SUPMAT - Podpora vzd ě lávání pracovník ů center pokro č ilých stavebních materiál ů Registrační číslo CZ.1.07/2.3.00/20.0111 INFRAČERVENÁ SPEKTROSKOPIE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ – TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA Hornicko - geologická fakulta Institut hornického inženýrství a bezpečnosti Možnosti zjišťování korundu.
Advertisements

VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Světlo je elektromagnetické vlnění různých vlnových délek. Lidské oko vnímá pouze část tohoto spektra. Toto záření nazýváme viditelné. Sousední části.
PLASTY. DEFINICE Plasty jsou uměle (synteticky) vyrobené makromolekulární látky, které lze za určitých podmínek tvarovat. Mají vlastnost zvanou PLASTICITA.
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/13 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 25 AnotaceDruhy.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 Anotace.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE FAKULTA JADERNÁ A FYZIKÁLNĚ INŽENÝRSKÁ KATEDRA JADERNÉ CHEMIE Darina Ornová, Silvie Novotná, Jan Havlík, Jan Procházka.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie.
Makromolekulární látky  Makromolekulární látky jsou látky složené z velkého počtu atomů vázaných chemickými vazbami do dlouhých řetězců.  Pravidelně.
HALOGENOVÉ DERIVÁTY. DERIVÁTY UHLOVODÍKŮ DEFINICE Deriváty uhlovodíků jsou organické sloučeniny, jejichž molekuly obsahují vedle uhlíku a vodíku i jiné.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Infračervená spektroskopie (FTIR) & její využití ve forenzní vědě EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI Podpořeno.
Směsi-II USAZOVÁNÍ, ODSTŘEĎOVÁNÍ, FILTRACE, KRYSTALIZACE, DESTILACE, REKTIFIKACE, SUBLIMACE Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceDrážkový.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
Název projektu: Individuální výukou k lepším výsledkům Příjemce: Základní škola Telč, Masarykova 141, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_13A_16_Plasty Téma: 13A_CH9.roč. Datum.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Meeting Precheza - Dorfner 6/2013
Název školy: Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Karlovy Vary Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací materiál: Vznik.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK CHEMICKÝCH SMĚSÍ
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ODHADOVÉ METODY.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
VY_52_INOVACE_08 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová  
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Období: leden až květen 2012
VODÍK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_26.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Počítání krevních buňek
VY_32_INOVACE_Slo_II_01 Anorganické názvosloví úvod ppt.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
C1200 Úvod do studia biochemie 2.1 Biochemická diagnostika
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Hustota 8. ročník.
Obecná a anorganická chemie
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Regulátory integrační
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
CHEMIE - Chemická vazba
Paprsková optika hanah.
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
02 kyslík VY_32_INOVACE_02 autor: Mgr. Helena Žovincová
SPEKTROSKOPIE Eva a Terka.
Základní pojmy.
Transkript prezentace:

SUPMAT - Podpora vzd ě lávání pracovník ů center pokro č ilých stavebních materiál ů Registrační číslo CZ.1.07/2.3.00/ INFRAČERVENÁ SPEKTROSKOPIE Ing. Michael Tupý, Ph.D. Vysoké učení technické v Brně Fakulta stavební Ústav technologie stavebních hmot a dílců Letní škola „MATERIÁLOVÉHO INŽENÝRSTVÍ“ /15

Infračervená spektroskopie Letní škola „MATERIÁLOVÉHO INŽENÝRSTVÍ“ /15 Nedestruktivní metoda Malé množství vzorku V organické + anorganické chemii 1) identifikace sloučenin 2) změna chemického složení sloučeniny Pou ž ití: IČ záření absorbuje většina molekul Spektrum sloučeniny typické dle funkčních skupin a typů chemických vazeb Spektrum charakteristické vždy pro 1 látku výjimka: optické izomery + výšemolekulární látky

Identifikace materiálů pevné i pružné odolné vodě tepelný izolant dielektrikum nízká hustota nevyžadují náročnou údržbu odolné korozi odolné biologické degradaci Letní škola „MATERIÁLOVÉHO INŽENÝRSTVÍ“ /15  vodovodní trubky  odpadní trubky  plastová okna  podlahové krytiny či PVC lina  izolační materiál z lehčeného PS  barvy, laky, impregnace, sanace  přísada do cement. směsí 20% celkov ě vyrobených polymer ů je pou ž ito ve stavebnictví vzorek: v č isté podob ě, obtížné stanovení směsí

Stanovení degradace Letní škola „MATERIÁLOVÉHO INŽENÝRSTVÍ“ /15 UV zá ř ení Zvýšená teplota Kyslík + ozón

Přístrojové vybavení Letní škola „MATERIÁLOVÉHO INŽENÝRSTVÍ“ /15 Keramická ty č inka Michelson ů v interferometr VZOREK Digitalizace interferogramu Fourierovou transformací

Měření IČ spekter Letní škola „MATERIÁLOVÉHO INŽENÝRSTVÍ“ /15 1)Vzorek absorbuje IČ pouze určitých vlnových délek 2)Změna rotačního a vibračního stavu molekuly 3)Získáme závislost transmitance (A) na vlnové délce n-Hexan: CH 3 CH 2 CH 2 CH 2 CH 2 CH 3

Příklady vibrací vazeb -CH2 Letní škola „MATERIÁLOVÉHO INŽENÝRSTVÍ“ /15 Valenční – vibrace č i oscilace v rovin ě vazby H H C symetrická H H C asymetrická H H CC H H CC H H CC H H CC Deformační – vibrace č i oscilace mimo rovinu vazby nůžková kyvadlovákroutivá vějířová

Způsoby měření spekter Letní škola „MATERIÁLOVÉHO INŽENÝRSTVÍ“ /15 nadrcení – ředění s KBr – tabletování Vzorek - prášek Vzorek - kapalina Vzorek - plyn ředěním s Nujolem (nebo CCl 4 ) – měření v kyvetě měření v kyvetě Vzorek – tuhá látka, kapalina měření na ATR krystalu

Způsoby měření spekter Letní škola „MATERIÁLOVÉHO INŽENÝRSTVÍ“ /15 Technika ATR ATR = zeslabená totální reflexe (plný odraz) získané spektrum se podobá transmisním režimu (v kyvetě) analýza rychlá a jednoduchá

Vyhodnocení spekter Letní škola „MATERIÁLOVÉHO INŽENÝRSTVÍ“ /15 a)Měřící osobou – odhad sloučeníny b)Pomocí knihoven – přesnější (drahé) n-Hexan: CH 3 CH 2 CH 2 CH 2 CH 2 CH 3 Oblast charakteristických vibrací Oblast otisku prstu molekuly 4000 – 1500 cm – 400 cm -1

Vyhodnocení spekter Letní škola „MATERIÁLOVÉHO INŽENÝRSTVÍ“ /15

Vyhodnocení spekter Letní škola „MATERIÁLOVÉHO INŽENÝRSTVÍ“ /15

Vyhodnocení spekter Letní škola „MATERIÁLOVÉHO INŽENÝRSTVÍ“ /15

Vyhodnocení spekter Letní škola „MATERIÁLOVÉHO INŽENÝRSTVÍ“ /15

Letní škola „MATERIÁLOVÉHO INŽENÝRSTVÍ“ /15 Děkuji za pozornost !! SUPMAT - Podpora vzd ě lávání pracovník ů center pokro č ilých stavebních materiál ů Registrační číslo CZ.1.07/2.3.00/