P ŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
O BYVATELSTVO SVĚTA - ROZMÍSTĚNÍ Autor: Hana Brýdlová.
Advertisements

Tvorba panorámat Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
M AGNETICKÉ POLE ELEKTRICKÉHO PROUDU Ing. Jan Havel.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Vývoj lidoopů a člověka A – giboni (více druhů) B – orangutan C – gorila D – šimpanz učenlivý E – šimpanz bonobo F – člověk Oddělení vývojových linií 1.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Ú STAVNÍ SOUD Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.20 2.Číslo.
P LODY SUCHÉ Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola.
HOMO SAPIENS. Homo sapiens ( člověk rozumný) žil ve středním paleolitu před let př.n.l. na území Evropy, Afriky a Asie. K tomuto druhu.
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Člověk dnešního typu  Šablona: III/2  Číslo: 67  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Vývoj člověka Australopiték,Člověk zručný, Člověk vzpřímený, Člověk rozumný ; člověk neandrtálský, Člověk dnešního typu.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce.
nejdelší historická etapa archeologie= jediný zdroj informací období vzniku a vývoje člověka, společnosti a kultury.
Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Lásko má ! Mám pro tebe růži. Hybaj já chci mamut a!
1. H ISTOLOGIE – PLETIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Pravěk Vývoj člověka.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
Člověk a vývoj civilizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_5/14_ČLOVĚK A PŘÍRODA
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_18
Přírodopis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Vznik a vývoj člověka.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_02.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
WORD Číslování stránek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Pravěk - Doba kamenná Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
PRVNÍ LIDÉ – 6 .třída.
Zpracovala: Mgr. Jana Krejčová
Věcné učení Zdravá výživa, zdravé a nezdravé potraviny
WORD Tabulky - ohraničení
DĚJEPIS = HISTORIE. DĚJEPIS = HISTORIE HISTORIE je věda, která se zabývá vývojem lidské společnosti (= dějinami) od vzniku člověka až po současnost.
Původ a Vývoj člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti původu.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Severní Amerika – Kanada 1
VY_52_INOVACE_52_ Vývoj člověka – učební text
Věcné učení Vláda, parlament, politické strany
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Transkript prezentace:

P ŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA Mgr. Michal Střeštík

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.1.28/ Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_2.BI.28 Tematická oblast Biologie – Člověk a příroda Název vzdělávacího materiálu Biologie člověka – Předchůdci člověka Druh učebního materiálu Power Pointová prezentace Anotace Prezentace seznamuje žáky s nejznámějšími předchůdci člověka od nejstarších rodů. Materiál je možné použít při výuce fylogeneze člověka ve 3. ročníku čtyřletého nebo v 7. ročníku osmiletého studia Klíčová slova Ročník 3. ročník a 7.V. Typická věková skupina 17 – 18. let Autor Mgr. Michal Střeštík Zhotoveno 2/2014 Celková velikost5 600 kB

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Předchůdci člověka 1 Purgatorius, dosud nejstarší známý primát (třetihory)

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Fylogeneze primátů a člověka 2

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Antropologie věda o původu a vývoji člověka Antropogeneze proces vzniku, utváření a vývoje člověka jako bytosti biologické a společenské 3

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy V následujícím přehledu jsou uvedeni zástupci nejznámějších předchůdců člověka. I přes neustálé nálezy neznámých druhů stále není fylogeneze člověka v mnoha ohledech vyřešena. Je možné, že v příštích dnech budou nalezeny další a další předchůdci člověka.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Aegyptopithecus („opice z Egypta“)  objeven v r v egyptské provincii Fajjúm  35 milionů let př.n.l. (třetihory)  asi 6 kg, až 70 cm  potrava: listy, ovoce, hmyz  nejstarší známý předek člověka a lidoopů 4 5

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Proconsul  Afrika, třetihory  složena kompletní kostra, neměl ocas  více druhů, rozpětí 10 – 90 kg 6 7

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ramapithecus  asi 1 m  žil před 14 mil. Lety, Afrika  býložravec (semena, kořínky)  nálezy jen čelistí a zubů  používal nástroje (klacky, kameny) – neuměl je vyrábět Lovily ho kočky 8

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Australopithecus „jižní opice“  jih Afriky  třetihory/čtvrtohory (2 - 4 mil.)  vzpřímená postava, 120 cm, 35 kg  všežravec  tlupy 10 – 15 jedinců v jeskyních  nástroje: kosti, klacky a kameny  několik druhů  mozkovna = 450 cm

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Proces HOMINIZACE = POLIDŠŤOVÁNÍ 1) Napřimování postavy 2) Změny kostí končetin 3) Zdokonalování stavby ruky a nohy 4) Sdružování do společnosti 5) Zvětšuje se obsah mozkovny

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Člověk zručný (Homo habilis)  Etiopie ( 2 - 1,4 mil.)  135 cm, 40 kg  mozkovna = 650 cm 3  savany, lesy  všežravec  vyráběl nástroje z kamene (porcování zdechlin – „mrchožrout“) 11

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Člověk vzpřímený (Homo erectus)  Afrika, Asie a Evropa  pěstní klín  užíval ohně (neuměl zažehnout)  lstivý lovec (naháněl zvěř na okraj srázů)  nestavěl obydlí (bydlel v jeskyních s hyenami)  mozkovna = 1200 cm 3  170 cm, 70 kg 12

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Proces SAPIENTACE = ZMOUDŘOVÁNÍ 1)Abstraktní myšlení, řeč 2)Rozvoj výroby a kultury 3) Sociální vazby → RODINA

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Člověk neandertálský = Neandertálec (Homo sapiens neanderthalensis)  Asie, Španělsko, Francie (u nás Kůlna, Šipka)  jeskyně, přístřešky z mamutích kostí a klů  mozkovna = 1500 cm 3,160 cm  prokázán i kanibalismus 13 čistili si zuby podle DNA měli světlou pleť a občas i ryšavé vlasy

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 14

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Člověk předvěký = současný (Homo sapiens sapiens)  objevy před 45 – lety  podoba dnešního člověka  organizátor lovu  pohřbíval mrtvé  kresby, sošky  Altamira (Španělsko) Dolní Věstonice (jižní Morava) 15 16

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje a použitá literatura Hančová, H., Vlková, M.1997:Biologie v kostce I. Havlíčkův Brod. Fragment

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 2.VRATA. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 1.NOBU TABURA. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3.SKIMSTA. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 4.GUÉRIN NICOLAS. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: h)-1.JPG 5.NOBU TAMURA. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 6.GUÉRIN NICOLAS. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ity_of_Zurich).JPG 7.NOBU TAMURA. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 8.GHEDOGHEDO. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 9.BLANK MAP: STING KAMERAAD PJOTR. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: minids_(4.4-1M_BP).svg 10.ESV. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 11.CICERO MORAES. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _forensic_facial_reconstruction.png/506px-Homo_habilis_- _forensic_facial_reconstruction.png 12.ÖKOLOGIX. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 13.RYULONG. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 14.STEFAN SCHEER. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 15.CHE (PLEASE CREDIT AS "PETR NOVÁK, WIKIPEDIA" IN CASE YOU USE THIS OUTSIDE WIKIMEDIA PROJECTS.) GUIDANCE: DANNY B.. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy 16.UNKNOWN PREHISTORIC ARTIST. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: