Volný pád – Free fall - je pohyb tělesa o hmotnosti m v homogenním gravitačním poli, při kterém počáteční rychlost tělesa je nulová a kromě gravitační.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyzika I Marie Urbanová Fyzika I-2016, přednáška 1 1.
Advertisements

Dynamická viskozita Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Atmosférický tlak a jeho měření. Částice plynů konají neustálý neuspořádaný pohyb a mají mezi sebou velké mezery. Plyny jsou stlačitelné a rozpínavé.
Mechanické vlastnosti kapalin - opakování Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Michal ŠunkaZS – Dynamika hmotného bodu.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
ROVNOMĚRNÝ POHYB, PRŮMĚRNÁ RYCHLOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 14. Pohyby těles v gravitačním a tíhovém poli Země Název sady: Fyzika.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
1 MNOHONÁSOBNÉ ODRAZY 1. Činitel vazby  12 svíticí plochy 1 s osvětlovanou plochou 2 2. Činitel vlastní vazby  11 vnitřního povrchu duté plochy 3. Mnohonásobné.
Odporové síly SPUSTIT TEST. Odporové síly SPUSTIT TEST.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_23_FYZIKA
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Lineární funkce - příklady
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
8.1 Aritmetické vektory.
Obecná teorie relativity
Popis pohybu hmotného bodu (kinematika)
Rychlost a zrychlení kmitavého pohybu
Fyzikální síly.
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Důsledky základních postulátů STR
Důsledky základních postulátů STR
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii - CZ.1.07/2.2.00/
Poměr v základním tvaru.
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_NPZ_ZAKON_SETRVACNOSTI
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
(a s Coriolisovou silou)
Steinerova věta (rovnoběžné osy)
Fyzika 7.ročník ZŠ K l i d a p o h y b t ě l e s a Creation IP&RK.
TLAK PLYNU Z HLEDISKA MOLEKULOVÉ FYZIKY.
Fyzika 7.ročník ZŠ Otáčivé účinky sil Creation IP&RK.
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Speciální teorie relativity
Fyzika 7.ročník ZŠ Newtonovy pohybové zákony Creation IP&RK.
Soustava částic a tuhé těleso
PEVNÉHO TĚLESA A KAPALINY
Vzájemné silové působení těles
Pohybové zákony Vyjmenuj Newtonovy pohybové zákony
Mechanika IV Mgr. Antonín Procházka.
VLASTNOSTI KAPALIN
Poměr v základním tvaru.
Pohyby v homogenním tíhovém poli
Mechanické kmitání a vlnění
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Mechanické vlastnosti kapalin a plynů
Lineární funkce a její vlastnosti
Tuhé těleso a moment síly
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Geometrie řízení a uložení kol.
Moment hybnosti Moment hybnosti L je stejně jako moment síly určen jako součin velikosti ramene d a příslušné veličiny (tj. v našem případě hybnosti p).
Příklady - opakování Auto se pohybovalo 3 hodiny stálou rychlostí 80 km/h, poté 2 hodiny rychlostí 100 km/h, pak 30 minut stálo a nakonec 2,5 hodiny rychlostí.
Obecná teorie relativity
1. Homogenní gravitační pole - VRHY
1. Homogenní gravitační pole - VRHY
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Speciální teorie relativity
2. Centrální gravitační pole
Tečné a normálové zrychlení
Měření tíhového zrychlení
1. Homogenní gravitační pole - VRHY
Transkript prezentace:

Volný pád – Free fall - je pohyb tělesa o hmotnosti m v homogenním gravitačním poli, při kterém počáteční rychlost tělesa je nulová a kromě gravitační síly na těleso nepůsobí žádná další síla, popř. jsou další síly zanedbatelné

Pohybové rovnice Pomineme-li odpor okolního prostředí a uvažujeme-li pouze homogenní gravitační pole, působí na pohybující se těleso pouze síla ve vertikálním směru o velikosti F = − mg, - kde g je gravitační zrychlení (popř. tíhové zrychlení). Záporným znaménkem se označuje, že těleso padá směrem dolů (daná souřadnicová osa je totiž obvykle orientována směrem vzhůru). Pohybová rovnice v daném směru má tvar F = ma, - -kde a je zrychlení tělesa. ( ) neboli (pro g > 0) Z předchozích vztahů dostaneme rovnost ( ma = − mg ) neboli (pro g > 0) Je vidět, že velikost hmotnosti m tělesa nemá na pohyb vliv. Všechna tělesa padají se stejným zrychlením g.

Kinematika pohybu Volný pád je tedy rovnoměrně zrychlený přímočarý pohyb se zrychlením rovným gravitačnímu zrychlení. Ze vztahů pro rovnoměrně zrychlený přímočarý pohyb (za předpokladu, že osa y směřuje vertikálně) plyne v = − gt - v0 určuje velikost počáteční rychlosti (tedy rychlosti v čase t = 0) - y0 určuje počáteční polohu (resp. výšku). V takto zvolené soustavě souřadnic tedy těleso padá proti směru osy y.

Pád z klidu Pustíme-li těleso z klidu, má v okamžiku vypuštění t = 0 nulovou rychlost v0 = 0. Položíme-li navíc počátek souřadné soustavy do bodu vypuštění, tedy y0 = 0, pak platí Vyloučíme-li z těchto rovnic čas t, dostaneme závislost rychlosti na poloze Změníme-li souřadnice tak, aby označovaly výšku, tzn. − y = h, dostaneme vzorec pro rychlost pádu tělesa z dané výšky ve tvaru

Vzorec pro výpočet Vztahy pro volný pád dostaneme ze vztahů pro rovnoměrně zrychlený pohyb dosazením a = g:

Historie volného pádu Už v 16. století se volným pádem zabýval Galileo Galilei, který říkal, že, rychlost těles stejného složení, ale rozdílné hmotnosti, pohybujících se stejným prostředím nezávisí na poměru jejich hmotností, jak prohlašuje Aristoteles, ale je stejná, což je v protikladu s každodenní zkušeností. Právě skutečnost, že těžké předměty (např. kladiva a golfové míčky) padají k zemi rychleji než předměty lehčí (peříčka a pingpongové míčky), vedla Aristotela k formulaci názoru, který se Galilei (a řada učenců před ním) snažil zpochybnit. Pro to jak to udělal je několik verzí: od myšlenkového experimentu po legendární vrhání koulí z vrcholku šikmé věže v Pise. Nejpravděpodobnější se zdá být verze, podle které Galilei nechal valit se různě těžké koule po nakloněné rovině - dřevěné desce. Napříč desky byly nataženy dráty, jejichž vzájemnou vzdálenost upravoval tak dlouho, až byly zvuky, které koule vydávala při jejich přeskakování, slyšet ve stejných intervalech. Intervaly Galilei údajně odměřoval tepem svého srdce. Teprve vynález vývěvy v polovině 17. století umožnil experimentální ověření Galileových závěrů (platících pro pád těles ve vakuu). Experiment s předměty padajícími ve vakuu se stal oblíbenou demonstrací pro veřejnost.

Jednu z nejslavnějších demonstrací provedla 2. srpna 1971 posádka kosmické lodi Apollo 15. Kapitán Apolla David Scott nechal v přímém přenosu padat k lunárnímu povrchu sokolí pero a kladivo, a učinil tak z experimentu připisovaného Galileovi nejsledovanější fyzikální demonstraci v historii. Jednu z nejslavnějších demonstrací provedla 2. srpna 1971 posádka kosmické lodi Apollo 15. Kapitán Apolla David Scott nechal v přímém přenosu padat k lunárnímu povrchu sokolí pero a kladivo, a učinil tak z experimentu připisovaného Galileovi nejsledovanější fyzikální demonstraci v historii. Experimenty realizované např ve školách, na univerzitách jsou v podstatě opakováním historických experimentů. Podobně jako v legendě o šikmé věži můžeme vrhat předměty rozdílné hmotnosti z vyvýšených míst a sledovat současnost jejich dopadu, nebo můžeme využít jejich valení po nakloněné rovině. Při pozorném pozorování však zjistíme, že se lehčí těleso opožďuje za těžším. To je způsobeno odporem vzduchu. Bez odporu vzduchu padají tělesa v tzv. Newtonově trubici. Experimenty realizované např ve školách, na univerzitách jsou v podstatě opakováním historických experimentů. Podobně jako v legendě o šikmé věži můžeme vrhat předměty rozdílné hmotnosti z vyvýšených míst a sledovat současnost jejich dopadu, nebo můžeme využít jejich valení po nakloněné rovině. Při pozorném pozorování však zjistíme, že se lehčí těleso opožďuje za těžším. To je způsobeno odporem vzduchu. Bez odporu vzduchu padají tělesa v tzv. Newtonově trubici. Jak vypadá člověk ve volném pádu Galileo Galilei

Kuličkový padostroj Jsou-li kuličky rozmístěny rovnoměrně, zkracují se doby mezi dopady dvou kuliček od roviny na kterou dopadají v poměru 1:4:9:16, jsou doby mezi dopady dvou sousedních kuliček stejné Prokázal pokus Galileo Galilei

Videa pokusu Kuličkový padostroj s rozměry 10_40_90_160 Kuličkový padostroj s rozměry 40_80_120_160 ! Videa z mého pokusu lze stáhnout na odkazech uvedené níže !