CENOVÁ DISKRIMINACE Prezentace k semestrální práci z předmětu Mikroekonomie II. Autor: Adam Kadlčík, K-IM2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Zásahy státu do cen
Advertisements

Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Tvorba cen v maloobchodě
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
ZSV – Nabídka Autor: Mgr. Daniela Tauchmanová
B) Nabídková funkce.
Cenové praktiky Detail stanovené ceny Balíčky a „antibalíčky“
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Ekonomická gramotnost
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Celnictví Význam a druhy cel.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Cena Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Nedokonalé konkurence
Celkový a mezní produkt
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Model strategie marketingového mixu
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
 konečná úprava ceny před prodejem spotřebiteli  využívá psychologii prodeje  cílem je přesvědčit zákazníka o výhodnosti nákupu  používají se zejména.
ZÁSAHY STÁTU DO CEN Cíle: Vysvětlit možnosti státu zasahovat do cen a dopady těchto zásahů.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK PODNIKU
Cenové triky.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Marketingové strategie
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

CENOVÁ DISKRIMINACE Prezentace k semestrální práci z předmětu Mikroekonomie II. Autor: Adam Kadlčík, K-IM2

OSNOVA 1. Definice 2. Cenová diskriminace I. stupně 3. Cenová diskriminace II. stupně 4. Cenová diskriminace III. stupně 5. Cenová diskriminace IV. stupně 6. Příklady z reálného prostředí

1. Definice Cenová diskriminace patří mezi praktiky výrobců či prodejců, kdy dochází k prodeji stejného výrobku (jednoho výrobce) různým zákazníkům za různé ceny. Cílem této diskriminace je získání přebytků spotřebitele a jejich proměna na zisk. Hlavní podstatou této praktiky je tedy stanovení těchto rozdílných cen. Přímá diskriminace Segmentace trhu určena neměnným způsobem (věk, umístění spotřebitele). Nepřímá diskriminace Segmentace závislá např. na vlastnictví slevových kuponů, věrnostních karet, rozhodování spotřebitele.

2. Cenová diskriminace I. stupně K diskriminaci prvního stupně dochází tehdy, pokud je identické zboží prodáváno za různé ceny každému jednotlivému spotřebiteli. Výskyt: Prodej ojetých automobilů. Prodejce se snaží určit maximální cenu. Oproti tomu zákazník vyjednává o ceně nejnižší. Grafické znázornění:

3. Cenová diskriminace II. stupně Ve druhém stupni cenové diskriminace se cena mění podle množství prodaného výrobku. Větší množství jsou dostupná za nižší ceny za jednotku nakupovaného zboží. Výskyt: Slevy pro velkoodběratele, vícenásobné nákupy, množstevní slevy. Uplatněno především v průmyslovém odvětví – výroba elektřiny, dodávky vody. Grafické znázornění:

4. Cenová diskriminace III. stupně Ve třetím stupni cenové diskriminace se cena mění dle umístění zákazníka (segmentaci trhu), nebo v některých případech také individualizací zákazníka. Dodavatel musí tedy být schopen rozlišovat mezi jednotlivými segmenty zákazníků. Výskyt: Slevy pro studenty, seniory, významné klienty. Grafické znázornění:

5. Cenová diskriminace IV. stupně Ve čtvrtém stupni cenové diskriminace jsou ceny pro různé spotřebitele stejné. Rozdíl je však v nákladech, které se ke spotřebitelům vztahují. Příkladem může být situace, kdy zákazník v rámci sjednané služby požádá o určitou akceptovatelnou výjimku (například vegetariánské jídlo v letadle). Poskytovatel mu vyhoví, i když má zřetelně jiné náklady než při přípravě klasického jídla. Jelikož dopady této diskriminace nese prodejce a nikoliv spotřebitel, bývá též nazývána reverzní cenová diskriminace.

6.1 Příklady cenové diskriminace Cestovní společnosti Aerolinky a další cestovní společnosti používají diferencované ceny celkem běžně, jelikož nabízí své služby současně několika tržním segmentům. Dosahují toho pomocí směřování své kapacity na určité typy rezervací, které jsou prodávány za různé ceny a jsou často navázány na nějaké cestovní omezení. Omezení, která vytvářejí prostor pro cenovou diskriminaci: Podmínka víkendového pobytu, tzv. „Saturday-stay“ Nutnost rezervace 15 dní předem Účelové zhoršení kvality služeb ve třídě „economy“ (extrém) -> pomocí těchto omezení firma selektuje spotřebitele a řadí je do tříd. Příklady cenové diskriminace u aerolinek: Sleva v případě včasné rezervace (měsíc, ale i půl roku předem) Sleva pro cestovní agenty a agentury Slevy pro velkoodběratele (zprostředkovatele)

6.2 Příklady cenové diskriminace Prémiové ceny Pro některé výrobky jsou ceny stanoveny na určité hranici, která dalece převyšuje jejich mezní náklady. Například společnost prodávající kávu nabízí standardní nápoj za 10 Kč a dále prémiovou kávu za 25Kč. Náklady výrobce jsou přitom 8Kč za první typ a 10Kč za druhý typ kávy. Z pohledu nákladů se tedy jedná téměř o identický produkt. Stejné praktiky se vyskytují v oblastech jako jsou výroba prémiových automobilů, alkoholu, oblečení, apod. Mezinárodní cenová diskriminace Vhodným příkladem mohou být farmaceutické společnosti, které požadují vyšší ceny po zákaznících, kteří žijí v relativně zdravějším prostředí (např. EU). Oproti tomu léky nabízené v rozvojových a chudších zemích jsou nabízeny za významně nižší ceny (např. antibiotika v Afrických zemích). Jelikož kupní síla v Africe je mnohem nižší než například v EU nebo USA, bez cenové diskriminace by společnosti jen těžko mohly tyto léky nabízet.

6.3 Příklady cenové diskriminace Dvojí ceny Cenová diskriminace může existovat dokonce i v rámci jedné země, kdy místní občané platí nižší ceny než cizinci. Takovému případu říkáme dvojí ceny. Zejména se tento typ týká zboží, které je dotované nebo přímo státem dodávané (tedy v podstatě hrazené z občanských daní). V zemích jako jsou Švýcarsko, Finsko, Thajsko a Indie, mohou občané kupovat levnější jízdné na městskou dopravu, které jsou dostupné jen jim. Mnoho zemí také užívá rozdílné ceny pro vstupné do muzeí, národních parků a podobných zařízení, kdy jako důvod je uváděna potřeba vzdělávání vlastních občanů a mohou tedy užívat tato zařízení levněji, na rozdíl od cizinců, kteří platí regulérní, vyšší vstupné

Použité zdroje