Moderní vyučovací metody 7. 12. 2009. 2 Osnova semináře I. Moderní a „nemoderní“? metody II. Rozdělení vyučovacích metod III. Co je to? ● projekt ● dalton.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Vybraný scénář : Observe and create a resource  Třídy: 2.A a 3.B  Věk žáků: let  Vyučovací předmět: španělský jazyk (úroveň A1 – A1+)  Téma/
Advertisements

Studentská inovace praxí
Výukové metody a jejich uplatnění ve výuce dějepisu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
PROJEKT 5.ročník - anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: Rok – měsíce – dny.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Metody sociální pedagogiky
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Didaktické prostředky
Taktická příprava Michal Lehnert.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Matematické metody v ekonomice a řízení II
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Metody a organizační formy při výuce fyziky Jiří Tesař.
Vzdělávací oblast – člověk a jeho svět Předmět – prvouka 3. roč.
Kritické myšlení - základní vymezení, ukázková lekce
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AKTIVIZAČNÍ METODY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU
Kritické myšlení Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2010.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
III. ročník – ošetřovatelství – prezenční III. ročník – ošetřovatelství. kombinované 259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky.
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Autor: Mgr. Dana Forýtková
Koulová, Staufčíková „ Projekt je podnik žáka, činnost, za kterou převzal žák plně odpovědnost“.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy
Didaktika geografie.
Didaktické metody Androdidaktika.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Teorie a metod. výchovy ke zdraví 2
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Metody vzdělávání. Metoda Metoda - methodos – cesta, postup - methodos – cesta, postup – způsob jakým dosáhneme – způsob jakým dosáhneme výchovně vzdělávacích.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Organizační formy práce v tělesné výchově
ZA JEDEN PROVAZ Vzdělávací centrum Turnov, o.p.s.
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
VÝUKOVÉ METODY Výuková metoda je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených.
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Měření rychlosti zvuku
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Karel Havlíček Cesta do vyhnanství.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Didaktické metody Androdidaktika.
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Práva dítěte Výchova k občanství
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Jak na jazyky.
MOŽNOSTI PREZENTACE BADATELSKÉ ČINNOSTI V MATEŘSKÉ ŠKOLE MGR
Transkript prezentace:

Moderní vyučovací metody

2 Osnova semináře I. Moderní a „nemoderní“? metody II. Rozdělení vyučovacích metod III. Co je to? ● projekt ● dalton ● komunitní kruh ● metody kritického myšlení IV. Efektivita vyučovacího procesu třífázové učení myšlenková mapa brainstorming pětilístek skládankové učení volné psaní

3 Moderní metody - zaklínadlo? „starý dobrý“ sokratovský rozhovor - problémová metoda didaktická hra (Komenský) dramatizace (Jezuité) NATAŠA MAZÁČOVÁ z katedry pedagogiky PdF UK v Praze. I. Moderní a „nemoderní“? metody

4 Moderní metody x „staré“ metody moderní = aktivizující samy o sobě nejsou zárukou kvalitnější výuky nutno volit uvážlivě (stanovit cíle hodiny, respektovat charakter učiva...) „ Výklad - tradiční klasická metoda. Je-li dobře veden, má- li nápad a myšlenku, stává se vysoce aktivizující metodou.“ (N.M.) I. Moderní a „nemoderní“? metody

5 V čem spočívá modernost? N.M.: motivují žáky jinak než pomocí známky či trestu (jsou přátelské) podporují tvořivost a samostatné myšlení žáků mají činnostní charakter v rovině výchovné - přístupy založené na vzájemném respektu žáků a učitelů I. Moderní a „nemoderní“? metody

6 Podle pramene poznání a typu poznatků (1) 1. slovní ●monologické metody (vyprávění, výklad, přednáška ) ●dialogické metody (rozhovor, diskuze, beseda, brainstorming, komunitní kruh) ●metody písemných prací (písemná cvičení, kompozice) 2. názorně demonstrační pozorování (cílevědomé pozorování předmětů, objektů...) předvádění (předvádění vlastností předmětů, činností, pokusů...) demonstrace statických obrazů (obrazy, schémata, grafy) projekce statická (promítání slajdů) projekce dynamická (animace, video) II. Rozdělení vyučovacích metod

7 3. praktické ●nácvik pohybových a praktických činností ●laboratorní činnosti ●pracovní činnosti ●grafické a výtvarné činnosti Podle pramene poznání a typu poznatků (2) II. Rozdělení vyučovacích metod

8 Podle aktivity a samostatnosti žáků sdělovací (řízení je na U, Ž aktivně naslouchá) samostatné práce - žák pracuje sám, ve dvojicích, skupinová práce - Daltonský způsob výuky – „dalton“ badatelské, výzkumné, problémové (ne hotové vědomosti, „heuréka“) metody kritického myšlení – aktivizační metody (třífázové učení, myšlenková mapa, brainstorming, pětilístek, skládankové učení, volné psaní) II. Rozdělení vyučovacích metod

9 Podle fází výchovně vzdělávacího procesu motivační a aktivizační (usměrnění zájmu a aktivity Ž) expoziční (výklad učiva) fixační (opakování, procvičování, prohlubování a upevňování učiva) diagnostické a klasifikační (prověření a hodnocení výkonů) aplikační (aplikace již osvojeného) – lze využít při projektech II. Rozdělení vyučovacích metod

10 Podle charakteru aktivizace diskusní (řízená výměna názorů na určité téma, argumentace) situační (rozbor a řešení problémových, konfliktních situací, incidentů) inscenační (sociální učení; hraní rolí v zinscenovaných situacích) didaktické hry (hry a soutěže) specifické (kombinace metod s různými specifiky dle zaměření) II. Rozdělení vyučovacích metod

11 Projekt – hlavní znaky stanoven jasný a určitý cíl téma musí žáky motivovat probíhá ve vymezeném časovém úseku žák musí projevit vlastní aktivitu práce v týmu průběžné hodnocení, sebehodnocení prezentace výsledků před publikem učitel – průvodce, prostředník, poradce, kritik, fanoušek III. Co je to?

12 Projekt – požadavky spolupráce U+U, U+Ž, Ž+Ž - skupinová práce zohlednění individuality motivace – zřetel na aktuální situaci mezipředmětové vztahy aktivní řešení problému práce s informacemi – vyhledávání, zobecňování učení se učit se zabezpečení personální, materiální, technické III. Co je to?

13 Co není projekt skupinová práce – žáci řeší ve vyučovací hodině konkrétní úkol daného předmětu (bez návaznosti, propojenosti, komplexnosti...) integrované tematické vyučování – učitel má námět detailně rozpracovaný – učitel detailně organizuje činnost – učitel sám hodnotí – žáci (byť ve skupinách) plní „příkazy“ učitele III. Co je to?

14 Dalton předem dán seznam povinných úkolů žáci pracují samostatně (ve dvojicích) plní úkoly v libovolném pořadí (volí si vlastní strategii) jsou předem seznámeni se způsobem hodnocení jednotlivých úkolů úkoly „extra“ III. Co je to?

15 Komunitní kruh způsob práce s dětmi v kruhu cíl - budování dobrých vztahů, soudržnost, sdílení a přijímání emocí - OSR, klima třídy nejde o diskusi (= diskusní kruh, výukový kruh) 4 pravidla: 1. naslouchání (právo mluvit) 2. právo zdržet se 3. pravidlo úcty 4. pravidlo diskrétnosti III. Co je to?

16 Metody kritického myšlení: 1. třífázové učení 1. fáze – evokace: žák si samostatně a aktivně vybavuje to, co již o tématu ví zhodnotí, na jaké úrovni jsou jeho znalosti o tématu formuluje vlastní otázky, hledá na ně odpovědi žák je maximálně motivován k dosažení cíle 2. fáze – uvědomění si významu: získávání nových informací (film, přečtený text, pokus, výzkum) vliv učitele nejmenší – pouze motivuje, udržuje zájem 3. fáze – reflexe: žák třídí, analyzuje vše nové, čemu se naučil upevňuje si nové poznatky korekce původních představ o problému – zpětná vazba III. Co je to?

17 Metody kritického myšlení: 2. myšlenková mapa přehledné a vizualizované zaznamenávání problému nebo situace využití - návrhy projektů, opakování učiva, shromažďování podkladů pro slohové práce, mluvní cvičení a referáty používání klíčových slov, obrázků a symbolů Božena Němcová rozená Panklová, narodila se ve Vídni dětství v Ratibořicích v Babiččině údolí v 17 letech provdána za J. Němce rodina žila v bídě často se stěhovali 4 děti, syn Hynek nemocen, umírá Dílo: pohádky, Babička, Chýše pod horami, Divá Bára, V zámku a podzámčí III. Co je to?

18 Metody kritického myšlení: 3. brainstorming hledání nových nápadů při diskusi zaznamenávání všech spontánních myšlenek a asociací na tabuli (arch) po ukončení se nehodící odstraní ze zbylých napsaných výrazů a myšlenek je formulována odpověď bodliny hudební skladatel váží asi půl kilogramu dupe užitečné zvíře funí chrání se smotáním do klubíčka hmyzožravec v zimě spí může přespat i ve sklepě domu mláďata jsou po narození slepá jméno našeho souseda neumí přecházet silnici savec nosí na zádech jablka JEŽEK III. Co je to?

19 Metody kritického myšlení: 4. pětilístek rozvoj klíčového tématu – pořadí: charakteristika – 2 příd. jm. vyjádření činnosti – 3 slovesa vyjádření pocitu – věta o 4 slovech závěr – shrnutí – 1 slovo Využití: rozvoj vyjadřovacích schopností, cizí jazyky... III. Co je to?

20 Metody kritického myšlení: 5. skládankové učení cíl: vzájemné učení práce v domovských a expertních skupinách rozvoj vzájemné spolupráce, předání informací, respektu, rozdělení rolí ve skupině každý může pracovat vlastním tempem učitel pouze poradcem domovské skupiny např. myška, zajíc, ježek, medvěd expertní skupiny myšky – podzimní ovoce zajíci – podzimní zelenina ježci – podzimní květiny medvědi – zvířata na podzim návrat do domovských skupin – přenos poznatků III. Co je to?

21 Metody kritického myšlení: 6. volné psaní používal už Leonardo da Vinci návod: 1. vzít papír, deník, zápisník 2. nadepsat problém - formulovat přesně (např. "Jak vydělat za týden dalších ?“) 3. psát všechny myšlenky Základní pravidlo – tužka nesmí opustit papír. ("Už nevím, co mám psát. Už mě zase nic nenapadá. Dál nevím.") III. Co je to?

22 Co je efektivita vyučovacího procesu efektivita = účinnost efektivita vyučovacího procesu: poměr mezi množstvím učitelem vynaloženého úsilí a energie vzhledem k výsledkům žáků IV. Efektivita vyučovacího procesu

23 Jak zvyšovat efektivitu Podmínka: promyšlená příprava na hodinu 1. co chci naučit a proč 2.koho to budu učit - diagnostika žáka, třídy (známe svoje „Pappenheimské“) 3. žáci musí pochopit, co je budu učit a proč se to mají naučit = motivace!!! (zapálit může jen ten, kdo hoří) 4. vybrat správné metody 5. v průběhu hodiny korigovat svůj plán podle průběhu 6. průběžně žáky hodnotit, povzbuzovat 7. provést závěrečné zhodnocení vyučovací hodiny (hodnocení hodiny učitelem, sebereflexe žáků i učitele) IV. Efektivita vyučovacího procesu

24 Co nám ještě pomůže efektivitu zvyšovat? práce s chybou – důležitá nejen pro Ž učit strategie učení!!! (poznání, každý se učí jinak...mnemotechnické pomůcky, zápisky, výpisky, kartičky) pozitivní klima ve třídě vzájemná důvěra U - Ž IV. Efektivita vyučovacího procesu

25 P.S. UČITEL je odvozeno od slova UČIT - nikoli ZKOUŠET nebo ZNÁMKOVAT...