEPISU.
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_1_6_ ÚVOD DO STUDIA DĚJEPISU Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP

ÚVOD DO STUDIA DĚJEPISU

Cíl vyučovací hodiny: Seznámit žáky se základními pojmy – co je to HISTORIE. Význam znalosti dějin pro člověka – občana. Druhy historických pramenů. Různé způsoby počítání a měření času u různých národů – zaznamenávání událostí na časové přímce. Specifika historických map a jejich užití v učebnici. Užití schémat a grafů.

HISTORIE Historie (dějiny) = paměť lidstva. Souhrn událostí, které se staly v určitém časovém sledu.

HISTORICKÉ PRAMENY Historické prameny = zdroje informací o minulosti, dokumenty doby. Umožňují rekonstrukci minulých dějů, zkoumání a hodnocení minulosti, událostí, epoch.

VÝZNAM STUDIE MINULOSTI Poznání vývoje společnosti. Pochopení smyslu a hodnoty lidského života i práce. Poučení pro přítomnost, porozumění současnosti (minulost nás obklopuje a ovlivňuje). Pohled na svět v co nejširších souvislostech, orientace v něm, odhalování příčin změn, pochopení významu a důsledku událostí. Historické vědomí je jedním ze zdrojů citových pout k domovu, vlasti, národu. Možnost aplikovat historické poznatky při poznávání současného světa a aktivně se podílet na jeho utváření.

DRUHY HISTORICKÝCH PRAMENŮ Hmotné – kostry, výrobky, zbraně, nástroje, nádoby, umělecká díla. Písemné – seznamy panovníků, kroniky, záznamy o daních, noviny, letáky, smlouvy. Tradiční – mýty, pověsti, písně. Obrazové – mapy, atlasy, kresby. Zvukové, audiovizuální – kazety, filmy, videozáznamy, CD atd.

Každá epocha dějin zanechala charakteristické druhy pramenů: Nejstarší společnost – mýty, archeologické vykopávky, kosterní pozůstatky, první nástroje. Středověk – legendy, letopisy, kroniky, stavby, nářadí zemědělské a řemeslnické. Novověk – spisový materiál i periodický tisk, stavby, stroje. Nejnovější – fotografie, zvukové záznamy, filmy, videozáznamy, roboty.

Dvojí teorie vzniku světa a člověka 1. Teorie stvoření – Bible, I. Kniha Mojžíšova = Bůh stvořil svět během 6 dnů, Adam a Eva přestoupili zákaz ochutnat jablko ze stromu poznání, vyhnáni z ráje. 2. Teorie vývojová – anglický badatel Charles Darwin navázal na systém živočišných druhů (člověk zařazen do řádu primátů) na švédského přírodovědce Carla Linného.

Pomocné vědy historické Pomocné vědy historické = soubor vědních disciplín, které pomáhají historikovi v jeho historicko-kritické práci.

Druhy pomocných věd historických Paleografie – vývoj a druhy písma. Diplomatika – o písemnostech. Chronologie – o způsobech měření času. Heraldika – o erbech a tvoření znaků. Numizmatika – o mincích a jiných platidlech. Sfragistika – o pečetích.

Metrologie – o soustavách měr a váh. Epigrafika- o nápisech rytých nebo tesaných. Statistika – o změnách ve společnosti. Genealogie – o rodových souvislostech. Demografie – o obyvatelstvu. Faleristika – o řádech a vyznamenáních.

Filigránologie – o průsvitkách v papírech (výrobní značky papíru znatelné v průsvitu, určení původu a stáří papíru. Kodikologie – o středověkých rukopisech neúřední povahy, kodexech. Kampanologie – o zvonech a jejich výzdobě. Vexilologie – o praporech.

Periodizace dějinného vývoje Periodizace dějinného vývoje = rozčlenění dějin lidské společnosti na určitá období (periody, epochy, éry).

Dějiny lidské společnosti dělíme na: PRAVĚK = od nejstarších dob do výskytu písemných pramenů. STAROVĚK = do pádu západořímské říše (476 n.l.). STŘEDOVĚK = do objevení Ameriky (1492), případně do r (pozdní středověk, počátek novověku). NOVOVĚK = do 20. století DĚJINY NOVÉ DOBY – od 1. světové války po současnost.

Jak se určoval čas. Ve starověkém Orientu určován čas podle významných událostí roku, vlády panovníků. Ve starověkém Řecku poprvé doloženo určování roku podle olympijských her (4. stol. př. n. l.) Ve starověkém Římě určování času prosazováno od domnělého založení Říma (753 př. n. l.) Křesťanský letopočet – podle narození Ježíše Krista, zaveden v 6. stol. n. l. – převládl ve středověké Evropě a pak téměř na celém světě bulou papeže Řehoře XIII. reforma kalendáře = GREGORIÁNSKÝ. U nás příkazem Rudolfa II. přistoupily Čechy r

Časová přímka

UKÁZKA HISTORICKÉ MAPY

Použité zdroje: Obrázky jsou z a nepodléhají žádným autorským právům. Není-li uvedeno jinak je materiál dílem autorky podle učebních osnov odpovídajících ŠVP vyučovaných podle učebnic: BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila. KYSUČAN, Lubor. FEJFUŠOVÁ, Marie. Dějepis pro 6. ročník. Pravěk a starověk. 1. vydání. Brno: Nová škola, s. r. o., učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV. ISBN Učebnice je vybavena doložkou: „Schválilo MŠMT čj / dne 15. května 2007 k zařazení do seznamu učebnic pro základní školy jako součást ucelené řady učebnic pro vzdělávací obor Dějepis s dobou platnosti šest let.

Zdroje pro obrázky: KN- AUyPdI/AAAAAAAAARM/3k4kz7eVkvA/s160 0/letopocet.jpg KN- AUyPdI/AAAAAAAAARM/3k4kz7eVkvA/s160 0/letopocet.jpg