1. PREZENTACE ZE ZÁKLADŮ TEORIE HROMADNÉ DOPRAVY Základní pojmy Ondřej Kališ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Dopravní výchova 1. stupeň ZŠ
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Jak tunel Blanka promění okolí Pražského hradu
Těžiště varianty přestavby železničního uzlu Brno
Doprava. Doprava Témata prezentace Dopravní muzeum Dresden DVB dopravní podnik Letiště Drážďany Stavba mostu Waldschlösschenbrücke Turistická atrakce.
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
Marketingový výzkum v dopravě Autobusová linka Praha - Brno
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Průzkum kvality a spokojenosti s PID
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
Uzavírky silnic II/476 a I/11
Analýza vnitropodnikového trhu práce
Přepravní průzkumy Filip Hercík.
Integrovaný dopravní systém
Jízdní řády Filip Hercík.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Datová komunikace Téma:OSI - spojová vrstva I. Ročník:4. Datum.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 4/14.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Řízení motorových vozidel
Charakteristické znaky MHD
Dopravní charakteristiky
Kokořín Tip na jarní výlet. Kokořín na mapě Hrad Postavil v 14. století Hynek Berka z dubé Hrad vystřídal mnoho majitelů, a teprve v roce 2006 se hrad.
Bezbariérovost veřejné dopravy
Dopravní síť světa 1 B. Fendrych 8.K.
Vážení občané, Bydlíte v menší obci? Trápí Vás špatná dopravní obsluha a spojení s městy? Jste odkázáni na automobil či snad na taxi?
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Cesta do školy a z ačátek školního roku Karel Loprais zmocněnec ministra dopravy.
„BOHEMIA EXPRESS“ Speciální servis určený pro silniční dopravce a spedice součástí evropské sítě linek kombinované dopravy spojení Lovosic s 35 nejvýznamnějšími.
STUDIE ROZVOJE DOPRAVY V AGLOMERACI CHOMUTOV-JIRKOV
INTEGROVANÝ DOPRAVNÍ SYSTÉM JIHOMORAVSKÉHO KRAJE
Shrnutí nebezpečných míst v Kravsku s fotkami. Místo mezi dvěma autobusovými zastávkami před školou Na takto důležitém místě chybí přechod pro chodce.
Praha – Ostrava Mohou zde vlaky vydělávat? PETR GOČ.
Provozní a přepravní ukazatele městské dopravy
města vesnice  méně domů  méně obyvatel  Je obklopena přírodou, lesama, polema a loukama.  co bývá ve vesnici?  škola  obecní úřad  kostel  menší.
Proč nezatracovat železniční dopravní prostředky?
Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing. Jiří Horák
Plánování a organizace veřejné dopravy
Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje
Hrozí veřejné dopravě kolaps?! Tisková konference Svazku obcí Region povodí Mratínského potoka 7. ledna 2011, Líbeznice.
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Prezentace ročníkového projektu Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing.
Jízda s použitím zvláštního výstražného znamení
OS Tram Olomouc Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
METROBUSY V PRAZE A OKOLÍ Projekt hierarchizace autobusové sítě Ing. Filip Drápal, ROPID.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Dopravní obslužnost 2008 aneb po celém Ústeckém kraji bez auta Pondělí
CHAPS spol. s r.o. Bráfova Brno Tel.: Fax: Internet:
Klimatizace ve vozidlech MHD SDP ČR Tramvajová skupina Košice
2. PREZENTACE ZE ZÁKLADŮ TEORIE HROMADNÉ DOPRAVY Rozdělení linek VHD Ondřej Kališ
Pilotní projekt Dopravní řešení mikroregionu MILEVSKO Realizace efektivní přepravy ve veřejné linkové autobusové dopravě.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Provozní a technické prostředky silniční a.
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
Veřejná doprava pro všechny Město Beroun. Poloha města Beroun.
Dopravní charakteristiky
Autor: Mgr. Radana Marelová
Informace o projektech v IDS JMK
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Mgr. Iveta Niederlová VY_32_INOVACE_11_17_dopravní prostředky 6
Znázornění dopravní sítě grafem a kostra grafu Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Trasování a sestavení programu zájezdu
Integrace Neratovic a Mělníka
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Chytré řízení dopravy v IDS JMK
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
Lanové dráhy visuté pozemní.
Transkript prezentace:

1. PREZENTACE ZE ZÁKLADŮ TEORIE HROMADNÉ DOPRAVY Základní pojmy Ondřej Kališ

O KVALITĚ DOPRAVY

Kvalita dopravy má dvě složky: - dopravní kulturu - kulturu cestování

Množina faktorů, jež značně ovlivňují možnost a atraktivitu využívání dopravy. Stojí na: - přirozenosti (respektování přirozených dopravních potřeb) - dostupnosti - spolehlivosti - stálosti (nutné změny je vhodné dělat najednou, v co nejdelších rozestupech) - informacích - přehlednosti (pochopitelnosti pro cestujícího) - pohodlí (do jisté míry patří jen do kultury cestování) VHD by zároveň měla poskytovat co nejvyšší rychlost s ohledem na efektivitu a musí být cenově konkurenceschopná individuální dopravě. DOPRAVNÍ KULTURA

Množina dalších jevů ovlivňujících kvalitu dopravy: - pohodlí - kvalita a stáří vozidel - čistota vozidel - ekologičnost a další KULTURA CESTOVÁNÍ

Dopravní kultura je z obou složek kvality dopravy důležitější, protože nebude-li na dostatečné úrovni, bude řada lidí nucena cestovat jiným způsobem než hromadnou dopravou, nebude si uvědomovat možnosti VHD nebo ji bude považovat za obtížně pochopitelnou či nespolehlivou.

Některé prvky mohou být zařazeny jak do dopravní kultury, tak do kultury cestování. Třeba taková kvalita vozidel není součástí dopravní kultury, dokud neovlivňuje spolehlivost. Typickým prvkem na pomezí obou kategorií je obsazenost vozidel. Ta je do jisté míry součástí pohodlí, jež na první pohled patří do kultury cestování, avšak překročí-li jistou nesnadno určitelnou mez, dostává se do dopravní kultury, značně snižujíc atraktivitu VHD pro potenciální nové cestující. Navíc, pokud je obsazenost blízká maximální kapacitě dopravního prostředku, začíná ovlivňovat spolehlivost.

VÝTĚŽNOST a VYTÍŽENOST

Vytíženost je počet cestujících přepravovaných ve spoji. Výtěžnost je potenciál pro vytíženost. Můžeme uvažovat výtěžnost spoje, linky, ale i zastávky, oblasti, relace. Výtěžnost spoje či linky většinou bývá vyšší než vytíženost.

Zatímco výtěžnost se mění vždy skokově: Vytíženost na tuto změnu reaguje postupně - přibližně takto: Vytíženost přitom na začátku i na konci bývá o něco nižší než výtěžnost.

LINKA × SPOJ

Existují některé pojmy, které byste si určitě neměli plést, pokud nechcete rychle poukázat na své kaštanství.

Z nich nejdůležitější jsou linka a spoj. Mezi nimi je totiž v praxi velmi zásadní rozdíl. Ono je většinou velmi citelné, jestli vám domů jezdí jedna linka, nebo jeden spoj.

Spoj je spojení daných zastávek realizované v každý provozní den v daném čase. Můžeme ho definovat množinami zastávek, časů odjezdů a příjezdů, provozních dnů a garantovaných parametrů vozidel. Je to prostě ten sloupeček v jízdním řádu. SPOJ

Linka je množina spojů a případných nepoužívaných zastávek. LINKA

STANICE × ZASTÁVKA

Existují dva způsoby rozlišení stanic a zastávek: Z obecného pohledu je stanice nějaká větší stavba, zjednodušeně tedy: - autobus, tramvaj, trolejbus mají zastávky - metro má stanice V železniční dopravě je to ovšem složitější a stanice od zastávky se liší takto: Žel. stanice je dopravnou, zatímco žel. zastávka dopravnou není. Dopravna slouží k řízení sledu vlaků. Takže zastávka od stanice se liší tím, že - v žel. stanici se může měnit sled vlaků - v žel. zastávce se nesmí měnit sled vlaků

V autobusové dopravě se navíc rozlišuje autobusové stanoviště a nádraží: - autobusové stanoviště (aut. st.) je v podstatě každá autobusová zastávka, ale obvykle je tento termín používán pro zastávku s větším počtem stání, zpravidla v centru obce nebo v dopravním uzlu - autobusové nádraží (aut. nádr.) na rozdíl od stanoviště musí mít hlavně výpravní budovu, v níž by mělo být zázemí pro řidiče i cestující Kvůli tomuto rozdílu je dobré si uvědomit, že zkratka aut. st. znamená jedině,,stanoviště“, protože slovo,,stanice“ je synonymem k,,nádraží“, což znamená něco poněkud jiného.

Tak a to je konec! Radostnou cestu VHD přeje SKPSD.