VY_32_INOVACE_9_1_7 Ing. Jan Voříšek  Jak již bylo řečeno, z ropy se při rektifikaci získávají jednotlivé frakce. Jaké je jejich použití? V jakých oblastech.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Advertisements

NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI VY_32_INOVACE_16_1_5 NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák ROPA (nafta, zemní olej, černé zlato ) Těžba „pumpou “ Těžba na moři ropné.
VY_32_INOVACE_19_1_7 Ing. Jan Voříšek  Téma: Práce s molekulovými modely  Pomůcky: Molekulové modely – stavebnice I výrobce – VD DISK Říčany  Zadání:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_17_1_7 Ing. Jan Voříšek  Jaký je systematický název těchto alkanů?  Postupujte podle 4 základních pravidel, uvedených v předchozí látce.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VY_32_INOVACE_15_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkyny se připravují hlavně eliminací HX z halogenalkanů stejným způsobem, jako se připravují alkeny.  V průběhu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_2_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkany jsou sloučeniny uhlíku a vodíku, ve kterých jsou atomy uhlíku vzájemně vázány jednoduchými vazbami C-C.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceVýznam.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
SPALOVACÍ MOTORY. Jsou to stroje (tepelné motory), ve kterých se přeměňuje tepelná energie vzniklá hořením paliva na energii pohybovou. Palivo spalují.
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Základy automatického řízení 1
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Zdroje energie.
Tepelné motory.
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Prezentace – výklad učiva
Některé významné uhlovodíky
Ropa.
Základní škola a mateřská škola Damníkov
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Pístové spalovací motory
VY_32_INOVACE_1_2_7 Ing. Jan Voříšek
Uhlovodíky s dvojnými vazbami.
Pracovní list k procvičení znalostí o tepelných motorech Autor
Období: leden až květen 2012
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název materiálu: Nerostné suroviny
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_124_Alkany Šablona Identifikátor školy:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
VY_32_INOVACE_10_2_7 Ing. Jan Voříšek
Tepelné motory Motory s vnějším spalováním parní stroj parní turbína
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová
Neživá příroda - vzduch
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
18 – Alkany, cykloalkany Petr Choboda, 4. B.
Vlastnosti alkanů.
Název vzdělávacího materiálu Úvod do organické chemie
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_9_1_7 Ing. Jan Voříšek

 Jak již bylo řečeno, z ropy se při rektifikaci získávají jednotlivé frakce. Jaké je jejich použití? V jakých oblastech průmyslu se využívají? Zkuste jednotlivé oblasti jmenovat.  Nyní si popíšeme obecně použití jednotlivých frakcí v některých významných oblastech průmyslu. Konkrétní sloučeniny budou probrány v příslušných kapitolách, které se zabývají jednotlivými typy uhlovodíků nebo jejich deriváty.

 Plynné uhlovodíky (C 1 – C 4 ): methan a ethan jsou důležité suroviny pro syntézu mnoha organických sloučenin. Propan a butan se používají pro vytápění, vaření a jako součást plynu LPG pro pohon automobilů.

 Na obrázku vidíte molekulu propanu. Obr. 1 Propan :

 Benzíny: hlavně se z nich vyrábí motorové benzíny a část produkce slouží k výrobě technických benzínů pro odmašťování, lékařství a kosmetiku.  U kvality automobilových benzínů se na chvíli zastavíme.

 Kvalita motorových benzínů je dána chemickým složením. Dokáže někdo vysvětlit, co vyjadřuje oktanové číslo u benzínu? Co znamená číslo u benzínu Natural 95?  V normálním čtyřdobém motoru nasává píst při pohybu dolů do válce směs paliva a vzduchu. Při pohybu nahoru tuto směs stlačuje. Těsně před koncem stlačení je směs zapálena jiskrou a shoří. V důsledku toho je válec opět stlačen dolů a otočí se kliková hřídel.  Jestliže se použijí benzíny, které obsahují uhlovodíky s nižší zápalnou teplotou, může dojít vlivem horkého povrchu válce k předčasnému nekontrolovatelnému zážehu paliva. Toto se projevuje jako klepání motoru a předčasné zážehy mohou zcela zničit motor, protože na klikovou hřídel působí nepravidelné síly a motor je vystaven vysokým teplotám.

 Mezinárodní dohodou bylo stanoveno, že kvalita benzínů se bude z hlediska klepání motorů posuzovat pomocí tzv. oktanového čísla. Toto číslo stanovuje odolnost paliva proti klepání.  Měřením bylo zjištěno, že největší klepání způsobuje lineární uhlovodík heptan a bylo mu stanoveno oktanové číslo 0. Nejmenší klepání způsobuje rozvětvený uhlovodík 2,2,4- trimethylpentan neboli izooktan a tomu bylo stanoveno oktanové číslo 100.  Benzín Natural 95 má tedy takovou odolnost ke klepání, jako směs složená z 95% 2,2,4- trimethylpentanu a 5% heptanu.

 Obr. 2: Izo-oktan

 Ví někdo, jak můžeme zvýšit oktanové číslo?  Oktanové číslo je možné zvýšit několika způsoby:  Přidání antidetonačních přísad. Dříve se používalo tetraethylolovo např. v benzínech Speciál. Tato látka je však prudce jedovatá, a proto se její používání omezuje a u čerpacích stanic jsou jen benzíny Natural.  Chemickou přeměnou struktury primárního benzínu, tzv. reformováním, kdy vznikají uhlovodíky s rozvětveným řetězcem a deriváty benzenu, které mají taktéž vysoké oktanové číslo.  Přidání látek s vysokým oktanovým číslem, jako je např. metanol.

 Obr.3: Využití benzínu se zvýšeným oktanovým číslem.  Sebastian Vettel a jeho Red Bull RB7 při testech před sezónou 2011 v Katalánsku, s tímto vozem získal svůj druhý titul v řadě

 Petrolej: je směs uhlovodíků C 10 až C 18 podobných svojí strukturou benzínům a velká část petroleje se katalytickým krakováním zpracovává na benzín. Část se používá jako letecké tryskové a raketové palivo.  Obr. 4: Statický test motoru RD-180 spalující RP-1 a kapalný kyslík

 Plynový olej: směs uhlovodíků C 15 – C 24 podobné struktury jako petrolej. Obsahuje více cyklických uhlovodíků. Míchá se s petrolejem a vzniklá směs se používá jako motorová nafta do vznětových motorů. Obr. 5: Použití vznětových motorů

 Ví někdo, jak hodnotíme kvalitu motorové nafty?  Kvalitu hodnotíme tzv. cetanovým číslem, které hodnotí míru odolnosti paliva proti tvrdému chodu vznětového motoru (jedná se prodloužení doby od vstřiku paliva do spalovacího válce do okamžiku jeho vznícení).  Cetanové číslo odpovídá objemovým % hexadekanu (cetanu) v jeho směsi s 1- methylnaftalenem. Hodnocení je obdobné jako u oktanového čísla, cetan má cetanové číslo 100 a 1-methylnaftalen má číslo 0.

 Olejové destiláty: mají využití jako mazací oleje nebo jako surovina pro výrobu mazacích tuků.Část olejových destilátů se zpracovává katalytickým krakováním na benzíny a petrolej.  Mazut: používá se jako palivo nebo se zpracovává vakuovou destilací na olejové destiláty a asfalt. Destiláty se např. krakují na benzíny nebo se používají jako topné oleje.  Asfalt: je to destilační zbytek, který obsahuje asfalteny, ropné pryskyřice a nejtěžší olejové podíly. Používá se většinou na povrch vozovek nebo izolace proti vlhkosti.

 Obr. 6: Stavba asfaltové silnice  Obr. 7: Asfaltová vrstva  Obr. 8: Hotová silnice

 Zdroj informací:  McMURRY, John. Organická chemie. Vydání první. Vydalo Vysoké učení technické v Brně – nakl. VUTIUM, Brno, Počet stran ISBN (VUT v Brně).  VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Třetí doplněné vydání. Vydalo SPN- pedagogické nakladatelství, a.s., Praha, Počet stran 368. ISBN  HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2.díl. Druhé přepracované vydání. Vydalo Nakladatelství Olomouc, Počet stran 232. ISBN Obr. 1 Propan Staženo: Obr. 2: Izo-oktan Staženo: Obr.3: Využití zvýšení oktanovího čísla u benzínu Autor: Sara, staženo:

Obr.4: Statický test motoru RD-180 spalující RP-1 a kapalný kyslík Zdroj: Staženo: Obr. 5: Použití vznětových motorů Staženo: Obr. 6: Stavba asfaltové silnice ect.jpg Autor: US Army Corps of Engineers, staženo: Obr.7: Asfaltová vrstva Autor: Estr4ng3d, staženo: Obr.8 Hotová asfaltová silnice Autor: Piotr Małecki, staženo: 

 Téma sady: Úvodní studium organické chemie  Vzdělávací oblast: Člověk a příroda  Vzdělávací obor:Chemie  Tematický okruh:Organická chemie  Autor: Ing. Jan Voříšek  Rok vytvoření materiálu: 2012  Název materiálu: Ropa a její významné produkty.  Jazyk:čeština  Očekávaný výstup:Žák popíše jednotlivé produkty rektifikace ropy a vysvětlí pojmy oktanové a cetanové číslo.  Klíčová slova: organická chemie, ropa, benzín, oktanové číslo, destilát.  Druh učebního materiálu: prezentace s aktivizací žáka  Cílová skupina: žák  Stupeň a typ vzdělávání: gymnaziální vzdělávání  Typická věková skupina: let   Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které aktivizují žáky a umožňují žákům zamyšlení nad jednotlivými body tématu.