Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_PŘÍRODOPIS Téma: Anatomie a fyziologie člověka- Vznik nového jedince Ročník: 8. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vznik nového jedince K zachování každého druhu organismu je nutné jeho rozmnožování. K zachování každého druhu organismu je nutné jeho rozmnožování.
Nitroděložní vývoj Nitroděložní vývin - vývin uvnitř matčina těla - je první etapa vývoje člověka. Z vaječníku se uvolní zralé vajíčko, které putuje vejcovodem. Ve vejcovodu se setká se spermií. \zde dochází k oplození. Oplodněné vajíčko sestoupí do dělohy, kde se uhnízdí. Vznikne embryo. Začínají se tvořit orgány a orgánové soustavy. Ve třetím měsíci je plod spojen pupečníkem s placentou, která zajišťuje jeho výživu. Nitroděložní vývin - vývin uvnitř matčina těla - je první etapa vývoje člověka. Z vaječníku se uvolní zralé vajíčko, které putuje vejcovodem. Ve vejcovodu se setká se spermií. \zde dochází k oplození. Oplodněné vajíčko sestoupí do dělohy, kde se uhnízdí. Vznikne embryo. Začínají se tvořit orgány a orgánové soustavy. Ve třetím měsíci je plod spojen pupečníkem s placentou, která zajišťuje jeho výživu.
Těhotenství Těhotenství trvá 280 dní – 40 týdnů. Těhotenství je ukončeno porodem. Dítě je vypuzováno z matčina těla stahy dělohy. Většinou vychází ven hlavičkou napřed. Při komplikovanějším průběhu porodu je možné provést tzv. císařský řez. Těhotenství trvá 280 dní – 40 týdnů. Těhotenství je ukončeno porodem. Dítě je vypuzováno z matčina těla stahy dělohy. Většinou vychází ven hlavičkou napřed. Při komplikovanějším průběhu porodu je možné provést tzv. císařský řez.
Životospráva v těhotenství Pro zdravý vývoj budoucího dítěte je nutné dodržovat určité zdravotní zásady. Pravidelné kontroly u lékaře. Vyloučit kouření a alkohol. Užívání léků jen po poradě s lékařem. Prevence úrazů. Pestré složení jídelníčku. Ochrana před infekčními nemocemi. Pro zdravý vývoj budoucího dítěte je nutné dodržovat určité zdravotní zásady. Pravidelné kontroly u lékaře. Vyloučit kouření a alkohol. Užívání léků jen po poradě s lékařem. Prevence úrazů. Pestré složení jídelníčku. Ochrana před infekčními nemocemi.
Plánované rodičovství Plánované rodičovství je zodpovědné chování, kdy je možné dopředu promyslet, v jaké době bude nejvhodnější zplodit, ale hlavně vychovat potomky.
Antikoncepce Antikoncepce je zabránění nechtěnému těhotenství. Jsou různé způsoby : -Pohlavní zdrženlivost -Využití neplodných dnů -Kondom -Hormonální antikoncepce -Čípky, gely -Pesar Antikoncepce je zabránění nechtěnému těhotenství. Jsou různé způsoby : -Pohlavní zdrženlivost -Využití neplodných dnů -Kondom -Hormonální antikoncepce -Čípky, gely -Pesar
Období lidského života Lidský život od narození po smrt dělíme do několika období. Průměrná délka lidského života je u žen 75 let, u mužů 68 let. Maximální délka lidského života je 120 let. Lidský život od narození po smrt dělíme do několika období. Průměrná délka lidského života je u žen 75 let, u mužů 68 let. Maximální délka lidského života je 120 let.
Novorozenecké období od narození do 28. dne života novorozenec má vrozené reflexy, které jsou důležité pro jeho rozvoj – sací, obranný, polykací v tomto období vznikají základní citové vazby výživa novorozence je hlavně kojení, ev. upravené kravské mléko od narození do 28. dne života novorozenec má vrozené reflexy, které jsou důležité pro jeho rozvoj – sací, obranný, polykací v tomto období vznikají základní citové vazby výživa novorozence je hlavně kojení, ev. upravené kravské mléko
Kojenecké období trvá do jednoho roku výživa kojence – kojení, upravené kravské mléko kojenecké období je charakterizováno rychlým tělesným i duševním vývojem dítě je citově vázáno na matku trvá do jednoho roku výživa kojence – kojení, upravené kravské mléko kojenecké období je charakterizováno rychlým tělesným i duševním vývojem dítě je citově vázáno na matku
Batolecí období do tří let věku velký rozvoj pohybových dovedností – lezení, chůze prořezávání prvních mléčných zubů výživa – začíná být pestřejší dítě začíná komunikovat osvojuje si základní hygienické a společenské návyky do tří let věku velký rozvoj pohybových dovedností – lezení, chůze prořezávání prvních mléčných zubů výživa – začíná být pestřejší dítě začíná komunikovat osvojuje si základní hygienické a společenské návyky
Předškolní věk do šesti let věku dítě rychle roste začíná vyhledávat společnost jiných dětí při hře často napodobuje dospělé hlavní činností dítěte je hra do šesti let věku dítě rychle roste začíná vyhledávat společnost jiných dětí při hře často napodobuje dospělé hlavní činností dítěte je hra
Mladší školní věk do deseti let prořezává se trvalý chrup začíná učení místo her tělesné tvary se zaoblují do deseti let prořezává se trvalý chrup začíná učení místo her tělesné tvary se zaoblují
Starší školní věk do čtrnácti let věku rychlý růst puberta – začíná činnost pohlavních žláz probíhají změny v tělesných proporcích typických pro určité pohlaví kromě tělesných začínají i duševní změny do čtrnácti let věku rychlý růst puberta – začíná činnost pohlavních žláz probíhají změny v tělesných proporcích typických pro určité pohlaví kromě tělesných začínají i duševní změny
Dorost do osmnácti let věku období dospívání rychlý duševní a citový vývoj dokončení vývoje druhotných pohlavních znaků toto období je obdobím maximální schopnosti vstřebávat vědomosti začíná příprava na budoucí povolání do osmnácti let věku období dospívání rychlý duševní a citový vývoj dokončení vývoje druhotných pohlavních znaků toto období je obdobím maximální schopnosti vstřebávat vědomosti začíná příprava na budoucí povolání
Dospělost do třiceti let věku růst se zastavuje do dvaceti let dosažení vrcholu fyzické zdatnosti začíná zakládání rodiny vstup do zaměstnání do třiceti let věku růst se zastavuje do dvaceti let dosažení vrcholu fyzické zdatnosti začíná zakládání rodiny vstup do zaměstnání
Zralost do 45 let věku vyvážená tělesná a duševní vyzrálost vysoká pracovní aktivita péče o rodinu – výchova dětí do 45 let věku vyvážená tělesná a duševní vyzrálost vysoká pracovní aktivita péče o rodinu – výchova dětí
Střední věk do šedesáti let věku aktivita člověka se zmírňuje předání zkušeností mladším ženy ztrácejí schopnost mít potomka do šedesáti let věku aktivita člověka se zmírňuje předání zkušeností mladším ženy ztrácejí schopnost mít potomka
Stáří do 75 let věku začínají se objevovat typické znaky stáří – nižší výkonnost, ztráta svalové hmoty, řídnutí kostní tkáně, pokles množství vody v tkáních, úbytek fyzických sil, nižší výkonnost smyslových orgánů do 75 let věku začínají se objevovat typické znaky stáří – nižší výkonnost, ztráta svalové hmoty, řídnutí kostní tkáně, pokles množství vody v tkáních, úbytek fyzických sil, nižší výkonnost smyslových orgánů
Vysoké stáří nad 75 let ochabuje činnost orgánů a orgánových soustav určitou duševní a tělesnou výkonnost si lze udržet velmi dlouho vhodným cvičením a životosprávou Smrt – konec života člověka nad 75 let ochabuje činnost orgánů a orgánových soustav určitou duševní a tělesnou výkonnost si lze udržet velmi dlouho vhodným cvičením a životosprávou Smrt – konec života člověka
Otázky 1. Najděte v literatuře, co je plánované rodičovství. 2. Se spolužáky se sestavte, jaké zásady musí dodržovat těhotná žena. 3. Vyjmenuj hlavní období lidského života. 4. Zamysli se, jaké jsou povinnosti rodičů k dětem a naopak. 1. Najděte v literatuře, co je plánované rodičovství. 2. Se spolužáky se sestavte, jaké zásady musí dodržovat těhotná žena. 3. Vyjmenuj hlavní období lidského života. 4. Zamysli se, jaké jsou povinnosti rodičů k dětem a naopak.
Odpovědi 3. prezentace str. 12 – 24 – novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolní, mladší školní věk, starší školní věk, dorost, dospělost, zralost, střední věk, stáří, vysoké stáří
ANOTACE Cíl hodiny: - seznámení se vznikem a průběhem těhotenství - seznámení s charakteristickými rysy hlavních období lidského života - antikoncepce a plánované rodičovství - práce s prezentací Znalosti lze využít v dalších předmětech: výchově ke zdraví.
Použitá literatura, zdroje LUDĚK J. DOBROURUKA, BLANKA VACKOVÁ, REGINA KRÁLOVÁ, PAVEL BARTOŠ. Přírodopis III. Praha: Scientia, ISBN IVAN DYLEVSKÝ. Anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, ISBN JAN KANTOREK, JAROSLAV JURČÁK,JIŘÍ FRONĚK A KOL. Přírodopis 8. Olomouc: Prodos, ISBN EDUARD KOČÁREK, EDUARD KOČÁREK. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha: Jinan, JIŘÍ FRONĚK. Lidské tělo. Praha: Blug, ISBN Zdroje : Vlastní tvorba www. office.microsoft.com