NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3806 ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Zdroje organických sloučenin Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
zdroj: zpracovala: Ema Conevová, VI.B
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje znalosti o fosilních palivech, získané.
Nerosty a horniny Energetické suroviny.
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
Digitální učební materiál
Energetické suroviny 5. ročník
Zdroje uhlovodíků Ropa
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_13A_3_Ropa Téma: 13A_CH9.roč. Datum.
Proč je ropa tak důležitá?
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Zdroje uhlovodíků.
ROPA.
Zdroje energie R O P A VY_32_INOVACE_04 - ROPA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Fosilní paliva – Ropa.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn.
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
Ch_032_Zemní plyn Ch_032_Paliva_Zemní plyn Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_031_Ropa Ch_031_Paliva_Ropa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Chemie Téma : Organická chemie Název : Ropa Zdroje a použité materiály : viz.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
VY_32_INOVACE_8_1_7 Ing. Jan Voříšek  Myslíte, že je možné vzít ropu přímo z vrtu při těžbě a použít ji jako palivo do auta?  Teoreticky to možné je,
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Zdroje energie.
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
VY_32_INOVACE_04_32_ENERGETICKÉ SUROVINY (PALIVA)
Období: leden až květen 2012
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Energetické suroviny 5. ročník
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Ropa Sestavily : Veronika Dvořáková Martina Převrátilová
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie ROČNÍK: 8. NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_18_11Ch-Ropa, zemní plyn AUTOR: Mgr. Lenka Pazderová DATUM TVORBY: Únor 2014 OVĚŘENÍ: ANOTACE: Prezentace slouží k vysvětlení učiva o ropě a zemním plynu. Snímky lze použít jako zápis do sešitu. Závěr prezentace obsahuje shrnutí učiva formou otázek.

ROPA, ZEMNÍ PLYN

ROPA je směs kapalných uhlovodíků nejčastěji hnědá až černá vzniká rozkladem živočichů a rostlin bez přístupu kyslíku ve vodě nerozpustná má menší hustotu než voda

těží se z vrtů do zemského povrchu nebo mořského dna z vrtů vytéká sama nebo se odčerpává

Hlavice těžebního vrtu Ropa, plyn a voda vytékají na povrch pod tlakem ložiska bez pomoci pumpy, vytěžené produkty odtékají potrubím směrem doprava k procesní stanici.

Čerpání ropy pomocí pumpy

Ropa se dopravuje ropovody

Přes moře ropu dopravují tankery

ZPRACOVÁNÍ ROPY v ropných rafinériích frakční destilací frakce = směsi uhlovodíků s blízkou teplotou varu frakce: plynné uhlovodíky - paliva benzin – palivo do zážehových motorů petrolej – palivo pro trysková letadla plynový olej – výroba motorové nafty mazut – vakuovou destilací se z něj získává asfalt

Ropná rafinérie

ZEMNÍ PLYN doprovází ložiska ropy i uhlí hlavní složkou je methan CH 4 – hořlavý, bezbarvý, nejedovatý, bez zápachu (z bezpečnostních důvodů se provádí jeho odorizace)

ekologické palivo – při hoření zemního plynu vzniká mnohem méně dýmu a CO 2 než při spalování uhlí CH O 2 → CO H 2 O

stlačený zemní plyn (CNG) – palivo pro pohon motorových vozidel

Odpověz: 1.Co je ropa? 2.Jak ropa vzniká? 3.Jak se ropa získává? 4.Kde a jak se ropa zpracovává? 5.Které znáš frakce ropy a k čemu se využívají? 6.Co je hlavní složkou zemního plynu? 7.K čemu se zemní plyn používá?

Odpovědi: 1.Ropa je směs kapalných uhlovodíků. 2.Vzniká rozkladem živočichů a rostlin bez přístupu kyslíku. 3.Těží se z vrtů do zemského povrchu nebo mořského dna. 4.V ropných rafinériích frakční destilací. 5.Plynné uhlovodíky (paliva), benzin (palivo do zážehových motorů automobilů), petrolej (palivo pro trysková letadla), plynový olej (výroba motorové nafty), mazut (vakuovou destilací se z něj získává asfalt). 6.Methan. 7.Palivo v domácnostech a palivo pro pohon motorových vozidel.

Citace a zdroje SCHWEISS, Markus. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ST33VO. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Global_Santa_Fe_Rig_140.jpg VALVES, Hartmann. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Wellhead_Bohrlochkopf.JPG FLCELLOGUY. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TRAROTH. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KARINGEHLEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: G., Leonard. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KRIPLOZOIK. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pazderová.