EMM11 Ekonomicko-matematické metody 1 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík,CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EMM 6 Ekonomicko-matematické metody 6 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc.
Advertisements

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
VZDĚLÁVÁNÍ INFORMATIKY NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH & POTŘEBY PRAXE Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. Ing. Dominik Vymětal, DrSc.
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Ekonomicko-matematické metody č. 11 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc.
Kapitola 1: Popisná statistika jednoho souboru2  Matematická statistika je věda, která se zabývá studiem dat vykazujících náhodná kolísání.  Je možno.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
TYPY ÚLOH LP. Sestavení optimálního plánu výroby m druhů surovin n druhů výrobků A – matice technologie výroby c – cenový vektor x – plán výroby.
EMM101 Ekonomicko-matematické metody č. 10 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
Podniková ekonomika Ing. et Bc. Sylva Talpová KPH ESF MU Brno
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Základy veřejné politiky Kombinované studium Website kursu: Garant kursu a přednášející:
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Ekonomicko-matematické metody 7
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Lineární rovnice a nerovnice I.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Optimalizace materiálových toků ve vybrané společnosti
úlohy lineárního programování
Logistika a Supply Chain Management
Kvadratické nerovnice
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Operační výzkum Lineární programování – cvičení
ROZVRHOVÁNÍ SLUŽEB VE ZDRAVOTNICKÉM ZAŘÍZENÍ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
3. Metody pedagogické diagnostiky
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Poměr v základním tvaru.
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
CW-057 LOGISTIKA 34. PŘEDNÁŠKA Lineární programování – 4/G Leden 2017
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický Logistický a výrobní proces ve firmě PENAM, a.s. Obhajoba diplomové práce autor diplomové.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Spojité VELIČINY Vyšetřování normality dat
ŘÍZENÍ VÝROBY A KVALITY
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Úvod do praktické fyziky
Příklad postupu operačního výzkumu
Organizace práce na prodejně
Gymnázium Na Vítězné pláni, Praha 4
Poměr v základním tvaru.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Dopravní úloha.
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
Transkript prezentace:

EMM11 Ekonomicko-matematické metody 1 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík,CSc.

EMM12 Předmět Ekonomicko-matematické metody Kód studijního předmětu: NPEMM Kód katedry: MME Vyučující a garant: Prof. RNDr. Jaroslav Ramík,CSc. Rozsah studijního předmětu: 2+1 Počet kreditů: 3 ECTS Způsob zakončení: zkouška (písemná) Forma výuky: přednáška, seminář v PC učebně

EMM13 Předmět Ekonomicko-matematické metody Podmínky absolvování předmětu: Aktivní účast na seminářích alespoň 60% (při nesplnění je zapotřebí vyřešit zadané příklady a odevzdat nejpozději 3 dny před absolvováním zkouškového testu) Seminární práce max 30 b. (seminární práce musí být odevzdána nejpozději 3 dny před absolvováním zkouškového testu) Zkouškový test max 70 b. Celkem max 100 b. Klasifikace: 0 až 59 b. F 60 až 64 b E 65 až 69 b. D 70 až 79 b. C 80 až 89 b. B 90 až 100 b. A

EMM14 Předmět Ekonomicko-matematické metody v eLearningovém kurzu Kurz LMS Moodle: eLearning OPF SUeLearning OPF SU OPF-ZS-13/14-MME/PEMM-P Klíč: emm13p (pro kombinované studium: emm13k) Obsahuje všechny materiály: distanční studijní oporu (texty), excelovské soubory s příklady ze seminářů, doplňkové soubory, studijní literaturu, SW, odkazy na jiné weby apod. Pozor: musíte mít v pořádku přístup do fakultní počítačové sítě !!!

EMM15 Trocha historie o matematickém modelování v ekonomii Matematika se do ekonomie začala prosazovat ve 30. letech minulého století Ke skutečnému boomu došlo až s nástupem počítačů Rhind-Ahmesův papyrus ze 17. stol. př. n. l. obsahuje některé hospodářské úlohy, které lze při troše tolerance považovat za matematické aplikace v ekonomii V novověké historii se lze setkat s matematickým modelováním již v klasických pracích o politické ekonomii, např. v díle Political arithmetics od anglického filosofa W. Pettyho (1623 – 1687) Švýcarský ekonom León Walras (1834 – 1910) jako první používal matematický aparát jako nedílnou součást svých ekonomických úvah o marginální teorii užitku a v teorii ekonomické rovnováhy Vilfredo Pareto (1848 – 1923) - žák L. Walrase - dovedl používání matematiky v ekonomii k dnešním standardům

Rhind-Ahmesův papyrus 1 EMM16

Rhind-Ahmesův papyrus 2 Asi 1600 let před naším letopočtem byl na dvoře faraóna Amenemhata III. jako královský písař a matematik zaměstnán Ahmes. V roce 1853 objevil Angličan Rhind v blízkosti chrámu Ramsese II. v Thébách jeden Ahmesův papyrus. Papyrus má tvar pásku širokého 33 cm a dlouhého více než 5 m. Obsahuje mimo jiné i následující úlohu: Sto měr zrní je třeba rozdělit pěti dělníkům tak, aby druhý dělník dostal o tolik měr více než první, o kolik třetí dostal více než druhý, čtvrtý než třetí a pátý než čtvrtý. První dva dělníci mají dohromady dostat sedmkrát méně měr zrní než ostatní tři dohromady. Kolik měr zrní dostal každý dělník? EMM17

8 Matematické metody v ekonomii zahrnují tyto oblasti: Matematické programování a jeho aplikace v ekonomických disciplínách Lineární programování Vícekriteriální optimalizace Cílové programování Modely analýzy obalu dat Modely optimalizace portfolia Optimalizační úlohy na grafech Řízení projektů: Časová analýza: CPM, PERT Software k řešení optimalizačních úloh na PC

EMM19 Příklad tvorby matematického modelu: Maximalizace zisku podnikatele při omezených výrobních zdrojích a omezeném odbytu Axiom: Maximalizace zisku – hlavní cíl podnikatele Teoretické schéma: Suroviny Polotovary Výrobní zaříz. Pracovní síla Kapitál … Výrobce – organizátor (manažér, plánovač aj.) Výrobky (nositele užit. hodnot) Omezený odbyt Omezené zdroje Výrobní program Matematický model

EMM110 Výrobní program Výrobkový seznam ( n výrobků: 1, 2,…,n ) Objem výroby jednotlivých výrobků množství, kusy ( x 1, x 2, …, x n  0 ) předem neznámý rozsah výroby Jednotlivé zisky a celkový zisk c i - zisk z výroby jednotky výrobku i ( i = 1,2, …,n ) c i x i - zisk z výroby x i výrobku i c 1 x 1 + c 2 x 2 + … + c n x n - celkový zisk výrobního programu X = (x 1, x 2,…, x n ) ● ● ● ● ●

EMM111 Omezené zdroje Seznam omezených zdrojů ( m zdrojů: 1, 2,…,m ) Disponibilní množství zdrojů ( b 1, b 2, …, b m  0 ) Volný nákup zdrojů z celkové omezené částky ● ● ●

EMM112 Technologické (strukturní) koeficienty a ij - technologický koeficient zdroje i na výrobek j (množství zdroje " i " potřebného k výrobě jednotky výrobku " j " ) a ij x j - množství zdroje " i " potřebného k výrobě x j jednotek výrobku " j " a i1 x 1 + a i2 x 2 + … + a in x n - množství zdroje " i " potřebného k výrobě výrobního programu X = (x 1, x 2,…, x n ) ● ● ●

EMM113 Omezení odbytu h i - horní omezení odbytu výrobku " i " 0  x j  h j - objem výroby výrobku " j " nesmí překročit odbytové možnosti Přípustné výrobní programy PVP X = (x 1, x 2,…, x n ) splňuje: podmínky disponibilních zdrojů: a i1 x 1 + a i2 x 2 + … + a in x n  b i i = 1,2,…, m podmínky odbytových možností: 0  x j  h j j = 1,2,…,n ● ● ● ●

EMM114 Optimální výrobní program Takový přípustný výrobní program X = (x 1, x 2,…, x n ) který maximalizuje celkový zisk: c 1 x 1 + c 2 x 2 + … + c n x n Pro nalezení OVP musíme shromáždit :  výrobkový seznam  jednotkové zisky  disponibilní množství zdrojů  technologické koeficienty  omezení odbytu

EMM115 Optimální výrobní program … sestavení modelu matematický model řešení (počítač) optimální výrobní program X* = (x* 1, x* 2,…, x* n ) Data

EMM116 Optimalizace výrobního programu c 1 x 1 + c 2 x 2 + … + c n x n  MAX; za omezení a i1 x 1 + a i2 x 2 + … + a in x n  b i i = 1,2,…, m 0  x j  h j j = 1,2,…,n

EMM117 Příklad: Výrobce tzv. „racio“ pokrmů plánuje výrobu dvou typů směsí. Na jejich výrobu má na jedno plánovací období k dispozici rýži o kapacitě 270 tun, pšenici o kapacitě 100 tun a ovesné vločky o kapacitě 60 tun. Při výrobě dvou typů směsí je třeba dodržovat složení daných směsí podle následující tabulky. Na základě všech nákladů souvisejících s výrobou a dle předpokládané prodejní ceny obou směsí byl vykalkulován zisk 2000 Kč za 1 tunu směsi typu I a 3000 Kč/t směsi typu II. Jak má firma naplánovat výrobu, aby byl celkový zisk maximální? SurovinaRacio směsKapacita surovin Směs ISměs II Rýže90%30%270 Pšenice50%100 Vločky10%20% 60

EMM118 Transformace ekonomického modelu na model matematický 2 procesy: 1.výroba směsi typu I v množství x 1  0 2.výroba směsi typu II v množství x 2  0 3 činitelé (zdroje): Rýže, pšenice, ovesné vločky

EMM119 Efektivnost procesů: 1 tuna směsi typu I přináší zisk 2000 Kč 1 tuna směsi typu II přináší zisk 3000 Kč z = 2000x x 2 - zisk z produkce - x 1 tun směsi typu I - x 2 tun směsi typu II Účelová funkce Cenové koeficienty

EMM120 Omezující podmínky: 0,9x 1 + 0,3 x 2  270 rýže 0,5 x 2  100 pšenice 0,1x 1 + 0,2 x 2  60 vločky Kapacitní koeficienty (pravé strany ) Strukturní koeficienty Vlastní omezení: Podmínky nezápornosti : x 1  0, x 2  0 3 zdroje

EMM121 Matematický model LP: 2 procesy, 3 zdroje (činitele) z = 2000x x 2  max(imalizovat) za podmínek 0,9x 1 + 0,3 x 2  270 0,5 x 2  100 0,1x 1 + 0,2 x 2  60 x 1  0, x 2  0

EMM122 Některá přípustná a nepřípustná řešení úlohy LP: Jaké je optimální řešení úlohy, tj. takové x 1 a x 2, které dávají max zisk?

EMM123 Grafické znázornění podmínky: 0,9x 1 + 0,3 x 2  270, (x 1  0, x 2  0)

EMM124 Grafické znázornění podmínky: 0,5 x 2  100, (x 1  0, x 2  0)

EMM125 Grafické znázornění podmínky: 0,1x 1 + 0,2 x 2  60, (x 1  0, x 2  0)

EMM126 Grafické znázornění výsledné množiny všech přípustných řešení:

EMM127 Grafické řešení úlohy LP: x opt x 1 = 240 x 2 = 180 z =

EMM128 Modifikace modelu: rizikovost procesů 1 tuna směsi typu I přináší očekávaný (průměrný) zisk 2000 Kč 1 tuna směsi typu II přináší očekávaný (průměrný) zisk 3000 Kč z = 2000x x 2 - očekávaný (průměrný) zisk z produkce - x 1, resp., x 2 tun směsi typu I, resp. typu II Jednotkové zisky jsou náhodné veličiny s diskrétním nebo spojitým rozdělením pravděpodobnosti → celkový zisk z produkce je ROVNĚŽ náhodná veličina!

EMM129 Příklad: náhodný zisk (diskrétní rozdělení náh. vel.) 1 tuna směsi typu I přináší očekávaný (průměrný) zisk: 1500 Kč s pravděpodobností 0, Kč s pravděpodobností 0, Kč s pravděpodobností 0,2 Očekávaný (průměrný) zisk (střední hodnota): E(jednot. zisk2) = 1500*0, *0, *0,2 = 2000 Kč 1 tuna směsi typu II přináší očekávaný (průměrný) zisk: 2000 Kč s pravděpodobností 0, Kč s pravděpodobností 0, Kč s pravděpodobností 0,2 Očekávaný (průměrný) zisk (střední hodnota): E(jednot. zisk1) = 2000*0, *0, *0,2 = 3000 Kč

EMM130 Omezující podmínky: 0,9x 1 + 0,3 x 2  270 rýže 0,5 x 2  100 pšenice 0,1x 1 + 0,2 x 2  60 vločky Kapacitní koeficienty (pravé strany ) Strukturní koeficienty Vlastní omezení: Strukturní, resp. kapacitní koeficienty mohou být rovněž rizikové (tj. náhodné veličiny) Optimalizační úlohy s náhodnými koeficienty se řeší pomocí metod matematického programování 3 zdroje

EMM131 Závěry Ekonomický model – reálná situace (pojmy, teorie, data…) Matematický model – přibližný (symbolický) model reality Řešení matemat. modelu – slouží pro podporu rozhodnutí – DSS Rozhodnutí pro reálnou akci – provádí vždy člověk!!!