Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Eduard Šram Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.1526 Název:VY_32_INOVACE_II.CH17 Vytvořeno:17. 3.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Neutralizace Mgr. Helena Roubalová
Kyseliny a zásady.
Neutralizace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Příprava, vlastnosti, užití
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
I.A skupina.
Alkalické kovy Obecná charakteristika + I
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
HYDROXIDY tříprvkové sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty OH- vázané na kationty kovu K I (OH) -I hydroxid draselný Na I (OH) -I.
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
Hydroxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2313_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
hašené vápno louh draselný natron vápenné mléko louh sodný
Dusík, N.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o hydroxidech  Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
Neutralizace Vznik solí
ZÁSADY - HYDROXIDY.
Sloučeniny H y d r o x i d y RZ –
HYDROXIDY.
Elektrolýza
Jak vznikají soli.
Jméno : Ing. Renata Šandová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_43.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
HYDROXIDY VY_32_INOVACE_19 - HYDROXIDY.
Alkalické kovy Mgr. Jitka Vojáčková.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Z Á S A D Y – H YD R O X I D Y.
HYDROXIDY - OPAKOVÁNÍ Kyseliny - patří mezi žíraviny
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
Výpočtové úlohy v chemii
Hydroxidy.
Hydroxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Jindřiška Tomášková Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_IV.MND5 Vytvořeno:10.
VYBRANÉ CHEMICKÉ VÝROBY I. Chemie 9. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Šáfrová. Dostupné z Metodického.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Jitka Malíčková NÁZEV:Význam a použití hydroxidů TÉMATICKÝ CELEK:Anorganické.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Neutralizace. Je reakce kyseliny s hydroxidem, při které vzniká sůl příslušné kyseliny a voda. Při neutralizaci se uvolňuje teplo – je to exotermická.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Eduard Šram Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_V.NP13 Vytvořeno:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
výpočet pH kyselin a zásad
Zásady.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
SLOUČENINY.
VY_32_INOVACE_Slo_II_15 Hydroxidy ppt.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Přehled chemických vzorců
Transkript prezentace:

Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Eduard Šram Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_II.CH17 Vytvořeno: Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Chemie Tematický okruh:Hydroxidy Určeno pro:8. ročník Anotace: Hydroxid sodný: fyzikální a chemické vlastnosti, výroba, vybraná použití. Metodický pokyn: Prezentace slouží k obeznámení žáků s nejvýznamnějšími vlastnostmi hydroxidu sodného. K plnému využití učebního materiálu je třeba připojení k internetu, neboť prezentace obsahuje odkazy na video ukázky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Eduard Šram.

Hydroxid sodný NaOH

silná zásada vzorec: NaOH, zastaralé názvy: louh (sodný), natron molární hmotnost: 40 g/mol silná žíravina, poškozuje veškeré tkáně (zmýdelnění tuků, odnímání vody), při zasažení je nezbytné intenzivní omývání vodou (případně následně zředěnou slabou kyselinou: zředěný ocet) t t = 318°C, t v = 1390°C skupenství (normální p,T): pevný

Hydroxid sodný NaOH na vzduchu: pohlcování vlhkosti a oxidu uhličitého (2 NaOH + CO 2 → Na 2 CO 3 + H 2 O) – uchovávání ve vzduchotěsných obalech často ve formě granulí nebo peciček (obrázek)obrázek leptá sklo reakce s kyselinami – neutralizace, např.: HCl + NaOH → H 2 O + NaCl rozpouští Al (uvolňování H 2 ) Výroba: elektrolýza roztoku chloridu sodného (solanky), Ústí nad Labem

Hydroxid sodný NaOH Použití výroba mýdel výroba papíru, celulózy výroba hliníku zpracování tuků a olejů čištění odpadů (opatrně!)

Hydroxid sodný NaOH reakce s Al – video 1, video 2video 1video 2 rozpouštění skla – video 3video 3 reakce s CO 2 – video 4video 4 titrace: HCl + NaOH – video 5video 5

Hydroxid sodný jednoduché shrnutí: Vzorec?NaOH Anglický název? sodium hydroxide Skupenství? pevné Barva? bílý Použití? výroba mýdel, výroba papíru, celulózy, výroba hliníku, zpracování tuků a olejů, čištění odpadů Jak se nazývají reakce hydroxidů s kyselinami? neutralizace Co je produktem reakce s HCl? voda a sůl (chlorid sodný) Rozpouští Al? ano Rozpouští Fe? Ne Výroba? elektrolýza solanky

Děkuji za pozornost.