Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: 7.2.2012 Název: VY_32_INOVACE_19_PŘÍRODOPIS.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 10_Soustava rozmnožovací Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012.
Advertisements

METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Markéta Hanzalová.
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_02_PR_VZNIK A VÝVIN NOVÉHO JEDINCE.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_05_PŘ8_BO.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
TĚHOTENSTVÍ Porod. ANOTACE Prezentace je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ Navazuje na látku :pohlavní soustava.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_13_POSTNATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Prenatální období Mgr. Irena Kudláčková.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_NITRODĚLOŽNÍ VÝVOJ  ROČNÍK: 8. nebo 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Autor: Mgr.Lenka Preisová
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
TRÁVICÍ SOUSTAVA – ZUBY (opakování)
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Vývojová stádia člověka 5. ročník
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOPIS
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_05_FYZIKA
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_PŘÍRODOPIS
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.21_Etapy_lidskeho_zivota.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
POHLAVNÍ SOUSTAVA (opakování pojmů)
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název projektu: Moderní škola
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
DUM_003/ ČLOVĚK A JEHO SVĚT/ ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA/ VYDMUCHOV/ŠŤÁSTKOVÁ/ 2012 Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
HMYZ STAVBA TĚLA.
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_12_soustava vylučovací
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Životní cyklus.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_PŘÍRODOPIS
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Střední škola, Základní škola a Mateřská škola Karviná Etapy lidského života Mgr. Růžena Blechová.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Růst a vývoj člověka VY_32_INOVACE_07
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
Tato prezentace ve stručnosti představuje základní etapy lidského vývoje od početí do stáří. Je doplněním nebo shrnutím výkladu učitele. V krátkých aktivitách.
Rozmnožování organismů
Diferencované stravování
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_PŘÍRODOPIS Téma: Anatomie a fyziologie člověka- Vznik nového jedince Ročník: 8. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

Vznik nového jedince K zachování každého druhu organismu je nutné jeho rozmnožování. K zachování každého druhu organismu je nutné jeho rozmnožování.

Nitroděložní vývoj Nitroděložní vývin - vývin uvnitř matčina těla - je první etapa vývoje člověka. Z vaječníku se uvolní zralé vajíčko, které putuje vejcovodem. Ve vejcovodu se setká se spermií. \zde dochází k oplození. Oplodněné vajíčko sestoupí do dělohy, kde se uhnízdí. Vznikne embryo. Začínají se tvořit orgány a orgánové soustavy. Ve třetím měsíci je plod spojen pupečníkem s placentou, která zajišťuje jeho výživu. Nitroděložní vývin - vývin uvnitř matčina těla - je první etapa vývoje člověka. Z vaječníku se uvolní zralé vajíčko, které putuje vejcovodem. Ve vejcovodu se setká se spermií. \zde dochází k oplození. Oplodněné vajíčko sestoupí do dělohy, kde se uhnízdí. Vznikne embryo. Začínají se tvořit orgány a orgánové soustavy. Ve třetím měsíci je plod spojen pupečníkem s placentou, která zajišťuje jeho výživu.

Těhotenství Těhotenství trvá 280 dní – 40 týdnů. Těhotenství je ukončeno porodem. Dítě je vypuzováno z matčina těla stahy dělohy. Většinou vychází ven hlavičkou napřed. Při komplikovanějším průběhu porodu je možné provést tzv. císařský řez. Těhotenství trvá 280 dní – 40 týdnů. Těhotenství je ukončeno porodem. Dítě je vypuzováno z matčina těla stahy dělohy. Většinou vychází ven hlavičkou napřed. Při komplikovanějším průběhu porodu je možné provést tzv. císařský řez.

Životospráva v těhotenství Pro zdravý vývoj budoucího dítěte je nutné dodržovat určité zdravotní zásady. Pravidelné kontroly u lékaře. Vyloučit kouření a alkohol. Užívání léků jen po poradě s lékařem. Prevence úrazů. Pestré složení jídelníčku. Ochrana před infekčními nemocemi. Pro zdravý vývoj budoucího dítěte je nutné dodržovat určité zdravotní zásady. Pravidelné kontroly u lékaře. Vyloučit kouření a alkohol. Užívání léků jen po poradě s lékařem. Prevence úrazů. Pestré složení jídelníčku. Ochrana před infekčními nemocemi.

Plánované rodičovství Plánované rodičovství je zodpovědné chování, kdy je možné dopředu promyslet, v jaké době bude nejvhodnější zplodit, ale hlavně vychovat potomky.

Antikoncepce Antikoncepce je zabránění nechtěnému těhotenství. Jsou různé způsoby : -Pohlavní zdrženlivost -Využití neplodných dnů -Kondom -Hormonální antikoncepce -Čípky, gely -Pesar Antikoncepce je zabránění nechtěnému těhotenství. Jsou různé způsoby : -Pohlavní zdrženlivost -Využití neplodných dnů -Kondom -Hormonální antikoncepce -Čípky, gely -Pesar

Období lidského života Lidský život od narození po smrt dělíme do několika období. Průměrná délka lidského života je u žen 75 let, u mužů 68 let. Maximální délka lidského života je 120 let. Lidský život od narození po smrt dělíme do několika období. Průměrná délka lidského života je u žen 75 let, u mužů 68 let. Maximální délka lidského života je 120 let.

Novorozenecké období od narození do 28. dne života novorozenec má vrozené reflexy, které jsou důležité pro jeho rozvoj – sací, obranný, polykací v tomto období vznikají základní citové vazby výživa novorozence je hlavně kojení, ev. upravené kravské mléko od narození do 28. dne života novorozenec má vrozené reflexy, které jsou důležité pro jeho rozvoj – sací, obranný, polykací v tomto období vznikají základní citové vazby výživa novorozence je hlavně kojení, ev. upravené kravské mléko

Kojenecké období  trvá do jednoho roku  výživa kojence – kojení, upravené kravské mléko  kojenecké období je charakterizováno rychlým tělesným i duševním vývojem  dítě je citově vázáno na matku  trvá do jednoho roku  výživa kojence – kojení, upravené kravské mléko  kojenecké období je charakterizováno rychlým tělesným i duševním vývojem  dítě je citově vázáno na matku

Batolecí období do tří let věku velký rozvoj pohybových dovedností – lezení, chůze prořezávání prvních mléčných zubů výživa – začíná být pestřejší dítě začíná komunikovat osvojuje si základní hygienické a společenské návyky do tří let věku velký rozvoj pohybových dovedností – lezení, chůze prořezávání prvních mléčných zubů výživa – začíná být pestřejší dítě začíná komunikovat osvojuje si základní hygienické a společenské návyky

Předškolní věk do šesti let věku dítě rychle roste začíná vyhledávat společnost jiných dětí při hře často napodobuje dospělé hlavní činností dítěte je hra do šesti let věku dítě rychle roste začíná vyhledávat společnost jiných dětí při hře často napodobuje dospělé hlavní činností dítěte je hra

Mladší školní věk do deseti let prořezává se trvalý chrup začíná učení místo her tělesné tvary se zaoblují do deseti let prořezává se trvalý chrup začíná učení místo her tělesné tvary se zaoblují

Starší školní věk do čtrnácti let věku rychlý růst puberta – začíná činnost pohlavních žláz probíhají změny v tělesných proporcích typických pro určité pohlaví kromě tělesných začínají i duševní změny do čtrnácti let věku rychlý růst puberta – začíná činnost pohlavních žláz probíhají změny v tělesných proporcích typických pro určité pohlaví kromě tělesných začínají i duševní změny

Dorost do osmnácti let věku období dospívání rychlý duševní a citový vývoj dokončení vývoje druhotných pohlavních znaků toto období je obdobím maximální schopnosti vstřebávat vědomosti začíná příprava na budoucí povolání do osmnácti let věku období dospívání rychlý duševní a citový vývoj dokončení vývoje druhotných pohlavních znaků toto období je obdobím maximální schopnosti vstřebávat vědomosti začíná příprava na budoucí povolání

Dospělost do třiceti let věku růst se zastavuje do dvaceti let dosažení vrcholu fyzické zdatnosti začíná zakládání rodiny vstup do zaměstnání do třiceti let věku růst se zastavuje do dvaceti let dosažení vrcholu fyzické zdatnosti začíná zakládání rodiny vstup do zaměstnání

Zralost do 45 let věku vyvážená tělesná a duševní vyzrálost vysoká pracovní aktivita péče o rodinu – výchova dětí do 45 let věku vyvážená tělesná a duševní vyzrálost vysoká pracovní aktivita péče o rodinu – výchova dětí

Střední věk do šedesáti let věku aktivita člověka se zmírňuje předání zkušeností mladším ženy ztrácejí schopnost mít potomka do šedesáti let věku aktivita člověka se zmírňuje předání zkušeností mladším ženy ztrácejí schopnost mít potomka

Stáří do 75 let věku začínají se objevovat typické znaky stáří – nižší výkonnost, ztráta svalové hmoty, řídnutí kostní tkáně, pokles množství vody v tkáních, úbytek fyzických sil, nižší výkonnost smyslových orgánů do 75 let věku začínají se objevovat typické znaky stáří – nižší výkonnost, ztráta svalové hmoty, řídnutí kostní tkáně, pokles množství vody v tkáních, úbytek fyzických sil, nižší výkonnost smyslových orgánů

Vysoké stáří nad 75 let ochabuje činnost orgánů a orgánových soustav určitou duševní a tělesnou výkonnost si lze udržet velmi dlouho vhodným cvičením a životosprávou Smrt – konec života člověka nad 75 let ochabuje činnost orgánů a orgánových soustav určitou duševní a tělesnou výkonnost si lze udržet velmi dlouho vhodným cvičením a životosprávou Smrt – konec života člověka

Otázky 1. Najděte v literatuře, co je plánované rodičovství. 2. Se spolužáky se sestavte, jaké zásady musí dodržovat těhotná žena. 3. Vyjmenuj hlavní období lidského života. 4. Zamysli se, jaké jsou povinnosti rodičů k dětem a naopak. 1. Najděte v literatuře, co je plánované rodičovství. 2. Se spolužáky se sestavte, jaké zásady musí dodržovat těhotná žena. 3. Vyjmenuj hlavní období lidského života. 4. Zamysli se, jaké jsou povinnosti rodičů k dětem a naopak.

Odpovědi 3. prezentace str. 12 – 24 – novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolní, mladší školní věk, starší školní věk, dorost, dospělost, zralost, střední věk, stáří, vysoké stáří

ANOTACE Cíl hodiny: - seznámení se vznikem a průběhem těhotenství - seznámení s charakteristickými rysy hlavních období lidského života - antikoncepce a plánované rodičovství - práce s prezentací Znalosti lze využít v dalších předmětech: výchově ke zdraví.

Použitá literatura, zdroje  LUDĚK J. DOBROURUKA, BLANKA VACKOVÁ, REGINA KRÁLOVÁ, PAVEL BARTOŠ. Přírodopis III. Praha: Scientia, ISBN  IVAN DYLEVSKÝ. Anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, ISBN  JAN KANTOREK, JAROSLAV JURČÁK,JIŘÍ FRONĚK A KOL. Přírodopis 8. Olomouc: Prodos, ISBN  EDUARD KOČÁREK, EDUARD KOČÁREK. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha: Jinan,  JIŘÍ FRONĚK. Lidské tělo. Praha: Blug, ISBN  Zdroje : Vlastní tvorba  www. office.microsoft.com