Ke kontrastu dvou pedagogických světů v současnosti Karel Rýdl

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Charakteristika řízení
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Podniková ekonomika Personální činnost.
Rozdíly mezi osobnostmi
Zdravá škola.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
aktuální problémy současného světa
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Postavení pedagogiky mezi vědami
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
CESTA PŘES ALTERNATIVY TRADIČNÍHO MODELU K OSVOBOZUJÍCÍMU POJETÍ DÍTĚTE Karel Rýdl Fakulta filozofická Univerzity Pardubice
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Pedagogické disciplíny
Projekt Impuls / Seminář
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Pedagogická Psychologie
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Projekt Impuls / Seminář
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Pedagogika jako vědecká disciplína
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Psychologie výchovy a vzdělávání
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Ke kontrastu dvou pedagogických světů v současnosti Karel Rýdl

Cíl a smysl sdělení Představit nejobecnější charakteristiky zdrojů pedagogických snah současnosti. Představit nejobecnější charakteristiky zdrojů pedagogických snah současnosti. Ukázat, zda jde o hodnotově nesmiřitelné pedagogické světy, či je lze chápat podle principu existence „jing a jang“, či jinak? Ukázat, zda jde o hodnotově nesmiřitelné pedagogické světy, či je lze chápat podle principu existence „jing a jang“, či jinak? Odraz principů pedagogických světů v běžné společenské praxi vzdělávání a vzdělávací politiky. Odraz principů pedagogických světů v běžné společenské praxi vzdělávání a vzdělávací politiky. Vymezení možných směrů pedagogicko- psychologických výzkumů. Vymezení možných směrů pedagogicko- psychologických výzkumů.

Charakteristika principů dvou světů Výchova a vzdělávání jako humanizace a socializace. Cíle určuje stav společnosti. Dítě se přizpůsobuje hotové nabídce. Ceněna je paměť a loajalita. Sumativní hodnocení úspěšnosti podle externích kritérií. Interní možnosti člověka nejsou primárně zohledňovány. Motivace odměnami a tresty. Vše zaměřeno na splnění daných úkolů. Kvalifikace jedince. Transmise. Východiskem není obsah, ale osobnostní rysy jedince. Výchova a vzdělávání podřízeno možnostem dítěte. Ceněn je prožitek. Formativní hodnocení úspěšnosti dle interních kritérií. Uplatnění poznatků o člověku z jiných disciplín. Posilování vnitřní motivace člověka. Zaměření na všelidské hodnoty. Kultivace osobnosti. Konstruktivismus (z nabídky?)

Odraz v institucionalizaci Pevná struktura škol včetně kurikula. Podrobné předpisy. Mocenský nástroj pro ukáznění jedince. Intelektuální segregace dle úspěšnosti přizpůsobení se. Kvalifikační – profesní úroveň učitelů. Prostředí se dotváří dle potřeb jedince. Rámcové předpisy a normy. Cesta k odpovědnosti za sebe sama. Přirozená integrace a inkluze. Osobnostní kvality učitelů.

Co nám ukazuje vývoj společnosti ? Od Locka přes Herbarta k reformně pedagogickým teoriím. Od Locka přes Herbarta k reformně pedagogickým teoriím. Dvojí směr reformní pedagogiky: Dvojí směr reformní pedagogiky: a) zlepšování tradičního systému vzdělávání (Kerschensteiner, Otto, Petersen, Dewey, Chlup, Příhoda, Meighan), a) zlepšování tradičního systému vzdělávání (Kerschensteiner, Otto, Petersen, Dewey, Chlup, Příhoda, Meighan), b) hledání nových možností mimo tradiční systém (Steiner, Montessori, Illich, Gerver) b) hledání nových možností mimo tradiční systém (Steiner, Montessori, Illich, Gerver) Zarputilé lpění na tradičním systému s cílem řídit školství jako mocenský nástroj (Lunačarskij, Kalinin, Mao Ce- tung, Kim Ir-Sen, Amy Chua (?)) – ne ovšem Krupská!! Zarputilé lpění na tradičním systému s cílem řídit školství jako mocenský nástroj (Lunačarskij, Kalinin, Mao Ce- tung, Kim Ir-Sen, Amy Chua (?)) – ne ovšem Krupská!!

Kdo určuje životní zaměření dítěte? Rodiče dle svých představ intuitivně podle vlastních aspirací a pragmatických požadavků doby (autoritativní přístup). Rodiče dle svých představ intuitivně podle vlastních aspirací a pragmatických požadavků doby (autoritativní přístup). Společnost prostřednictvím pevné struktury nabídky s řadou lákadel – např. bezplatnost, pohodlnost (pragmaticky sociální přístup). Společnost prostřednictvím pevné struktury nabídky s řadou lákadel – např. bezplatnost, pohodlnost (pragmaticky sociální přístup). Dítě samo v rámcově připraveném prostředí na základě poznávání osobnosti dítěte (liberálně zodpovědný přístup). Dítě samo v rámcově připraveném prostředí na základě poznávání osobnosti dítěte (liberálně zodpovědný přístup). Odraz výše uvedených vlivů v chování dítěte? Krátkodobost či dlouhodobost kritérií úspěšnosti?

Pedagogika v současné společnosti Role pedagogiky jako určovatele principů humanizace společnosti kultivací jedinců (principy eticko filozofické). Role pedagogiky jako znalce (a majitele) (ne)funkčních zkušeností pro současnost (principy sociologicko historické). Role pedagogiky jen jako obhájkyně požadavků mocenské elity (principy utilitárně účelové). Role pedagogiky jako dodavatele argumentů dle požadavků zadavatele - stakeholders (principy vědecko- výzkumné a projektové). Role pedagogiky jako zbytečného (luxusního) balastu.

Princip konfrontace nebo soužití? Smysl má jen přísně historiografický přístup. Žádný z obou světů není lékem na všechny výchovné a vzdělávací problémy různých jedinců ve společnosti. Gnoseologicky má lepší portfolio koncepce respektující osobnost dítěte (Helus, Šmelová). Hledejme v obou světech řešení pro různě orientované jedince, kteří jsou cílem pedagogického snažení. Jing a jang se nevylučují, samostatně nemají smysl. Kontinuita, ne revoluce z netrpělivosti.

Možná zaměření pedagogicko psychologických výzkumů Vliv podoby prostředí na rozvoj jedince. Vliv podoby prostředí na rozvoj jedince. Kořeny myšlení „obětí“ sociálních vztahů a pedagogika odrazu ode dna pohodlného živoření. Kořeny myšlení „obětí“ sociálních vztahů a pedagogika odrazu ode dna pohodlného živoření. Vztahy mezi poruchami učení a chování a manipulačním přístupem ve vzdělávání a výchově. Vztahy mezi poruchami učení a chování a manipulačním přístupem ve vzdělávání a výchově. Zohlednění neuropedagogických a neurofyziologických poznatků (psychologie a medicína) v obecné i oborové didaktice. Zohlednění neuropedagogických a neurofyziologických poznatků (psychologie a medicína) v obecné i oborové didaktice. Vliv strachu na charakter výkonu jedince v různých věkových kategoriích. Vliv strachu na charakter výkonu jedince v různých věkových kategoriích. Charakter „kvality“ výchovy a vzdělávání pod vlivem primárně ekonomických kritérií. Charakter „kvality“ výchovy a vzdělávání pod vlivem primárně ekonomických kritérií. Postupující absence výchovy v kurikulu, Proč? Postupující absence výchovy v kurikulu, Proč?

Literatura Richard Gerver: Change. London 2013

Amy Chua: Battle Hymn of the Tiger Mother. London 2011

G.Tulley: 50 Dangerous Things. New York 2011

R. Gever: Creating Tomorrow´s Schools Today. London 2010

R.Meighan: 1988 a 1993

Problémy a limity pedagogiky Tlak na silnou politizaci (řízení) a kvalitu (pragmatičnost kritérií) s cílem udržet reprodukovatelnost lidských zdrojů (ne člověka). Tlak na silnou politizaci (řízení) a kvalitu (pragmatičnost kritérií) s cílem udržet reprodukovatelnost lidských zdrojů (ne člověka). Okrajové zkušenosti s praxí „pedagogiky podporující osobnost dítěte“ – „pedagogika rozmanitosti“(Rýdl), „pedagogika obratu“ (Helus), „pedagogika nevzdělanosti“ (Liesmann) Okrajové zkušenosti s praxí „pedagogiky podporující osobnost dítěte“ – „pedagogika rozmanitosti“(Rýdl), „pedagogika obratu“ (Helus), „pedagogika nevzdělanosti“ (Liesmann)

Děkuji za pozornost a trpělivost.