ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05B_09_Postimpresionismus – Paul Gauguin.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Umělecké směry 19. století
Advertisements

POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
POSTIMPRESIONISMUS VY_52_INOVACE_DEK_39.
VY_52_INOVACE_DEK_40 Symbolismus Paula Gauguina
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
Umělecké směry 19. století
Zakladatel moderního malířství?
Moderní umění začíná postimpresionismem.
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý záznam smyslového vjemu! Barva není jen odraz světla na naší sítnici… Konstruovat objemy.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Vincent van Gogh MgA. Lukáš Psík
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
IMPRESIONISMUS 4 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
IMPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
IMPRESIONISMUS 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
Impresionismus Název školy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_18_Surrealismus I TEMA:Historie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05B_08_Postimpresionismus – Vincent.
Život v rodině Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými a přírodními.
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05A_04_Umění starověkého Egypta IV.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Nové umělecké směry 2. pol. 19. století Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Květen 2012 Předmět: Dějepis.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_15_Pointilismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_09_ Bohumil Kubišta a český kubismus.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05A_19_ Křesťanská antika III TEMA:Historie.
Impresionismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradišt ě, p ř ísp ě vková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_VV_06.
Malba podle Clauda Moneta Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastESV - Komunikace vizuálního umění se znakovými.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
POSTIMPRESIONISMUS – pracovní sešit
Impresionismus (francouzské malířství na konci 19. století)
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_VV_07
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Výtvarné umění I. Tematická oblast
Obrazy jakou autobiografie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
IMPRESIONISMUS Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NOVOIMPRESIONISMUS Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZÁTIŠÍ PODLE PAULA CÉZANNA
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05B_09_Postimpresionismus – Paul Gauguin TEMA:Historie umění 19. století ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění. Její součástí jsou motivační úkoly pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Jejím cílem je představit žákům jednoho z nejslavnějších malířů 19. století a zároveň dalšího představitele postimpresionismu – Paula Gauguina. Rozšiřuje předchozí učivo o postimpresionismu a malířích, se kterými se již žáci seznámili (P. Cézanne a V. van Gogh). Úvod hodiny je věnovaný stručnému zopakování a upevnění již probrané látky (viz snímky č. 4 až 9). Následuje prezentace s informacemi o Gauguinovi s představením jeho díla. Na závěr žáci porovnávají jednotlivé umělce a pokusí se zhodnotit jejich inovativní rozvíjení impresionistického stylu a přínos pro další směřování výtvarného umění (viz snímky č. 24 až 26). Látka je určena pro studenty 2. ročníků čtyřletého a 3. ročníků šestiletého gymnázia. Může být využita i jako podklad pro samostatné studium žáka. Vzdělávací cíle:  seznámit žáky s osobností Paula Gauguina a jeho dílem  vysvětlit nové pojmy – syntetismus a cloisonismus, pontavenská škola  motivovat žáky k propojení nových poznatků s jejich předcházejícími znalostmi a zkušenostmi na základě empirického pozorování a logického vyvozování

12

ÚVODNÍ INTERAKTIVNÍ ČÁST → ÚVODNÍ INTERAKTIVNÍ ČÁST → opakování a procvičování probraného učiva

Úvodní opakování: Motivační otázky: 1.Připomeňte co víte postimpresionismu. 2.Které osobnosti postimpresionismu už znáte? 3.Jak byste charakterizovali tvorbu P. Cézanna? 4.Jaký byl malířský styl Vincenta van Gogha? 5.Prohlédněte si následující obrázky a přiřaďte je k autorům, se kterými jste se již seznámili. → kliknutím na obrázek se zobrazí jméno autora

A A B A C J I E D H F G

Řešení úkolu: A.Vincent van Gogh – Slunečnice B.Paul Cézanne - Autoportrét C.Vincent van Gogh - Autoportrét D.Paul Cézanne – Hráči karet E.Paul Cézanne – Zátiší s jablky a pomeranči F.Vincent van Gogh – Jedlíci brambor G.Vincent van Gogh – Ložnice umělce H.Vincent van Gogh – Havrani nad obilným polem I.Paul Cézanne – Hora Sainte Victoire J.Paul Cézanne – Mladík v červené vestě

9

 Francouz  dětství prožil v Peru  pracoval jako námořník u obchodního loďstva a později působil jako úředník na burze  v té době začal ve volném čase malovat a sochařit  zpočátku malíř-amatér, opustil v pětatřiceti letech civilní povolání i rodinu, aby se cele oddal malířství 1 2

Modré střechy v Rouenu, 1884 Modré střechy v Rouenu, 1884  zprvu maloval impresionistické krajiny – vliv C. Pissarra  postupně si vytvořil vlastní osobitý styl ‒uznávající plochu jako základní jednotku obrazu, rytmizovanou poměrem barevných ploch a výraznými liniemi 3

Gauguin - významný představitel pont-avenské školy  v 19. století lákalo umělce a vznikla tu pontavenská škola ‒tvůrci zobrazovali bretaňskou krajinu a lidové motivy ‒Paul Gauguin tu v letech vytvořil syntetismus  Pont-Aven v Bretani = městečko v lesnaté krajině u ústí řeky Aven 4. Pradleny z Pont Avenu, 1886

syntetismus = jiný název pro cloisonismus ‒úsilí o překonání impresionismu, realismu či akademismu ‒barvy nerozkládá jako impresionista na drobné skvrny ‒nanáší je v souvislých plochách a ohraničuje konturou ‒jak stoupá jejich intenzita, stávají se samy výrazem a symbolem duchovního obsahu obrazu ‒intenzita barev, silné obrysové linie, plošnost ‒poučení japonským, lidovým a středověkým uměním

Vidění po kázání: Jakub zápasí s andělem  první obrazy s náboženskou tematikou → 1888 – první obraz cloisonismu 5

Žlutý Kristus, 1889  obraz vznikl v Pont Aven  předlohou byl dřevěný krucifix z nedalekého kostela ‒na obraze pod křížem klečí ženy v bretonských čepcích 6

Autoportrét se Žlutým Kristem,

Tahiťanka s květinou, 1891  Tichomoří – hledal nedotčenou civilizaci (Tahiti) ‒Gauguin objevil pohádkový svět tropických Ostrovů s jejich rajskou přírodou a svéráznými tradicemi ‒byl prvním malířem, který usiloval obohatit moderní západní umění příkladem primitivní kultury 8

Mladé Tahiťanky,

Arearea,

Manao tupapau (Duch mrtvých bdí),

Odkud přicházíme? Kdo jsme? Kam jdeme?,

13

Porovnejte malířský styl tří významných postimpresionistů – najděte shody, rozdíly a pokuste se charakterizovat směr vývoje moderního malířství, který jednotliví představitelé vytyčili.

Řešení ůkolu: Shody: postimpresionismus, východisko v impresionismu, důraz na živé barvy, inovativní způsob malby … Rozdíly: Cézanne – směřování k rozumové analýze a racionální konstrukci ‒ vytváření prostoru a objemů bez klasické perspektivy ‒zájem o prostor, hmotu, hloubku přírody i umění ‒iluzi prostoru vyjadřuje pouze barvami ‒široké barevné plasticky kladené tahy štětcem Gogh – směřování k emocionální expresivitě ‒barva a malířský rukopis zachycují a přenášejí emoce… Gauguin – směřování k symbolismu (syntetismus, cloisonismus) ‒intenzita barev, silné obrysové linie, plošnost ‒barvy mají symbolický význam, důraz na imaginaci, představivost, hledání čistoty a harmonie…

Citace: 1.Foto Gauguina: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 2.P. Gauguin – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 3.P. Gauguin – Modré střechy v Rouenu: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: P. Gauguin – Pradleny z Pont Avenu: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: P. Gauguin – Vidění po kázání: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 6.P. Gauguin – Žlutý Kristus: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: P. Gauguin – Autoportrét se Žlutým Kristem: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: P. Gauguin – Tahiťanka s květinou: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: _Tahitian_Woman_with_a_Flower_-_Google_Art_Project.jpg?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paul_Gauguin_- _Tahitian_Woman_with_a_Flower_-_Google_Art_Project.jpg?uselang=cs 9.P. Gauguin – Mladé Tahiťanky: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW:

Citace: 10.P. Gauguin – Arearea: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: P. Gauguin – Manao tupapau: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 12.P. Gauguin – Odkud přicházíme? Kdo jsme? Kam jdeme?: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: P. Gauguin – Krajina na Tahiti: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 14.P. Cézanne – Zátiší: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: org/wiki/File:Paul_C%C3%A9zanne_185.jpg?uselang=cshttp://commons.wikimedia. org/wiki/File:Paul_C%C3%A9zanne_185.jpg?uselang=cs 15.V. v. Gogh – Obilné pole s cypřišem: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: P. Gauguin – Dvě Tahiťanky: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW:

Citace ukázek k opakování: A.Vincent van Gogh – Slunečnice: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: B.Paul Cézanne – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: C.Vincent van Gogh – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: D.Paul Cézanne – Hráči karet: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 95).jpg?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paul_C%C3%A9zanne,_Les_joueurs_de_carte_( ).jpg?uselang=cs E.Paul Cézanne – Zátiší s jablky a pomeranči: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: F.Vincent van Gogh – Jedlíci brambor: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: _The_Potato_Eaters.png?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vincent_Van_Gogh_- _The_Potato_Eaters.png?uselang=cs G.Vincent van Gogh – Ložnice umělce: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: H.Vincent van Gogh – Havrani nad obilným polem: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: _Wheat_Field_with_Crows_(1890).jpg?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vincent_van_Gogh_( )_- _Wheat_Field_with_Crows_(1890).jpg?uselang=cs I.Paul Cézanne – Hora Sainte Victoire: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: _Wheat_Field_with_Crows_(1890).jpg?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vincent_van_Gogh_( )_- _Wheat_Field_with_Crows_(1890).jpg?uselang=cs J.Paul Cézanne – Mladík v červené vestě: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 89).jpg?uselang=cs 89).jpg?uselang=cs

Tento materiál je určen k interaktivní výuce.