ANALYTICKÉ NÁSTROJE A JEJICH VYUŽÍVÁNÍ …CO LZE VYČÍST ZE STATISTIK NÁVŠTĚVNOSTI SEMINÁŘ K SOUTĚŽI PARÁDNÍ WEB 18. ÚNOR 2015 Ing. Kamil Válek, tajemník městského úřadu město Uherský Brod,
Návštěvnost webu, statistiky Každý provozovatel webu by měl (mohl, chtěl, rád by, musí, …) vědět, jak jsou jeho stránky navštěvovány, jak se na nich návštěvníci chovají a odkud přicházejí. Statistika návštěvnosti webu nám prozradí, o které stránky je největší zájem. Pomocí podrobných statistik zjistíme, zda-li se nám daří vytvořit úspěšný web. K sledování a měření návštěvnosti vedou provozovatele dva hlavní důvody: možnost zveřejňovat výsledky měření (návštěvnost) a ukazovat tak informační sílu a zajímavost svého webu, získávání zpětné vazby; zejména informace o tom jak je web navštěvován (vstupy, výstupy, vyhledávače) a jak se jeho návštěvníci chovají (doba, počet).
Zveřejněné výsledky MFČR Zdroj: tiskova-zprava , vydáno
Vzhled webu MFČR v roce 2004 Zdroj:
Nástroje pro měření 1 NetMonitor – ( jediný poskytovatel statistik, který provádí auditované měření a jeho statistický přepočet na konkrétní lidi. NetMonitor se používá zejména pro měření velkých webů, které mají reklamní potenciál. Výsledky měření nelze on-line zobrazovat na webu. Služba je placená.
Nástroje pro měření 2 TOPlist – ( jeden z nejznámějších poskytovatelů měření a statistik. Výsledné statistiky lze on-line zobrazovat na webových stránkách. Současně lze přímo na stránkách Toplist.cz zveřejnit detaily měření. Služba je zdarma.
Nástroje pro měření 3 Google Analytics – ( nejdynamičtěji se vyvíjející nástroj na měření statistik a další analýzy měření. Umožňuje např. měření návštěv, unikátní návštěvníky, zobrazení stránek, počet stránek na návštěvu, průměrnou dobu trvání návštěvy aj. Služba je zdarma.
Základní parametry měření 1 Počet uživatelů, kteří navštívili stránky (návštěvníci, visits) :: informace o počtu návštěvníků po hodinách, dnech, týdnech i měsících (ideálně v jakémkoli nastaveném období); uživatelem není konkrétní člověk, ale IP adresa počítače ze kterého bylo na web přistoupeno. Počet unikátních uživatelů, kteří navštívili stránky (unikátní návštěvníci, uniqu IP) :: podmnožina návštěvníků; při měření jsou v daném období započítání návštěvníci pouze jednou, tzn. že každá IP adresa je započítána pouze jednou. Počet zobrazených stránek (pageviews) :: celkové množství zobrazených stránek za dané období zobrazené návštěvníkům.
Základní parametry měření 2 Počet návštěv a parametry návštěvy :: návštěva je parametr vyjadřující jedno působení návštěvníka na vašich stránkách. Je definována buď časem, nebo různými aktivitami. Počet zhlédnutých stránek, doba návštěvy apod. Informace o technických prostředcích návštěvníků :: parametr ukazuje, jak je vybaven počítač ze kterého bylo na web přistupováno. Tato data jsou dobrá pro optimalizaci webu pro nejčastější parametry. Další parametry :: parametry měření, které výběru statistického nástroje.
Analýza naměřených hodnot Nástroje mohou pomoci odhalit silné a slabé stránky webu. Pro průběžné zkvalitňování oceníte přesné informace o tom, kde se uživatelé ztrácejí, která sekce či část menu jim dělá problémy. Při analýze chování uživatelů se zaměřujeme zejména na: krátké návštěvy (zobrazení jen jedné stránky), stránky, ze kterých uživatelé web opouštějí, často používané položky v navigaci, chování uživatelů na klíčových stránkách (na co klikají), využívání speciálních funkcí (vyhledávání, diskuze). Vždy mějte na paměti, že reálná zpětná vazba – ať už pozitivní či negativní připomínky – přichází zejména od loajálních uživatelů.
Vyhodnocení návštěvy Nejzajímavější webové stránky Odkud přicházejí návštěvníci Vstupní a výstupní stránky Hledaná klíčová slova Webové počítadlo přístupů
GA – použití velmi snadné 1. výběr poskytovatele měření 2. získání měřícího kódu Vygenerovaný jedinečný měřící kód vypadá takto: (function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertB efore(a,m) })(window,document,'script','// analytics.com/analytics.js','ga');ga('create', 'UA ', ‚uherskybrod.cz'); ga('send', 'pageview'); 3. vložení měřícího kódu na všechny stránky webu 4. výsledky měření a jejich analýza
GA – praktická ukázka
Ing. Kamil Válek tajemník městského úřadu město Uherský Brod Masarykovo nám Uherský Brod Zdroje: weby/navstevnost-webu-statistiky-a-jejich-analyza/ Děkuji za pozornost