ÍRÁN Příležitosti a úskalí pro český export Ing. Jan Špiler Obchodní a ekonomický úsek ZÚ Teherán.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

1 Podpora ČEB českým exportérům při vývozu mimo Evropskou unii Seminář Export mimo Evropskou unii, jak na to? Brno, Výstaviště BVV 16. září 2009.
Mikroekonomie I Domácí produkt
Zahraniční obchod Obchodní politika.
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
P12 Mezinárodní marketing Celosvětová proces internacionalizace - významný faktor rozvoje mezinárodního marketingu. Využívání mezinárodního marketingu.
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Konkurenceschopnost ČR v rámci středoevropského regionu SpeedChain 13/11/2013 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek státního tajemníka pro evropské záležitosti.
Zahraniční obchod ČR po vstupu do EU Zahraniční obchod ČR po vstupu do EU Podklad pro seminář odboru 31 MF Smilovice Ladislav Prokop odbor.
Management v zemích východní Evropy a Ruska PEF MZLU v Brně Ústav marketingu a obchodu Ústav managementu Autor prezentace: Ing. Zuzana Tománková Řešitelský.
ZAHRANIČNÍ OBCHOD Lucka Vrzalová, OB.
* ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová.
Vnější ekonomické vztahy - hlavní faktory a rizika na běžném účtu Ing. Miroslav Kalous, CSc. Česká národní banka, sekce měnová a statistiky
Marketingové prostředí
Ruská federace x WTO a OECD
Sankce a omezující opatření Ministerstvo průmyslu a obchodu Licenční správa
2.Marketingové prostředí
Licenční správa říjen 2008 KONTROLA EXPORTU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ- SOUČASNÝ VÝVOJ PRÁVNÍ PŘEDPISY ES V OBLASTI KONTROLY VÝVOZU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ A.
PŘEDNÁŠKA Č. 4 SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ.
Schengenská smlouva znamená: Společná vízová politika zavedení účinných kontrol na svých vnějších hranicích Vnitřní hranice z hlediska pohybu osob a zboží.
PŘEDNÁŠKA Č. 4 SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ.
Ten dělá to a ten zas tohle
MEZINÁRODNÍ DĚLBA PRÁCE
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
SLOVINSKO.
Světová ekonomikaOPF1 SVĚTOVÁ EKONOMIKA 5. Světová ekonomikaOPF2 1) Měření světového obchodu 2) Tendence ve světovém obchodě 3) Světové ceny 4) Obchodní.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Názor průmyslového spotřebitele na Státní energetickou politiku K.Šimeček - SVSE Seminář AEM,Poděbrady 3/2003.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Zahrani č ní obchod Č R v roce 2014 Zpracoval: Ing. Otto Dan ě k – místop ř edseda AE (dle údaj ů Č SÚ) 1.
Vnější hospodářská politika
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
3. PLATEBNÍ BILANCE.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Obecná ekonomie 16. Zahraniční obchod.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Katedra řízení podniku a podnikové ekonomiky MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ VZTAHY [B_MOV] Ing. Pavla Břečková, Ph.D.
Autor prezentace (upravit v předloze) funkce autora (upravit v předloze) NADPIS PREZENTACE (upravit v předloze) Arménie Prezentace zahraniční obchod a.
Aktuální vývoj a příležitosti v česko-německých obchodně- ekonomických vztazích Tomáš EHLER vedoucí obchodně-ekonomického úseku ZÚ Berlín Velvyslanectví.
Teritoriální setkání Arménie Česká exportní banka - aktuality ve financování exportu.
Společná zemědělská politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná zemědělská politika Zemědělství obecně: Je základním sektorem ekonomiky Dnes nehraje tak důležitou.
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
EU ve světě Martina Šutová. Základní makroekonomické ukazatele Hrubý domácí produkt – HDP/obyvatele; HDP v paritě kupní síly Měření vývoje na trhu práce.
Autor prezentace (upravit v předloze) funkce autora (upravit v předloze) NADPIS PREZENTACE (upravit v předloze) Bulharsko Prezentace zahraniční obchod.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Vývoj zahrani č ího obchodu Č R od r do r Zpracoval: Ing. Otto Dan ě k – místop ř edseda AE (dle údaj ů Č SÚ) 1.
Česká exportní banka Ing. Karel Bureš předseda představenstva a generální ředitel Business Den Ruské federace 30. září 2014 Aktuální možnosti financování.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Dlouhodobý vývoj zahraničního obchodu České republiky V Praze, dne 6. října 2008.
Teritoriální setkání Brazílie Česká exportní banka - aktuality ve financování exportu.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza trhu zemědělské techniky a dotační politiky pro české zemědělce Diplomová.
Mezinárodně právní úprava hospodářské spolupráce s Kanadou a USA.
Soudobý svět Ekonomický pohled
Finsko k možnostem obchodní spolupráce
Marketingový plán podniku
Zahraniční obchod výměna zboží a služeb mezi státy.
Ekonomika– národní hospodářství
Albánie Vzájemné ekonomické vazby
Zahraničně obchodní politika České republiky a Číny
Společná obchodní politika
Zahraniční obchod. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Spojené státy americké
Teritoriální setkání Island (ICC, )
Kuba – Česká republika perspektivy obchodních vztahů
S čím a jak obchodovat v Srbsku
Transkript prezentace:

ÍRÁN Příležitosti a úskalí pro český export Ing. Jan Špiler Obchodní a ekonomický úsek ZÚ Teherán

Základní údaje Islámská republika od r Populace odhadem (2013) > 77 mil. 18. největší země světa co do rozlohy Klimaticky různorodá země, velmi hornatá (pohoří Alborz, Zagros) Strategicky důležité umístění v regionu perského zálivu Obecně dobrá silniční a z větší části letecká infrastruktura; železniční nedostatečná, veřejná doprava v plenkách © ZÚ Teherán, 20142

Stručně: hospodářství HDP (odhad) v mld. USD nom. 405,5, PPP 974,4 Odhad BP: největší zásoby zemního plynu na světě (33,6 tcm) Odhadem 4. největší zásoby ropy (132,5 mld. barelů) Z větší části tržní hospodářství, částečně centrální řízení cenové politiky (potraviny, léky apod.); důraz kladen na privatizaci státních podniků Masivní přímý subvenční systém pro obyvatelstvo Struktura HDP: S-O-I-A ( ) © ZÚ Teherán, 20143

Podnikatelské prostředí Vysoká inflace – Oficiálně > 30 % – Ve skutečnosti odhadem > 50 % Volatilní kurz domácí měny (IRR) Ztížený přístup k „tvrdým měnám“ pro podniky Neprůhledné právní prostředí, byrokracie, klientelismus, korupce © ZÚ Teherán, 20144

„Vnější“ úskalí pro zahraniční obchod Hlavní problém: rozporuplný jaderný program  sankce Mezinárodní sankce: OSN, EU, USA – Sankce na citlivé technologie a služby – Embargo na dovoz ropy, plynu do EU – Bankovní sankce (SWIFT) Problém: exteritoriální aplikace sankcí USA (zasaženy např. BNP Paribas, Barclays), vedou i k neformálnímu tlaku na firmy © ZÚ Teherán, 20145

„Vnitřní“ úskalí pro zahraniční obchod Hlavní problém: chaotická ekonomická politika íránských vlád (ALE: postupné zlepšování) Časté změny dovozních a vývozních pravidel (skupiny zboží, zákazy) Velký objem pašovaného zboží (oficiální střízlivý odhad pro 3/2012-3/2013: 19 mld. USD!) Požadavky na technologické transfery, výrobu v místě apod. © ZÚ Teherán, 20146

Doporučení před vývozem Vědomí nestandardního trhu Neexistuje „jednotná kuchařka“ pro obchodní případy, individuální přístup Prověření věrohodnosti partnera Nezapomínat na přípravu - konzultace: – Zbožová stránka: LS MPaO ČR – Transakční/finanční stránka: FAÚ MF ČR – Specifické dotazy k IR trhu: ZÚ Teherán © ZÚ Teherán, 20147

Obchodní výměna s EU/ČR © ZÚ Teherán, EU (mil. EUR) Δ 2012/ Δ 2013/2012 Vývoz 10494,27359,3-29,9 %5442,6-26 % Dovoz 17303,15650,1-67,3 %773,9-86,3 % Zdroj: Eurostat ČR (mil. EUR) Δ 2012/ Δ 2013/2012 Vývoz 54,041,8-22,7 %23,0-44,8 % Dovoz 100,21,8-98,2 %3,385,5 % Pozn.: Írán se snaží objem dovozů omezit různými restriktivními opatřeními a snaží se o koncentraci na vlastní domácí kapacity pro zabránění odlivu FX.

Vývozní struktura ČR-IRN ( ) © ZÚ Teherán, Kód zboží (SITC) Název zboží Statistická hodnota (tis. EUR) Tržní výrobky tříděné hlavně podle materiálu Stroje a dopravní prostředky Chemikálie a příbuzné výrobky, j.n Průmyslové spotřební zboží Suroviny nepoživatelné, s výjimkou paliv Potraviny a živá zvířata Nápoje a tabák20 Součet: Zdroj: ČSÚ

Hlavní omezující faktor Faktická neexistence standardních platebních metod pro zajištění obchodu: – Akreditivy – Záruky Jedinou možností jsou v zásadě hladké platby  vyšší riziko – Solidnost partnerů? Důvěra? Co s novými obchody? © ZÚ Teherán,

Chybějící smluvní základna Stále chybí solidnější smluvní základna: – Na expertní úrovni v roce 2012 dojednaná smlouva o zamezení dvojímu zdanění; zatím nepodepsána – S přestávkami probíhají již několik let jednání o smlouvě o ochraně investic © ZÚ Teherán,

Proč obchodovat s Íránem? Stále velký prostor v oblastech nezasažených sankcemi – Potravinářství/zemědělství – Farmacie/zdravotnictví – Vodní hospodářství + energetika – Doprava a dopravní infrastruktura – Strojírenství (s ohledem na platná omezení) – Služby (geodezie, certifikace) – … © ZÚ Teherán,

Proč obchodovat s Íránem? Menší konkurenční prostředí (odchod a utlumení aktivit velkých zejm. západních firem) „Hlad“ na trhu téměř po čemkoli západní provenience Dobré jméno ČR/ČS (někdy překvapivé - forma pověsti /povědomí bez přímé zkušenosti) Většinou možnost prodávat výrobky/služby za vyšší ceny než v ostatních zemích regionu (forma riziková prémie) © ZÚ Teherán,

Proč obchodovat s Íránem? Současný vstup na íránský trh, i třeba v omezeném rozsahu, umožní snazší pozici pro budoucí expanzi v případě uvolnění sankčního režimu, resp. výskytu nových příležitostí Íránští dovozci si váží zahraničních partnerů, kteří i v současné nelehké situaci stále obchodní vztahy udržují  plus do budoucna © ZÚ Teherán,

Proč obchodovat s Íránem? Výhledově možnost využít íránský trh a partnery jako podpůrný odrazový můstek pro export a kooperaci s nimi na projektech v okolních zemích: – Irák – Afghánistán – Pákistán Pozn.: Írán se může pochlubit solidní základnou kvalitních odborníků v různých oborech © ZÚ Teherán,

Děkuji za pozornost! Kontaktní