Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
Základní informace - všechny informace o změnách vnějšího a vnitřního prostředí zachycují smyslové orgány (čidla) - v nich jsou buňky reagující na podráždění – receptory - ke každému smyslovému orgánu ještě patří dostředivá nervová dráha (vede informace do CNS) Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8
Základní smsly: - čich - chuť - sluch - zrak - hmat Úkol: Přiřaď obrázky.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Čich - čichové buňky jsou uloženy v nosní sliznici, podílí se na zvýšení činnosti trávicích žláz - kvalita čuchu závisí na průchodnosti nosních dutin - vnímají vdechované plynné látky rozpuštěné v hlenu Úkol: Vysvětli jak jsou čich a chuť spjati.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Chuť - chuťové buňky jsou obsaženy v chuťových pohárcích v sliznici jazyka Úkol: Vyjmenuj základní chtě, popiš je. Jak je poznáme? Hmat -hmatové receptory jsou uloženy v kůži Úkol: Vyjmenuj co receptory zaznamenávají?
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Sluch -orgánem sluchu je ucho - vnější - střední - vnitřní -umožňuje nám komunikaci, poslech hudby Úkoly: Popiš cestu zvukových podnětů. Popiš stavbu ucha. Uveď, jakým způsobem se projevuje poškození některých částí sluchového orgánu.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Zrak -orgán zraku je oko -nejdůležitější lidský smysl -zaznamenává dopadající světlo, jeho intenzitu a barvu Úkoly: Jak je ucho chráněno před poškozením? Popiš stavbu oka. Které vady a onemocnění oka znáte?
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 8. CLIL 1.eye - oko 2.Ear - ucho 3.Touch - hmat
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 9. Použité zdroje Získané informace Google obrázky: