SMYSLOVÉ ORG ÁNY. SMYSLOVÉ ORGÁNY (čidla) Umožňují vnímat podněty z okolního prostředí Obsahují buňky (receptory)- reagují na podráždění Podněty vedou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
Advertisements

Smyslová ústrojí Funkce:
Oko.
Fyziologické vlastnosti lidského sluchu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se.
Oční vady. Krátkozrakost Dalekozrakost Šedý zákal Zelený zákal Vetchozrakost Šilhání Astigmatismus Tupozrakost Barvoslepost.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
1 Lidské smysly Smysly jsou prostředkem, pomocí kterého vnímáme své okolí. Pět samostatných smyslových systémů reaguje na různé podněty: ooči umožňují.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
DÝCHACÍ SOUSTAVA. FUNKCE DÝCHACÍ SOUSTAVY  nasycování krve kyslíkem  odstraňování oxidu uhličitého  termoregulace  hospodaření s vodou.
NAŠE SMYSLY Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VY_32_INOVACE_PŘČL.11 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Tým Robost Uvádí Prezentaci oOKU aZraku. Co je to O kO ? Je to orgán o který musíme hodně pečovat  Oko zajišťuje zrak Protože 
Smyslové orgány 1 Zrakové ústrojí, sluchorovnovážné ústrojí obr. 1 obr. 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
F YZIKA Optické vlastnosti oka Vypracoval: Lukáš Karlík.
Oko Barbora Davidová Tereza Broušková Ha An Nguyen Kateřina Onderková.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Přírodopis - 8. ročník, Sluch
Čočky I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
1. KŘÍŽOVKA Pohyb může být posuvný a ….. Veličina s jednotkou m³ 1
Smyslová ústrojí Funkce:
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE__04_05_16_SLUCH
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
PÁTEŘNÍ MÍCHA VY_32_INOVACE_ ledna 2014
ZRAK ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_17_28_Zrak.
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
Přírodověda 5.tř. opakování
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_12
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 09_Smyslová soustava
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování pojmů - 2.část)
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Z očí do očí Fyzikální Část.
Stavba oka Funkce oka Onemocnění oka Zajímavosti o oku
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Lidské oko Název : VY_32_inovace_17 Fyzika - lidské oko
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ / /21
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Věcné učení VY _32 _INOVACE_11_07_smysly člověka (zrak 1)
Smyslové orgány – chuť, čich, …
Základní škola, Hradec Králové
Zrakové ústrojí, sluchorovnovážné ústrojí
Dýchací soustava.
Světelné jevy -shrnutí
Času máš dost, tak se usaď, pust si zvuk a vyzkoušej si svůj postřeh.
Lidské smysly Naše tělo. ČLOVĚK A JEHO SVĚT Lidské smysly Radka Smetanová VY_32_INOVACE_lidskesmysly_03.
Jméno autora: PaedDr. Hana Jurásková
Optika – vady oka a jejich odstranění.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Markéta Hanzalová Náprstková N12Smysly
F-Pn-P064-Oko_a_jeho_vady
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
Zobrazování optickými soustavami
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

SMYSLOVÉ ORG ÁNY

SMYSLOVÉ ORGÁNY (čidla) Umožňují vnímat podněty z okolního prostředí Obsahují buňky (receptory)- reagují na podráždění Podněty vedou dostředivé nervy do CNS 5 SMYSLŮ: zrak, sluch, čich, hmat a chuť Smyslové orgány2

Smyslový orgánSmyslCo vnímáme 1. oko (oči)zrakvidíme barvy, světlo, tvary, zvuk i pohyb 2. ucho (uši)sluchslyšíme zvuk i pohyb 3. nosčichcítíme pach a vůni 4. kůžehmathmatáme, cítíme bolest, tlak, teplo, chlad.. 5. jazykchuťčtyři chutě-sladká, slaná, kyselá a hořká

Receptory: čichové buňky v nosní sliznici Čich se podílí na zvýšení činnosti trávicích žláz Při dlouhodobém působení dochází k otupení vnímání Závisí na průchodnosti nosních dutin ČICH

ČICHOVÉ BUŇKY

ČICH

CHUŤ Receptory: chuťové buňky v chuťových pohárcích (papily) jazyka, sliznici dutiny ústní a měkkého patra

Hl. orgán chuti = jazyk 4 základní chuťové vjemy sladkost, slanost, kyselost, hořkost CHUŤ

Vnímání fyzikálních podnětů: chlad, teplo, tlak, bolest (varování před poškozením) Receptory: nervová zakončení v pokožce, ve sliznici dutiny nosní a ústní Mechanoreceptory = tlak, dotyk (nejvíce v dlaních, konečcích prstů, na chodidlech, jazyku, na čele) Chemoreceptory = změna teploty HMAT

Písmo pro slepce a lidi s poruchami zraku Louis Braille ( ) BRAILLOVO PÍSMO

Čidlem sluchu je ucho, které se skládá ze tří části: 1. vnější ucho - pro příjem zvuku - tvoří jej ušní boltec (chrupavka) a zvukovod 2. střední ucho - pro vedení zvuku - od vnějšího ucha jej odděluje bubínek spojeno s nosohltanem Eustachovou trubici - tvoří jej středoušní kůstky (kladívko, kovadlinka, třmínek ) 3. vnitřní ucho - pro vnímání zvuku - tvoří jej kostěný a v něm blanitý hlemýžď se sluchovými buňkami (+ 3 polokruhovými kanálky s čidly pro polohy a pohyb) SLUCH

UCHO

STŘEDNÍ UCHO a)Bubínek b)Kladívko c)Kovadlinka d)Třmínek e)Střední ucho

VNITŘNÍ UCHO

Zvuk projde zvukovodem →narazí do bubínku, ten se rozechvěje a vibrace přenáší přes kladívko, kovadlinku a třmínek do hlemýždě. Kapalina blanitého hlemýždě podráždí sluchové buňky, které informaci vedou pomocí sluchového nervu do mozkové kůry. ZPRACOVÁNÍ ZVUKU

obr. 18 Ústrojí rovnovážné je součástí vnitřního ucha. Podle funkce se dělí na čidla pro vnímání polohy a čidla pro vnímání pohybu. Čidla pro polohu Smyslové buňky jsou uložené ve dvou váčcích blanitého hlemýždě ve vrstvičce rosolovité hmoty spolu s krystalky vápenatých solí. Při změně polohy hlavy se krystalky vychylují a dráždí smyslové buňky, které vysílají signál do mozku. Čidla pro pohyb Smyslové buňky jsou uložené v ampulích tří polokruhových kanálků, které jsou na sebe kolmé. Uvnitř kanálků je kapalina, která při pohybu dráždí buňky, které vysílají signál do mozku. ROVNOVÁHA

nedoslýchavost a hluchota – mohou být vrozené nebo vyvolané nemocí, poraněním, působením nadměrného hluku atd. zánět středního ucha ušní šelesty – zvonění, bzučení, pískání, hučení nebo sykot závrať – klamné pocity pohybu či kroužení hlavy NEMOCI A PORUCHY SLUCHU A ROVNOVÁHY

Je přímo úměrná energii kmitání, které vlnění v daném bodě vzbuzuje. práh slyšení – zvuky o malé intenzitě (0 dB) práh slyšení – zvuky o malé intenzitě (0 dB) 10 dB šepot 10 dB šepot 50 dB pouliční hluk při silném provozu 50 dB pouliční hluk při silném provozu 90 dB sbíječka nebo velmi silná hudba 90 dB sbíječka nebo velmi silná hudba práh bolesti – zvuky způsobující bolesti v uchu (100 dB) práh bolesti – zvuky způsobující bolesti v uchu (100 dB) 130 dB startující letadlo 130 dB startující letadlo INTENZITA ZVUKU

je smysl, který umožňuje vnímat světlo, různé barvy, tvary i pohyb. Pro člověka je nejdůležitější, asi 80% všech informací vnímáme zrakem. ZRAK

Orgánem zraku je oko uložené v dutině lebky = očnici je složeno z oční koule a přídatných orgánů Oční koule má 3 vrstvy: 1.BĚLIMA 2.CÉVNATKA 3.SÍTNICE OKO

Vazivový obal oka, vpředu přechází v průhlednou ROHOVKU, na bělimu jsou upnuty OKOHYBNÉ SVALY (pohyb oka), vzadu jí prostupuje OČNÍ NERV OKO - BĚLIMA

Bohatě prokrvená střední vrstva Výživa oka Vpředu přechází v DUHOVKU (pigment), v ní je kruhový otvor ZORNICE (reguluje množství světla) Za zornicí je ČOČKA (mění tvar podle vzdálenosti předmětu, zaostření=akomodace) OKO - CÉVNATKA

obr. 3 bělima rohovka čočka duhovka řasnaté tělísko zornice cévnatka sítnice sklivec zrakový nerv slepá skvrna žlutá skvrna oční komora STAVBA OKA

OKO -SÍTNICE Vnitřní vrstva Obsahuje světločivné buňky (TYČINKY, ČÍPKY) Tyčinky – černobílé vidění Čípky – barevné vidění (červená, zelená, modrá) Vnitřní prostor oka vyplňuje rosolovitá hmota = SKLIVEC

6 OKOHYBNÝCH SVALŮ OČNÍ VÍČKA – ochrana, zvlhčení Vnitřní stranu víček pokrývá blána - SPOJIVKA SLZNÁ ŽLÁZA – produkce slz (ochrana, zvlhčení, zbavení nečistot) SLZNÝ KANÁLEK – odtok slz do nosní dutiny PŘIDATNÉ OČNÍ ORGÁNY

obr. 6 obr. 8 obr. 7 Přídatné oční orgány: 6 okohybných svalů slzná žláza odvodný slzný kanálek horní víčko s řasami dolní víčko s řasami vnitřní stranu víček pokrývá blána – spojivka – produkuje slzy slzný váček

rohovka duhovka čočka sítnice bělima zrakový nerv žlutá skvrna slepá skvrna sklivec

D.Ú. Co je to slepá skvrna? Co je to žlutá skvrna?

Jak vidíme?

Jak vidíme? Nevidíme očima, ale mozkem a nervovým systémem. Paprsky světla procházejí rohovkou. Čočka paprsky soustředí a ty pak procházejí sklivcem oční koule a dopadnou na sítnici. Sítnice obraz vytvořený paprskem (převrácený a zmenšený) převede na nervový signál a odešle do mozku.

Barva očí

Barva očí 1 hnědá černá 2 černá 3 oříšková 4 jantarová 5 modrá 6 šedá 7 zelená 8 modrozelená 9 červená (efekt červeného oka na fotce)

Vady očí

Vady očí

Poruchy zraku Krátkozrakost – Oko je příliš dlouhé, takže paprsky se protnou před sítnicí a na sítnici se tvoří neostrý obraz vzdálených předmět – Odstraníme brýlemi s rozptylkami Dalekozrakost – Oko je příliš krátké, nebo řasnaté tělísko unavené, takže se paprsky na sítnici ještě nesetkají a vidění na blízko je neostré – Odstraníme brýlemi se spojkami

Šilhání – Špatná souhra okohybných svalů Šedý zákal – Zakalí se oční čočka – Čočku lze operativně odstranit a nahradit umělou (neumí již zaostřovat). Zelený zákal – Zvýšený nitrooční tlak – Může vést k oslepnutí

Optické iluze 1 Hledáme slepou skvrnu 2 Přízrak lebky 3 Hermannova mřížka 4 Jiskřící mřížka 5 Stejné odstíny? 6 Rovné čáry 7 Stejná velikost 8 Neexistující tvary 9 Terasa 10 Váza nebo profily? 11 Čtěte barvy 12 3D obrázky

Ze vzdálenosti cca 20cm se upřeně dívej na křížek uprostřed lebky a počítej do 120. Potom se zadívej na holou stěnu. Měl bys spatřit přízrak lebky! Je to proto, že se tento obraz ukládá do "prvního" stupně paměti, v oblasti tzv. smyslového ukládání.

Hezké. Na obrázku samozřejmě žádné tmavé body nejsou. Pokud se na nějaký zaměříš, tak zmizí. Proč tam ty body vidíme ? www.

To samé, ale barevně!

Oba odstíny modré jsou úplně stejné!

A tyto čáry jsou rovné!

Zelené a fialové kolečko jsou stejně velké!

Kolik nohou má slon?

?

Váza nebo dva profily?

Podívejte se na obrázek a vyslovujte BARVY, nikoliv slova! Moc to nejde, že? Je to způsobeno tím, že se "hádá" levá polovina mozku s pravou polovinou mozku. Zatímco pravá polovina se pokouší říct barvu, levá polovina trvá na přečtení daného slova.

A teď několik 3D obrázků. Říká se jim stereogramy a při určitém způsobu pohledu je vnímáme jako trojrozměrné. Přibliž zrak co možná nejblíž monitoru, zkus rozostřit a pomalu zrak oddaluj od monitoru.V určitém okamžiku uvidíš zajímavé tvary.

Smyslová soustava Zajímavosti o smyslové soustavě Abyste zjistili, jak něco chutná, musí to dokázat rozpustit vaše slina. Ženy mají lepší čich než muži, a to po celý život (2 % lidí nemají čich vůbec). Nos si může zapamatovat až různých vůní. Dokonce i malý hluk způsobí, že se vám rozšíří zorničky. Každý člověk má jedinečnou vůni, s výjimkou jednovaječných dvojčat. Pokud sníte hodně jídla, váš sluch bude otupený.

Smyslová soustava Otázky: 1.Co nám umožňuje smyslová soustava? 2.Kolik máme smyslů, vyjmenuj je. 3.Které jsou smyslové orgány, vyjmenuj je. 4.Co jednotlivými smysly vnímáme? Otázka pro bystré hlavy: Jaké části má ucho?