strana 1 Půl století českých ropovodů Zajištění strategického zásobování státu ropou Praha PETROLSUMMIT 15
strana 2 50 let ropovodu Družba v České republice
strana 3 Ropovod Družba Podepsána mezivládní dohoda o výstavbě ropovodu Družba mezi SSSR, Československem, Polskem, Maďarskem a NDR Zahájení výstavby
strana 4 Ropovod Družba Podepsána mezivládní dohoda o výstavbě ropovodu Družba mezi SSSR, Československem, Polskem, Maďarskem a NDR Zahájení výstavby První dodávka ropy do Bratislavy. Z Bratislavy železnicí do Hněvic a odtud potrubím do Záluží. (1944,1961)
strana 5 Ropovod Družba Podepsána mezivládní dohoda o výstavbě ropovodu Družba mezi SSSR, Československem, Polskem, Maďarskem a NDR Zahájení výstavby První dodávka ropy do Bratislavy. Z Bratislavy železnicí do Hněvic a odtud potrubím do Záluží. (1944,1961) 1963 Dokončeno propojení do Polska a NDR 4/1964 Z Bratislavy železnicí už jen do Šlapánova a odtud potrubím do Záluží. 10/1965 Propojení systému ropovodu Družba s rafinérií v Záluží
strana 6 Ropovod Družba Součást nejdelšího ropovodního systému na světě o délce více než 5500 km Česká část je dlouhá 357 km, včetně zdvojení a odboček 504 km Přepravní kapacita je 9 mil. tun ropy ročně Ropa v potrubí proudí rychlostí 1,4 m/s, tj. 5 km/h Průměrná hloubka uložení potrubí v zemi je 1,3 metru ÚsekPotrubíDélka km řeka Morava - KloboukyDN 50028,61 Klobouky - Velká BítešDN 50059,20 Velká Bíteš - Nové MěstoDN ,33 Nové Město – KralupyDN 50064,95 PC29 Kralupy – CTR DN 5008,84 Kralupy – LitvínovDN 50066,94 CTR - KralupyDN 3508,58 Úseky zdvojení doplněníPotrubíDélka km Rajhrad - Velká BítešDN 70036,79 Velká Bíteš – RadostínDN 50068,89 Potěhy odbočka – ParamoDN 20032,71
strana 7 Ropovod Družba Základní předpoklady dlouhodobé životnosti systému Potrubí z kvalitní oceli Metody údržby omezující korozi – od počátku použita katodická ochrana Systém neustálého monitorování kvality potrubí Včasné zásahy na kritických místech září 2007 Zásah na potrubí ropovodu DN 500 Družba v úseku Klobouky – Moutnice Provedena výměna 32 trubek, které podle zjištění vnitřní inspekce nevyhovovaly požadavkům pro budoucí bezpečný provoz, a to v průběhu odstávky v délce 96 hodin dvě lokality na cca 8 km trasy ropovodu vytěsnění ropy z potrubí, zajištění prostředí bezpečného pro svařování, montážní práce při výřezech a vsazení trubek do potrubí ropovodu i NDT svarů.
strana 8 Ropovod Družba Projekty Komplexní modernizace ropovodu Družba a Rehabilitace ropovodu Družba v letech 1999 – 2003 zvýšení technické úrovně zařízení instalace moderního řídícího systému výstavba nových armaturních stanic s armaturní šachtou, příslušným strojně-technologickým zařízením, elektrodomkem s elektrozařízením, řídicím a komunikačním systémem realizace za běžného provozu ropovodu a při různých čerpacích režimech V 8/2015 dokončena instalace nové generace řídícího systému SCADA
strana 9 Dvacet let ropovodu IKL
strana 10 Ropovod IKL Schválení výstavby ropovodu Usnesení vlády ČR č Při rozdělení ČSFR vznikly z Transpetrol, a. s., dva subjekty - Transpetrol, a. s., ve Slovenské republice a Petrotrans, a. s., v České republice, jehož úkolem bylo zabezpečovat přepravu ropy ropovodem Družba Vznik MERO ČR, a. s., sloučením Petrotrans, a. s., a MERO IKL, a. s Udělení stavebního povolení pro tankoviště Vohburg (28.2.) a liniovou část ropovodu (30.11.) Naplnění ropovodu ropou Zahájení zkušebního provozu Slavnostní uvedení do provozu
strana 11 Ropovod IKL Součást ropovodního systému TAL - AWP 1172 km Celková délka 347,4 km, na českém území 168,6 km Přepravní kapacita je 10 mil. tun ropy ročně Rychlost ropy v potrubí proudí 0,5 – 1,2 m/s, tj. 4,3 km/h Průměr potrubí DN 700 v roce 2008 dokončena výměna řídicího systému SCADA). V letech 1996 – 2014 přepraveno 33 druhů rop o celkovém objemu 45,5 mil. t
strana 12 Centrální tankoviště ropy
strana 13 Centrální tankoviště ropy 7-8/1994 I. etapa: 4 nádrže po 50 tis. m 3 se značením H03 – H06 11/96 – 4/97 II. etapa: 4 nádrže po 100 tis. m 3 se značením H01 – H02 a H7 – H08 1/1998 III: etapa: 2 nádrže po 100 tis. m 3 se značením H09 - H10 8/03 – 8/04 Rozšíření Centrálního tankoviště ropy I : 4 nádrže po 125 tis. m 3 se značením H21 – H Rozšíření Centrálního tankoviště ropy II: 2 nádrže po 125 tis. m 3 se značením H11 – H12 + komplexní modernizace stabilního hasicího zařízení a jeho řídícího systému SHZ + modernizace elektronického požárního zabezpečení nádrží.
strana 14 Centrální tankoviště ropy Tempo výstavby CTR
strana 15 Současnost ropovodního systému
strana 16 Systém MERO
strana 17 Změny v provozování systému MERO Rafinérie Kralupy přestala po zprovoznění FCC zpracovávat ruskou ropovodní směs, protože to aktuální technologické schéma neumožňovalo 2003 – Česká rafinérská přešla do tzv. přepracovacího režimu, počet vlastníků ropy v systému vzrostl na – Zahájení dodávek moravské ropy ropovodem Družba do Kralup 2011 – Změna legislativy související se skladováním uhlovodíků 2012 – Ukončeno zpracování ropy v rafinérii Paramo Pardubice 2012 – MERO jedním z akcionářů ropovodu TAL 2013 – Ropovod TAL využíván na plnou kapacitu 2014 – Příprava ropných směsí na CTR pro rafinerii Litvínov Přeprava ropovodem TAL
strana 18 Vývoj čerpání od roku 2001
strana 19 Současné problémy ropné bezpečnosti Aktuální volná kapacita ropovodu TAL není dostatečná k pokrytí potřeby ropy v ČR v případě dlouhodobého přerušení dodávek ropovodem Družba Intenzifikace ropovodu TAL PCI 9.6 Potrubní propojení Spergau – Litvínov PCI 9.4 Systém nádrží pro operativní provoz umožňuje při dlouhodobém vyřazení ropovodu Družba max. dodávku pouze 600 kt měsíčně pokud české rafinérie zpracovávají rozdílnou ropu.
strana 20 Současné problémy ropné bezpečnosti Aktuální energetická koncepce předpokládá navýšení státních hmotných rezerv ropy a ropných produktů na 120 dní spotřeby. Dnes je pro skladování ropných rezerv na 90 dní nutná kapacita tis. m³. Bude tedy ekvivalentní navýšení skladované ropy o 450 tis. m³? Jak vlastně bude vypadat skladba ropných rezerv v r. 2030?
strana 21 Veltruská Kralupy nad Vltavou Czech Republic Tel.: Fax: © MERO ČR, a.s. Na vývoj české petrochemie nechceme jen reagovat. Chceme jej předvídat a ovlivňovat.