Pervazivní vývojové poruchy
Setkali jste se již s problematikou autismu ? Shlédli jste nějaký film s danou tématikou a co Vás na něm zaujalo ? Jaké znaky autismu dokážete popsat ?
Závažné a komplexní poškození psychiky Vrozená porucha kognitivních funkcí a socializace Podmíněnost je dána geneticky a organickým postižením mozku
Neschopnost navazovat sociální vztahy Nerozlišování živých a neživých objektů Absence očního kontaktu, úsměvu a mimiky Neschopnost empatie Neschopnost chápat rozdíl mezi novým a obvyklým
Preference jiných smyslových kvalit než je typické Zvýšená přecitlivělost na určité zvuky Chybné dekódování jednoduchých obrazců Obtíže s lokalizací v prostoru Odmítání nových zrakových podnětů
Neschopnost plánovat a odložit aktuálně prováděnou činnost Neschopnost chápat komplexní podněty Neschopnost využívat naučených dovedností Až u 75% postižených se projeví mentální postižení nebo jednostranné nadání ( matematika, hudba), ale jen na základě mechanického úsudku
Preference rigidního řádu ( změny vedou k dezorientaci) Negativní reakce na stres ( úzkost, panika, sebepoškozování, agrese, pohybové automatismy) Rituální chování
Diagnostická vodítka - komunikace Absence potřeby komunikovat Vlastní řeč je nápadná, primitivní, jedinec nemluví ve větách, spíše opakuje to, co slyší ( bez pochopení, echolálie) Řeč není nástrojem dorozumívání, je monologická O sobě jedinec mluví převážně ve 2. či 3.osobě Jedinec se naučí číst, ale čtenému nerozumí, při hlasitém čtení je znatelný nepřirozený přízvuk
PSYCHICKÉ FUNKCE :ZNAKY PERV. VÝV. PORUCH Chování Myšlení Percepce Socializace Komunikace Echolálie Neschopnost empatie Neschopnost chápání komplexnosti Rigidní řád Obtíže s lokalizací v prostoru
PSYCHICKÉ FUNKCEZNAKY PERV.VÝV. PORUCH Chování Myšlení Percepce Socializace Komunikace Echolálie Neschopnost empatie Neschopnost chápat komplexně Rigidní řád Obtíže s lokalizací v prostoru
Do 6 let věku se zlepší asi 10-20% jedinců Až 60% postižených zůstává závislých na druhých Cílem vzdělávání a výchovy je zvládání sociálních dovedností pro zajištění adekvátní sociální adaptace
Hellerův syndrom ( dezintegrační psychóza v dětství) – autistické znaky se rozvíjí až po 2. roce života, postižena je po normálním vývoji zejména řeč a motorika Aspergerův syndrom – základem je disharmonický vývoj osobnosti, kdy intelektové a řečové schopnosti jsou v normě, obtíže jsou převážně v sociálních vztazích
Vyhledejte vhodnou kazuistiku k danému tématu. V kazuistice vyhledejte spolu se spolužáky znaky typické pro uvedenou pervazivní vývojovou poruchu.
Dětský autismus je ……porucha kognitivních funkcí a ……... Jedinec není schopen ……. sociální vztahy, rozlišit mezi ….. a …… objekty. Jedinec je v rámci smyslového vnímání přecitlivělý na ………. Až u 75% postižených se projeví……. nebo …………nadání. Jedinec preferuje……řád a ……chování. Mezi jiné pervazivní vývojové poruchy patří …….a ……syndrom.
Dětský autismus je vrozená porucha kognitivních funkcí a socializace. Jedinec není schopen navazovat sociální vztahy, rozlišit mezi živými a neživými objekty. Jedinec je v rámci smyslového vnímání přecitlivělý na určité zvuky. Až u 75% postižených se projeví mentální postižení nebo jednostranné nadání. Jedinec preferuje rigidní řád a rituální chování. Mezi jiné pervazivní vývojové poruchy patří Hellerův a Aspergerův syndrom.
Mezinárodní klasifikace nemocí- 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka.Psychiatrické centrum Bohnice. Vydání 1., ISBN Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál Praha. Vydání 2., ISBN
Téma sady: Psychopatologie Vzdělávací oblast: Duševní a behaviorální poruchy Vzdělávací obor: Psychologie Tematický okruh: Pervazivní vývojové poruchy Anotace: Prezentace s cvičeními k aktivizaci žáků. Materiál vysvětluje základní pojmy a vymezení ve vztahu k tématu. Autorka: Martina Abiadová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Pervazivní vývojové poruchy Jazyk: čeština Očekávaný výstup: Žák chápe vznik a projevy dětského autismu. Rozlišuje jednotlivé pervazivní vývojové poruchy. Dokáže vyvozovat změny v psychice a chování jedinců s dětským autismem. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova: pervazivní vývojové poruchy, dětský autismus, rigidita, rituál, Rettův syndrom, Hellerův a Aspergerův syndrom Druh učebního materiálu: prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: 4. ročník střední odborné školy Typická věková skupina: let
- základem materiálu je prezentace využitelná jako osnova pro výklad či opakování výukového tématu - úvodní tematické otázky slouží k otevření diskuse se žáky - součástí prezentace jsou tři cvičení - první cvičení umožňuje jednoduché ověření získaných znalostí z - diagnostiky pervazivních vývojových poruch, cvičení je možné plnit individuálně či ve skupinách - v rámci druhého cvičení vybraný žák za domácí úkol vyhledá na internetu kazuistiku na dané téma. Tato kazuistika následovně bude řešena během - další vyučovací hodiny spolu se spolužáky. - třetí cvičení je zaměřeno na zopakování a utvrzení základních znalostí tématu. Materiál je možné rozložit dle aktivity studentů do více vyučovacích hodin. Na daný materiál navazuje pracovní list. - Daný materiál nahrazuje učebnici, která není v odpovídající formě pro žáky dostupná.