Pervazivní vývojové poruchy Setkali jste se již s problematikou autismu ? Shlédli jste nějaký film s danou tématikou a co Vás na něm zaujalo ? Jaké znaky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Advertisements

ICT 2- 3 – Melodie vzestupná, sestupná
ANOTACE Šablona:ICT AJ Zájmena Přivlastňovací a osobní zájmena Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Cizí jazyk Tematický.
Numbers Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Count shapes Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
PŘIVLASTŇOVACÍ ZÁJMENO MY, YOUR ANOTACE Šablona:ICT AJ přivlastňovací zájmena MY, YOUR Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Pojmenuj domácí zvířata
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
EMOCIONÁLNÍ PORUCHY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ ODLIŠNOSTI V MENTÁLNÍM VÝVOJI A VE VÝVOJI PSYCHICKÉM – PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY.
Colours Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
Psychopatologie Jana Petříková. Doporučená studijní literatura  Vágnerová, Marie: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál ISBN:
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
ICT 2 – 3 – HUDEBNÍ VÝCHOVA – hudební rytmus
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Otázky osobní, sociální zralost Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec.
Draw a monster Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
ANOTACE Šablona: ICT Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova.
Základy psychologie – úvod
VY_32_INOVACE_PSYPS10960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Modely mentální retardace
Autismus VY_52_INOVACE_ prosince 2013
Psychotické poruchy Jaké konkrétní poruchy lze zařadit mezi psychotické poruchy ? Jaké jsou základní symptomy psychotických poruch ? Co jste slyšeli.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Neurotické poruchy Co je podle Vás podstatou neurotických poruch ? Jaké symptomy neurotických poruch dokážete popsat ? Které konkrétní neurotické poruchy.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Sebevražedné jednání V čem vidíte rozdíl mezi sebezabitím a sebevražedným jednáním ? Jaké typy sebevražedného jednání znáte ? Jaké jsou nejčastější příčiny.
Autismus poruchy autistického spektra (PAS)
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Mentální postižení Co je podle Vás podstatou mentálního postižení? Které syndromy spojené s mentálním postižením znáte ? Setkali jste se již s případem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Poruchy příjmu potravy Jaké jsou podle Vás nejvýznamnější symptomy PPP ? V čem vidíte konkrétní příčiny vzniku těchto poruch ? Setkali jste se ve svém.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ….
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Poruchy autistického spektra
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Seminář ke speciální pedagogice 1
PhDr. Lenka Gajzlerová Úvodní hodina.
Číslo v digitálním archivu školy
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
MARK HADDON Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
GEOMETRICKÉ TVARY A BARVY V LOGICKÝCH ŘADÁCH
Jan Knížek , 4.ročník- 1.skupina
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Pervazivní vývojové poruchy

Setkali jste se již s problematikou autismu ? Shlédli jste nějaký film s danou tématikou a co Vás na něm zaujalo ? Jaké znaky autismu dokážete popsat ?

 Závažné a komplexní poškození psychiky  Vrozená porucha kognitivních funkcí a socializace  Podmíněnost je dána geneticky a organickým postižením mozku

 Neschopnost navazovat sociální vztahy  Nerozlišování živých a neživých objektů  Absence očního kontaktu, úsměvu a mimiky  Neschopnost empatie  Neschopnost chápat rozdíl mezi novým a obvyklým

 Preference jiných smyslových kvalit než je typické  Zvýšená přecitlivělost na určité zvuky  Chybné dekódování jednoduchých obrazců  Obtíže s lokalizací v prostoru  Odmítání nových zrakových podnětů

 Neschopnost plánovat a odložit aktuálně prováděnou činnost  Neschopnost chápat komplexní podněty  Neschopnost využívat naučených dovedností  Až u 75% postižených se projeví mentální postižení nebo jednostranné nadání ( matematika, hudba), ale jen na základě mechanického úsudku

 Preference rigidního řádu ( změny vedou k dezorientaci)  Negativní reakce na stres ( úzkost, panika, sebepoškozování, agrese, pohybové automatismy)  Rituální chování

Diagnostická vodítka - komunikace  Absence potřeby komunikovat  Vlastní řeč je nápadná, primitivní, jedinec nemluví ve větách, spíše opakuje to, co slyší ( bez pochopení, echolálie)  Řeč není nástrojem dorozumívání, je monologická  O sobě jedinec mluví převážně ve 2. či 3.osobě Jedinec se naučí číst, ale čtenému nerozumí, při hlasitém čtení je znatelný nepřirozený přízvuk

PSYCHICKÉ FUNKCE :ZNAKY PERV. VÝV. PORUCH  Chování  Myšlení  Percepce  Socializace  Komunikace  Echolálie  Neschopnost empatie  Neschopnost chápání komplexnosti  Rigidní řád  Obtíže s lokalizací v prostoru

PSYCHICKÉ FUNKCEZNAKY PERV.VÝV. PORUCH  Chování  Myšlení  Percepce  Socializace  Komunikace  Echolálie  Neschopnost empatie  Neschopnost chápat komplexně  Rigidní řád  Obtíže s lokalizací v prostoru

 Do 6 let věku se zlepší asi 10-20% jedinců  Až 60% postižených zůstává závislých na druhých  Cílem vzdělávání a výchovy je zvládání sociálních dovedností pro zajištění adekvátní sociální adaptace

 Hellerův syndrom ( dezintegrační psychóza v dětství) – autistické znaky se rozvíjí až po 2. roce života, postižena je po normálním vývoji zejména řeč a motorika  Aspergerův syndrom – základem je disharmonický vývoj osobnosti, kdy intelektové a řečové schopnosti jsou v normě, obtíže jsou převážně v sociálních vztazích

 Vyhledejte vhodnou kazuistiku k danému tématu.  V kazuistice vyhledejte spolu se spolužáky znaky typické pro uvedenou pervazivní vývojovou poruchu.

 Dětský autismus je ……porucha kognitivních funkcí a ……...  Jedinec není schopen ……. sociální vztahy, rozlišit mezi ….. a …… objekty.  Jedinec je v rámci smyslového vnímání přecitlivělý na ……….  Až u 75% postižených se projeví……. nebo …………nadání.  Jedinec preferuje……řád a ……chování.  Mezi jiné pervazivní vývojové poruchy patří …….a ……syndrom.

 Dětský autismus je vrozená porucha kognitivních funkcí a socializace.  Jedinec není schopen navazovat sociální vztahy, rozlišit mezi živými a neživými objekty.  Jedinec je v rámci smyslového vnímání přecitlivělý na určité zvuky.  Až u 75% postižených se projeví mentální postižení nebo jednostranné nadání.  Jedinec preferuje rigidní řád a rituální chování.  Mezi jiné pervazivní vývojové poruchy patří Hellerův a Aspergerův syndrom.

Mezinárodní klasifikace nemocí- 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka.Psychiatrické centrum Bohnice. Vydání 1., ISBN Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál Praha. Vydání 2., ISBN

Téma sady: Psychopatologie Vzdělávací oblast: Duševní a behaviorální poruchy Vzdělávací obor: Psychologie Tematický okruh: Pervazivní vývojové poruchy Anotace: Prezentace s cvičeními k aktivizaci žáků. Materiál vysvětluje základní pojmy a vymezení ve vztahu k tématu. Autorka: Martina Abiadová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Pervazivní vývojové poruchy Jazyk: čeština Očekávaný výstup: Žák chápe vznik a projevy dětského autismu. Rozlišuje jednotlivé pervazivní vývojové poruchy. Dokáže vyvozovat změny v psychice a chování jedinců s dětským autismem. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova: pervazivní vývojové poruchy, dětský autismus, rigidita, rituál, Rettův syndrom, Hellerův a Aspergerův syndrom Druh učebního materiálu: prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: 4. ročník střední odborné školy Typická věková skupina: let

- základem materiálu je prezentace využitelná jako osnova pro výklad či opakování výukového tématu - úvodní tematické otázky slouží k otevření diskuse se žáky - součástí prezentace jsou tři cvičení - první cvičení umožňuje jednoduché ověření získaných znalostí z - diagnostiky pervazivních vývojových poruch, cvičení je možné plnit individuálně či ve skupinách - v rámci druhého cvičení vybraný žák za domácí úkol vyhledá na internetu kazuistiku na dané téma. Tato kazuistika následovně bude řešena během - další vyučovací hodiny spolu se spolužáky. - třetí cvičení je zaměřeno na zopakování a utvrzení základních znalostí tématu. Materiál je možné rozložit dle aktivity studentů do více vyučovacích hodin. Na daný materiál navazuje pracovní list. - Daný materiál nahrazuje učebnici, která není v odpovídající formě pro žáky dostupná.